גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקופה של האוצר תמיד זוכה: ההכנסות ממיסוי כלי רכב השנה היו כמעט חסינות קורונה

ירידה של כ־11% בהכנסות המדינה מענף הרכב ב־2020 מבטאת בעיקר את הצניחה בנסועה ובהכנסות ממיסוי דלק • המדינה נהנתה מהכנסות של 38־39 מיליארד שקל, שמבטאות את הקשיחות והיעילות של מיסוי הרכב בישראל

מכוניות חדשות ממתינות בנמל אילת / צילום: איל יצהר
מכוניות חדשות ממתינות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בתחילת העשור הקודם טבע מישהו את האמרה "מדינה עשירה שאזרחיה עניים", כדי לתאר את הפער בין נתוני המאקרו החיוביים לבין התרחבות מעגל העוני. מי שיציב היום את ביצועי שוק הרכב החדש בשנה החולפת מול נתוני המאקרו, יגיע למסקנה כי הסיסמה העדכנית צריכה להיות "מדינה ענייה, שאזרחיה עשירים".

נתוני המאקרו המודחקים אך הגלויים לכל של 2020, מופיעים בדוח החודשי האחרון שפרסמה חטיבת המאקרו באגף החשב הכללי. על פי הדוח, הגירעון המצטבר ב-12 החודשים בין דצמבר 2019 עד נובמבר 2020 מסתכם בכ-151.3 מיליארד שקל, שהם כ-11.1% מהתמ"ג. כלומר, מדובר על מחיקה של בערך שלוש שנות צמיחה. בחודשים ינואר-נובמבר השנה נמדד גירעון של 136.4 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 37.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. אבל סביר להניח שביחד עם דצמבר הגירעון של 2020 יגיע לכ-150 מיליארד שקל.

אפשר להשתמש בסיסמה "צרת רבים" ולציין כי חוב לאומי גבוה הוא תופעה גלובלית רווחת בשנת הקורונה. זה נכון, אבל הבעיה עם חובות כאלה, שהם נושאים ריבית ומישהו צריך להחזיר אותם. ואם מישהו עדיין סבור, שמדובר במהמורה קלה, שתחלוף כבמטה קסמים, נמליץ לו לשים לב לדבריו של פרופ' דניאל גוטליב, סמנכ"ל המחקר הפורש של הביטוח הלאומי, שחשף החודש את ההשלכות של "משיכת היתר" מהרזרבות של הביטוח הלאומי לגבי היכולת לשלם קצבאות בשנים הקרובות.

למרות הנסיגה בכלכלה הישראלית ב-2020 הוציאו השנה לקוחות פרטיים וציי רכב בישראל קרוב ל-7.5 מיליארד דולר (כ-25 מיליארד שקל) על רכישת כ-220 אלף כלי רכב חדשים, לא כולל רכישות רכב משומש. אמנם מדובר על ירידה של כ-15% במכירות רכב לעומת 2019, אבל אם מביאים בחשבון את תקופות הסגר ואת הקטנת הרכישות של חברות הליסינג בשנה החולפת - זו ללא ספק הפגנה של חוסן כלכלי ושל ביטחון מצד הצרכנים הפרטיים. כזו שעומדת בסתירה בולטת לנתוני המאקרו ולהגיון הצרכני.

בשנת הקורונה תרם ענף הרכב למאזן הפיסקלי של מדינת ישראל כ-38 מיליארד שקל, ירידה של של כ-11% לעומת 42.4 מיליארד שקל ב-2019. 

 

מס הקנייה: פחות מכוניות, אותן הכנסות

המקור האמין ביותר למידע על היקף גביית מיסי הרכב הוא הדוח התקופתי של ביצוע התקציב והכנסות המדינה ממסים. הדוח אמנם לא מבדל ספציפית את ההכנסות מתחום הרכב, אבל על סמך ניסיון העבר אפשר להגיע לנתונים ברמה גבוהה של קירוב.

הסעיף הראשון, שקרוב ביותר לתודעת הלקוחות, הוא מס הקנייה על יבוא רכב שהוא מהגבוהים בעולם. ההכנסות בסעיף הזה מסתתרות בתוך הסעיף הכללי "מיסי יבוא" אבל אפשר לחשב אותו בקירוב מכיוון, שעל פי נתוני רשות המסים בעשור החולף מס הקנייה על רכב תפס כ-55% מכלל ההכנסות בסעיף.

צריך להביא בחשבון שב-2020 נרשמה עלייה משמעותית בהכנסות ממס קנייה על יבוא סיגריות ואלכוהול בשל עצירת הפעילות של חנויות הדיוטי פרי בשדות התעופה. לפיכך נניח, שמס הקנייה על רכב היווה השנה "רק" כ-50% מההכנסות בסעיף הזה. ועדיין מדובר על כ-8.7 מיליארד שקל ב-11 החודשים הראשונים של 2020.

דצמבר הוא לרוב חודש "מת" בחינת מכירות והן מבחינת הכנסות ממס קנייה, אבל דצמבר 2020 מתאפיין בהיקף גבוה במיוחד של שחרורי רכב מוקדמים מהמכס על ידי היבואנים. זאת, כדי "להרוויח" את העדכון הדו-שנתי של המס הירוק, שייכנס לתוקף בינואר 2021. העדכונים התקופתיים של המס הירוק, שמשמעותם העלאת מס הקנייה על דגמים רבים, ייצרו בעבר הקדמת הכנסות חריגה של 1-1.5 מיליארד שקל ממס קנייה (על חשבון הגבייה בשנה הבאה כמובן). לפיכך הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב צפויות להסתכם השנה, בהערכה זהירה, ב-9.5-10 מיליארד שקל, נתון די דומה לזה של 2019 למרות הירידה החדה במכירות.

יותר פרטי, פחות ליסינג

היציבות בהכנסות מסעיף מס הקנייה על רכב ב"שנת הקורונה" נובעת גם מהשינויים בתמהיל מכירות הרכב. ב-2020 נרשמה עלייה חדה בחלק היחסי של רכישות הרכב על ידי לקוחות פרטיים על חשבון רכישות הציים. כלומר, סך המכירות ירד - אבל המחיר הממוצע לעסקה עלה משמעותית מאחר שלקוחות פרטיים משלמים על אותם כלי רכב הרבה יותר מחברות הליסינג, עד 20%.

מכיוון שהלקוחות הפרטיים גם רכשו השנה בעיקר כלי רכב יקרים יחסית, בעיקר ג'יפונים, רכבי פנאי ורכבי יוקרה, עלה גם מס הקנייה האפקטיבי הממוצע (כלומר תקרת מס הקנייה מינוס הטבות המס הירוק) המשולם עליהם.

ולבסוף, בתחילת השנה קפץ מס הקנייה על מכוניות היברידיות בשיעור חד של 15%, מכ-30% ל-45%. הביקוש להיברידיות לא קרס כפי שהיה ניתן לצפות, מכיוון שהתייקרות הצפויה שלהם "נספגה" במידה רבה בשל התחזקות השקל ביחס למטבעות היבוא. בשורה האחרונה ניתן להניח שהעלאת מס על ההיברידיות לבדה סחטה השנה מהשוק עוד 300-400 מיליון שקל במיסי קנייה.

האגרות לא מושפעות מכמות הרכב

עוד סעיף גבייה חשוב מהענף שמופיע בהכנסות המדינה הוא אגרות הרכב למיניהן ובעיקר האגרה השנתית. על פי נתוני האוצר בינואר-נובמבר ירדה הגבייה מכלל האגרות והסתכמה בכ-5.8 מיליארד שקל. בשנים כתיקונן אגרות הרכב תורמות כ-70% מההכנסות בסעיף הכללי, אבל השנה חלקן היחסי כנראה גבוה הרבה יותר. הסיבה היא, שהאגרות הן גורם קבוע, שאינו מושפע מניצולת הרכב אלא רק מכמות כלי הרכב וזו לא פחתה. לפיכך אפשר להעריך בזהירות שבחישוב שנתי אגרות הרכב הרימו תרומה של כ-4 מיליארד שקל להכנסות המדינה ב-2020.

שווי שימוש: לא נוסעים, אבל משלמים

עוד סעיף גבייה "חסין קורונה" הוא ההכנסות ממס שווי השימוש על רכב צמוד. השנה עברו מגזרים שלמים לעבודה מהבית וניצולת כלי הרכב הצמודים שלהם פחתה משמעותית. זאת בנוסף לירידה בנסועה של כלל הציבור. אבל אם להסתמך על דיווחי חברות הליסינג, היקף כלי הרכב הצמודים בישראל, כרבע מיליון, לא הושפע מהותית ממשבר הקורונה ושיעור הלקוחות הנוטשים היה מזערי.

לפיכך אפשר להניח, ששגם השנה הכנסות המדינה מהסעיף הזה לא השתנו מהותית מההכנסה הממוצעת משווי השימוש בשנים האחרונות, שהסתכמה על פי תחשיבי הכלכלן הראשי באוצר בכ-4.5 מיליארד שקל בשנה.

בהקשר הזה חובה לציין את "הגאונות הפיסקאלית" של שיטת החישוב של מס שווי השימוש בישראל. כאמור, ב-2020 פחת באופן דרמטי הערך הריאלי של הטבת השימוש ברכב צמוד בשל חודשים של סגר, ירידה בנסועה הכללית ומן הסתם גם ירידה משמעותית בניצול של הטבת "דלק חינם", שמוענקת לעובדים. אבל שיטת החישוב הקשיחה של שווי השימוש הותירה של את משלמי המס הזה אדישים והם המשיכו לשלם אותו כאילו רכבם הצמוד הוא מתנה יוקרתית.

עלייה ביבוא ממדינות שמשלמות מכס

עוד סעיף הכנסות קטן אבל חשוב הוא הכנסות המדינה ממכס על יבוא. בינואר-נובמבר פחתו ההכנסות מכלל הסעיף ב-5.9%, אבל ספק אם זה פגע מהותית במכס, שנגבה מכלי רכב. נציין כי ב-2020 נרשמה עלייה כ-3.5% בחלק היחסי של יבוא רכב ממדינות שחייבות במכס (קוריאה ויפן למשל). לכן אפשר להניח כי הכנסות המדינה ממכס על כלי רכב נותר ללא שינוי ב-2020 והסתכמו בכ-300-350 מיליון שקל.

בלו דלק: הדלק זול, המיסוי יקר

את הכנסות המדינה מבלו דלק אפשר לכנות "מס על השימוש ברכב" והן מהוות חלק מהותי בכלל הכנסות המדינה ממסים. השנה, כאמור, נרשמה ירידה חדה בנסועה בישראל ומחירי הנפט והדלק לתחבורה בעולם צנחו לשפל בלתי מוכר. אבל גם כאן הפגין המיסוי הישראלי חסינות מרשימה בפני משבר הקורונה.

הגבייה הכללית בסעיף הזה ירדה ב-12.7% בלבד וצפויה להסתכם בכ-16.5 מיליארד שקל בחישוב שנתי. איך קרה הנס הזה? בזכות הקשיחות של שיטת הגבייה, שקובעת בלו בגובה קבוע, שאדיש לחלוטין למחירי הדלק בעולם ולשערי המטבע.

כך קרה שבחודשים מסוימים ב-2020 שיעור המסים, בלו+מע"מ, מכל ליטר דלק חצה את רף ה-80%. החודש, אגב, שיעור המס המצטבר על כל ליטר דלק הוא "רק" 71%. כלומר הציבור הישראלי והמשק החמיצו את הפוטנציאל של ירידת מחירי האנרגיה להעלאת התוצר.

את הפינה ביבול ההכנסות סוגרת גביית המע"מ על רכב ודלק, שבישראל מוטלת גם על רכיב המס. מה שנקרא "מיסוי על מיסוי". בהערכה זהירה, על סמך חישובי העבר, זו צפויה להסתכם השנה כ-4 מיליארד שקל.

הנהג הישראלי ממשיך לשלם 

מלצר, חשבון בבקשה: אז היו לנו שם הכנסות ממס קנייה, ששמרו על יציבות; אגרות רכב יציבות; תוספת צדדית של מכס קטן אך עוקצני; שתייה (דלק) שגביית המס עליה נסקה לשיאים חדשים ביחס למחיר המוצר; ולקינוח מע"מ על הכול. סה"כ גבייה של 38-39 מיליארד שקל מרכב ומהשימוש בו בשנת משבר.

זו אמנם ירידה של כ-9.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל עדיין נתח מכובד מאד של כ-12.6% מכלל ההכנסות מדינה ממסים בשנה החולפת, מקביל לזה של 2019, שהיווה כ-30% מכלל הכנסות המדינה ממסים עקיפים. פלא שלמדינה אין אינטרס לעודד תחבורה ציבורית? 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר