גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוגרים את סוגור: פרויקט המטבע הדיגיטלי של עידו שדה מן מסיים את דרכו

חברת הבלוקצ'יין שפיתחה מטבע דיגיטלי "מיוצב", ובשנה שעברה שינתה את שמה מסאגה ל-Sogur, הודיעה על הפסקת פעילותה - ותפטר את 18 עובדיה הנותרים בישראל ובבריטניה ● סוגור מתחייבת כי המטבעות שהנפיקה ניתנים לפירעון מלא

עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga)  / צילום: יונתן בלום, גלובס
עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Sogur (לשעבר Saga) / צילום: יונתן בלום, גלובס

שמות של חברות עלולים לעתים להיות בעלי קארמה שלילית: חברת הבלוקצ'יין של עידו שדה מן, שהתחילה לפני ארבע שנים בשם סאגה (Saga) והחליפה בשנה שעברה את שמה ל-Sögur (סוגור), הודיעה היום (יום ג') על סיום דרכה. בשיחה עם גלובס היום אמר היו"ר והמייסד, שדה מן, כי 18 עובדי סוגור הנותרים בישראל ובבריטניה קיבלו הודעה על סיום פעילותה של החברה ויסיימו את עבודתם באופן מסודר.

"יש לנו עדיין ברזרבה 2 מיליון דולר של רוכשי מטבעות סוגור, שעכשיו יכולים לשלוח את המטבעות שלהם ולקבל את כספם בחזרה", אמר שדה מן. "אנחנו עושים את התהליך בצורה מסודרת, והכל מתואם עם ארבע בורסות הקריפטו שבהן נרשמו למסחר מטבעות סוגור".

סגירתה של סוגור (לשעבר סאגה) מגיעה אחרי שנה מאתגרת לעסקים רבים בכל רחבי העולם, על רקע משבר הקורונה, אבל דווקא בשעה ששוק מטבעות הקריפטו נמצא בשיאו - אחרי שערכו של המטבע המוביל בשוק, ביטקוין, הגיע בתחילת השבוע לשיא כל הזמנים שלו, מעל ל-34,600 דולר. אחר הצהריים היום נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר של כ-31,700 דולר - גבוה ב-9% מהמחיר שבו סיים את שנת 2020. לעומתו, המטבע הדיגיטלי "המיוצב" של סוגור (סימול: SGR) נסחר בבורסות קריפטו ספורות במחיר נוכחי של 1.44 דולרים.

"התחלנו את דרכנו עם חזון ליצור מטבע גלובלי אמיתי לכל אזרחי העולם, שאינו מוגבל על ידי גבולות של מדינות או בנקים מרכזיים. עם לא מעט מאמצים ודמיון יצרנו את Sögur (בשמו הקודם Saga), מטבע דיגיטלי שנמשל על ידי המחזיקים בו, מיוצב על ידי שכפול של הרכב ה-SDR, סל המטבעות של קרן המטבע הבינלאומית, ועושה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין הטובה ביותר שקיימת", כתבה היום סוגור בבלוג החברה.

"למרות זאת, עם צער גדול ואחרי שיקול דעת ממושך, אנו מודיעים על סגירתה של סוגור. אנו מאמינים כי זאת האחריות שלנו לעשות זאת כעת, כאשר איננו יכולים לראות עתיד בר קיימא לפרויקט שלנו. אנו מקבלים את ההחלטה הזאת מתוך מקום של עוצמה, בחינה ריאליסטית של העתיד, ולא מתוך צורך דחוף. כל מחזיקי מטבעות Sögur (סימול: SGR) יוכלו לפנות אל החוזה החכם ולהמיר אותם אל מטבעות את'ריום (ETH).

"כדי למנוע כל ספק, הקמנו את סוגור תחת כללים קפדניים ללא מטרת רווח, ואף אחד מהמייסדים, העובדים או היועצים שלנו יחזיק באף הון של הפרויקט. מטבעות SGR ניתנים לפירעון באופן מלא", מוסרת החברה בהודעתה.

"המוצר אינו מתקבל על ידי השוק והרגולטורים"

סוגור (לשעבר סאגה) הוקמה ב-2017 על ידי שדה-מן, שהיה אותה תקופה שותף מייסד בקבוצת סינגולריטים, חברת ההשקעות של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ועד 2016 נמנה עם מנהלי הסטארט-אפ Mobli של חוגג. צוות היועצים של חברת הבלוקצ'יין כלל רשימה מכובדת של כלכלנים בעלי שם, ובהם פרופ' מיירון שולס הקנדי, חתן פרס נובל לכלכלה; פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר; ופרופ' דן גלאי, מהכלכלנים הראשונים שהציעו את הרעיון של מדד "פחד" (VIX) לתנודתיות בשוק ההון. בתחילת 2018 גייסה סאגה 30 מיליון דולר בסבב השקעות ראשוני, שבו השתתפו, בין השאר, קרנות ההון סיכון ורטקס, מנגרוב ולייטספיד, לצד קרן סינגולריטים של חוגג.

בשיחה עם גלובס היום אמר יו"ר ומייסד סוגור, שדה מן: "זה יום עצוב עבורנו, אחרי כמעט 4 שנים. מצד שני, אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון לעשות. השילוב בין רגולציה, שלא עושה חיים קלים - ובגללה החברה נאלצה לנדוד משווייץ לבריטניה - לבין זה שהשוק כנראה לא מחפש פתרונות מתונים של מעבר אטי בין כסף ישן לכסף חדש, כל זה הוביל להחלטה לסגור. המודל של סוגור היה מודל של להפחית את התנודתיות ולייצר מעבר אטי והדרגתי בין מטבע יציב שמגובה בסל מטבעות ה-SDR (המורכב מדולר ארה"ב, אירו, יואן סיני, ין יפני וליש"ט) לבין מטבע שיש בו תנודתיות. אבל נראה שהעולם דווקא נהנה מהתנודתיות כרגע.

"ניסינו לבנות סוג של גשר בין העולם הישן לעולם החדש - וכשאתה על גשר, או שאתה מצליח לגשר בין שתי עולמות או שאתה מתפצל לשני הצדדים - ונראה לי שזה מה שקרה לנו. לשמחתי, בחרנו בדרך המלך, לטוב ולרע, בכל מה שעשינו בפרויקט הזה - וגם בסגירה שלו. כל מי שקנה את המטבע, בין אם זה דרך החוזה החכם או דרך הבורסות, מקבל את כל כספו בחזרה - והמטבע כולו מגובה ברזרבה. כל כסף שיישאר בקופת החברה אחרי הסגירה - יילך למשקיעים בחברה. אנחנו לא סוגרים כי נגמר לנו הכסף, אלא כי הגענו למסקנה שאחרי הרבה מאוד ניסיונות, התאמות ושינויים, המוצר אינו מתקבל על ידי השוק ועל ידי הרגולטורים", אמר שדה מן.

"מתמודדים עם ההשלכות לטוב ולרע"

בנובמבר האחרון סיפר שדה מן לגלובס על המיתוג מחדש של החברה ושל המטבע הדיגיטלי, עם שינוי שמה מסאגה לסוגור. הוא הסביר כי זמן קצר לאחר שסאגה עברה לפעול בבריטניה, בסוף 2019, אחרי שהתייאשה מהמתנה לקבלת אישור רגולטורי בשווייץ, חברת התיירות הבריטית Saga Leisure הוציאה לחברת הבלוקצ'יין צו מניעה, שבו דרשה כי תפסיק לפעול תחת השם סאגה. "בסופו של דבר, הגענו איתם להסכמה שבתוך פרק זמן מסוים נפסיק להשתמש במילה סאגה, גם בשם החברה וגם בשם המטבע. לקחנו החלטה לא פשוטה, לעבוד במקום שהוא בטוח מבחינה רגולטורית, ואנחנו מתמודדים עם ההשלכות של זה לטוב ולרע", אמר אז שדה מן. בדיעבד, החלטת החברה על סגירת פעילותה כיום מלמדת כי גם שינוי המיקום הגיאוגרפי וגם שינוי השם לא הועילו לה בעסקיה.

בשיחה היום עם גלובס אמר שדה מן, מייסד ויו"ר סוגור: "כשהלכנו לתהליך שבו שינינו את המודל המוניטרי של סוגור והכנסנו בו מעט יותר תנודתיות, הצבנו לעצמנו יעדים - וכשראינו שאנחנו לא עומדים בהם, נשאלה השאלה אם אנחנו רואים למקום לעוד שינויים במודל, ואם לא - האופציה של לסגור ולהחזיר כסף למשקיעים היא אופציה ראויה לכל סטארט-אפ. אני מודה שנכשלתי להביא את הסטארט-אפ הזה למצב של Product Market Fit (התאמת המוצר לשוק)".

בנוגע למסגרת הרגולטורית שתחתיה פעלה החברה, אמר שדה מן: "העובדה שיוצא פרויקט חקיקה אירופי, שבריטניה גם מתכוונת לאמץ אותו, שמצהיר כי בשנה הבאה פעילות של הנפקת מטבע דיגיטלי תדרוש רישיון הדומה לרישיון בנקאי, זה גם אחד מהשיקולים בסגירת הפרויקט. אין ספק שהדבר הזה הולך להפיל חרב על הרבה חברות קטנות בתחום. גם פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק (שכיום נקרא דיאם) שינה לחלוטין את פניו, בין השאר, בגלל המורכבות הרגולטורית. בגלל רגולציה היינו צריכים, למשל, לוותר לחלוטין על השוק האמריקאי - וזאת היתה עוד משקולת על רגלי הפרויקט.

"הפרויקט שלי עכשיו זה לסגור את החברה בצורה הכי אחראית שיש, בצורה שמכבדת את ארבע שנות קיומה, ולהחזיר למשקיעים שלנו כמה שיותר כסף ממה שנשאר בקופה. אחרי כן, נשב ונעשה חושבים - וננתח גם את הסיבות לאי ההצלחה של הפרויקט", הוסיף שדה מן.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו