גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת הנוסעים: אלו כל הטעויות שנעשו בדרך למלונית וחזרה

וגם: סמנכ"ל משאבי האנוש של בזק פורש אחרי 41 שנה בתפקיד ● השיחה

מהומה בנתב"ג. מי לבית, מי למלונית / צילום: יוטיוב
מהומה בנתב"ג. מי לבית, מי למלונית / צילום: יוטיוב

סיבוב הפרסה המביך של הממשלה: פחות משבוע אחרי שהוחלט כי כל הנוחתים בישראל יועברו לבידוד במלוניות הוחלט להפסיק לבודד בכפייה את השבים לארץ בכפוף לביצוע של בדיקות קורונה מידיות בשדה התעופה. חובת הבידוד במלוניות הייתה אמורה לעלות להצבעה מחדש ב-1.1.21 אולם כעת היא תבוטל קודם. מי שבישר את הבשורה הוא שר הבריאות יולי אדלשטיין ש"הנחה את בכירי משרדו לפעול לבטל את בידוד המלוניות בהקדם לשבים מחו"ל, מכל המדינות, בכפוף לבדיקת קורונה". שר הביטחון בני גנץ השמיע אמש עמדה דומה. הביטול ידרוש את אישור הקבינט ואת ועדת החוקה והוא יחול גם על השוהים במלוניות כעת בתנאי שביצעו בדיקה במלונית. הבדיקות בנתב"ג הן חינמיות ובבחינת רשות לטובת קיצור משך הבידוד מ-14 ל-10 ימים.

נזכיר, הממשלה החליטה כי מה-23.12, כל הנוחתים בארץ יועברו לבידוד במלוניות. יומיים לפני כן החליט משרד הבריאות למחוק את ההפרדה בין מדינות אדומות וירוקות והכריז כי כל הנכנסים לישראל יחויבו ב-14 ימי בידוד. אלפים ניסו להספיק לנחות עוד לפני חובת הבידוד במלוניות שהפכה לאבסורד ככל שנכנסנו ממילא לסגר. עוד כשהתקבלה ההחלטה תיאוריית המספרים הצביעה על עיוות - היצע החדרים במלוניות לטובת השבים מחו"ל גדל אמנם ל-3,950 חדרים, אלא שמספר הנוסעים היה גדול בהרבה. מה עושים? מקימים ועדת חריגים שתעניק שחרור לבידוד ביתי. נקבעו קריטריונים לבני 70 ומעלה, לנוסע קטין לבד לנשים הרות וכדומה, שיופנו לבידוד ביתי אבל גם רבים אחרים התגאו שהצליחו לקבל פטור. ביקשנו את המספרים: במשרד הבריאות הגיבו כי "מרבית השבים לישראל הועברו למלוניות לבידוד ושיעור נמוך מהשבים החייבים בבידוד במלונית הלכו לבידוד ביתי". אלא שלפי דובר צה"ל (שמוציא לפועל את החלטת משרד הבריאות בעניין המלוניות) הרוב לא נכנסו למלוניות: "מאז יום רביעי ה-23.12 בשעה 22:00 ועד יום ראשון ה-28.12 בשעה 06:00 נחתו בישראל כ-6,300 נוסעים, מתוכם פונו לבידוד במלון כ-2,555". התור העמוס לוועדת החריגים יעבור כעת לתור לעמדות לבדיקות קורונה בנתב"ג. העיקר שיהיה תור למשהו.

מצנח הזהב

בתום 41 שנה בחברת בזק, אהוד מזומן, סמנכ"ל משאבי האנוש, פורש מתפקידו. את עבודתו בבזק החל מזומן (67) בבקרה הארצית, ובהמשך שימש בין היתר, כעוזר של יצחק קאול שהיה סמנכ"ל משאבי אנוש. עוד לפני שאבי גבאי מונה למנכ"ל מזומן מונה בתקופתו לסמנכ"ל וחבר הנהלה, והוצבה לו המטרה בראש ובראשונה לשקם את מערכת היחסים שבין העובדים להנהלה לאחר הפרטת החברה.

מזומן שהיה איש אמונם של מנכ"לי בזק ב-15 השנים האחרונות נהנה גם מיחסי עבודה טובים עם ועד העובדים וידע למצוא את הדרכים לשמור על שקט תעשייתי. בתקופת כהונתו בזק נהנתה ממערכת יחסי עבודה רגועה גם בתקופות הסוערות ביותר של החברה. תפקיד סמנכ"ל משאבי אנוש בבזק תמיד היה מורכב ורגיש, ורוב האנשים שכיהנו בו סיימו את תפקידם תוך תקופה קצרה, ולא בנסיבות נעימות, וזאת בשל הפוטנציאל הנפיץ הגלום בו.

גד פרץ

עלו על המסלול להייטק

השבוע הסתיים מחזור ההכשרה הראשון של תוכנית אדווה, המיועדת לנשים מהחברה החרדית, ומכשירה אותן לתפקידי פיתוח בענף ההייטק. את ההכשרה, שנמשכה כשנתיים סיימו 81 נשים, ומהתוכנית נמסר כי 13 מהן כבר השתלבו בחברות שונות במהלך מסלול ההכשרה עצמו. את התוכנית מפעילה Scale-Up Velocity חברה לתועלת הציבור מבית סטארט-אפ ניישן סנטרל. ההכשרה משלבת לימודי מתמטיקה ומדעי המחשב ברמה אקדמית ובהנחייתו של סגל אקדמאי בכיר, תוך התנסות מעשית בפרויקטים בשיתוף גוגל, מובילאיי, IBM, וגורמים ממשרד הביטחון. באירוע הסיום השתתפו: פרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל; מתי צויג , מנכ"לית Scale-Up Velocity; ענת גרימלנד, סמנכ"לית אסטרטגיה ב -Scale-Up Velocity; רוני פרידמן, מנכ"ל אפל ישראל; משה שיינפלד ראש צוות אלגוריתמים במובילאי; מור שלזינגר, מנהלת פיתוח בגוגל בישראל; אל"מ י' מפקד אופק 324, היחידה הטכנולוגית-מבצעית של חיל האוויר; ד"ר אמיר רובינשטיין מבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב; וישראל תיק , חבר במל"ג, עמית במכון החרדי למחקרי מדיניות וסמנכ"ל סמינר בית יעקב.

בסודהסטרים מתכננים את הנופש

לרגל סיכום השנה, הכריזה חברת המשקאות סודהסטרים כי היא מסיימת שנה מוצלחת במכירות. כדי לפרגן לעובדות ולעובדים, ועל הדרך גם לתמוך בענף שנפגע קשות ממשבר הקורונה - היא חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת מלונות פתאל, במסגרתו יקבלו 2,000 העובדים שובר זכאות לנופש משפחתי. מדובר בעובדים בעיקר מתחום הייצור בחברה, תושבי הדרום, אשר יוכלו לנצל את הזכאות בכול אחד ממלונות הרשת בישראל במועד שיבחרו, אחרי הסגר, בהתאם למגבלות האיים הירוקים, ואולי אף בימים שאחרי הקורונה שרק יגיעו במהרה. שווי העסקה של סודהסטרים ורשת מלונות פתאל מוערך בכ-4 מיליון שקל.

מוסף "כלכליסט" - נסגר

מוסף "כלכליסט" המופץ בימי חמישי ייסגר במתכונתו הנוכחית ויהפוך לחלק בתוך החדשות, כך נודע לגלובס. הודעה על המהלך נמסרה בתחילת השבוע לעובדים, שביקשו לברר האם הוא כולל גם פיטורי התייעלות ונענו בשלילה. עם זאת נזכיר כי לעובדי "כלכליסט" יש בשלב הזה הסכם קיבוצי המגן עליהם מפיטורים עד אמצע פברואר ולכן גם אם ההנהלה הייתה מבקשת לפטר כבר כעת, סביר שבית הדין לעבודה היה מונע זאת מהם. מוסף "כלכליסט" החל לצאת לאור ב-2010 כחלק נפרד המצורף לעיתון היומי בימי חמישי. המוסף כלל כתבות רוחב כלכליות בנושאים שונים, שאינם בהכרח חלק מהיומיום הכלכלי. נזכיר כי הנהלת "ידיעות אחרונות" מובילה בשבועות האחרונים תכנית קיצוצים אגרסיבית במסגרתה היא מבקשת לקצץ כ-120-150 עובדים בכלל הקבוצה. הסיבה לקיצוץ שההנהלה מבקשת לעשות היא משבר הקורונה שהעמיק באופן משמעותי את המשבר בו מצוי תחום הדפוס בשנים האחרונות. אמנם כלל תעשיית המדיה נפגעה מהמשבר, אולם הפגיעה של העיתונות המודפסת הרדיו ושילוט החוצות נחשבת לפגיעה הקשה ביותר. עד רגע פרסום הידיעה לא התקבלה תגובתו של יואל אסתרון.

גילוי מלא: ארנון (נוני) מוזס הוא מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט", שנמצאים בתחרות עם גלובס.

ענת ביין-לובוביץ'

ליגת הנשים לא מספיק מקצוענית

מדוע לא משלבים הימורים גם בליגות הנשים בספורט? בדיון בנושא שהתקיים השבוע בוועדה לקידום מעמד האישה אמר מציג הטוטו כי: "זאת לא ליגה מספיק מקצוענית להימורים. שכר הכדורגלניות הוא מאוד נמוך. זאת ליגה שבמילים עדינות קלה להטיה". בתגובה טען יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "יש לכם גם אחריות ציבורית. אתם לא גוף פרטי. אתם מנהלים הימורים ויש תחום אחד שאתם מסרבים לנהל בו הימורים. נהייתם גם משטרה - אתם אומרים שהיא לא תהיה מספיק טובה כי אתם חוששים שתהיה שם בעיה. אתם המשטרה, הטוטו, מי אתם?". סמנכ"ל הרגולציה במועצה בישר בסוף הדיון: "בטוטו נמצאים בהליך עבודה לגיבוש נוהל הסכמי חסויות חדש. אני מבטיח ומתחייב שאנחנו ניתן במסגרת הדיונים שלנו גם את הדעת לדברים שנשמעו פה היום. יהיה ווקטור של אקסטרה כסף לגופים שיקדמו נשים". בדיון שהתקיים תחת הכותרת: "אפליית נשים בהסכמי השיווק של הטוטו", ביקש ח"כ פורר: "קיימנו מספר דיונים בנושא תקצוב ספורט נשים. פניתי לטוטו ולשר הספורט ואמרתי קחו את הנושא בחשבון שלא כמו שעשיתם בעבר. בהסכמי השיווק שלכם אתם מפלים לרעה את ספורט הנשים". מאיר ברדוגו, סמנכ"ל רגולציה במועצה להסדר ההימורים בספורט, אמר: "בטוטו נמצאים בהליך עבודה לגיבוש נוהל הסכמי חסויות חדש. אני מבטיח שאנחנו ניתן במסגרת הדיונים שלנו גם את הדעת לדברים שנשמעו פה היום ונשתדל לתת ביטוי ככל שאפשר ויהיה ביטוי לעוד דברים כאלה - יהיה ווקטור של אקסטרה כסף לגופים שיקדמו נשים. יהיה פקטור לקידום פריפריה. כמה כסף, אני לא יודע".

חדשות טובות

ארגון קרן-שמש מקבוצת עוגן ערך ערב הוקרה בזום, כדי להודות לכ-1,000 מנטורים לניהול שהתנדבו ותרמו מזמנם וסייעו ליותר מ-3,000 עסקים קטנים ומלכ"רים בשנת 2020.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי