גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקת השנה, המניה שזינקה, הטייקון שכשל והמנכ"ל שנושל

שנה דרמטית בצל השפעות הקורונה, ייצרה דרמות למכביר בשוק ההון המקומי, והבדילה בין מי שהשכילו לנצל הזדמנויות להרחבת עסקיהם לאלה שספגו מהלומות כואבות שמהן יתקשו להתאושש ● אלו הם כמה מהאירועים המרכזיים בבורסה של ת"א ב-2020

יצחק תשובה, צחי נחמיאס ואיל לפידות / איור: גיל ג'יבלי
יצחק תשובה, צחי נחמיאס ואיל לפידות / איור: גיל ג'יבלי

הפתעת השנה: אהרון פרנקל משתלט על גב ים

הפתעת השנה בשוק ההון המקומי שייכת כנראה לאיש העסקים אהרון פרנקל, שהצליח לשים את ידו על כ-33% ממניות חברת גב ים - אחת מחברות הנדל"ן המניב המובילות והאיכותיות בישראל, שעוסקת בפיתוח פארקי הייטק ובנייני משרדים להשכרה. בכך הפתיע פרנקל את חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שבעבר שלטה בגב ים, ונותרה עם נתח משמעותי של 29.9% מהמניות ועם השפעה מהותית בדירקטוריון.

את מהלך ההשתלטות החל פרנקל עוד במחצית הראשונה של השנה, כאשר ניצל את המפולת בשווקים לרכישת נתח של כ-10% מגב ים בהשקעה של כ-350 מיליון שקל. אלא שבהמשך הוא לא נרתע מסימני ההתאוששות, וחתם על עסקאות לרכישת עוד כ-23% ממניות גב ים ממשקיעים מוסדיים ומגופים עסקיים אחרים בתמורה ל-1.4 מיליארד שקל. ב-2021 הוא צפוי להשלים את העסקאות, ואולי אף לרכוש מניות נוספות מבעלת השליטה הקודמת.

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

כישלון השנה: אלשטיין מאבד את אי.די.בי

איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין  איבד השנה באופן סופי 3 מיליארד שקל שהשקיע בקבוצת אי.די.בי פתוח, מאז רכש אותה ב-2014 במסגרת הסדר חוב. אי.די.בי נחשבה חולה אנושה כבר ב-2019, אולם אלשטיין בחר אז להמשיך ולהנשימה, מתוך כוונה להמשיך ולשלוט באמצעותה בחברת דיסקונט השקעות.

השנה החליט אלשטיין לנסות ולכפות על מחזיקי האג"ח של אי.די.בי הסדר חוב שיגזור על חלקם תספורת של 70%-80%. הם התנגדו בתקיפות וחיכו לשעת כושר. אלשטיין, שלא השכיל להבין את עולם העסקים והמשפט הישראלי גם אחרי שנים של פעילות כאן, בחר בצעד מפתיע לעצור הזרמה של 70 מיליון שקל לאי.די.בי, שעליה התחייב ב-2019, מתוך כוונה לכופף את הנושים. אלא שעבורם הייתה זו הזדמנות נפלאה להשתלט על החברה ולסלקו מניהולה הכושל. כעת נמכרים נכסי אי.די.בי במחיר גבוה מהצפוי ומעידים כי החלטת הנושים הייתה מוצדקת. 

אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו


עסקת השנה (1):  צחי נחמיאס רוכש שליטה בדסק"ש

העסקה המעניינת של השנה היא כנראה החלטתה של חברת הנדל"ן המניב מגה אור לרכוש עם משקיעים נוספים את מניות השליטה (82%) בחברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש), תמורת סכום של 1.1145 מיליארד שקל. דסק"ש, שנשלטה עד ספטמבר האחרון בידי אדוארדו אלשטיין, הפכה מאז לסחורה משוחררת, בעקבות קריסתה של אי.די.בי פתוח שאותה רכש אלשטיין ב-2014.

דסק"ש אינה עוד חברת ההחזקות הענקית שהייתה בעבר, אולם ברשותה עדיין כמה החזקות מעניינות. היא שולטת בחברת התקשורת סלקום, בחברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון ובבית ההשקעות אפסילון. אבל מעבר לכך היא חשופה לתחום הנדל"ן באמצעות שליטתה בחברת נכסים ובניין.

חשיפה זו לנדל"ן משכה את תשומת ליבו של צחי נחמיאס, בעל השליטה ומנכ"ל מגה אור ואחד הכוחות העולים בשוק ההון בשנים האחרונות. הוא גיבש סביבו רשימת משקיעים שירכשו את המניות וגבר בדרך על הצעה מתחרה שהגיש אלשטיין עצמו, שנדחתה בידי נושי אי.די.בי. 

עסקת השנה (2): לוקסי מפיק רווח מהיר מאפריקה ישראל

בינואר השנה השלימה חברת ההשקעות לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג (לוקסי) את רכישת השליטה באפריקה ישראל, במסגרת הסדר חוב שבו קיבלה לידיה את מה שנותר מהאימפריה הקורסת של לב לבייב - עסקי הנדל"ן והתשתיות של אפריקה מגורים ודניה סיבוס.

בסך הכול שילמו לפידות (80%) ושותפתה לרכישה, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, תמורה (נטו) של 676 מיליון שקל עבור אפריקה ישראל. זמן לא רב לאחר השלמת הרכישה סיכמה לפידות את הרבעון הראשון של 2020 עם רווח יוצא דופן שנבע מ"רווח הזדמנותי" של 121 מיליון שקל, בגין רכישת השליטה בחברת אפריקה ישראל. הרווח הזה נוצר כתוצאה מפערי שווי בין נכסים שנרכשו ובין התמורה ששולמה בגינם. המשקיעים בשוק ההון אהבו אף הם את העסקה, ולפידות יותר מהכפילה את ערכה השנה לשווי של 1.9 מיליארד שקל.

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי

מניות השנה: האנרגיה של אפולו ואוגווינד

עם רוח גבית חזקה מהזרימה של כספי המשקיעים למניות החברות הפועלות בתחומי האנרגיה המתחדשת ונגזרותיה (כמו אגירת אנרגיה), רשמו השנה שתי מניות מהסקטור בת"א תשואה של יותר מ-1,000% (כלומר הכפילו את ערכן פי 11): אפולו פאואר ואוגווינד. השתיים, אגב, רשמו השנה הכנסות מזעריות לצד הפסדים כבדים, כך שהמשקיעים נותנים להן קרדיט רב ומצפים לצמיחה חזקה בפעילותן בשנים הקרובות.

הראשונה, אפולו פאואר, עוסקת בפיתוח יריעה סולארית גמישה שניתן להרכיבה על קירות בתים או רכבים. שווייה הגיע בעקבות הנסיקה במניה לכ-430 מיליון שקל. את החצי הראשון של השנה היא סיימה עם הכנסות של 158 אלף שקל והפסד נקי של 4.9 מיליון שקל.

השנייה, אוגווינד, מתמחה בפיתוח והטמעה של טכנולוגיית אגירה של אוויר דחוס, המאפשרת חיסכון של עד 40% בצריכת האנרגיה הדרושה לדחיסת האוויר בלחץ גבוה. הנסיקה במניה הרימה את החברה לשווי של כ-2 מיליארד שקל. את המחצית הראשונה של 2020 היא סיימה עם הכנסות של כ-1.6 מיליון שקל והפסד נקי של כ-7 מיליון שקל.

נפילת השנה (1): יצחק תשובה צונח עם הנפט

יצחק תשובה וקבוצת דלק שבשליטתו היו בין הנפגעים הבולטים בשוק ההון המקומי מהטלטלה העצומה שחווה ענף האנרגיה המסורתית בעולם, עם צלילה חדה בביקושים לנפט וגז, וירידת מחירי הנפט לרמות שפל שבהן לא שהו מעולם.

קבוצת דלק נכנסה לשנת 2020 כשהיא ממונפת בצורה גבוהה למדי, ועם פרוץ המשבר בשווקים תגובת מנייתה הייתה בהתאם - כשהיא הייתה אחת מהסמנים הימנים הבולטים לצלילות החדות בענף האנרגיה המקומי ובתל אביב בכלל, עם קריסה של כ-90% שהציגה מנייתה תוך כחודשיים, וכל זאת כשמאיימת עליה אפשרות הגעה להסדר חוב, בעקבות שינוי המצב בשווקים.

מאז הצליחה הקבוצה להגיע להבנות מול הבנקים ומול מחזיקי האג"ח, שלהם היא חייבת קרוב ל-6 מיליארד שקל, תוך התחייבות מצידה לעמוד באבני דרך, ובמבט קדימה, תשובה מחזיק אצבעות להמשך היציבות בשווקים, שיאפשר לדלק לעמוד בתוכנית ולהימנע מלייצר עילה להעמדת חובה לפירעון מיידי. מנייתה, בשלב הנוכחי, רחוקה מלהתאושש, והיא מסכמת את השנה בצלילה של כ-80% ומשקפת לקבוצת דלק שווי נוכחי של כ-1.7 מיליארד שקל.

נפילת השנה (2): הקניונים של כצמן נוצצים פחות

גם חיים כצמן יהיה אחד מאנשי העסקים שישמחו לשינוי כיוון חד ומהיר בשנה הבאה, אחרי ש-2020 לא האירה פנים, בלשון המעטה, לחברת הנדל"ן המניב גזית גלוב שבשליטתו.

הנדל"ן המניב היה אחד מהסקטורים שבלטו בירידות השערים שנרשמו בהן בבורסת תל אביב בהשפעת משבר הקורונה במהלך מרץ. גזית גלוב בלטה בתשואת החסר שהציגה, בין השאר, בשל הפיזור בנכסיה ברחבי העולם - מאפיין שרבים רואים בו יתרון בימי שגרה, אבל פגע בחברה באירוע הקורונה הגלובלי.

כצמן עצמו טען במהלך השנה כי "יש הבדל גדול בין איך ששוק ההון תופס את כל נושא הנדל"ן המסחרי לבין מה שאנחנו רואים בשטח". למרות זאת, גזית גלוב רשמה אבן דרך שלילית במהלך השנה עם פליטתה ממדד ת"א-35, ונותרה מאחור ביחס למהלך ההתאוששות שנרשם במניות הענף לקראת סיומה של 2020. מניית החברה מסכמת את השנה עם ירידה של יותר מ-40%, כשהחברה האם נורסטאר איבדה השנה קרוב ל-70% משווייה.

הסדר החוב של השנה: אול-יר קורסת וחוב עתק הופך לאבק

לפחות כמה מנהלי קרנות גידור מקומיים חיככו בחודש שעבר את ידיהם בהנאה, כאשר חברת הנדל"ן הזרה אול-יר עצרה את תשלומי החוב למחזיקי האג"ח, וחשפה שהפסיקה לשלם לנושים אחרים כבר במהלך הקיץ האחרון. עבור אותם משקיעים מתוחכמים, אול-יר אולי נקלעה רק לאחרונה למצב של חדלות פירעון מעשי, אולם כבר יותר משנה היא נמצאת בסכנה מוחשית להידרדרות למצב זה.

אול-יר, שפועלת בתחום הדיור להשכרה בברוקלין, היא לפי שעה חברת הנדל"ן הזרה עם החוב הגדול ביותר למחזיקי האג"ח בישראל שהגיעה לקריסה. נכון להיום היא חייבת למחזיקים כ-2.35 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.42 מיליארד שקל לסדרות המובטחות בשעבוד על נכסים והיתרה לסדרות שאינן מובטחות.

החברה, שבבעלות חסיד סאטמר יואל גולדמן, כבר מזמן מזוהה בשוק עם חוסר שקיפות למשקיעים ועם ניהול ריכוזי מדי וחסר שיתוף מצדו של גולדמן. הסתערות הנושים האמריקאים, שכבר החלה, מעלה את הסבירות למחיקת חוב בהיקף של 1 מיליארד שקל לפחות.

מאבק השנה: אליהו ונוה משלמים את מחיר שינוי כללי המשחק בענף הביטוח

עד לפני כעשור נחשבו מגדל וכלל ביטוח לחברות הביטוח המובילות בישראל. אלא שבשנים האחרונות השתנתה התמונה מקצה לקצה, כשהשחיקה במעמדן של שתי החברות יצרה מתיחות גדולה בהנהלה הבכירה של שתיהן, והובילה לשורה של מאבקי איתנים וזעזועים בצמרת, שהגיעו השנה לשיא.

זה התחיל עם ניסיון של בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, להדיח מתפקידו את יו"ר חברת הביטוח, ניר גלעד, ונמשך עם הניסיון של יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, להחליף את מנכ"ל החברה, יורם נוה, חודשים ספורים לאחר שכלל נהפכה לחברה ללא גרעין שליטה.

מאבקי הכוחות שהתפתחו בשתי החברות על רקע ניסיונות ההדחה, עוררו זעם אצל הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, שלא היה בסוד העניינים - מה שהוביל אותו להתערבות חריגה ויוצאת דופן בדרך הניהול של החברות. התוצאה: יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, עזב את החברה - ואילו במגדל אולץ בעל השליטה אליהו לעזוב את תפקידיו בחברת הביטוח שבשליטתו, כשגם היו"ר שאותו ניסה להדיח - מוצא את עצמו מחוץ לקבוצה.

שלמה אליהו  / צלם: יונתן בלום

הנפקת השנה: האקזיט של זהבית כהן

מהלך הנפקת מניותיה הראשונית של רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק בחודש ספטמבר האחרון נחשב להצלחה משמעותית וראשונה עבור קרן הפרייבט אקוויטי AMI שמובילה זהבית כהן - ועוד איזו הצלחה.

זו באה לידי ביטוי במימוש מניות בתמורה כוללת של כחצי מיליארד שקל שקיבלו לידיהם במסגרת ההנפקה AMI יחד עם שותפיה במקס סטוק, המייסד אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן.

הנפקתה של מקס סטוק נהנתה מביקושים גבוהים, מה שהוביל להשלמתה לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל, שווי הגבוה ביותר מפי חמישה מהשווי שלפיו רכשה קרן AMI את השליטה ברשת בשנת 2017, אז השקיעה כ-170 מיליון שקל תמורת כ-55% מהמניות לפי שווי של כ-300 מיליון שקל בלבד לרשת.

מאז ההנפקה טיפסה מנייתה של מקס סטוק בכ-10%, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-2 מיליארד שקל. תוצאותיה הכספיות הראשונות שפרסמה לאחר ההנפקה, לשלושת החודשים הראשונים של שנת 2020, הראו כי מקס סטוק נמנית עם חלק מהעסקים שהצליחו ליהנות מהשפעות משבר הקורונה.

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

נחיתת השנה: תמי מוזס מאבדת את אל על

הסערה המושלמת שפקדה את חברת התעופה אל על בשנה החולפת, בעקבות משבר הקורונה, ייצרה דרמה מתגלגלת עם סימני שאלה רבים לגבי עתיד פעילות החברה, לאחר הפסדי עתק של מאות מיליוני דולרים וחובות של מיליארדים שספק אם תוכל להחזיר, לנוכח השיתוק הכמעט מוחלט של פעילותה.

בסופו של דבר גיוס ההון שביצעה אל על באמצעות הנפקת מניות בחודש ספטמבר, הוביל לשינוי בעמדת בעלי הבית - עם נישולם של תמי מוזס ודדי בורוביץ' (באמצעות חברת כנפיים) מהשליטה בה. השניים יוצאים בשן ועין מהשקעה זו לאחר שנכנסו אליה בשנת 2003, עם הפרטת החברה על ידי המדינה.

גם אחרי עזיבת הבורוביצ'ים והנפקת המניות (שהעבירה את השליטה באל על לידי אלי רוזנברג הצעיר), עתידה של חברת התעופה לוט בערפל. זאת בשל סימני השאלה הרבים בנוגע לחזרת פעילות התעופה העולמית לשגרה, בעוד שאת דוחות החברה מלווה הערת "עסק חי", לנוכח שלל אתגרים פיננסיים איתם היא צריכה להתמודד.

תמי מוזס בורוביץ' / צילום: תמר מצפי, גלובס

הדחת השנה: הכהונה הקצרה של לפידות בשיכון ובינוי

שנה אחת בלבד ארכה כהונתו של אייל לפידות בענקית הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב), אבל איזו שנה זו הייתה. לפידות, לשעבר המנכ"ל הדומיננטי והמוערך של קבוצת הביטוח הפניקס, מונה למנכ"ל שו"ב בחודש יוני 2019, לאחר שחתם על אחד מחוזי ההעסקה המתגמלים אי פעם בשוק ההון המקומי.

מניית שו"ב נסקה בעקבות מינויו של לפידות, לנוכח הערכות כי יידע "לנער" את החברה ולהציף ערך לבעלי מניותיה. נראה היה כי בעלי החברה, נתי סיידוף, קלע בול במינוי, אלא שבחודשי הקיץ האחרונים אולץ לפידות לעזוב את תפקידו על רק חילוקי דעות עם הדירקטוריון בראשות היו"ר תמיר כהן, איש אמונו של בעל השליטה (שמונה לאחרונה לתפקיד המנכ"ל במקום לפידות).

עם עזיבתו המהירה איבד לפידות הון עתק באופציות שלא ימומשו למניות שיכון ובינוי, אבל גם בלעדיהן - עם החוזה עליו חתם הוא הבטיח לעצמו תגמולים בהיקף עצום, במיוחד ביחס לתקופת הכהונה הקצרה, שלפי הערכות יכולים היו להגיע עד לסך כולל של כ-50 מיליון שקל, לפני מס.

אייל לפידות \ צילום: אמיר מאירי

מכרז השנה: שניים רבים ורמי לוי לוקח

רמי לוי, מוטי בן משה ויגאל דמרי, שלושה מאנשי העסקים הבכירים והחזקים במשק, מצאו עצמם בחודשיים האחרונים במאבק עיקש ומפתיע על רכישתה של חברת התעופה והתיירות ישראייר. עם כיסים עמוקים ורעב להשקעות, הובילו השלושה את ישראייר לרמות שווי של 177-185 מיליון שקל (55-58 מיליון דולר) - סכום שנושי החברה האם, אי.די.בי, אפילו לא חלמו עליו בעת השתלטותם עליה.

אז מה הוביל את השלושה להמר על ישראייר דווקא עכשיו, במהלכו של המשבר התעופתי הקשה שיצרה מגפת הקורונה? כנראה הביצועים הטובים יחסית שהציגה החברה במהלך השנה האחרונה, הגמישות המיוחדת בהתנהלותה, יכולתה לחזור במהירות לרווחיות כאשר משבר הקורונה יסתיים ומעל לכל האפשרות הממשית להשתלט גם על עסקי המתחרה ארקיע.

לוי, בעלי רשת המזון הנושאת את שמו, אמר שהוא רואה את ישראייר מטפסת תחת ידיו לשווי של 300-400 מיליון שקל, וזכה לאמונם הגדול של מחזיקי האג"ח. 

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?