גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיג'ו 208 החדשה: זיכרונות נעימים למכוניות הקטנה "של פעם"

ה-208 החדשה פיג'ו מציגה עיצוב בולט למרחוק ותא נוסעים דיגיטלי, שעלול להכביד על מי שלא נולד בעשור הנכון ● אבל היא בנויה היטב, מציע הרבה אבזור ביחס לכסף ומהנה לנהיגה כמו המכוניות הקטנות "של פעם"

ב-21 בדצמבר אישר מועצת האיחוד האירופאי את המיזוג בין קבוצת פיג'ו-סיטרואו-אופל לבין קבוצת פיאט-קרייזלר. בכך ניתן האור הירוק ליצירת קבוצת הרכב הרביעית בגודלה בעולם, שתישא את השם הקצת יומרני "Stellantis". למיזוג קדמה רכבת הרים עסקית, רצופה תפניות חדות כולל משבר הקורונה, שיתוק ממושך של תעשיית הרכב האירופאית, שיערוך מחדש של מחיר העסקה, בקשה לסיוע חירום ממשלתי ושמועות תכופות על פרידה.

כעת הגיעה סאגת המיזוג לסיום אבל ספק אם מישהו בהנהלת הקבוצה המאוחדת יפתח בקבוק שמפניה בערב השנה האזרחית החדשה. בפני קברניטי של החברה החדשה ניצבת כיום משימה של "ניקוי אורוות" בקנה מידה גלובלי עם ניסיון לעשות סדר במאות קווי ייצור, שממוקמים בעשרות מפעלי ייצור בארבע יבשות, עימותים בלתי נמנעים עם לפחות חמישה ארגוני עובדים חזקים ושתי ממשלות והרבה החלטות כואבות על מיזוג וביטול דגמים חופפים ומתנגשים של כ-14 מותגים שונים.

אחד הדגמים הבודדים, שיכול להמשיך ולבנות על חסינות גם אחרי תהליך הארגון מחדש, הוא פיג'ו 208. מדובר באחת ממשפחות הדגמים החשובות והסמליות ביותר של קבוצת PSA והפלטפורמה, שעליה היא מבוססת, מייצרת לקבוצה הצרפתית קרוב ל-750 אלף מכירות בשנה עם שלל דגמים מבית פיג'ו, סיטרואן ואופל.

עיצוב לקהל צעיר 

לפחות חיצונית, נראה שה-208 החדשה מצוידת במה שנדרש כדי למלא את הציפיות שתולים בה. יש לה יציבה רחבה ואתלטית עם פרופיל שעון חול שמתרחב מאחור ומזכיר לנו, ואולי גם למעצבים, את הפיג'ו 205 T16 האגדית של שנות ה-80 (חפשו בוויקיפדיה). החרטום המאסיבי כבר שייך לימינו והוא עמוס בפרטי עיצוב מתוחכמים, כולל פסי אור אנכיים מעוצבים וגריל ענק.

 

קשתות הגלגלים המודגשות בצבע שחור מבריק (בגרסת הגימור GT בה נסענו) סוגרות על חישוקים גדולים וגם הזנב מקושט כראוי עם שלל אלמנטים ספורטיביים. הוסיפו לכך שילובי צבעים נועזים, דוגמת צהוב עמוק ושחור נוסח צרעה אפריקנית, וקיבלתם מכונית שמציב על הכוונת קהל צעיר ועכשווי לא מנסה להדחיק את זהותה.

ואם העיצוב החיצוני עכשווי הרי, שתא הנוסעים עלול להכניס לקוחות שלא נולדו בעשור הנכון לוורטיגו. מערך הפיקוד מקדם את פני הנהג עם לוח מחוונים דיגיטלי שבמרכזו הולוגרמה תלת-ממדית ולצידו מסך מולטימדיה עתיר גרפיקה וצבע. במרכז ממוקם הגה זעיר ופחוס נוסח קרטינג, שפולש למרחב של לוח המחוונים.

יש גם מוט הילוכים נוסח ג'ויסטיק, מערך אופקי של מתגי שליטה משניים דמויי קלידי פסנתר ופתחי אוורור, שבולטים קדימה בעיצוב שיק-תעשייתי. את רוב האלמנטים הללו כבר פגשנו בדגמים כאלה ואחרים של פיג'ו-סיטרואן, אבל כשהם דחוסים במרחב האינטימי של מכונית סופר-מיני העסק דורש קצת הסתגלות.

פרט לגודש החזותי זהו תא נוסעים נעים ובנוי היטב. רוב משטחי הדיפון שנמצאים בטווח מגע מציגים טקסטורות רכות עם גימור דמוי סיבי פחמן ועיטורי מוכספים מסביב למתגים. המושבים הקדמיים, בגרסת ה-GT, עמוקים, נוחים ותומכים היטב את הגוף בפניות, הראות טובה לכל הכיוונים והמושב האחורי, שמתאים בעיקר לשני מבוגרים, מספק מרחב רגליים סביר אם כי יש בפלח מכוניות מרווחות יותר וכנ"ל לגבי תא המטען בנפח 258 ליטר. כל העסק בנוי היטב עם בידוד רעשים טוב ורמת גימור מרשימה.

כמו בכל הליין המודרני של החברה, גם ה-208 מאמצת את גישת "(כמעט) הכול כלול" ביחס לאבזור התקני. די אם נאמר, שעבור אבזור דומה למה שמקבלים במכונית העממית הזו ב-125 אלף שקל, תצטרכו להוסיף עוד סכום של חמש ספרות אצל חלק ממותגי הפרמיום.

באגף ההנעה אין הפתעות. מנוע הטורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מוכר לנו היטב מדגמים רבים של הקבוצה והוא מייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית מקובלת בת 8 מהירויות. למערכת ההנעה הזו אין בעיה להתמודד עם דגמי קרוס-אובר של 1.4 טון ולפיכך ב-208 הקלילה, ששוקלת רק כ-1.15 טון, היא מצליחה להבריק. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.7 שניות ובפועל המכונית מרגישה מהירה יותר.

למרות השהיה קטנה, בהאצה הראשונית היא מגיבה בזריזות ללחיצה על הדוושה במצב התכנות הספורטיבי ומספקת גל מומנט נעים, שהודף את המכונית קדימה בכל שיפוע.

העברות ההילוכים תחת עומס אינן מהירות כמו בחלק מהתיבות כפולות המצמדים אבל התיבה עדיין מספקת "קיק דאון" נמרץ והיא הרבה יותר חלקה ומעודנת במצבי "עצור-סע" טיפוסיים (פקקים ישראלים) ומאפשרת שיוט חסר מאמץ במהירויות גבוהות מאד על הכביש המהיר.

כמו בכל מנועי השלושה צילינדרים, צליל המנוע קצת מחוספס ומטרטר ואולי זו הסיבה שאנשי פיג'ו בחרו לצייד את המכונית בפס קול "ספורטיבי" מלאכותי, שנשמע ברקע דרך הרמקולים במצב התכנות הספורטיבי. עצתנו להם: עזבו שטויות. הצליל הזה נשמע כמו תקלה מכנית והופך להיות טורדני לאורך זמן.

מהנה לנהיגה נמרצת

האגף הדינמי דווקא כן צופן בחובו הפתעה. השלדה שלה מסונכרנת עם הלך הרוח של הנהג, מגיבה במהירות לפקודות ההיגוי של ההגה הקטנטן, משנה כיוון בצורה מדויקת על כבישים מפותלים עם מינימום זווית גלגול ונצמדת לאספלט כמו מכונית ספורט. בקיצור זו מכונית מהנה לנהיגה נמרצת, שמפתה את הנהג להיכנס לפניות חדות במהירויות גבוהות יותר ממה שממליץ קול ההיגיון והיא אפילו לא גרסת GTI ייעודית, אלא "סתם" גרסה עירונית.

מהנדסי פיג'ו גם הפנימו כנראה את הביקורת על מערכת ה"סיוע האקטיבי להיגוי" שהדור הראשון שלה חיבל באופן יסודי בתחושת ההיגוי והמערכת הנוכחית כבר לא מנתקת לגמרי את הנהג מהכביש גם כאשר היא פועלת. חבל רק שהגרסה הזו אוטומטית בלבד.

גרסת הגימור GT מקריבה חלק מנוחות הנסיעה הצרפתית המפורסמת לטובת התחושה הספורטיבית והצמיגים הקרביים, אבל היא עדיין סופגת את רוב הבורות והחריצים בצורה יעילה ובוגרת.

מחיר ה-208 החדשה מתחיל בכ-119 אלף שקל ומגיע עד כ-125 אלף בגרסת ה-GT הקרבית והמאובזרת היטב. המחיר הזה נמצא בחלק העליון של פלח הסופר-מיני וסביר להניח, שהיא תאבד לא מעט לקוחות פוטנציאליים לטובת אחותה המוגבהת, 2008, שמציעה יותר מרווח פנים. גם עיצוב הפנים העמוס פונה לקהל ספציפי. אך עדיין זו מכונית בנויה היטב, מאובזרת ומהנה לנהיגה, שהעלתה בעינינו דמעה (גברית וקשוחה) של זיכרונות נוסטלגיים מעידן מוטורי, שחשבנו שכבר נעלם. בהחלט נדוניה ראויה לפיאט. 

חלק מהמתחרות

רנו קליאו 2020

115 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של רנו קליאו ברמת הגימור הספורטיבית. יש לעיצוב עגלגל ודינמי, תא נוסעים מרווח עם הרבה אלקטרוניקה ומערכות בטיחות ותא מטען מכובד בנפח 391 ליטר. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 131 כ"ס ובסיוע תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9 שניות

טויוטה יאריס 2020

מי שיוותר על ההנעה ההיברידית של היאריס יקבל את גרסת הבנזין המאובזרת עם גג שמש ב-112 אלף שקל. המכונית מציעה עיצוב מתקדם ונמרץ, תא נוסעים צעיר, שלל מערכות בטיחות וממדים פנימיים גדולים יותר מהדגם היוצא, אם כי תא המטען מסתפק ב-286 ליטר. מנוע 1.5 ליטר נטול טורבו , שמייצר 125 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה

סיאט איביזה

113 אלף שקל עולה גרסת ה-FR המאובזרת של סיאט איביזה. יש לה עיצוב מושחז ומלוטש, תא נוסעים מרווח ותא מטען מכובד אם כי סביבת הנהג פחות דיגיטלית ומתוחכמת משל הצרפתיות. מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר מייצר 115 כ"ס ובסיוע משקל עצמי מזערי ותיבה כפולה מצמדים מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. בשנה הבאה היא מקבלת עדכון

עוד כתבות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה