גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה שינתה את הרגלי הצריכה? כך תוכלו לתכנן מחדש את האסטרטגיה השיווקית

הקורונה עצרה תקציבים ותוכניות אסטרטגיות של חברות רבות ● כעת, כשאנו רואים את האור בקצה המנהרה, זהו הזמן לבחון את השינוי הצרכני שעבר על המשק ● אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה: "ביצוע מחקר שוק בתקופה הנוכחית הוא הכרחי; חברות צריכות להבין כיצד השתנו הצרכים ו/או הדרישות של הלקוחות, ובהתאם לכך לאפיין מחדש את תהליכי השיווק והמכירה"

מחקר שוק הוא המצפן של התקופה עבור אנשי השיווק / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
מחקר שוק הוא המצפן של התקופה עבור אנשי השיווק / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף גיאוקרטוגרפיה

משבר הקורונה שינה את עולם הצרכנות וכעת, כך נראה, זה הזמן של חברות קמעונאיות להכיר מחדש את הקהלים שלהן. על פי דוח האיקומרס השנתי של שופרסל אונליין, בשיתוף עם מכון גיאוקרטוגרפיה: 70% מהישראלים מדווחים כי קנו השנה יותר באונליין מאשר בשנה שעברה. מרביתם מדווחים כי עשו זאת בגלל התפרצות הקורונה וההגבלות על פתיחת חנויות ויציאה למרחב הציבורי, כאשר מגמה זו חוצה קבוצות גיל ובולטת בעיקר בקרב בעלי הכנסה גבוהה. עוד עולה מהדוח כי ניכרת עלייה גם בשיעור הישראלים הכולל הרוכשים אונליין, כמו גם צמיחה בהוצאה החודשית הממוצעת. ניתן לראות את התחזקות האונליין גם בתוצאות יום הרווקים הסיני, ששבר שיא עם מכירות של למעלה מ-75 מיליארד דולר. כל אלו מעצימים את הצורך של חברות להשקיע במשאבים שהם מעבר להישרדות, לרבות ובדגש על מחקרי שוק, על מנת להכיר טוב יותר את הצרכים הנוכחיים של הלקוחות ולבצע את ההתאמות הנדרשות, על מנת לצלוח את התקופה והמעבר לעידן החדש.

"ביצוע מחקר שוק בתקופה הנוכחית הוא הכרחי, מאחר והוא מהווה את המצפן של התקופה עבור כל אנשי השיווק, הוא מצביע עבורם על הכיוון שאליו הם צריכים לצעוד", אומר אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, המתמחה במחקרי שיווק ופרסום. "מחקר שוק יכול לסייע בהתאמת הפעילות השיווקית בעת הקורונה ל'רוח התקופה', לפגוש את הצרכנים בצורה נכונה יותר ולמצוא את ההזדמנויות שצומחות דווקא עכשיו", הוא מוסיף.

אז מהן השאלות המרכזיות שמשבר הקורונה מעלה מבחינה צרכנית? יש כמה וכמה - החל משינוי בצרכים הבסיסיים של הצרכנים, המגמות בהרגלי הצריכה ועד הדרכים שבהן חברות יכולות להכין את עצמן למציאות החדשה. לצד אלו, גם שאלת הטרנספורמציה הדיגיטלית היא חשובה - איך מתאימים את השירותים הדיגיטליים לקהל המטרה? מחקר שוק יכול לסייע במענה אמפירי ומבוסס ידע על השאלות הללו.

אלי משולם, סמנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה / צילום: יוהנס פלטן

"פירמידת הצרכים משתנה"

הפסיכולוג היהודי-אמריקני אברהם מאסלו פיתח בשנות ה-40 את פירמידת הצרכים האוניברסליים. הוא טען כי הנטייה האנושית של בני האדם היא קודם כל לדאוג לצרכים שנמצאים ברמת הבסיס (חמצן, מזון, מים ועוד). רק לאחר מכן, הם יתפנו למלא אחר הצרכים ברמות הגבוהות יותר בהיררכיה. על משקל פירמידת הצרכים של מאסלו, הביטחון הכלכלי של משקי בית רבים בתקופת הקורונה התערער. רבים יצאו לחל"ת, אחרים פוטרו וגם אלו ששמרו על עבודתם, המשיכו לחיות בחוסר ודאות יחסי לגבי העתיד.

 לקבלת הצעת מחקר שתתמוך בתוכנית העבודה שלך הקליקו כאן>>

"הצרכים הבסיסיים של הצרכנים השתנו. פירמידת הצרכים משתנה. הביטחון הכלכלי של רבים הוא לא מה שהיה קודם. לכן, דברים שבעבר צרכנו ונחשבו לטריוויאליים פחות חשובים לנו כיום. לחברות חשוב לגלות מה השתנה בסדר העדיפויות של הצרכנים", מסביר משולם את אחת השאלות המחקריות שכדאי להעמיק בה. לדבריו, השינויים ברמת הבסיס מורגשים בכל הענפים ועל חברות חלה החובה לזהות אותם כדי להמשיך קדימה. "אנחנו רואים במחקרים שאנחנו מבצעים עבור לקוחותינו שינויים באופן שבו אנשים צורכים למשל תחבורה ציבורית, שהיא הבסיס של התנועה ממקום למקום", הוא אומר ומתייחס גם לענפים נוספים: "על השקעות וביטוח אנשים חושבים בצורה שונה כעת. על אילו סוגי ביטוחים לוותר? מה להשאיר? אילו השקעות להמשיך לבצע? מהצד השני, ענפים כמו אינטרנט ותשתיות, שבעבר נחשבו למותרות, מתחזקים ברמת הבסיס. אנשים עובדים יותר מהבית, לומדים בזום, כל הבית יושב על רוחב הפס. אז ההשקעה בתשתית האינטרנט הביתי הופכת להיות הרבה יותר נדרשת ומהותית מבעבר".

להכיר את עולם החדש

אם טרום עידן הקורונה, צרכנים נהגו לצרוך שירותים ולקנות מוצרים תוך שיטוט בחנויות ומרכזי מסחר, הקורונה כפתה שינוי בהרגלי הצריכה. הרכישות בדיגיטל צמחו, גם כשמדובר במוצרים שעד כה נרכשו מסורתית בחנויות פיזיות, כמו ביגוד והנעלה.

"במחקרים שלנו אנחנו מזהים תנועה גדולה של אנשים מהרחובות והקניונים, לעולם הדיגיטלי", מסביר משולם. "כשצרכנים משנים את ההתנהגות שלהם בצורה דרמטית, אז חברות נדרשות להבין מה הצרכנים רוצים ולהתאים את אופן השיווק והמכירה, כמו גם את מערכי שירות הלקוחות, לשינויים בהרגלי הצריכה".

היום שאחרי הקורונה

יבוא יום ומשבר הקורונה יסתיים. לא נצטרך להסתובב בחוץ עם מסיכות, הכלכלה תתאושש והתקופה הנוכחית תהפוך לסיפור עבור הנכדים. תהליכים מחקריים שייעשו כבר היום יכולים לסייע לחברות להבין את עולם הצריכה של אחרי הקורונה ולהתכונן בהתאם. "אם נמשיך לשווק מוצרים ושירותים באותו אופן שעשינו קודם לכן, גם ביום שהקורונה תסתיים, אנחנו עלולים לאחר את הרכבת. העולם השתנה והדברים לא בהכרח יחזרו להיות מה שהיו קודם מבחינה צרכנית, בוודאי שלא בכל התחומים", אומר משולם.

הוא משתמש בדוגמה של חברות מעולם התיירות, שכיום נמצאות בשפל העסקי הגדול ביותר שלהן: "דווקא מכיוון שאין כמעט עבודה בתחום, חלק מהחברות בענף מקדישות את הזמן כדי לגלות מה צפוי להן ביום שאחרי. האם לקוחות ייצאו לחופשות מסוג אחר? במקומות אחרים? למה הם יצפו בחופשות האלו?".

מחקרי "היום שאחרי הקורונה" רלוונטיים לכלל הענפים, ממשיך ומסביר משולם: "לפני הקורונה הקניונים היו מפוצצים. אבל עכשיו אנשים התרגלו לחוויית הקנייה באינטרנט, אז איך נייצר להם את חוויית המסחר בקניון של היום שאחרי?". צריך לחשוב מה לעשות עם השטחים הגדולים, איך למלא אותם בתוכן ואיך למשוך את הצרכנים לקניון שוב", הוא מדגים כמה משאלות המחקר שדורשות מענה.

טרנספורמציה דיגיטלית

בעולם הטרנספורמציה הדיגיטלית, ארגונים מנסים להאיץ תהליכים דיגיטליים ולהשתמש בהם כדי לפתור בעיות וליצור הזדמנויות עסקיות. זהו אחד הדגשים של ארגונים מאז משבר הקורונה. "ברור עכשיו יותר מתמיד שעולם הצרכנות לא רק צועד בצעדי ענק לעבר הדיגיטל, אלא נמצא עמוק בפנים וחברות מנסות לשפר את השירותים שלהן בתחום, והדבר נכון לא רק לחברות הגדולות במשק אלא הולך וצובר תאוצה גם אצל חברות בינוניות ואפילו קטנות", אומר משולם.

אם כן, אחת השאלות הגדולות שעולות בנושא הטרנספורמציה הדיגיטלית היא האופטימיזציה שלה: האם אתרי חברות פועלים כמו שצריך? האם הם מספקים חוויית משתמש איכותית לגולשים? ועוד. על כל השאלות האלה ודומותיהן - מחקר שוק צריך ויכול לענות. "במסגרת המחקרים שאנחנו מבצעים בגיאוקרטוגרפיה אנחנו מקדישים תשומת לב רבה לבחינה של אתרים ואפליקציות. נחקרים מטעמנו גולשים באתרים, משתמשים באפליקציות ומבצעים משימות שונות. אנו מבקשים מהם לחוות את האתרים והאפליקציות ואז משוחחים איתם על החוויה שלהם", מספר משולם. "מדובר בסוג של מחקרי חוויית משתמש המשלבים גם מחקר קלאסי של דיון ושיחה על האתר - החוזקות שלו והחסרונות", הוא מוסיף.

"שימוש במחקר, דווקא בתקופה הזאת, מהותי ונדרש כדי לעדכן את האסטרטגיה השיווקית של חברות", מסכם משולם. "הוא מסייע להתאים את המהלכים השיווקיים למצב החדש. המסר שלי לחברות הוא כזה: הייתה קורונה? נכון. נזהרנו? נכון. חששנו? נכון. אבל עכשיו זה הזמן להשקיע במחקרי שוק בצורה מושכלת כדי לבנות את עצמנו להמשך הדרך באופן שיסייע לשמר את הלקוחות, למנוע נטישה ולכבוש יעדים חדשים".

לקבלת הצעת למחקר שיווקי לתמיכה בתוכנית העבודה הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל