גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוכרז סכסוך עבודה בהנהלת בתי המשפט: השופטים ישמשו כמזכירים המשפטיים של עצמם

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בהנהלת בתי המשפט על רקע הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי שייכנסו לתוקף בראשון בינואר 2021 ● העוזרים המשפטיים של השופטים מסרבים לשמש גם כ"מזכירים משפטיים" - תפקיד חדש שלא היה קיים עד כה במערכת בתי המשפט

סכסוך עבודה בעקבות התיקון לתקנות סדר דין אזרחי / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
סכסוך עבודה בעקבות התיקון לתקנות סדר דין אזרחי / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בהנהלת בתי המשפט על רקע פגיעה נטענת בעוזרים המשפטיים של השופטים. הפגיעה הנטענת קשורה לרפורמת תקנות סדר הדין האזרחי שייכנסו לתוקף בראשון בינואר 2021. בעוד שבוע בלבד אמור להיכנס סעיף משמעותי בתקנות, הנוגע "למזכירים המשפטיים", אולם ההסתדרות מבהירה כי היא לא תיתן לכך יד.

במכתב ששיגר יו"ר איגוד המשפטנים עו"ד יצחק גורדון להנהלת בתי המשפט הוא מותח ביקורת חריפה על התנהלות הנהלת בתי המשפט. המכתב חושף על הדרך כי את תפקיד "המזכיר המשפטי", שייכנס לתוקף בעוד שבוע, ימלאו בשלב זה השופטים עצמם, ולטענת גורדון המשמעות היא כי תפקיד זה יוטל בפועל על העוזרים המשפטיים.

תקנה 33 לתקנות סד"א החדשות קובעת כי "מזכיר משפטי לא יקבל מסמך שאינו ממלא אחר דרישה הקבועה בתקנות אלה או אחר הוראת בית המשפט, ויפרט בכתב את הטעמים לכך תוך הפניה לתקנה או להחלטה שלא מולאה".

בהנהלת בתי המשפט ביקשו להטיל את המשימה על העוזרים המשפטיים, אולם איגוד המשפטנים המייצג את העוזרים המשפטיים הודיע כי מדובר בפגיעה בתנאי העוזרים המשפטיים, וכי מדובר בהטלת עבודה רבה נוספת על העוזרים המשפטיים שאין בכוונתם לאשר ללא ניהול משא ומתן על העניין לרבות שיפור שכרם.

לידי גלובס הגיעה הודעת אימייל ששלח סמנכ"ל הנהלת בתי המשפט קמי אבולעפיה לאיגוד המשפטנים. בדבריו הוא כתב כי דרישות הוועד אינן הולמות, "וביתר שאת במציאות הכלכלית הנוכחית". לדבריו, "הועלו דרישות להתערבות בפרוגרטיבה הניהולית של הנשיאים. דרישות שלא ניתן להסכים, לא בעיקרון, לא בשים לב למתנים ולא בהיבט תהליכי הניהול במערכת בתי המשפט". את הודעתו סיים אבולעפיה באמירה כי "לפיכך אין בכוונתנו להטיל את המשימה הזו על העוזרים המשפטיים ואנו נערכים למציאת פתרונות אחרים".

במקביל, בתחילת השבוע פרסמה הנהלת בתי המשפט כ-40 מכרזי עתודה לתפקיד חדש של "מזכיר משפטי". לטענת גורדון, מעיון במכרזים לא ברור אם ומתי אכן יתקבלו התקנים המדוברים ויאוישו בפועל. "האם בזמן הקרוב? בעוד מספר חודשים? בעוד שנה? בכל מקרה ברור שאין כאן מענה לתפקיד המזכירים המשפטיים לפי תקנות סד"א החדשות ב-1 בינואר 2021 מועד התחילה של התקנות".

גם הנהלת בתי המשפט הייתה מודעת לכך שאין שום סיכוי שהמזכירים המשפטיים ימונו בתוך שבוע, ומשום כך הנחתה הנהלת בתי המשפט את השופטים, באמצעות נשיאי בתי המשפט השונים, שעד להודעה חדשה השופטים עצמם ימלאו את תפקיד "המזכיר המשפטי" של עצמם.

פתרון הביניים מנוגד לרוח התקנות

מנהל בתי המשפט ד"ר יגאל מרזל הודיע לשופטים כי "בשלב הביניים, עד להקצאת התיק לשופט - ידונו במחדלים שופטים תורנים, ולאחר הקצאת התיק - ידון במחדלים המותב הדן בהליך".

יש לציין כי המהלך מנוגד לרוח התקנה. בדברי ההסבר לתקנה נכתב כי "המשאב השיפוטי הינו משאב יקר ומוגבל ומשכך, נדרש "שומר סף" אשר איננו השופט עצמו, אשר יבטיח כי המסמכים המוגשים לבית המשפט עומדים בדרישות הטכניות שנקבעו בתקנות או בהחלטות בית המשפט.

מיסוד מנגנון שתכליתו לוודא קיומן של הוראות טכניות ואכיפתן אף יקל על העומס הרב המוטל על השופטים ובסופו של יום ישרת את ציבור המתדיינים, בין השאר, בכך שיחסוך הגשת בקשות מטעמם בדבר אי עמידת הצד שכנגד בהוראות כאמור".

לטענת עו"ד גורדון הנהלת בתי המשפט למעשה עקפה את חובת המשא ומתן והטילה שוב, הפעם בדלת האחורית, את התפקיד על העוזרים המשפטיים. "הטלת משימות המזכיר המשפטי על השופטים, משמעותה הברורה והמיידית היא שהשופטים בפועל יטילו את המשימות החדשות והעבודה הנוספת על העוזרים המשפטיים שלהם. המעגל נסגר! הנהלת בתי המשפט בחרה לפוצץ את המו"מ עם נציגות העובדים, לעקוף את חובת ניהול המו"מ, ולהפיל בפועל על העוזרים המשפטיים באופן חד-צדדי את ביצוע המשימות החדשות של המזכיר המשפטי, בדלת האחורית".

לדברי גורדון, "לא נוכל לאפשר צעדים חד-צדדים כאלה מצד ההנהלה והטלת משימות המזכיר המשפטי על העוזרים המשפטיים. על אחת כמה וכמה כאשר משימות אלה, שעל פי טיבן ומהותן הן משימות טכניות-מזכירותיות, אינן קשורות לתפקיד העוזר המשפטי ואינן חלק מעבודתו ואף נקבעו מראש בתקנות כמשימות השייכות לתפקיד נפרד של 'מזכיר משפטי'. התנהלות זו של ההנהלה לא מותירה לנו ברירה אלא לפעול נגד צעד חד-צדדי זה במסגרת סכסוך העבודה שהכרזנו בעניין".

לטענת גורדון, "הפגיעה בעוזרים המשפטיים לא מסתיימת כאן, הנהלת בתי המשפט הגדילה לעשות ובמכרזים לתפקיד המזכיר המשפטי החדש 'נגסה' גם בתפקיד המהותי של העוזר המשפטי".

במכרזי המזכיר המשפטי נכתב בין היתר כי יש תוטל עליהם "אחריות על הכנה מהותית של התיק לדיון בהתאם להנחיות השופט/ת, לרבות הכנת חוות דעת משפטיות ותקצור משפטי נדרש בהתאם לאופי התיק".

לטענת גורדון, "אחריות על הכנה מהותית של התיק כלל לא הוגדרה כחלק מסמכויות המזכיר המשפטי, לא בתקנות סד"א החדשות ולא בתקנות המנ"ת הישנות. לעומת זאת, הן כלולות ללא כל ספק בתחום אחריותו ותפקידו של העוזר המשפטי לשופט ובעבודתו הפרטנית של העוזר המשפטי מול השופט שהוא מהווה יד ימינו. הפועל היוצא מכך הוא שפרסום המכרז כמות שהוא פוגע פגיעה נוספת בעוזרים המשפטיים ונוגס בתפקידם" .

לדבריו, "אם לא די בכך, הנהלת בתי המשפט גם הסכימה לתיקון של תקנות סד"א החדשות ברגע האחרון לפני כניסתן לתוקף, באופן שביטל הלכה למעשה את הסמכויות החדשות שהוענקו לעוזרים המשפטיים בתקנות סד"א, ובמיוחד הסמכות לזמן את בעלי הדין לפגישה כדי להביא לפניהם הצעות להסדר דיוני. לא זו אף זו, את אותן סמכויות שהנהלת בתי המשפט הסכימה שיילקחו מהעוזרים המשפטיים, היא מבקשת כעת להעניק למזכירים המשפטיים".

יש לציין כי אין מדובר בסכסוך העבודה הראשון בין הנהלת בתי המשפט לעוזרים המשפטיים. לפני שנתיים נחתם הסכם קיבוצי בין הצדדים, זאת לאחר מאבק מתמשך של שנים שכלל אף שביתה בת חודש ימים. ההסכם קבע כי תפוסק ההעסקה בדרך של חוזי אישי והעוזרים המשפטיים יועברו לחוזה תחת הסכם קיבוצי שמאפשר אופק התקדמות כלכלית, על פי המקובל בשירות הציבורי.

עוד כתבות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם