גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל חברות המכולות עושות עכשיו רווחי שיא": איל הספנות הטורקי שמתמודד על רכישת נמל חיפה מדבר

רוברט ילדרים, איל ספנות ומכרות טורקי, שמתמודד על רכישת נמל חיפה, מדבר על תוכניותיו לפיתוח הנמל, יחסי ישראל-טורקיה, עולם הספנות ועל המתחרה צים, אשר עמה יש לו היכרות ממושכת: "לא רציתי להציל את צים, אבל הם שורדים"

לפני שבועות ספורים הגישה חברת הספנות צים תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית בוול סטריט לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר "לפני הכסף". למעשה, כבר עתה ניתן להעריך בבטחה כי ההנפקה של החברה, שלמדינת ישראל יש בה מניה מיוחדת, תהיה אחת המעניינות השנה.

גם אחרי שני הסדרי חוב, שביצעה ב-2009 וב-2014, צים, המנוהלת על ידי אלי גליקמן, מצהירה ומתגאה תדיר בגידול בהכנסות ושיפור חד ברווחיות, והנהלתה טוענת למהפך בחברה. אלא שאם תשאלו את איש העסקים רוברט ילדרים, בעלי קבוצת הספנות, הנמלים והכרייה ילדרים מטורקיה, צים היא חברה "שורדת". היא אמנם מציגה באחרונה רווחי שיא ועומדת לצאת להנפקה, אבל בסופו של יום, הולכת לאן ששוק ההובלה הימית הולך. "כל החברות בתחום המכולות עושות עכשיו רווחי שיא", אומר ילדרים בראיון ראשון ובלעדי לגלובס, ומדגיש כי "יש עכשיו חלון הזדמנויות לגייס הון".

הראיון עם ילדרים, שהוא מתחרה של צים ולא פרשן אובייקטיבי, נעשה לאור הליכי הפרטת חברת נמל חיפה, שהביאו לישראל לא מעט משקיעים זרים חדשים, שמעולם לא השקיעו כאן בעבר. אחד המעניינים שבהם הוא קבוצת ילדרים, העוסקת בין השאר בספנות ובמספנות, הפעלת נמלים, ייצור כימיקלים, כרייה וסחר במחצבים.

בראיון עמו פורס ילדרים את תוכניותיו לפיתוח נמל חיפה, אם יזכה במכרז, מזהיר מפני מכירת הנמל לחברת DP מדובאי, מדבר על יחסי ישראל וטורקיה, ומגלה פרטים מפתיעים על ידידו, איש העסקים עידן עופר, בעליה של צים.

עידן עופר / צילום: יוסי כהן*

אתה מכיר את האחים עופר ואת צים?
ילדרים: "עידן חבר טוב. אנחנו מדברים הרבה על כדורגל, עידן מאוד מתעניין באחרונה גם בתחום המכרות, ויש לו מיזם מעניין שמבוסס על בינה מלאכותית. אני לא מכיר את אחיו (אייל עופר; ע"ב), אבל מכיר היטב את צים ואת זודיאק (חברה להחכרת אניות שהקימו האחים עופר)".

היו לך עסקים עם צים?
"לפני כעשור צים פנתה אליי וביקשה ממני להשקיע 300 מיליון דולר כדי לחלץ אותם מפשיטת רגל. זה היה אחרי שעשיתי השקעה דומה של 600 מיליון דולר ב-CMA-CGM (חברת ספנות צרפתית, הנחשבת לרביעית בגודלה בעולם בתחום שינוע המכולות; ע"ב).

אז למה לא השקעת?
"כי היה שם 'שפיל': צים מפסידה כסף, זודיאק מרוויחה כסף. כבעלים, האחים עופר היו מחכירים אניות לצים במחיר גבוה מאוד, והבנתי שאם אציל את החברה, אפסיד כסף - אז ויתרתי. אבל צים שורדת. הם לקוחות שלי בכמה מהנמלים שאנחנו מפעילים בעולם. לא תמיד משלמים בזמן (מחייך), אבל בסך הכל הם בסדר".

אתה טוען שמדובר בחלון הזדמנויות לגיוס לכל חברות הובלת המכולות - עכשיו? באמצע המשבר?
"כן. תזכור שהמיתון והסגרים גרמו לצמצום ניכר בפעילות של חברות התעופה שמתחרות בהן, ומצד שני נוצר ביקוש אדיר לציוד רפואי ושאר הסחורות שקשורות למגפה. כשאנשים מתים, הלקוחות ישלמו כל מחיר כדי שתביא להם מכונות הנשמה - וחברות הלוגיסטיקה ניצלו את זה עד הסוף. מה שקרה בהמשך השנה, היה שהכלכלות התחילו להתאושש ונוצר מחסור חריף במכולות ריקות - והחברות הקפיצו את התעריפים פי שלושה. ב-2020 היה להן רבעון ראשון נוראי, ברבעון השני סין כבר התאוששה - וברבעון השלישי והרביעי החברות עשו טונות כסף. CMA, שאני שותף בה, הרוויחה יותר מ-500 מיליון דולר ברבעון".

בצים העדיפו שלא להגיב לדבריו של ילדרים, אבל גורמים בסביבת החברה הכחישו מכל וכל את הטענות לפיגור כלשהו בתשלומים מצד החברה, והדגישו כי לצים אין כיום עסקים עם הקבוצה של ילדרים. עוד ציינו כי השיפור בתוצאות צים טוב מזה של מתחרות רבות. נזכיר כי ילדרים מתחרה בצים באמצעות CMA, שבה הוא שותף ב-24% בהחזקה אישית, ולכן יש לו אינטרס מנוגד לזה שלה.

"בשנים האחרונות הפוליטיקה מתערבבת בעסקים"

ילדרים (61) נולד וגדל בטורקיה ועבר להתגורר בארה"ב בתחילת שנות ה-80. אחרי שקיבל תואר שני בהנדסת מכונות מאוניברסיטת אורגון, עבר לעבוד עבור תאגיד מיצוי היפני בתכנון ציוד מכני לנמלים. באותן שנים הכיר לעומק את פעילות הנמלים בחוף המערבי של ארה"ב. ב-1993 חזר לטורקיה ופעל להרחבת העסק המשפחתי. הוא התחיל ביבוא פחם - ומשם התרחב לאניות.

ב-2004 רכש את הנמל הראשון שלו. "אנשים צחקו עליי ואמרו לי 'אתה סוחר פחם, מה אתה מבין בתפעול נמלים?' כיום מפעילה החברה הבת Yilport, שעמה ניגש למכרז בנמל חיפה, 22 נמלים ב-10 מדינות בעולם. מלבד הפעילות הזו נחשבת קבוצת ילדרים למפיקת הכרום הגדולה בעולם, ומדורגת בין שלושת סוחרי הפחם הגדולים בעולם.

למכרז להפעלת נמל חיפה ניגשה Yilport יחד עם Global Port Holdings) GPH), המתמחה בהקמת טרמינלים לקרוזים, ועם Greenstone האמריקאית. את הקבוצה מרכז ומוביל איש העסקים הישראלי אלי טילס - דמות מוכרת בענף, שהוביל בעבר את קבוצת האחים נקש לזכייה במכרז להפרטת חברת נמל אילת.

אלי טילס / צילום: איל יצהר

"יש לי מפעלים ברוסיה, קזחסטן, דרום אמריקה", מציין ילדרים. "ברור לי שברגע שניגשתי למכרז, השב"כ התחיל לבדוק את הרקע שלי".

עד כמה היחסים בין ישראל לטורקיה הם מניע מבחינתך?
"בשנים האחרונות הפוליטיקה מתערבבת בעסקים והיחסים הטובים שלנו עם ישראל התקלקלו. אולי נמל חיפה יהיה דף חדש ביחסים".

התקשורת בטורקיה דיווחה בהרחבה על השתתפות Yilport במכרז בחיפה. על פי גורמים בטורקיה, יש לילדרים מערכת יחסים טובה עם הממשל הטורקי. "באופן אישי, אני מוסלמי, אבל לא דתי" הוא אומר. "אשתי נוצרייה וילדיי נוצרים, ויש לי אלפי חברים ומכרים יהודים. אם לשלטונות היה משהו נגדי, לא הייתי יכול לפעול ב-51 מדינות. אני מאמין שאם אזכה במכרז, אקבל את ברכת הממשל בטורקיה, כי זה גשר בין המדינות".

מה דעתך על המצב הפוליטי בישראל?
"הלכתם ארבע פעמים לבחירות בשנתיים - זה לא משהו שאתה רואה בעולם, וזה בהחלט מראה שיש פילוג וסיכון פוליטי. יש סיכון גיאו-פוליטי, סיכון ביטחוני ועוד סיכונים. אני ריאליסטי, וברור לי שאני לא מגיע לגן עדן. כשהסיכון גבוה, גם התשואה צריכה להיות גבוהה". 

"נביא לנמל חיפה עבודה, טכנולוגיה, ידע, קשרים"

18 קבוצות של משקיעים זרים וישראלים ניגשו להליך המכרזי להפרטת חברת נמל חיפה שמנהלת רשות החברות הממשלתיות. השמות הבולטים בין המתמודדים היו קבוצת DP-World מדובאי, ממפעילות הנמלים הגדולות בעולם, שניגשה למכרז יחד עם מספנות ישראל הציבורית; קבוצה בהובלת משפחת אונגר; קבוצת Adani מהודו; וקבוצה משותפת לכלל תעשיות של איש העסקים לן בלווטניק ולקבוצת תעבורה של משפחת לבנת.

ההתעניינות בנמל הישן של חיפה מפתיעה במיוחד על רקע העובדה שרק הצעה אחת הוגשה למכרז שפרסמה ב-2014 חברת נמלי ישראל להקמת נמל מכולות חדיש במפרץ חיפה שיתחרה בנמל הישן. במכרז זכתה חברת SIPG הסינית, והנמל צפוי להתחיל לפעול לקראת אמצע השנה, יחד עם נמל הדרום - שבמכרז להפעלתו זכתה TIL, חברה בת של ענקית הספנות MSC.

מה דעתך על התחרות שצפויה לך מול שני הנמלים החדשים שיתחילו לפעול השנה?
ילדרים: "בישראל אין כיום מפעיל נמלים טוב שיוכל להתחרות בסינים וב-MSC (מפעילת הנמל החדש באשדוד). הסינים ו-MSC הם מתחרים רציניים מאוד, עם כיסים עמוקים".

ומה לגבי המתמודדים האחרים במכרז?
"מבין החברות שעדיין במכרז, זה רק אנחנו מול DP-World. אני מכבד אותם, הם ענקיים, אבל הם חברה ממשלתית וכפופים לאינטרסים פוליטיים. אני איש עסקים פרטי. ממשלות באות והולכות, היחסים בין המדינות מתערערים - אני נשאר. בישראל אולי חושבים על זה כיום, אבל זו עלולה להיות בעיה קשה בעתיד".

ילדרים אומר כי בכוונתו להביא לישראל פעילות נוספת באמצעות CMA, שלא פעלה עד היום בישראל בגלל החרם הערבי. הסכמי השלום החדשים עם איחוד האמירויות ובחריין צפויים להקל עליו את עבודת השכנוע.

בנמל חיפה יש כיום 1,000 עובדים, והסינים מתכוונים להפעיל נמל עם 300 עובדים - איך תתחרו בהם?
"זאת כבר הבעיה של אלי (אלי טילס; ע"ב). הוא יתעסק בכל ההיבטים המקומיים של התפעול של הנמל. אני רק יכול לומר שאין לנו כל כוונה להביא עובדים מטורקיה במקומם של עובדים ישראלים. ייתכן שנביא כמה מומחים בינלאומיים.

"נמלים הם קצת כמו מקדונלד'ס. 70%-80% מהפעילות צריכה לעמוד בסטנדרט בינלאומי אחיד - והשאר משתנים מקומיים. אני בטוח שנוכל לייעל את הפעילות ולשפר את השירות. נביא לנמל עבודה, טכנולוגיה, ידע, קשרים. הייתי רוצה להביא יצרני מלט וחומרי בניין מטורקיה לישראל - כל היצרנים הגדולים בטורקיה חברים שלי, ונוכל לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים. יש לי נמלים לפריקת מלט ואפשר לבנות תשתיות לפריקת מלט".

מספנות ישראל מייבאות כיום מלט מטורקיה לנמל המספנות - הם צריכים להילחץ?
"ברור לי שמי שמייבא מלט ונהנה אולי ממעמד מונופליסטי, לא ישמח שתהיה לו תחרות, אבל אנחנו לא באים כדי לחרב לאנשים אחרים את העסק, אלא כדי להקים אקו-סיסטם. אולי יהיה קשה להצליח בתחום המכולות, אבל הכוונה שלנו לייצר תשתיות שירות, במיוחד בענפי הדיור, יצוא ויבוא מזון (גרעינים). כשייפתח חדר המידע, ננתח את המספרים ונראה כיצד ניתן להגדיל את הפעילות ואילו שירותים אפשר להוסיף".

נשמע שעדיין לא החלטת סופית אם תגישו הצעה במכרז.
"אני לא יודע אם ננצח או נפסיד, אבל מבחינתנו, אין כבר דרך חזרה. הכדור נורה מהרובה". 

עוד כתבות

מימין: ראסל אלוונגר, אילן טוויג, דייוויד קוסטמן / צילום: ענבל מרמרי, באדיבות נאבן, נועם גלאי

הישראליות שנפלו בעקבות החששות מבועת AI, וזו שזינקה במעל 10%

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● טאואר, נובה וקמטק הדואליות נפלו כחלק מהמגמה הרוחבית של ירידות במניות השבבים וה-AI ● נאבן עלתה לאחר שדיווחה על חוזה חדש מול חברת המדיה האירופית Axel Springer ● וטידס (לשעבר אאוטבריין) קפצה לאחר שהודיעה על תוכנית ארגון מחדש

זירת הפיגוע בסידני, אוסטרליה / צילום: ap, Mark Baker

פיגוע ירי המוני בחגיגות חנוכה: 11 בני אדם נרצחו, בהם ישראלי אחד

לפחות 11 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע ירי באירוע הדלקת נרות של הקהילה היהודית בחוף בונדי שבמזרח סידני, אחד מהם הוא המחבל • בין ההרוגים: הרב אלי שלנגר, שליח חב"ד במדינה • בתיעודים קשים מהזירה נראה מחבל יורה מגשר, ובסרטון נוסף אזרח משתלט על אחד היורים • גורם ישראלי תקף: "העברנו לאוסטרלים התרעות, הם לא עשו מספיק"

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

דירקטוריון צים מקבל רוח גבית במאבק מול בעלי המניות מישראל

לגלובס נודע כי חברת הייעוץ האמריקאית לגופים המוסדיים Glass Lewis ממליצה ללקוחותיה לתמוך בדירקטורים שהציע דירקטוריון צים ● יו"ר צים, יאיר סרוסי: "לבעלי המניות יש אישור חיצוני ברור שהדירקטוריון עצמאי, מוסמך ופועל לטובת כלל בעלי המניות"

המכלית שהוחרמה ע''י ארה''ב / צילום: ap, ©2025 Vantor via

יצוא הנפט מוונצואלה צנח לאחר שארה"ב החרימה מכלית מול חופיה

החרמת מכלית והחרפת הסנקציות מצד ארה"ב משתקות כמעט לחלוטין את יצוא הנפט מוונצואלה, מותירות מיליוני חביות תקועות בים ומאותתות על מעבר אמריקאי ללחץ צבאי גלוי על משטר מדורו

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

רווח של 400 אלף שקל בשבוע: הדירה בירושלים שנמכרה פעמיים

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רגע לפני שהחשמל שוב מתייקר: אילו הנחות מציעות הספקיות הפרטיות?

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

ח'אלד משעל / צילום: ap, Osama Faisal

דיווח: הקרע שנחשף בציר הפרו-איראני - וההאשמות הקשות נגד חמאס

שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● חיל האוויר אישר שחוסל המחבל זכריא יחיא אל-חאג' ששימש כבכיר בארגון הטרור במרחב ג'ויא שבדרום לבנון עדכונים שוטפים

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

שאלת המעורבות הסינית בתשתיות של ישראל חוזרת לשולחן

מכרז התשתיות הגדול בתולדות המדינה, בעלות של 65 מיליארד שקל, נפתח כשעדיין לא גובשו קווים מנחים לגבי השתתפות חברות סיניות ● בלחץ אמריקאי גובר, לצד דעיכת עניין מצד חברות אירופיות וצמצום התחרות המקומית, שאלת המעורבות הסינית חוזרת למרכז הזירה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במשרד הכלכלה מציעים ליצואנים פגישות אישיות, בתשלום

במודעה של משרד הכלכלה ומכון היצוא הוזמנו יצואנים למפגשים של "אחד על אחד עם הנבחרת הכלכלית של ישראל" ● בכנס השנתי של Team8 בניו יורק נדונו השפעות ה־AI על תעשיות גדולות בהשתתפות תאגידי ענק ● מייסד קרן הסייבר הישראלית שדורג שני ברשימה היוקרתית של פורבס ● נשיא המדינה השתתף באירוע ידידי המרכז הרפואי שמיר בניו יורק ● וגם: מינויים חדשים בוינגייט וקפיטוליס ● אירועים ומינויים

אמבולנסים בדרך לאוניברסיטת בראון לאחר אירוע הירי / צילום: ap, Mark Stockwell

ארה"ב: הרוגים ופצועים באירוע ירי המוני באוניברסיטת בראון היוקרתית

לפחות 2 הרוגים ועוד 8 פצועים במצב קשה מאוד אך יציב, בתקרית שעדיין מתנהלת • הסטודנטים הונחו להסתגר בכיתות נעולות ולהשאיר טלפונים על שקט • מפקד המשטרה המקומית: "מנהלים מרדף אחר גבר לבוש בשחור" • גורמים רשמיים טענו שהיורה נתפס - וחזרו בהם לאחר מכן

ביג פאשן בת ים / צילום: ענת גרוס

תודה למטרו: BIG בת ים יקבל תוספת שטח בשווי של כ-25.5 מיליון שקל

תמ"א 70 שנכנסה לתוקף מאפשרת הגדלת זכויות בנייה סמוך לתחנות המטרו ● בהתאם לכך, ועדת המשנה המחוזית אישרה תוספת של כ־10,200 מ"ר תעסוקה במתחם BIG בת ים שבבעלות ביג ואשטרום ● התוספת תאפשר הקמת מגדל משרדים בן 20 קומות סמוך לתחנת המטרו המתוכננת ● שווי הזכויות שאושרו מוערך בכ־25.5 מיליון שקל

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ

האחים נקש יישארו בנמל אילת? הממשלה תיאלץ להכריע בקרוב

שרי האוצר והתחבורה יודיעו עד סוף החודש אם יוארך זיכיון האחים נקש בנמל שהסב להם רווחים במאות מיליונים ● בממשלה סבורים שהם לא עמדו בתנאים, אולם פרסום מכרז חדש כעת אינו מהלך פשוט

המשקיעים הזרים הכפילו את החשיפה לבורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בבורסה לא ראו מעולם נהירה כזו של משקיעים זרים. האם זו רק ההתחלה?

גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א, והחזקותיהם בו נמצאות בשיא ● רוב ההחזקות - במניות בנקים, ביטוח ונדל"ן - באמצעות מדדים ● בבורסה מעריכים שהמעבר למסחר בימי שישי יתמוך בהמשך המגמה ● וגם: אילו גופים בולטים מחו"ל משקיעים בת"א

זירת הפיגוע בסידני, אוסטרליה / צילום: ap

דיווח: המחבל השני שהשתתף בטבח בסידני - אזרח לבנוני ממוצא פלסטיני

משרד החוץ הצרפתי פרסם את שמו של דן אלקיים, תושב צרפת, שנרצח בפיגוע באוסטרליה ● בישראל בודקים אם הפיגוע ההמוני יצא לפועל בהכוונה של איראן או ארגון טרור ● משרד החוץ האיראני פרסם "גינוי", וטען כי "טרור והרג בני אדם בכל מקום בו בוצעו נדחים ומגונים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

נתניהו בתגובה לחיסול: "לא נסבול הפרה שיטתית של הסכם הפסקת האש"

צה"ל תקף בדרום לבנון בפעם השלישית היום ● המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ● משרד הפנים של חמאס: אחמד זמזם, קצין במשרד הפנים של חמאס - חוסל בידי חמושים במחנה הפליטים אל-מע'אזי שבמרכז הרצועה ● עדכונים שוטפים

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

בג"ץ ביטל את הדחת היועמ"שית: "הממשלה לא הייתה רשאית לפטר אותה"

הרכב מורחב עם רוב של שופטים שמרנים קבע: החלטת הממשלה על הדחת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה - פגומה • השופטים ציינו כי הניסיון לעקוף את ועדת גרוניס ומהירות הבזק שבה התקבלה ההחלטה הובילו לביטולה • לוין וקרעי קראו להתעלם מפסיקת בג"ץ: "לחסום את כניסתה למשרדי הממשלה"; באופוזיציה בירכו

ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה (יחסית) / צילום: יח''צ

מלחמת המחירים בין הסיניות מסלימה: ליפמוטור ו-GEELY משיקות דגמים חדשים במחירי רצפה

קבוצת סמלת השיקה היום את הקרוס-אובר החשמלי המשפחתי החדש B10 של המותג ליפמוטור, במחיר "שובר סגמנט" של כ-139 אלף שקל לגרסת הבסיס ● המותג GEELY השיק בסוף השבוע האחרון את הקרוס-אובר החדש STARRAY ומחירו מתחיל מ-169 אלף שקל

מפעל סוגת בקרית גת / צילום: יח''צ

מותגים שחוזרים לתקופת המנדט הבריטי ועסקה עם שרי אריסון: הדרך של אחת החברות הוותיקות בישראל להנפקת ענק

כשהיא חמושה בשורה של מותגי מזון שמוכרים בכל בית, מניית סוגת נחתה על שולחנם של המשקיעים בת"א ● עם נתחי שוק משמעותיים במלח, סוכר, אורז ושמן, היא מחפשת להמשיך להתרחב ● ובזמן שהמשקיעים מסתערים, יש מי שחושש מעליות מחירים עתידיות: "יודעים מה קורה לחברה שמנפיקה ורוצה לחלק דיבידנדים"

חוות שרתים / אילוסטרציה: Shutterstock

החברה שבנתה ל-OpenAI את חוות השרתים הגדולה בארה"ב בדרך לישראל

לגלובס נודע כי נציגי חברת קרוסו, שהחלה דרכה בכריית ביטקוין, קיימו פגישה במשרד האוצר ● נבחנת כניסה לשוק הישראלי באמצעות שכירת שטחים בחוות שרתים קיימות, בהיקפים של עשרות מגוואט ● המהלך עשוי להוסיף שחקנית חדשה לשוק תשתיות ה-AI המקומי