גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע שנים לתוכנית הממשלתית חיסכון לכל ילד: כל מה שצריך לדעת

תוכנית החיסכון לילדים שהנהיגה המדינה נועדה לתת להם נקודת זינוק טובה לחיים ● מה התחדש בה השנה, האם הורים שנפגעו כלכלית בקורונה יכולים להיעזר בתוכנית, ומה אפשר לעשות כדי להגדיל את החיסכון? ● כתבה ראשונה בסדרה ● המדריך המעשי לכסף שלנו

חיסכון / צילום: שאטרסטוק
חיסכון / צילום: שאטרסטוק

 

בחודש הבא תציין תוכנית "חיסכון לכל ילד" של הביטוח הלאומי ומשרד האוצר ארבע שנים למועד יציאתה לדרך. התוכנית נועדה לאפשר לכל ילד בישראל לזכות בתוכנית חיסכון על שמו, שתוכל לתת לו נקודת זינוק טובה לחיים הבוגרים - כמה עשרות אלפי שקלים שיוכלו לשמש אותו ללימודים, הכשרה מקצועית או פתיחת עסק.

החיסכון הוא לכל ילד שמשולמת בעבורו קצבת ילדים מגיל לידה ועד גיל 18, והמבוגרים ביותר שנכללים בה הם כיום בני 24 (מי שטרם היו בני 18 עד מאי 2015). במילים אחרות, לכמעט כל בני ה-24 ומטה בישראל אמור להיות חיסכון על שמם, שפתחה עבורם המדינה, אלא אם משכו כבר את הכספים.

מה התחדש בתוכנית בשנה האחרונה, האם הורים שנפגעו כלכלית בקורונה (או בכל מצב אחר) יכולים להיעזר בחיסכון של ילדיהם ומה אפשר לעשות כדי שהחיסכון לילד יהיה כמה שיותר גדול? הנה התשובות לכל השאלות הבוערות. אין בכתבה האמורה משום ייעוץ השקעות פנסיוני או פיננסי ולכל אחד הצרכים הייחודיים לו.

איך זה עובד?

המדינה מפקידה מכיסה עבור כל ילד בישראל 51 שקל בחודש בתוכנית חיסכון על שמו, שנמצאת או בבנק או בקופת גמל להשקעה בבית השקעות, לפי בחירת ההורים. היא גם מסבסדת את העלויות, כמו עמלות ודמי ניהול.

ההורים יכולים להוסיף עוד 51 שקל לחיסכון של הילד על חשבון קצבת הילדים, ובכך להכפיל את הסכום החודשי שנחסך. דרך אתר הביטוח הלאומי אפשר לבטל את ההפקדה הנוספת מתי שרוצים. המדינה מוסיפה מענקים של 255 ו-500 שקל בכמה נקודות ציון לאורך שנות החיסכון.

את הכסף שנצבר בחיסכון הילד יכול למשוך באישור ההורה בגיל 18, וללא אישור החל מגיל 21. אפשר גם לבחור שלא למשוך את החיסכון, ואז הכסף בקופה ממשיך לגדול. אם החיסכון הוא בקופת גמל להשקעה, חשוב לבדוק מהם דמי הניהול שתשלמו.

האם כדאי להגדיל את ההפקדה?

הכפלת ההפקדה ל-102 שקל בחודש מכפילה את סכום החיסכון שמתקבל. למשל, חיסכון של 50 שקל בחודש לילד לאורך 18 שנה בקופת גמל להשקעה בתשואה של 5% בשנה יניב 17,333 שקל, ושל 100 שקל בחודש - 34,666 שקל. כך לפי סימולציה שביצע מתכנן הפיננסים והכלכלן עזרא שמיר עבור גלובס. כך שהכפלת ההפקדה בהחלט כדאית. עם זאת, אי אפשר להגדיל אותה מעבר לכך.

 

נולד לי ילד. מה האפשרויות?

אפשר לחסוך בבנק בשלושה מסלולים: פיקדון בריבית משתנה בהתאם לפריים (שהוא כיום 1.6%, ועשוי להשתנות), לא צמודה למדד המחירים לצרכן; פיקדון בריבית קבועה לא צמודה - כלומר הריבית נקבעת מראש, ואינה משתנה; וכן פיקדון בריבית קבועה אשר צמודה למדד. יש אפשרות לחיסכון ללא תחנות יציאה, או לתחנת יציאה כל חמש שנים, שמאפשרת לשנות את מסלול החיסכון בתוך הבנק.

באתר משרד האוצר אפשר למצוא את פירוט התוכניות שמציעים הבנקים לחיסכון לכל ילד. לפי דיווח הבנקים לאתר, ריביות שנתיות קבועות לא צמודות נעות בין 1.4% בבנק לאומי ועד 3.16% בבנק יהב. הריביות המשתנות נמוכות הרבה יותר.

אפשר גם לחסוך במסגרת קופת גמל להשקעה, כלומר בשוק ההון. לשם כך צריך לבחור אחת מבין 12 חברות השקעה, שכל אחת מהן מנהלת כמה קופות עבור חיסכון לכל ילד, בדרגות סיכון משתנות: סיכון גבוה, בינוני ונמוך. סיכון נמוך הוא של מקסימום 25% מניות; בינוני של מקסימום 50% במניות וגבוה הוא של 75% השקעה במניות לכל היותר. הפרטים המלאים על בתי ההשקעות שנבחרו נמצאים באתר משרד האוצר (האוצר שלי), שנוגע לחיסכון לכל ילד.

מה עדיף: פיקדון בנקאי או קופת גמל?

כלל אצבע ידוע הוא שככל שחוסכים לטווח ארוך יותר, כך אפשר להגדיל את הסיכון. כלומר, להשקיע יותר במניות. לכן, אם תשאלו אנשי פיננסים באיזה אפיק חיסכון לבחור עבור תינוק או פעוט, הם כנראה יצביעו על קופת הגמל להשקעה בדרגת סיכון גבוה. עם זאת, ככל שהילד גדול יותר ויש סיכוי שיזדקק לכסף בתוך שנים בודדות, כדאי שגם רמת הסיכון בחיסכון תפחת בהתאם.

אפשר לעבור בין המסלולים?

מי שבחר לחסוך לילדו בבנק, יוכל לזוז רק בין המסלולים באותו הבנק, וזאת פעם בחמש שנים (אם ההורה בחר באפשרות לתחנת יציאה כל חמש שנים). מי שבחר לחסוך בקופת גמל להשקעה, יכול לזוז בין בתי השקעות שונים ובין מסלולים שונים, אך לא יוכל לעבור לחיסכון בבנק.

איך בוחרים קופת גמל?

באתר גמל-נט של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ניתן לראות את ביצועי הקופות של חיסכון לכל ילד בשלוש השנים האחרונות. ביצועי העבר אינם מעידים בהכרח על העתיד, אך עשויים לתת אינדיקציה מסוימת. כשאתם בוחנים את ביצועי הקופות, זכרו שככל שיש פחות כספים בקופה, כך קל יותר להביאה להישגים בתשואה.

הקופות עם התשואה השנתית הממוצעת הגבוהה ביותר ב-3 השנים האחרונות הן של בית ההשקעות אנליסט בדרגת סיכון מוגבר, 11.4% בממוצע בשנה (בקופה 96.5 מיליון שקל); של אינפיניטי באפיק סיכון מוגבר, 9.3% בממוצע בשנה (בקופה 15.3 מיליון שקל); ושל אלטשולר שחם בסיכון מוגבר, 7.9% בממוצע בשנה (בקופה 2.6 מיליארד שקל).

ואם לא בוחרים תוכנית לילד?

תינוק שהוריו לא בחרו עבורו מסלול בחיסכון לכל ילד, ישויך כברירת מחדל לקופת גמל להשקעה בדרגת סיכון נמוכה, והקופה נבחרת בהגרלה. מה קורה אם הורה לא בחר מסלול חיסכון עבור הילד השני או השלישי, ולאחיהם כן? מאז ינואר 2020 הבחירה היא בהתאם לזו שנעשתה עבור הילד הקודם. להורים יש חצי שנה להחליט באיזה מסלול חיסכון לבחור.

אפשר להמשיך עם התוכנית עד לפנסיה?

אפשר, ואפילו כדאי. אם הילד ישאיר את הכסף בקופה עד גיל 60, הרי שהוא יוכל לקבל את כספי החיסכון כקצבת פנסיה פטורה ממס, ויחסוך את תשלום מס רווח הון.

ההורה יכול למשוך מהחיסכון?

לא. תוכנית החיסכון היא על שם הילדים, ולא ההורים או הילדים יכולים למשוך את הכסף עד להגעת הילדים לגיל 18. מגיל 18 עד גיל 21 הילד יוכל למשוך את הכסף רק באישור ההורה, ואחרי גיל 21 החיסכון שלו, ולרשותו.

הורה שילדו נכה ומתמודד מול הוצאות רפואיות רבות כן יוכל למשוך את החיסכון כנגד מסמכים רפואיים, שנבחנו בידי רופא הביטוח הלאומי. הרופא צריך לאשר שהבעיה הרפואית של הילד עלולה לפגוע בחייו.

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?