גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפחת יודקובסקי: מכירת מניות "ידיעות אחרונות" לבר הפצה היא בניגוד לדיני התחרות

משפחת יודקובסקי הודיעה לכונסים כי היא תשתמש בזכות הסירוב שלה ושיפרה בחצי מיליון שקל את ההצעה על 6% שבר הפצה אמורים לרכוש ● יודקובסקי הגישה בקשה דחופה בה היא מבקשת להורות לכונסי הנכסים של מניות 'ידיעות' לקיים תהליך התמחרות על מניות חברת פולן

נוני מוזס / צילום: יוסי זמיר
נוני מוזס / צילום: יוסי זמיר

משפחת יודקובסקי הגישה השבוע (רביעי) בקשה דחופה לבית המשפט בתל אביב בה היא מבקשת להורות לכונסי הנכסים של מניות "ידיעות אחרונות" לקיים תהליך התמחרות על מניות חברת פולן שבכינוס. פולן היא חברה שהייתה בבעלות אליעזר פישמן שבאמצעותה נרכשו חלק ממניות ידיעות, והיום הן בכינוס של בנק הפועלים.

מהבקשה עולה כי משפחת יודקובסקי הגישה הצעה המשפרת את ההצעה הקיימת כעת במסגרתה אמורה בר הפצה לרכוש 6% מהמניות תמורת 23 מיליון שקל. העסקה אמורה להיות חלק מעסקת חבילה משולבת במסגרתה רוכשת קבוצת "ידיעות אחרונות" את המניות המוחזקות בידי בנק הפועלים, בנק דיסקונט וחלק ממניות שבבעלות ג'ודי ניר מוזס. בנק הפועלים אמור לקבל תמורת חלק של 34%, 170 מיליון שקל המתחלקים באופן הבא: 28% מהמניות יקנו על ידי קבוצת ידיעות עצמה שתשלם עבורם 148 מיליון שקל ו- 6% על ידי בר הפצה שתשלם 23 מיליון שקל. משפחת יודקובסקי מיוצגת על ידי עפר פירט וליאור דגן, ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני, עורכי דין והם אלה שהגישו עבורה גם את הבקשה הנוכחית

במסגרת הבקשה טוענת משפחת יודקובסקי כי רכישת המניות על ידי בר הפצה יוצרת קושי מבחינת דיני התחרות, מה שעשוי להביא לביטולה.

משפחת יודקובסקי הודיעה לכונסים כי היא תשתמש בזכות הסירוב שלה וביקשה לרכוש  6% מהמניות שבר הפצה אמורים לרכוש. נזכיר, כי למשפחה הייתה עד לשנה האחרונה זכות סירוב על רכישת מניות ב"ידיעות אחרונות". לטענת משפחת יודקובסקי, כשברקע הכוונה למנוע מכשולים בתהליך המכירה, העביר נוני מוזס בדירקטוריון החלטה לפיה זכות הסירוב מוקפאת לשנה. משפחת יודקובסקי מנהלת בימים אלה הליך נגד ההחלטה בבית המשפט במסגרתו ביקשה צו מניעה.

"עו"ד רובין עשה 'פליק פלאק'"

כאמור, לאחר שפורסמה העסקה המתגבשת ממנה עלה כי בשונה מהעסקה הקודמת הפעם יימכרו חלק מהמניות לבר הפצה - הגישה משפחת יודקובסקי הצעה משופרת לכונסים, זאת לאחר שהכונסים עצמם הודיעו להם לטענתם שוב ושוב כי הם רואים בהם מציע לגיטימי וראוי לרכישת המניות שבכינוס ואין מניעה כי ירכשו את המניות המשועבדות במחיר זהה ללכל קונה אחר.

בבקשה נכתב: "כל זאת קורה בתיק בו כונסי הנכסים עצמם ציינו בבקשה לאישור המכר כי מעולם לא פרסמו הזמנה להציע הצעות, מעולם לא קיימו התמחרות כלשהי, לא פתחו 'חדר מידע' (כמקובל בהליכי מכר מעין אלה) ולמעשה התנהלו באופן פרטני וסלקטיבי בכל הנוגע להליכי המכר. במסגרת זאת יש להניח כי כונסי הנכסים מסרו לחברת בר הפצה מידע , נתונים ודוחות בנוגע לממכר (מניות בחברת פולן המחזיקה בידיעות אחרונות) במסגרת המו"מ שהתנהל בין הצדדים".

משפחת יודקובסקי מתנגחת בעורך דין פיני רובין המשמש ככונס הנכסים ומזכירה כי ב-2010 הגיע יודקובסקי להסכמה עם בנק דיסקונט להעברת חלק מהמניות המוחזקות לידו על ידי הבנק. אף שההעברה הוכפפה במסגרת זכות הסירוב בתקנון החברה, בני משפחת מוזס (שלא התכוונו לרכוש את המניות המועברות) סיכלו את ההעברה - על פי יעוץ משפטי של לא אחר מאשר מי ששימש אז כבא כוח החברה - עו"ד פיני רובין ששימש אז כעורך הדין של "ידיעות אחרונות". רובין סירב בשם ידיעות לאשר העברת המניות לבנק דיסקונט בטענה כי ההעברה לא יושמה תוך יישום מדוקדק של מנגנון זכות סירוב. לטענתם, "כיום בכובעו ככונס נכסים מטעם בנק הפועלים וכמי שחפץ ביקרו של בעל השליטה בידיעות, עשה עו"ד רובין 'פליק פלאק' וכיום הוא מחזיק בעמדה הפוכה ב-180 מעלות מזו שהחזיק בכובעו כבא כוח חברת "ידיעות אחרונות", ביחס לאותו סעיף באותו תקנון וביחס לאותה חברה".

קיים חשש כבד כי עסקת המכירה לבר הפצה נגועה באי חוקיות בהיותה הפרה של דיני התחרות באופן הפוגם בהיתכנותה. משפחת יודקובסקי טוענת כי הכונסים מסתירים מבית המשפט כי לרכישת המניות על ידי בר עלולות להיות משמעויות כבדות מבחינת דיני התחרות. "ידיעות תקשורת" (חברה אחות של "ידיעות אחרונות") היא בעלת 50% ממניות בר הפצה שעוסקת בהפצת עיתוני "ידיעות אחרונות" לצד הפצת עיתונים מתחרים כדוגמת הארץ ישראל היום ועוד. לכן במהלך 2016 נדרש אישור של הממונה על התחרות לעצם הגדלת שיעור החזקתה של קבוצת ידיעות בבר הפצה. אישור הממונה ניתן אך בתנאים מגבילים - לרבות הגבלה לפיה כל ההחלטות העסקיות בבר הפצה יתקבלו אך ורק על ידי השותף האחר בחברה: ענוג סחר תקשורת שבבעלות עידו ברגמן.

כאמור, במסגרת העסקה שנרקמה לרכישת מניות אחרונות, בר הפצה תחזיק מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות","כך שיהיה לה אינטרס עודף בשירותים הניתנים לידיעות ולידיעות תקשורת על פני המתחרים".

"הפרה גסה של החלטת הממונה"

על פי הבקשה בישיבת הדירקטוריון באמצע שנערכה באמצע דצמבר הודה נוני מוזס כי ידיעות משלמת יותר מבר הפצה על כל מניה (הפרש של 62% במחיר למניה) וזאת לשיטתו לאחר שכונסי הנכסים ביקשו וקיבלו מחיר כולל על כל "החבילה" כך שהתמורה המשולמת על ידי בר הפצה רק "משלימה" את התמורה הכוללת שסוכמה בין מוזס לבין הכונסים". לטענתם "עובדה זאת לכשעצמה מוכיחה כי מי שרקם את העסקה וקבע את תנאיה היה מוזס, תוך הפרה גסה של החלטת הממונה".

משפחת יודקובסקי טוענת כי רכישת המניות על ידי בר תהפוך את בר לבעלת מניות מיעוט בפולן שבשליטת מוזס. המשמעות היא שבר תהיה תלויה בחלוקת דיבידנד ו/או בעניינים כלכליים אחרים ברצונו והחלטותו של מוזס. "מדובר בסיטואציה המנוגדת לחלוטין לכל הרעיון שעמד בבסיס החלטת הממונה מ-2016 שתכליתה הייתה להפריד, לנתק, להקים 'חומה סינית' בין פעילותה העסקית של "ידיעות אחרונות" לבין פעילותה ועסקיה של בר הפצה בשל העובדה שבר הפצה מספקת שירותים למתחרים ישירים.

עוד נטען, כי כונסי הנכסים היו מודעים לכך שעלולה להיות בעיה במכירה לבר והתייחסו לכך בהסכם באומרם שאם יהיה צורך יפנו לקבלת אישור הממונה. לשיטתם, ברור כי לא ניתן יהיה לקיים את התנאים המוקדמים עד לסוף דצמבר- תאריך הדד ליין שנקבע על ידי מוזס והכונסים שכן לא ניתן יהיה לקבל בפרק זמן כה קצר את אישורה של הממונה. לכן, "הדחיפות והבהילות המוצגות על ידי הכונסים היא מדומה ומלאכותית ותכליתה היא לאשר את העסקאות במהירות ובחיפזון מבלי שתהיה לצדדים ולבית המשפט האפשרות האמיתית לבחון לעומק את העסקאות ואת השלכותיהן".

על פי הכונסים העסקאות שהתגבשו למכירת המניות הן עסקאות שלובות המותנות זו בזו. אלא שעל פי ההצעה העסקאות מתקיימות לפי שווי שונה ל"ידיעות אחרונות". "אין ולא אמור להיות כל קשר בין העסקאות", טוענת משפחת יודקובסקי, "מדובר ברוכשים שונים ונפרדים, במחיר שונה, ביחס למניות ובתאגידים נפרדים". לטענתם, אם העסקה טובה ונכונה מבחינת ידיעות, היא תוסיף להיות כזו גם אם העסקה על 6% של פולן לא תתבצע על ידי בר הפצה. עצם העלאת הטענה לפיה מדובר בעסקאות מותנות תומכת ומחזקת את המסקנה כי מדובר בעסקה פסולה ולא חוקית .

עוד נטען כי עסקת מכירת המניות כוללת ויתורים ופטורים מתביעות כלפי מוזס ובני משפחתו בהיקף כספי של יותר ממיליארד שקל כאשר כונסי הנכסים אינם מוסמכים ואינם רשאים כלל להעניק אותם, וכי הכונסים נותנים יד למהלכים פסולים המגבים את מוזס בידיעות ואת ביצור שליטתו בחברה תוך ויתור על טענות בהיקף של כמיליארד שקל שיכולות להיות מצד ידיעות כחברה כלפי בעל השליטה - מוזס.

טרם התקבלה תגובת עורך הדין פיני רובין לדברים. 

*** גילוי מלא: רכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". "ידיעות אחרונות", לרבות "כלכליסט" מקבוצת "ידיעות אחרונות", ו"גלובס" הם עיתונים מתחרים. בר הפצה מפיצה את העיתון גלובס.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"