גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"איך אפשר להגיד עלינו שאנחנו עשירים?": דרור פויר בעקבות דוח חדש שמרתיח את הקיבוצים

דוח שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לאחרונה מציע להפקיע מהקיבוצים הנחות שנהנו מהן עד כה, לצמצם את שטחיהם וכך לאיים על המשך הבנייה בהם ● בעוטף עזה כועסים במיוחד: "נתבע את כל מי שחתום עליו אישית" ● ברמ"י משיבים: "הם כבר לא קיבוצים, אין שם כלום ממה שהיה פעם"

קיבוץ חולית / צילום: איל יצהר
קיבוץ חולית / צילום: איל יצהר

בקיבוץ חולית שבקצה הדרום-מערבי של עוטף עזה אנחנו פוגשים את קיש, רכז המשק. שמו שמעון אזולאי, אבל אף אחד לא קרא לו ככה עשורים. אנחנו מהלכים בשבילי הקיבוץ שהוקם בשנות השבעים כהיאחזות נח"ל בסיני, ולמרות שעבר הנה כבר ב-1982, אחרי הסכם השלום, נדמה שמשהו מאווירת סיני נשאר בזיכרון הקולקטיבי של החברים ועבר מהם אל השבילים והבתים. יש פה גרוב נעים של היאחזות ואף אחד לא עושה עניין, גם לא ממטוסי קרב של חיל האוויר שמחרישים את האוזן.

קיש. רכז המשק בקיבוץ חולית / צילום: איל יצהר

קיש לוקח אותנו לקצה של הקיבוץ, שם עומדת שכונה חדשה בת 12 בתים דו-משפחתיים חדשים לגמרי, שממתינים, כמו דייריהם המיועדים, לגמר עבודות התשתית. זה הקו האחרון של הבתים. מולנו, במרחק של קילומטר, רפיח. "יש שם צלפים שמסתכלים עלינו עכשיו", מנסה קיש להקליל את האווירה, "לחיות פה זה 95% גן עדן ו-5% גיהינום".
מדובר בשלב הראשון מתוך שכונה של 53 בתים, מספר לי קיש, "אבל עכשיו מי יודע מה יהיה? כבר התחלנו לקבל ביטולים".

למה, אני שואל, בגלל החמאס? לא, עונה קיש, בגלל רשות מקרקעי ישראל.

שפל חדש נרשם לאחרונה במערכת היחסים העכורה בין רשות מקרקעי ישראל והתנועה הקיבוצית: דוח חדש של הרשות, שפורסם בנובמבר האחרון, ממליץ להפחית באופן דרסטי את זכות הקיבוצים בקרקעות המיועדות לבנייה עתידית ולבטל כמה מההנחות המשמעותיות שעליהן הוסכם ב-2014. מבחינת רמ"י מדובר בתיקון של כמה עיוותים וחוסרים שנמצאו במודל השיוך הנדל"ני הקיים, בהיבט של זכויות על הקרקע; מבחינת התנועה הקיבוצית הדוח הוא לא פחות מאשר "תועבה, ספר לבן לחיסול הקיבוץ, מסמך שאחת דינו - למגרסה!", כמו שאמר לי מזכ"ל התנועה החקלאית השיתופית ניר מאיר, שאינו בוחל במחוות דרמטיות: בכנס חירום שנערך בקיבוץ נחל עוז קרע את הדוח לעיני כול כששכונת סג'עייה ברקע מאחוריו.

אז נסענו לראות על מה המהומה. אם האהבה הייתה מדינה, חנן יובל היה שר החוץ, ואם היה אפשר להתפרנס מלחפש סיבות טובות לנסוע לעוטף עזה, אני הייתי אילון מאסק.
תוגת הפקקים והמחסומים של יום ראשון בבוקר על כביש 4 מתפוגגת כשאנחנו פונים שמאלה בצומת יד מרדכי, וכשאנחנו לוקחים ימינה לכביש 232 כבר מתרונן לבי בקרבי כאילו מי ישמע, ושלווה נספגת בעצמותיי החורקות. מזמן הפסקתי להתווכח ולמדתי לקבל את ההשפעה הטובה שיש לעוטף עזה על מצב הרוח שלי. היום יפה כאילו נלקח מז'ורנל. השמש מלטפת, השדות ירוקים ורחבים, המטעים עמוסי פרי והאוויר מתוק ופריך כמו מאה גרם של פקאן מסוכר. אבל צריך הרבה יותר מזה כדי לרכך את התחושות של חברי הקיבוצים למראה הדוח של רשות מקרקעי ישראל (דוח הצוות המקצועי לבחינת ההסדר הקבוע בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מספר 1524, המעניקה זכות לרכישת זכויות למגורים על ידי האגודה החקלאית השיתופית).

בחלקים החשבונאיים והטכניים יותר בו, שמראה הנחות כפולות, שיעורי היוון נמוכים מדי, חישובים לא נכונים, שמאות של קרקעות לא מתוכננות ושלל הטבות שנראות מוגזמות, אפשר בהחלט למצוא היגיון ואמת. אפשר גם להתעצבן מדרישות הקיבוצים כפי שהן מתוארת בדוח, כשנדמה שאין הנחה או הטבה נדל"נית שיכולה לספק אותם. ואם המספרים לא מספיקים אז הקיבוצים מתוארים בו כצורת התיישבות אבודה וכושלת, ונכתב כי דינם להפוך לישובים קהילתיים בזה אחר זה. יושביהם, בטח אלה היושבים בהנהגות ובוועדים, מתוארים בדוח כתאבי בצע, כוחניים, נכלוליים, כאלה שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא בתים לנכדים ולא טובת המדינה, והם נוהגים להפלות בעלי מוגבלויות, קשישים וכל מי שלא בא להם טוב בעין על בסיס קבוע או יכול להלך אימה עליהם. זו הסיבה, לפי הדוח, שחברי קיבוץ לא הגיעו להעיד בפני הוועדה, הם פחדו.

אי אפשר לומר ששום דבר מזה לא נכון. קיבוצניקים יכולים להיות קטנוניים ומרושעים כמו כל אחד מאיתנו, אבל זה בטח לא הדבר היחיד שאפשר לומר על קיבוצים, נכון? ובאשר לתאוות הנדל"ן - זה אולי נכון כשמדובר על קיבוצים במרכז, כמו שפיים, רשפון או שדות ים - שם הקרקע שווה מיליונים ויש היגיון רב בטענת רמ"י. אבל בחולית? כאן, ובכל הקיבוצים שהם הקו הראשון של ישראל מול עזה, הקרקע לא שווה מיליונים, גם לא מאות אלפים, גם לא מאות - היא שווה אפס עגול וכוללת פינוקים כמו מנהרות, עפיפונים וטילים. ורוב הקיבוצים נמצאים בפריפריה, לא במרכז.

לפי רשות מקרקעי ישראל, "הדוח אינו מציג גישה אנטי-קיבוצית, אלא מצביע על כשלים בהחלטה הקיימת באספקטים של ניהול הקרקע - שליטה מוחלטת בקליטת חברים והקביעה מי ייהנה מהזכויות - ושל ההטבות הכלכליות.

קיבוץ חולית / צילום: איל יצהר

"המערכת לא יציבה"

על מה בעצם הבלגן? על "חלופת האגודה". מה זה אומר? מדובר בעוד דרך של הקיבוצים לשייך את הדירות לחבריהם. עד אוגוסט 2014 השיוך היה פרטי - כל חבר קיבל בעלות על הבית שלו והשטח שאינו למגורים היה שייך למדינה. אבל באוגוסט 2014, רגע אחרי צוק איתן, החליטה מועצת מקרקעי ישראל להוסיף מתווה, חלופת האגודה שמו. לפי המתווה, שטח הקיבוץ - הנוכחי וגם העתידי (לנכדים שטרם נולדו) - יירכש בשלמותו על ידיו, והחברים בו יהיו חוכרי משנה. הם יוכלו למכור או להוריש את ביתם, אף שלא יהיה רשום על שמם בטאבו. כל זאת, כנאמר, בהנחות ענק שיכולות להצטבר למאות מיליוני שקלים (במרכז).

הדוח של רמ"י למעשה מבקש לטפל בכמה מההנחות הכפולות ובעיקר להגביל את מספר המגרשים שייכללו במתווה: אלה שמאוכלסים היום ועוד 10% נוספים לצורכי קליטה (או 25% לקיבוצים שהחלו בתהליך לפני 2017) - פער עצום מהמתווה הקודם שבו יכלו הקיבוצים לקבל את המגרשים המאוכלסים כפול 2.34.

65 קיבוצים ברחבי הארץ ניגשו לתהליך חלופת האגודה, יותר משליש מהם כאן, בעוטף עזה.

קיש לא נרגע. כמו קיבוצים אחרים בעוטף עזה, גם חולית סבל שנים אחרי צוק איתן מתת-אכלוס וממצוקה חברתית וכלכלית - אבל עבר תהליך הבראה מוצלח ושיקום טוב, והיום כבר אין בו בתים פנויים. "פה השמש זורחת וכולם שווים", הוא אומר.

"חלופת האגודה נתנה לי ביטחון לדבר עם משפחות חדשות ולומר להן: יש לכם בית, לכם יש קרקע", אומר קיש. "המתווה עמד בבסיס תהליך ההבראה, וזה הכעס שלי על האקט של רמ"י. ישבנו כל כך הרבה שעות עם כל גופי הממשלה ותכננו והשקענו והצלחנו להוציא את הקיבוץ מהבוץ - ועכשיו המהלך הזה בא ומקעקע את כל מה שעמלנו עליו.

איך אני מספר למשפחה שכל מה שדיברנו עליו כבטוח כבר לא בטוח? אי אפשר לעבוד בצורה כזו. פלא שאנשים מבטלים? אומרים לי, תגמרו את העניינים שלכם ואז נדבר.

"ברמי"י רצו לחזור בהם מההסכם ומצאו פתח. בפיתוח ההרחבה שמנו פה יותר מ-3 מיליון שקל ויותר מ-10 מיליון שקל בהתחייבויות. אי אפשר לעבוד ככה ולבסס קהילה על דברים בעלמא. יש פה מדינה שאי אפשר לסמוך על מילה שלה".

"אידיאלים שלא מחזיקים מים"

34 דקות נסיעה ואנחנו בקיבוץ נחל עוז, בצפון העוטף, 800 מטר מהגבול עם עזה. קצב הגידול שם עדיין אטי ביחס לשאר הקיבוצים באזור, כנראה בגלל הקרבה לגדר וטראומות מצוק איתן.

קיבוץ נח"ל עוז / צילום: איל יצהר

ליד חדר האוכל הסגור אנחנו פוגשים את יעל רז לחייני, פעילה במאבק. "הם לא מבינים אותנו. אז יש עשרה קיבוצים עשירים במרכז - זה אומר שהקיבוץ הפסיק להיות אידאולוגיה התיישבותית? מי שכתב את זה לא יודע מה קורה. להגיד עליי שאני עשירה כשיש לי בית בפריפריה ששווה אפס? מי שבא לכאן - אין ציוני ממנו בעיניי. אבל ברמ"י מסתכלים על הקרקע כעל משאב ועל הקיבוצניקים כחומדים את המשא. היום תוקפים קיבוצניקים. זה הנרטיב".

"בינינו", אומר לי גורם ברמ"י, "הם כבר לא קיבוצים, מופרטים, מתחדשים, אין שם כלום ממה שהיה פעם - רק חבורה של אנשים שאוהבים לגור יחד. כמו כל מצפה בגליל או שכונה בבני ברק. שלא יגידו לי שיש שם יותר ערבות הדדית. יש ערבות הדדית בהרבה חברות".

יעל רז לחייני / צילום: איל יצהר

"בסוף זה הכול כסף וכסף וכסף, שם הכול מתחיל ושם הכול נגמר", אומר אחר. "עם הקיבוצים הכול רגשי - רק הסכסוכים מתחלפים.

"אם האידיאולוגיה שלך לא יכולה לפעול אלא כשהקרקע ניתנת לך בנזיד עדשים, אולי האידיאולוגיה הזאת לא מחזיקה מים".

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, נסער ביותר. מבחינתו המספרים לא חשובים והוא לא רוצה לדבר עליהם - רק על המילים. "הדוח רווי ביטויי שנאה וערעור על עצם הלגיטימיות של הקיבוצים. זה המסמך החמור ביותר שניסחו ברמ"י. התפיסה העקרונית של ראשי רמ"י היא שקיבוץ זה בלוף. מבחינתם קיבוץ הוא חבורה כוחנית שהשתלטה על קרקע. כל מי שחתום על המסמך הזה - יתבייש במעשיו".

נסה להסביר לי ברגוע מה הבעיה עם צמצום חלופת האגודה. הרי לא מבטלים אותה.
"יש כאן נרטיבים מתנגשים. בעינינו, חברי הקיבוצים, כל הקיבוץ זה הבית שלנו. בקיבוץ של פעם המטבח היה משותף, גם חדר האוכל וחדר הילדים - כל שטח המגורים הוא כל הבית. זה הנרטיב הקיבוצי האמיתי, לא איזה בלוף. המדינה לא מקבלת את הנרטיב שלנו. התפיסה הזאת משותפת לכל הקיבוצניקים, אבל מפוצצת מצחוק את כל היתר. זה קונפליקט של נרטיבים. ואנחנו אחוז זעום באוכלוסייה. לא ננצח".

גם אופיר ליבשטיין, ראש מועצת שער הנגב ותושב קיבוץ כפר עזה, רואה את הסוגיה כהתנגשות נרטיבית, אבל מכיוון קצת שונה. "יש אנשים שעובדים בלשמר את הנרטיב של הקיבוצים הקורסים שתמיד צריך לחלץ אותם, והעובדה שלא הצלחנו לשנות את התמונה היא כישלון של התנועה הקיבוצית. הרי אנחנו כבר מזמן לא שם. התעשייה הקיבוצית מגלגלת 45 מיליארד שקל והיא המעסיק הכי גדול בפריפריה. בעשור האחרון גדלה אוכלוסיית מועצת שער הנגב ב-70% - זה הנרטיב שצריך להיות: של עוצמה, של שיקום. אני אופטימיסט. מה שאנחנו רואים הוא רק מכות הזנב של הנרטיב הקודם".

"לפני כ-20 שנה האמינו רבים כי הקיבוצים חלפו עברו להם מהעולם וכי יהפכו במוקדם או במאוחר להיות יישובים קהילתיים", אומרים בתנועה הקיבוצית. "לשמחתנו זה לא קרה. לא רק ששום קיבוץ לא עבר מהעולם, אלא שהתאוששות הקיבוצים ופריחתם הגיעה מעבר לכל דמיון - והם התחזקו והתחדשו. אחרי שנים של הגירה שלילית, משפחות צעירות רבות נקלטו ומספרם של החברים גדל מאוד ברובם המכריע של הקיבוצים. חלופת האגודה היא מתווה המאפשר בנייה בקיבוצים הבוחרים בה ויש בה הצהרה ברורה שלהם שברצונם להישאר קיבוצים.

טנק בגבול עזה / צילום: איל יצהר

"ישנם פקידים שקשה להם להאמין, אך יש אנשים במדינת ישראל בשנת 2021 שאינם מעוניינים לקנות ולמכור קרקעות או בתים להשקעה, אלא מבקשים לבנות את עתידם בקיבוץ, לחיות, לקיים ולפתח חיי קהילה וערבות הדדית. 65 קיבוצים מכל רחבי הארץ, בעיקר מהפריפריה, בחרו בהצבעה דמוקרטית לקבל את חלופת האגודה כביטוי לרצון הזה".

אגב, מתוך אותם 65 קיבוצים, אומר מאיר, התהליך הושלם רק בשלושה. "מה אתה למד מזה? שברמ"י לא רוצים לעזור, רק להעמיס קשיים. העיקרון של רמ"י הוא 'מה שלא מוצא חן בעיניי - לא יהיה'. ככה הם הורגים את חלופת האגודה. צורת החשיבה הזאת גם מסבירה את הסנטימנט של ניר דוד והאסי. מבחינת הקיבוץ הם השקיעו בבית שלהם, מבחינת המדינה - הם השתלטו על נדל"ן. זה הסיפור, והדוח הוא ספר לבן לחיסול הקיבוץ".

עד כדי כך?
"ככה אנחנו מתייחסים לזה. למסקנות האלה יש רק יעד אחד, המגרסה. אני אפילו לא מתייחס למספרים ולכלכלה שהם המציאו - זה רק המילים. זו מלחמת עולם ולא נוותר. הם בטוחים שכולם רואים את העולם כמוהם דרך הנדל"ן - ואנחנו לא. אנחנו אחרים, ולא מאמינים לנו".

הם באמת אחרים, הקיבוצניקים, וקשה להם להבין את זה. הקונספט הכי בסיסי בעיניהם - שהם יכולים לבחור את השכנים שלהם ולסלק את מי שלא בא להם עליו וכמובן שאם הם נולדו להורים חברי קיבוץ, מגיעה להם, לבניהם ולנכדיהם חלקת אדמה בהנחה לא סבירה - הוא פשוט מטורף בעיניי. לא שעיני צרה, להפך: מי שיש לו האידיאל והאומץ ללכת לגור בקיבוץ בקו העימות מגיעות לו גם שש דירות מצדי. אבל אם סבא שלך הקים קיבוץ בשפלה או בשרון, למה מה קרה שמגיע לך לקבל ממני דירה?

"כתוב בדוח: לא יעלה על הדעת שנפקיר חטיבת קרקע גדולה בידי גוף פרטי", אומר מאיר. "כל מילה בטירוף הזה מתועבת. הקיבוץ הוא גוף פרטי? מפקירים? זה הרי ההפך מההיסטוריה. דוח נתעב".

מה תעשו?
"יש לנו דרכים. אני לא אסכים שיהיה דבר כזה בדברי הימים של מדינת ישראל. אנחנו נתבע את כל מי שחתום שם תביעה אישית. מה שלנו הכי חשוב - בשבילם הוא רק מילים, אבל אנחנו מייחסים משמעות למילים. רק אחרי שהדוח הזה ייגרס, נוכל לדבר על מספרים".

גורמים אחרים בתנועה הקיבוצית נשמעים יותר נחרצים. "סבירות גבוהה שהרגנו את הדוח הזה".

רמ"י: "ככה לא מנהלים קרקע"

ברשות מקרקעי ישראל דווקא תולים את דחיית הדיון בטעמים אחרים. "הדוח ומסקנותיו הוגשו למועצת מקרקעי ישראל, שהנחתה אותנו להביא בפניה הצעת החלטה בעניין חלופת האגודה. עם זאת, היות שאנו בעיצומה של תקופת בחירות, יש לבחון אם ניתן כעת לקיים דיון בנושא מסוג זה".

עדיאל שמרון, מנהל רמ"י עד לאחרונה ומי שעמד בראש הצוות שחיבר את הדוח לפני שפרש בסוף דצמבר, דווקא משוכנע שהמהלך צריך לצאת לפועל. "לאחר שהתחיל היישום של חלופת האגודה בפועל התברר כי היא מעניקה לקיבוצים הטבה כלכלית לא סבירה. היא הפכה להיות כלי להוזלת המגרשים עבור קיבוצים במרכז הארץ, כשאין כל הצדקה לתת הנחה נוספת לזו שכבר ניתנה (ההנחה כפולה למעשה כי פעם אחת הקיבוץ מקבל הנחה על הקרקע עצמה ובפעם השנייה בשל כמות המגרשים - ד"פ).

"הדוח אמר בפשטות שני דברים: אחד - ההחלטה המקורית נתנה היוון על היוון, הפחתות והנחות, בלי שום הצדקה כלכלית. הדוח יצא נגד ההנחה הנוספת וביקש להעמיד את הערכים הכלכליים של שתי החלופות על בסיס זהה.

עדיאל שמרון / צילום: איל יצהר

"הדבר השני שהדוח אומר: גם אם מתעלמים מסוגיית הכסף ומתמקדים בהיבט ניהול הקרקע, לא הגיוני שמדינת ישראל תיתן קרקע בבעלותה לאגודה שיתופית עם שליטה על החלק של המגורים למאה שנה קדימה. לא הגיוני שנחלק מגרשים לא מתוכננים. ככה לא מנהלים קרקע. ההמלצה אומרת: הקיבוץ יקבל 25% תוספת של מגרשים. אחרי שהוא ימלא אותם, הוא יקבל עוד. מי שרוצה לבוא לגור בקו עימות - יקבל מחר בבוקר מגרש. אין שום עצירה ושום הקפאת בנייה.

"יש אולי כמה אמירות בדוח שבדיעבד נוסחו באופן לא מוצלח, אבל הקיבוצים לא מתמודדים עם ההמלצות כמו שהן. הטענה שרק בחלופת האגודה הם יוכלו לשמר את הווי ומסגרת החיים הקיבוצי - אין לה אחיזה במציאות, עובדה שעשרות קיבוצים ממשיכים להתנהל באופן מצוין במסגרת השיוך הפרטני.

בשורה התחתונה, "אין לרמ"י שום מסע צלב נגד הקיבוצים וקידמתי הרבה דברים לטובתם. השיקול היחיד שהנחה אותנו היה האינטרס הציבורי, ערכי השוויון והצדק החלוקתי".

לקריאת הדוח המלא »

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר