גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסגות של מתיחות: מה גרם גם לראובן קפלן לעזוב את בית ההשקעות?

ראובן קפלן הודיע הבוקר על התפטרות מתפקידו, ובשוק מעריכים כי הרקע הוא מערכת יחסים מתוחה עם בעלת הבית - קרן אייפקס בהובלת זהבית כהן, אך ללא משבר קונקרטי ● מי יחליף את קפלן ואיזה עתיד צפוי לבית ההשקעות? בשוק מנסים להעריך

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר , גלובס

עובדי, מנהלי ובעלי בית ההשקעות פסגות הופתעו הבוקר (ד') לגלות שהמנכ"ל ראובן קפלן עוזב את התפקיד ואת החברה. גם מחוץ לפסגות לא ראו סימן למתיחות מיוחדת או פיצוץ שאולי קרה בתוך בית ההשקעות, שכבר שנים מתנהל במה שנתפס בשוק כמערכות יחסים מתוחות ולא שגרתיות בין ההנהלה לבעלים. אך ההפתעה שבעצם ההתפטרות של קפלן, לאחר מעט יותר משנה בתפקיד, היא זעזוע נוסף בבית ההשקעות, שבעבר היה הגדול בשוק, והיום תחת בעלת השליטה הדומיננטית - קרן אייפקס בראשות זהבית כהן - איבד את מעמד ההובלה שבו החזיק עד לפני כמה שנים.

בשוק ההון מעריכים שקפלן אולי כבר בדרך לתפקיד בכיר אחר. כהונתו הקצרה אופיינה במתיחויות מול בעלת השליטה המעורבת מאוד, בין שישירות או שדרך אנשיה ונציגיה בבית ההשקעות. למרות שקפלן לא נחשב למנכ"ל שפסגות תלוי בו, לעזיבתו את התפקיד, בעל חשיבות רבה בשוק ההון הישראלי, יש משמעות אדירה עבור בית ההשקעות והבעלים. זאת בוודאי אחרי רכבת העזיבות המהירה יחסית של בכירים בו, ובעת שבעלת הבית מנסה לממש את החזקתה ארוכת השנים.

במכתב ששלח קפלן ביום ד' ליו"ר בית ההשקעות הודיע על "רצוני לסיים את כל תפקידי בחברה וזאת בהתאם להסכם העסקתי מיום 15 בספטמבר 2019". הגם שהוא הוסיף במכתב ההתפטרות כי הוא "מודה לכם על האמון שנתתם בי במהלך התקופה", בפנותו לחברי דירקטוריון החברה, הרי שהעזיבה המפתיעה מעידה שלא מדובר בנסיבות "בריאות".

על פי הערכות בשוק הפרישה, הזו הגיעה על רקע מערכת יחסים לא פשוטה עם בעלת הבית כהן ועם נציגיה בסביבת בית ההשקעות, אך ללא משבר קונקרטי. בכך מצטרף קפלן לשורה של מנהלים שניהלו את בית ההשקעות תחת אייפקס - רונן טוב, חגי בדש וברק סורני.

למעשה, לקפלן ניסיון וידע מתחום הביטוח, והוא הגיע לפסגות מבלי שצמח בעולם ההשקעות לטווח קצר ושירותי המסחר, שמאפיינים חלק משמעותי מפעילות פסגות. בכך הוא מזכיר את המהלך שהיה עם טוב, שמונה למנכ"ל פסגות ללא ניסיון קודם בעולם בתי ההשקעות, ולאחר שהגיע מענף הביטוח והפנסיה. גם טוב היה בפסגות בכהונה קצרה מאוד, ועזב בטונים צורמים, והן בדש והן סורני מילאו כהונות ארוכות בהרבה.

העזיבה מייצרת כמה קשיים

העזיבה של קפלן מגיעה כשנה וחצי אחרי עזיבה פתאומית וחריגה לא פחות, של היו"רית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שפרשה בטונים צורמים לאחר כשנה וחודשיים בתפקיד.

בשלב המיידי ההודעה של קפלן מייצרת לפסגות סיטואציה מאוד לא פשוטה; הוא משמש כיום לא רק כמנכ"ל בית ההשקעות - תפקיד שלא ברור כמה קופצים יהיו עליו, במציאות של מגבלת שכר הבכירים מחד, והמוניטין שיש בשוק לגבי החופש הניהולי בפועל שניתן למנהלי בית ההשקעות תחת כהן ונציגיה. הוא גם משמש כמנהל בפועל של חברת ניהול הגמל והפנסיה של פסגות - שהיא גוף מוסדי שמפוקח על-ידי רשות שוק ההון, שכבר התערבה השנה בשני גופים מוסדיים גדולים שנוצרו אצלם רעשים בצמרת (מגדל וכלל ביטוח).

וכאן טמון קושי נוסף מבחינת פסגות ואייפקס. בעיצומה של תקופת אישורי התקציב לשנה הבאה, תוך שימת דגשים אסטרטגיים, עוזב מנכ"ל במהלך שמצריך להתחיל מחדש תהליך לאיתור מחליף, אישור דירקטוריון ואישור רשות שוק ההון. בהקשר זה נציין כי מציאת מנכ"ל חדש לבית ההשקעות היא מלאכה פשוטה יחסית מבחינה רגולטורית, בטח כשמדובר בחברה פרטית עם בעל מניות אחד.

מהרבה בחינות מנכ"ל של בית השקעות, בניגוד למנכ"ל בנק או חברת ביטוח, הוא מנהל של חברת החזקות, כשהפעילות מול כספי הציבור מתבצעת בחברות הבנות, ששם נדרשת דרך ארוכה יותר שעוברת דרך הרגולטור. ולא מדובר בדבר של מה בכך - על פי הערכות הדבר כבר היה רלוונטי אצל המנהל המיועד של פסגות לחברת הגמל והפנסיה, שאמור היה להצטרף לפסגות ובמפתיע פרש מתפקידו תוך זמן קצרצר.

ולזה יש להוסיף, כאמור, את הליך המכירה שנמצא כל העת ברקע - ושכבר כמה שנים מחכים שיקרה אך הוא עדיין לא מבשיל. בימים האחרונים גם נוצרה מתיחות בסביבת בית ההשקעות כשוועד העובדים שלח מכתב לאייפקס, כפי שנחשף בגלובס, ובו נכתב כי "בימים האחרונים הגיע לוועד העובדים מידע שלפיו מתגבשת עסקה קונקרטית למכירת החברה אשר נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד ואף צפויה להיחתם בימים הקרובים ועד לסוף השבוע". המכתב שנשלח בשם ועד עובדי פסגות מוען לקרן אייפקס ישראל, חברי דירקטוריון בית ההשקעות ומנהלו, והממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון משה ברקת.

השפעה על רוכשים פוטנציאליים

אבל דברים אלה הם לא הקשיים היחידים שמייצרת העזיבה של קפלן, שהוא המנכ"ל הרביעי של פסגות תחת כהן. קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, מה שרבים ראו כבר אז כשווי מנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%), לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. לאורך השנים, וגם כיום, מנסה אייפקס לקדם כמה מהלכי מימוש - דרך מכירה אסטרטגית של כל בית ההשקעות או הנפקתו בבורסה, ואף מכירה של חלקים ממנו בנפרד.

העזיבה של המנכ"ל אומנם לא אמורה להשפיע על מגעים - ככל שישנם כאלה - למכירת בית ההשקעות, משום שאלה מנוהלים מעל לפסגות וישירות על-ידי אנשי אייפקס. אבל, היא בכל זאת עשויה להשפיע על בית ההשקעות ועל רוכשים פוטנציאליים. זאת משום שמדובר ברעש נוסף בחברה, שגם העובדים בה בחוסר שקט, וכשחלק מהרוכשים ירצו גם שדרה ניהולית תקינה שתקדם את בית ההשקעות, לפחות לתקופת מעבר. אגב, המכירה שעל הפרק גם כנראה תקשה על הבאת מנכ"ל מנוסה ומוכח מבחוץ, דבר כשיש המעריכים כי אייפקס תבחר למנות מישהו פנימי, לפחות כממלא מקום.

פסגות מנהל כיום כ-164 מיליארד שקל, ונסמך על מספר תחומי ליבה - ניהול גמל ופנסיה, ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים (יחד עם ניהול כספי מוסדיים חיצוניים) ושירותי מסחר וברוקראז'. בשנים האחרונות עקף בית ההשקעות אלטשולר שחם את פסגות במונחי נכסים מנוהלים והיבטים עסקיים אחרים, וגם מיטב דש צמוד לפסגות, ואולי אף עקף אותו בכמה פרמטרים חשובים. כמו כן, בעבר פסגות איבד את ההובלה שלו בשוק הגמל, ולאחרונה הוא הפך לבית ההשקעות הקטן ביותר בשוק הפנסיה החדשה, לאחר שהלמן אלדובי עקף אותו. 

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א