גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית הלאומית ל-AI יוצאת לדרך: הקמת ענן במיליארד שקל לחוקרים ולסטארט-אפים

פורום תל"מ אישר את המלצות ועדת המומחים שבחנה את הדרכים לקידום תחום הבינה המלאכותית בישראל  ● התוכנית מגדירה המלצות דחופות להשקעה, בהם ענן של בינה מלאכותית והשקעה בטכנולוגיות לעיבוד שפה טבעית לשפה העברית

פיתוח AI וחדשנות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
פיתוח AI וחדשנות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

קצת יותר משנה לאחר שהוצגה לראשונה, התוכנית הלאומית להפיכתה של ישראל למעצמת בינה מלאכותית (AI) עולה שלב. פורום תל"מ, שבו חברים רשות החדשנות, הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), משרדי האוצר והמדע והטכנולוגיה, אישר את המלצות ועדת המומחים לבחינת תחום הבינה המלאכותית בישראל בראשות ד"ר ארנה ברי.

התוכנית, בהיקף של 5 מיליארד שקל לחמש שנים, נועדה לבסס את מעמדה של ישראל כמובילה בתחום טכנולוגיות הבינה המלאכותית (AI).

בשל דחיפות התוכנית, והעובדה שטרם אושר תקציב מדינה שיאפשר לתוכנית לצאת לדרך, הגדירה התוכנית יעדים ראשוניים להם ניתן יהיה להקצות תקציב שמקורו בתקציבים הקיימים של הגופים החברים בפורום תל"מ. הוועדה הציבה יעדים ראשוניים בדחיפות גבוהה שיתוקצבו בכ-550 מיליון שקל.

בין ההמלצות הדחופות נמצאים היעדים הבאים: הקמת תשתית מחשוב-על בהיקף של קרוב לכ-1.1 מיליארד שקל, מהם 270 מיליון שקל בהשקעה ראשונית. יעד נוסף הוא פרויקט מחקר ופיתוח בתחום עיבוד שפה טבעית (NLP) עבור השפה העברית, בהיקף של 180 מיליון שקל, גם כן מתוך תקציב כולל של מעט יותר ממיליארד שקל. היעד השלישי הוא הכשרת כוח אדם ורכישת ציוד מתקדם לאקדמיה בהיקף של 100 מיליון שקל.

את יישום התוכנית תוביל ועדת היגוי שבה יהיו נציגי הגופים החברים בפורום תל"מ, והיא תלווה על ידי ועדה מדעית שתורכב ממומחים מישראל ומהעולם.

"עם האילוצים התקציביים אין הרי היום דרך לאשר 5 מיליארד שקל, כי אף אחד לא יכול להתחייב על כך, לכן סיכמנו שכל גוף יסתכל פנימה ויבדוק מה הוא יכול להקצות לטובת העניין. גם אגף התקציבים באוצר יירתם", הסביר יו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבום. לדבריו, בהמשך מתכננים בפורום, "לפנות לדרג המדיני, למשרדי הממשלה הרלוונטיים, ונציג להם את האימפקט העצום שיכול להיות לתוכנית על הכלכלה שנמצאת במשבר עמוק. אנו רוצים לפתח מנועי צמיחה, וטוענים שבינה מלאכותית חלק אינטגרלי ביצירת מנועי צמיחה למשק".

הקמת תשתית למחשב על

בשל מגבלות התקציב, הגדיר כאמור הפורום שלושה פרויקטים לקידום בעדיפות עליונה. אחד הוא הקמת ענן מיחשוב שיכלול מעבדים ייעודיים למשימות בינה מלאכותית וישרת את קהילת החוקרים והסטארט-אפים הישראליים. מדובר בעצם בסוג של מחשב על, שיכלול מפרט של מאיצים גרפיים (GPU) - המשמשים למשימות בינה מלאכותית, מעבדים רגילים (CPU), חיבור רשת מהיר ביניהם, יכולת אחסון לקליטת נתונים מהירה וכן אפשרות להתרחבות עתידית (סקייל).

הדוח מפרט גם את כמות השבבים שיירכשו (88 אלף ליבות וכאלף מעבדי GPU), כמו גם את התקציב עבורם. 90 מיליון שקל יוקדשו לרכישת מעבדי GPU, ככל הנראה של אנבידיה, ורק 4 מיליון שקל יוקצו לרכישת מאיצי בינה מלאכותית של יצרנים אחרים.

הענן המדובר הוא ייחודי וייעודי לנושא ה-AI, והוא נועד להעניק יתרון תחרותי לחוקרים וסטארט-אפיסטים בישראל הפועלים בתחום. באמצעות כוח מיחשוב שיספק הענן החדש שיוקם, יוכלו החוקרים והמפתחים לאמן במהירות וביעילות את המודלים שלהם. מודלים מורכבים של בינה מלאכותית דורשים כיום משאבים רבים של זמן וכסף, שלא תמיד מצויים בידי חוקרים וחברות צעירות. סיוע במתן גישה לאותם משאבים, יכול למשל לעזור בקיצור לוחות זמנים של מחקר ופיתוח.

התפיסה בבסיס עבודת הוועדה היא שסיוע בגישה למשאבים אלה חשוב לכלכלת וביטחון ישראל משום שטכנולוגיות אלה יעמדו יותר ויותר בבסיסן של טכנולוגיות העתיד במגוון תחומים החשובים לביצור מעמדה של מדינה ורווחת תושביה - ממוצרים ביטחוניים, ועד חקלאות, תחבורה, ערים חכמות ורפואה. השקעה במתן יתרון תחרותי זה אמורה על פי תפיסת הוועדה, לחזור למשק הישראלי דרך הישגיהם של אותם חוקרים ומפתחים.

"מחשב ישראלי לא נמצא היום אפילו בין 500 מחשבי העל החזקים בעולם, למרות שאנו מדורגים גבוה מאוד בתחום ה-AI - זהו כשל שוק", הסביר ד"ר אפלבום. המטרה, לדבריו, היא "לאפשר לחברות הישראליות, לאקדמיה וליחידות הביטחון לעשות את הניסוי על תשתית מחקר בישראל, בלי תלות בענקיות".

ענן ה-AI הוא ענן נפרד ושונה מהענן הממשלתי שיצא לדרך תחת השם "נימבוס", ושלמכרזים שפורסמו בעינינו אמורות ככל הנראה לגשת ספקיות הענן הבינלאומיות המרכזיות - אמזון עם AWS ומיקרוסופט עם אז'ור. "היו לנו מספר דיונים איתם כדי שלא תהיה חפיפה ולא תחרות בין הפעילויות", אמר ד"ר אפלבום. בעוד שענן ה-AI מיועד בעיקר למשימות מו"פ, הענן הממשלתי המקומי נימבוס נועד לאפשר אחסון מקומי של חומרים ממשלתיים או פיננסיים רגישים תוך מתן גישה מהירה (לייטנסי נמוך), ותוך שהם נהנים מההיצע המלא של אפליקציות הענן שלהן.

לדברי אפלבום, אף שאנבידיה היא ספקית שבבי הבינה המלאכותית המובילה בעולם, הענן הישראלי יכלול גם שבבים של חברות מתחרות, כמו "הבאנה" - סטארט-אפ הבינה המלאכותית שנרכש לפני כשנה על ידי אינטל בשני מיליארד שקל, ושל סטארט-אפ ישראל נוסף בשם "נקסט סיליקון". "יהיו עוד הרבה מאיצים, חלקם הגדול ישראליים", אמר ד"ר אפלבום.

"בלי פרויקט ה-NLP לא נוכל להנגיש את המערכות הממשלתיות"

פרויקט נוסף שיקודם בפעימה הראשונה, על פי התוכנית, הוא תחום הבנת שפה טבעית - NLP, שיתמקד בהבנה של השפה העברית. כיום מרב המשאבים מושקעים בהקניית היכולת של מחשבים להבין טקסטים ודיבור באנגלית. יישומים של טכנולוגיות הבנת שפה מוכרים לנו למשל ממנגנון התרגום של גוגל או התרגום האוטומטי של יוטיוב. ובדיבור, עם סירי של אפל ואלקסה של אמזון.

"אם טוענים שבינה מלאכותית זה משהו שתלוי בדאטה אדיר, שתסרוק את הדאטה ותנפק ממנו תובנות, אז ישראל חייבת להיות מסוגלת להבין את אותו דאטה בעברית, לאחר שהמאגרים יפתחו", הסביר ראש זירת תשתית טכנולוגית ברשות החדשנות. זאבי הסביר עוד כי "אם רוצים לפתוח את המאגרים, חייבים להצליח לתרגם אותם לשפה שהמכונה תבין. בלי פרויקט ה-NLP לא נוכל להנגיש את המערכות הממשלתיות לא לתושבים ולא לחוקרים". לדברי ד"ר אפלבום, "מדינה שלא תהיה לה פלטפורמה שכזו, תישאר מאחור בתוך שלוש-ארבע שנים, ועלולה אף לאבד את היכולת שלה להתחרות במדינות המתקדמות בעולם".

יצוין כי ועדת ה-AI של פורום תל"מ פעלה בשנתיים האחרונות במקביל לוועדות הבכירים שהקימו לבחינת הנושא גם פרופ' יצחק בן ישראל ופרופ' אביתר מתניה. חלקים מהתוכנית של בן ישראל ומתניה הוצגו לפני כשנה בסמוך להצגת התוכנית של פורום תל"מ.

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; פריון קופצת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.4% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן