גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איש העסקים היהודי-אמריקאי שלדון אדלסון הלך לעולמו בגיל 87

המיליארדר, בעלי העיתונים "ישראל היום" ו"מקור ראשון", סבל בשנתיים האחרונות ממחלת הסרטן ● בשבוע שעבר הודיע על לקיחת הפסקה מניהול עסקיו לקבלת טיפול רפואי ● אדלסון לא הספיק למסור עדות לפרקליטות בתיק 2000

שלדון אדלסון / צילום: אייל אסייג
שלדון אדלסון / צילום: אייל אסייג

איש העסקים היהודי-אמריקאי, המיליארדר שלדון אדלסון, נפטר בגיל 87 ממחלת הסרטן. בישראל שמו נאמר בנשימה אחת עם שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעיקר הודות להיות הבעלים של העיתון "ישראל היום" שמקדם אותו מאז הקמתו ב־2007.

אדלסון צמח מלמטה ללא כסף. הוא נכנס לעולם העסקים בשנות ה־60 בעיקר בתחומי הטיפוח והתיירות. במשך השנים עסק גם בייעוץ משכנתאות והשקעות. ואת עושרו החל לצבור בסוף שנות ה־70 מארגון תערוכת המחשבים השנתית COMDEX, שנמשכה עד שנות התשעים. בעשורים האחרונים הוא התמקד בניהול חברת "לאס וגאס סנדס", המחזיקה בבתי מלון וקזינו בלאס וגאס, באי מקאו שבסין, בסינגפור ובווייטנאם. לפני מספר ימים נמסר הודעה מטעמו כי הוא לוקח הפסקה מניהול החברה כדי להתמקד בטיפול בסרטן ממנו סבל בשנתיים האחרונות.

לפי "פורבס", נכון לדצמבר 2020 הוערך הונו של אדלסון ב־35 מיליארד דולר. אדלסון ואישתו מרים היו בין התורמים הבולטים למפלגה הרפובליקאית. השנה תרם הזוג למעלה מ־75 מיליון דולר לקמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ.

לאדלסון ולעיתון בבעלותו "ישראל היום", שגיליונו הראשון יצא ב-30 ביולי 2007, הייתה השפעה דרמטית על התרבות הישראלית. ההשלכות הישירות והעקיפות של הקמת העיתון השפיעו על תחומים רבים - מהמודל הכלכלי לפיו ענף העיתונות מתנהל, דרך סוגיות האתיקה שמעסיקות את התקשורת ובסופו של דבר, אם כי בעקיפין, גם על סוגיות של משפט ופלילים.

אישתו, ד"ר מרים אדלסון, פרסמה הספד ב"ישראל היום", שבו כתבה כי "שלדון היה אהבת חיי. הוא היה השותף שלי בתחום האהבה, הפילנתרופיה, הפעילות הפוליטית והיזמות. הוא היה היהודי הגאה ביותר בעולם, שראה במדינת ישראל לא רק מימוש של הבטחה היסטורית לעם סגולה שהרוויח זאת, אלא גם מתנת האל לכל האנושות". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאדלסון: "בצער עמוק ובשיברון לב, רעייתי שרה ואני שולחים את תנחומינו לד"ר מירי אדלסון ולכל בני המשפחה על פטירתו של שלדון אדלסון ז"ל. רבים-רבים בעם היהודי, במדינת ישראל ובעולם כולו, שותפים לאבל כבד זה. פעולותיו הכבירות של שלדון לחיזוק מעמדה של ישראל בארה"ב ולחיזוק הקשר בין ישראל והתפוצות - ייזכרו לדורות. עם רעייתו מירי, שלדון היה מגדולי התורמים בהיסטוריה לעם היהודי, לציונות, להתיישבות ולמדינת ישראל. מ'תגלית' ועד אוניברסיטת אריאל, מבתי חולים ועד מחקר רפואי - שלדון תרם ביד רחבה למפעלים רבים שהצילו חיים והרימו את קרנה של ישראל בעולם. נזכור לעד את שלדון ואת תרומתו האדירה למען מדינת ישראל והעם היהודי. יהי זכרו ברוך".

שינה את שוק התקשורת בישראל

אדלסון והעיתון שייסד לא יצר את המשבר העיתונות המודפסת. הקרדיט לכך שמור ברובו להתפתחות כלי התקשורת הדיגיטליים ולרשתות החברתיות, אבל השקת "ישראל היום" ככלי תקשורת שמתקיים ללא מודל כלכלי מוכוון רווחים, שמטרתו להגיע לכמה שיותר עיניים (ובכל מחיר), האיצה באופן דרמטי את המשבר ואיימה על שוק העיתונות בישראל הרבה לפני שהדיגיטל עשה זאת.

השקת "ישראל היום" יצרה גלגל בלתי אפשרי שפגע בשוק פעמיים: ההפצה החינמית פגעה בתפוצה של עיתונים אחרים - בעיקר של ידיעות אחרונות. מהצד השני "ישראל היום" גבה מחירים נמוכים מאד ממחיר השוק עבור פרסום ואילץ בכך את הגופים המתחרים להוריד את מחירי הפרסום שלהם בעקבותיו.

הכיסים העמוקים של אדלסון שיכול היה להרשות לעצמו להפסיד מאות מיליונים על העיתון, לא איפשרה למתחרים להתמודד עם המחירים הנמוכים. כפועל יוצא מזה נחתכו מחירי הפרסום בעיתונות בעשרות אחוזים, וגררו את חלק מיצרני התוכן לסכנה קיומית ממשית.

תחת התפיסה הברורה של אדלסון, שלא הסתיר כי הוא כאן כדי להשפיע על סדר היום הציבורי, נוצר לעיתון קו מערכתי ברור, שקידש במשך תקופה ארוכה לא את התפיסה הימנית, אלא את ביצור שלטונו של בנימין נתניהו.

אדלסון לא היה הראשון בתקשורת הישראלית שהשתמש בכלי התקשורת שבשליטתו כדי לקדם אג'נדות או גורמים פוליטיים, אבל ההעדפות הברורות של אדלסון שכיכבו בכותרות הראשיות של העיתון יצרו סטנדרט חדש בכל הנוגע להתערבות של גורמים פוליטיים בתוכן.

רק באחרונה נחשפו יומני השיחות של נתניהו עם העורך הראשי לשעבר של העיתון עמוס רגב ועם אדלסון עצמו מהם ניתן, לכאורה, ללמוד על היקף המעורבות.

בעקיפין הכניסה של אדלסון לתחום המדיה בישראל הולידה את תיק 2000 שהפך לכתב אישום נגד מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס, שבניסיון להפסיק את החלוקה החינמית של העיתון בסופי שבוע ובכלל, הבטיח לראש הממשלה נתניהו כי יטה את הסיקור לטובתו. אדלסון נמנה על רשימת עדי התביעה של הפרקליטות בתיק זה.

היועמ"ש דחה בקשה לעדות מוקדמת

ביוני 2019 פרסם חן מענית בגלובס כי בפרקליטות שקלו לקדם הליך של גביית עדות מוקדמת מאדלסון, אולם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החליט שלא לגבות ממנו עדות מוקדמת, למרות היותו עד מפתח ולמרות מצבו הבריאותי.

באחרונה פרסם עיתונאי חדשות 13, ברוך קרא, כי הפרקליטות הגיעה להסכמות עם שלדון כי לאחר שיתחסן נגד נגיף הקורונה, הוא יוטס לישראל וימסור עדות בפרשה. בעקבות מותו, הפרקליטות לא תוכל לעשות שימוש בעדות שמסר במשטרה.

יש לציין כי אדלסון אומנם נמנה עם עדי התביעה, אך איננו נחשב כעד תביעה מרכזי, שאי־גביית עדות ממנו תגרום לקריסה של התיק. 

 ישראל היום ימשיך לפעול

אדלסון אומנם היה מעורב בשנים הראשונות בפעילות החינמון "ישראל היום" אך מותו אינו מסכן את המשך קיומו של העיתון. בשלוש השנים האחרונות מי שעברה לקדמת הבמה ואחראית על כל הנושאים הקשורים בעיתון היא מרים אדלסון. מקורבים לעיתון מספרים כי אדלסון הבטיח את המשך הזרמת הכספים בטרם מותו.

*** גילוי מלא: בית הדפוס של ישראל היום מספק שירותי דפוס לעיתון גלובס

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, היום / צילום: חיים צח-לע''מ

בלינקן הגיב בביטול לדברי נתניהו על מבצע ברפיח: "אנשים אומרים דברים"

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות