גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההכנסות מכדורגל אירופי יצילו את העונה של מכבי ת"א והפועל ב"ש

אחרי כמה שנים שחונות, חוזר לישראל הכסף שמחלקת אופ"א - 18 מיליון אירו ● בעונה של קורונה, ללא קהל וללא הכנסות, זה יוצר הבדלים כלכליים משמעותיים בין שתי הקבוצות ליתר הליגה ● יתר על כן, הרגולציה האירופית מקשה על קבוצות ישראליות ליהנות מכספים אלה

שחקני מכבי ת"א חוגגים את העלייה משלב הבתים בליגה האירופית / צילום: Reuters, AMMAR AWAD
שחקני מכבי ת"א חוגגים את העלייה משלב הבתים בליגה האירופית / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

אם יש דבר אחד שעונת הקורונה חידדה עבור הכדורגל הישראלי מבחינה כלכלית היא עד כמה קריטית עבורו היא ההופעה של הקבוצות במפעלים האירופיים. בתקופה שאין קהל וההכנסות בצניחה, הכסף המשמעותי היחיד שיכול להיכנס לקופה של המועדונים הוא זה שמשלמת אופ"א עבור הופעה בשלבי הבתים של הליגה האירופית וליגת האלופות.

הכניסה של מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל ב"ש לשלב הבתים של הליגה האירופית הבטיחה בינתיים לנציגות הישראליות הכנסה מבונוסים של אופ"א בסך 18.6 מיליון אירו (כ-74 מיליון שקל). מדובר בסכום הגבוה ביותר שנכנס לכדורגל הישראלי מאירופה זה 5 עונות. בפועל הסכום הזה גדול יותר, מאחר ואינו מביא בחשבון את החלק שאופ"א משלמת לקבוצות בנוסף עבור שידורי טלוויזיה (Market Pool) שמשתנה בין מדינה למדינה וחלקו בעוגה הכוללת עומד על 38%.

איך נראית עונה ללא הופעה באירופה? לא צריך ללכת רחוק מדי אחורה. בעונה שעברה הכניסו הנציגות הישראליות 3 מיליון אירו (11 מיליון שקל) וסכום דומה גם בעונת 2018/19. בעונה הנוכחית, לאור משבר הקורונה, הכסף הזה מגיע בדיוק בזמן והוא בבחינת אוויר לנשימה.

הבעיה היחידה היא שמדובר באוויר לנשימה רק לשתי קבוצות - מכבי תל אביב והפועל באר שבע.

הבונוסים של מכבי ת"א והפועל ב"ש

הליגה האירופית אמנם רחוקה מאוד מבחינת המוניטין מליגת האלופות וגם הכספים שאופ"א מנתבת לשם הם הרבה פחות אטרקטיביים - 2.03 מיליארד אירו מחולקים לקבוצות המשתתפות בליגת האלופות, לעומת 510 מיליון אירו לקבוצות הליגה האירופית. אבל, בשנים האחרונות הקפידה אופ"א להעלות את הכספים בצורה דרמטית בשני המפעלים, כך שעבור הקבוצות הישראליות גם הופעה בבמה האירופית המשנית הפכה להיות מקור הכנסה פוטנציאלי משמעותי מאוד.

ההצלחה של מכבי ת"א השנה להעפיל לשלב הנוק-אאוט של הליגה האירופית מבטיחה לה בינתיים 11.9 מיליון אירו (47 מיליון שקל). בפועל אפשר להוסיף, על פי הערכות, עוד כמיליון אירו עבור נתח מזכויות שידור, בין היתר בזכות שני משחקי הנוק-אאוט המובטחים לקבוצה מול שחטאר דונייצק. במילים אחרות, כבר עכשיו נראה שמכבי ת"א תחצה העונה רף של 50 מיליון שקל בזכות ההופעה האירופית. סכום שווה ערך ל-50% מהתקציב השנתי של המועדון.

מכבי ת"א היא דוגמה לקבוצת ליגה אירופית ש"נהנתה מכל העולמות" שאופ"א מציעה: מאחר שהצליחה להגיע עד כדי נגיעה מהופעה בליגת האלופות (הודחה בשל הפלייאוף האחרון) היא קיבלה מאופ"א את פרס הניחומים העצום שמובטח לאלופת מדינה שהגיעה הכי קרוב לבאר של ליגת האלופות ולא הצליחה לשתות - 5 מיליון אירו (20 מיליון שקל).

גם הנציגה הישראליות השנייה ששיחקה בשלב הבתים עשתה עונה לא רעה מבחינה כלכלית - הפועל ב"ש סיימה עם 5.4 מיליון אירו (21.6 מיליון שקל), לזה יתווספו בערך חצי מיליון אירו מזכויות טלוויזיה.

עונת-הקורונה-טובה-לישראליות

"הבטחנו מקומנו באירופה!" באמת?

איפה הבעיה העיקרית? אנחנו שומעים הרבה פעמים בסיום עונה את המאמנים הישראלים או הבעלים, מאושרים מהעובדה ש"הקבוצה הבטיחה את מקומה באירופה בעונה הבאה". האמירה הזאת כמובן חסרת משמעות כלכלית, מאחר שהופעה בסיבובים המוקדמים באירופה לא שווה כמעט דבר. מכבי חיפה למשל, ש"הבטיחה את מקומה באירופה", עשתה קמפיין שייזכר בעיקר בזכות המפגש עם טוטנהאם, אבל בסופו של דבר הודחה רגע לפני שלב הבתים וסיימה את הסיפור האירופי עם 1.1 מיליון אירו. בקיזוז ההוצאות הנלוות נשאר מזה, אם בכלל, כמה שקלים בודדים.

לכולן ברור שהכסף נמצא באירופה, אפילו במפעל השני בחשיבותו. אבל קבוצות ישראליות בכירות לא מצליחות לבנות מערכת שתבטיח להן כניסה כמעט סדירה לשלב הבתים של הליגה האירופית. חלק מזה קשור לכך שהיעדרות ממושכת מאירופה גוררת ניקוד נמוך והופך לפחות את השלב האחרון לכמעט בלתי עביר, כמו שקרה העונה למכבי חיפה, שפגשה את טוטנהאם בשלב הפלייאוף.

חלק מזה קשור לאופן שבו נבנה התקציב בתחילת העונה: המנגנון של הבקרה התקציבית בכדורגל הישראלי לא מאפשר לקבוצות לפתוח עונה עם תקציב שמצהיר כי הן מנסות ללכת בכל הכוח על כניסה לאירופה.

כלומר, הבקרה לא תאשר לקבוצה תקציב של 80 מיליון שקל, למשל, שבחלקו בנוי על הכנסות צפויות של 20 מיליון אירו מכניסה לשלב הבתים. ואם לא יהיה שלב בתים? מאיפה יגיע הכסף לסגור את הבור?

כלומר, קבוצה כמו הפועל ב"ש או בית"ר ירושלים, בני יהודה, מכבי נתניה או הפועל חיפה יצטרכו להעמיד תקציב מאוזן עם הכנסות מקומיות (מכירת כרטיסים, ספונסרים, כספים ממינהלת הליגה) ואיתו לנסות ולעבור את המחסום האירופי. מה הסיכוי של קבוצה כמו בני יהודה או מכבי נתניה להשתחל לאירופה עם תקציב נמוך וללא ניקוד? אפסי.

המרחק בין דונייצק לבין ירושלים

גם הרגולציה של אופ"א לא מאפשרת ללכת על כל הקופה. קבוצה שתיבנה על הכנסות מאירופה ותיפול מוקדם תסיים את העונה עם תקציב גירעוני מעל המותר ועלולה לספוג מאופ"א עונשים - מקנסות ועד איסור על רכישת שחקנים או הרחקה מאירופה.

ומה לגבי "המתעשרות החדשות" כמו בית"ר ירושלים למשל. זה לא כל כך פשוט. בית"ר תגלה את הבעיה הנוספת שממנה סובלות ישראליות. גם אם תצליח איכשהו ליהנות מהגדלה תקציבית בזכות הסכם הבעלות החדש עם חמד אל ח'ליפה, במידה ותעפיל לשלב המוקדמות האירופי היא תגיע אליו ללא ניקוד שצברה באירופה. היא תיאלץ להתמודד מול קבוצות טובות ממנה בשלבי המוקדמות, רובן המכריע עם ניסיון אירופי ועם תקציב גבוה משלה, וכך תתקשה לצאת מהמעגל שנוצר בשל אי הופעה סדרתית באירופה.

עד כמה קשה לסגור את הפער התקציבי מאירופה אפשר ללמוד מהיריבה של מכבי ת"א בשלב 32 האחרונות בליגה האירופית. שחטאר דונייצק של מנור סולומון, שמשחקת בסך הכל בליגה האוקראינית, כבר הבטיחה העונה 45 מיליון אירו מההופעה באירופה. ובסך הכול בשלוש העונות האחרונות היא הכניסה מאופ"א כ-140 מיליון אירו, לפני כספים מזכויות שידור.

את הסכום הזה לא הכניסו כל הקבוצות הישראליות יחד בכל העשור האחרון באירופה.

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים