גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעשה בראשית: האם הגנסיס החדש של יונדאי יותיר חותם

רכב הפנאי הענק של מותג הסופר-פרימיום של קבוצת יונדאי מגיע אלינו, לאחר טבילת אש מכובדת בשוק הצפון האמריקאי ● למרות האבזור והטכנולוגיה המתקדמת, לא יהיו לו חיים קלים בשוק שבו הסטטוס והמוצא הם חזות הכול

השקה של כל מותג רכב חדש ובלתי מוכר בשוק הרכב הישראלי השמרני וחדור הסטיגמות היא משימה מאתגרת. כשמדובר במותג יוקרה שאינו אירופי המשימה קשה שבעתיים. כאשר ההשקה מתבצעת בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים הגדולים בתולדות המדינה, אפשר לשבץ אותה בקטגוריה של "ספורט אקסטרים". לפיכך, עוד בטרם נתחיל לדון ברכב עצמו מגיע ליבואנית, כלמוביל, צל"ש על האופטימיות.

המותג ג'נסיס יצא לאוויר העולם ב-2015 כפרויקט של אגו לאומי. דרום קוריאה היא מדינה עם הרבה גאווה פטריוטית ויש בה הרבה אנשים עשירים ובעלי שררה, שבעבר נאלצו לנייד את עצמם בלימוזינות מוזרות מייצור מקומי ובלבד, שלא להיראות במכונית פאר מתוצרת זרה - סוג של טאבו בפוליטיקה ובעולם העסקים הציבורי של קוריאה.

לפיכך רתמה קבוצת יונדאי מוטורס את כל משאביה כדי להקים מותג יוקרה עצמאי, שישים על הכוונת את צמרת מותגי הפאר האירופים. קונספט המותג וכלי הרכב עצמם תוכננו ועוצבו על ידי "נבחרת כוכבים" מתעשיית הרכב האירופית והאמריקאית שנשכרה למשימה, ואת ההשפעה הבינלאומית ניתן לראות היטב בעיצוב החיצוני של ה-GV80 החדש - ה-SUV הראשון של המותג, שהושק ב-2020, בעיצומו של משבר הקורונה.

 

לא תתחמקו מתמונה בסטורי

עיצוב הגריל, למשל, שואב השראה מבנטלי, כונסי האוויר בצדדים מריינג'רובר, הפנסים מוולבו, הסמל מאסטון מרטין, הפרופיל מב.מ.וו והזנב ממרצדס. המכלול כולו נראה הדוק ונמרץ, ארוז בממדי ענק, מעוטר בכמויות של כרום, שניתן להבחין בהן מהחלל, וניצב על חישוקי 22 אינץ' שמעניקים לרכב יציבה של "ביגפוט". ההשפעה שלו על הרחוב הישראלי מיידית ומנעד רחב מאוד של צופים, מבעלי רכב יוקרה ועד נערים סקרנים, שלפו את המצלמות והעלו אותו לסטורי.

אם עיצוב החוץ משלב את רוח רובע "גנגאם" בסיאול עם תרבות ההיפ-הופ של לוס אנג'לס, עיצוב הפנים הוא כולו "זן" ומוזיקה קלאסית, התא מפגין איכות עילית וביטחון עצמי ביכולת הייצור, שאינו נופל מזה של מותגים שקיימים עשרות שנים, עם מושבי העור ודיפוני הגה בעלי גימור משובץ שתפורים בעבודת יד מרהיבה ומשלבים טקסטורות יוקרתיות. כל פינה גלויה בתא, אפילו בשיפולי הדלתות, עטויה בפלסטיק רך ו/או בגימור מתכתי כסוף ו/או בעץ מרהיב; מסך מולטימדיה של 14.5 אינץ' נראה כמו פריט עיצוב בבית של ארכיטקט והדלתות המאסיביות, שסוגרות את עצמן עצמאית, מבודדות לחלוטין את התא מהסביבה ומותירות את הבמה פנויה למערכת הקול הייחודית. גם הגימור מרשים ורכב ההדגמה שלנו, שעבר בחייו הקצרים כמעט 11 אלף קילומטרים מפרכים, הרגיש כאילו ירד מפס הייצור.

מרחב הפנים מעניק לחמישה מבוגרים מרחב של לימוזינה ויש גם צמד מושבים מתקפלים חשמלית לנוסעים בשורה השלישית, אם כי הם מיועדים בעיקר לילדים. לטעמנו האישי, הנדסת האנוש קצת מושכת יותר מדי לכיוון הגימיק. אנחנו לא חסידים גדולים של בורר ההילוכים הרוטורי וגם לא של מתג המגע העגול המרכזי, ששולט באין-ספור התפריטים, אם כי שני פקדי השליטה הללו מעוצבים כמו תכשיטים יוקרתיים.

אבזור בשיטת "הכול כלול"

התחום שבו ה-GV80 שולף את האסים מהשרוול הוא אבזור תקני בשיטת "הכול כלול". נשים רגע בצד גדג'טים ביזאריים של האלפיון העליון כמו מחולל רעשי רקע "מרגיעים" עם בחירה בין קולות של יער, ים, גשם ובית קפה הומה, או מערכת חיישנים פנימיים שמודדת את הפיזיולוגיה של הנהג ומתאימה עבורו אוטומטית את המושב החשמלי המשוכלל לתנוחה "בריאה". אבל כבר נהגנו ברכבי יוקרה, שגובים עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים עבור תוספות אופציונליות שכלולות ברכב הזה כסטנדרט. בין השאר שליטה חשמלית מלאה גם בשורת המושבים האחורית עם כיוונון למצב שינה, מערכת קול של "לקסיקון", עיסוי מתקדם לנוסעים מלפנים, אפשרות לתכנת את השדה האקוסטי ברכב באמצעות מערכת ביטול רעשים ממוחשבת, וכך הלאה. בנוסף, יש גם ערכה אקטיבית לסיוע בנהיגה, שכוללת את כל הפיצ'רים הבטיחותיים והסמי-אוטונומיים הקיימים, אבל קצת מתקשה להסתגל לסימונים המשובשים של כבישי ישראל.

רכב ההדגמה שלנו היה אב-טיפוס ראשוני שצויד במנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ו-304 כ"ס, שהוא אחד משני מנועי הבנזין שמוצעים בשוק האמריקאי. המנוע הזה לא יגיע ארצה בשלב הראשון ובמקומו יגיע הרכב כסטנדרט עם טורבו-דיזל מסיבי, שתוכנן עבור השוק האירופי (והקוריאני). גם למנוע הבנזין הקטן עמו נסענו לא חסר כוח והוא הודף את ה-2.15 טון של הרכב, לפני נוסעים ומטען, בקצב מכובד בעליות תלולות עם רזרבות לעקיפות נמרצות. הוא משייט על הכביש המהיר בשלווה שראויה לרכב פרימיום, אבל הצליל שלו תחת עומס נשמע קצת מחוספס ולא הולם את האווירה הכללית.

התנהגות הכביש מרשימה. למרות המאסה, הממדים והייעוד הצפון אמריקאי הרכב מרגיש מהודק, במיוחד במצב התכנות הספורטיבי, מפגין נטיית גוף מרוסנת למדי בפניות וההגה מרגיש מדויק ושומר על קשר טוב בין הנהג לכביש תודות למערכת הנעה כפולה מתוחכמת ומתלים מתכווננים. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שלתכנון השלדה נשכרו שירותי של אחד המהנדסים הבכירים לשעבר של חטיבת הספורט המוטורי בב.מ.וו.

אמרה ידועה בשוק היא, שמוצרים של מותג "אנדרדוג" חדש תמיד יציעו תמורה מרשימה מזו של מותגים וותיקים ומבוססים, כי הוא יותר משקיע ומשתדל להצטיין יותר. אמנם קצת קשה לקרוא "אנדרדוג" למותג שמאחוריו ניצבים המשאבים הבלתי-מוגבלים של "תאגיד המדינה" יונדאי מוטורס, אבל במקרה של ה-GV80 האמרה מדויקת. זהו רכב מרשים מבחינה הנדסית עם תא נוסעים, אבזור תקני ותחכום, שכמותם קשה לקבל בצד הנמוך של 800 אלף שקל. מנגד הוא יוצא לפלח מצומצם, שבו הסטטוס ותדמית המותג הם חזות הכול. ובמחיר שינוע סביב חצי מיליון שקל, הוא יצטרך לעשות מאמצים יוצאי דופן כדי להותיר חותם על השוק המקומי המקובע. אפילו אם השנה הייתה נורמלית.

המתחרות

לקסוס RX450 לונג

480 אלף שקל עולה גרסת 7 המושבים הארוכה של לקסוס RX450 . תא הנוסעים מפואר ובנוי היטב וההנעה ההיברידית כולל מנוע 6 צילינדרים בנפח 3.5 ליטר ומנוע חשמלי שמייצרים במשולב 313 כ"ס ומאיצים את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8 שניות

לקסוס RX450 לונג

אאודי Q7

590 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של הדור החדש של אאודי Q7 עם מנוע 3 ליטר טורבו בהספק 340 כ"ס. הרכב מצויד בשבעה מושבים, כשהאחוריים מיועדים בעיקר לילדים. הוא מאיץ מאפס ל-100 ב-5.9 שניות ומצויד בהנעה כפולה

קאדילק XT6

400 אלף שקל עולה ה- XT6 של קאדילק שנמתחת לאורך של יותר מ-5 מ'. לרכב תא נוסעים מפואר לחמישה מבוגרים פלוס שני מתבגרים ומערך פיקוד עדכני על בסיס מסכים דיגיטליים. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס

עוד כתבות

השינויים שצפויים בענף החיסכון ב־2026 / צילום: Shutterstock

מקופות הגמל למדרגות המס: השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב־2026

תקרת ההפקדה לגמל להשקעה תעלה, "חיסכון לכל ילד" ייצא מהקפאה והפטור ממס על הקצבאות לפנסיה יגדל מעט ● הבשורה הרעה: דמי הניהול בחלק מקרנות הנאמנות עשויים לעלות ● כל מה שצריך לדעת לקראת 2026

המאבק על וורנר ברדרס עולה שלב / צילום: Shutterstock

המיליארדר מול נטפליקס: המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך

בעוד פרמאונט מעלה את רמת הוודאות סביב הצעתה באמצעות ערבות אישית של לארי אליסון בהיקף של 40.4 מיליארד דולר ● במקביל, נטפליקס מחזקת את חבילת המימון וממשיכה להיתפס כהצעה הבטוחה יותר בעיני הנהלת וורנר

תל אביב. מצב המוכרים הוא הגרוע בארץ / צילום: Shutterstock

המוכרים מעדכנים את מחירי הדירות כלפי מטה: באיזו עיר כבר הורידו ב-8%?

נתונים שקיבל גלובס מאתר יד2 מלמדים על המצב הקשה של מי שמנסים למכור דירות יד שנייה: בתל אביב הם יכולים למצוא את עצמם ארבע שנים בשוק, בטבריה מצבם דווקא טוב

יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו / איור: גיל ג'יבלי

תחילתו של גל? יותר מאלף עסקאות לרכישת דירות חדשות בוטלו

במשרד האוצר חשפו כי 6% מהעסקאות לרכישת דירות חדשות "על הנייר" ב־2023 בוטלו ע"י הרוכשים ● התופעה בולטת בעיקר במחוז הדרום, שמאופיין בשיעור גבוה של מבצעי מימון מצד הקבלנים ● הנפגעים העיקריים הם לרוב לא היזמים אלא הרוכשים עצמם, שלא מסוגלים להשלים את הרכישה ונאלצים לשלם פיצויים גדולים

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

יציבות בבורסות אירופה; נובו נורדיסק מזנקת ב-6%

בוול סטריט נפתח אתמול שבוע המסחר המקוצר בעליות, זה היום השלישי ברציפות ● סוחרי האג"ח בארה"ב מהמרים על ירידה בתשואות • שנת שיא בקיצוצי כח אדם בארה"ב, AI אחראי לכמעט 55 אלף פיטורים • לאחר שהביטקוין צנח ב-30% מהשיא, כך מייקל סיילור מכין את סטרטג'י ל"חורף קריפטו" • המדד שעקף את מדדי וול סטריט, ובשוק צופים לו אפסייד נוסף ב-2006

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתל אביב, ירושלים ורחובות: אושרו העלאות חריגות בארנונה

לאחר הודעת הממשלה כי גם ב־2026 תוכלנה הרשויות להגיש בקשות חריגות להעלאת ארנונה, מספר עיריות מרכזיות - בהן תל אביב, ירושלים, רחובות, ראשון לציון ורעננה - קיבלו אישור להעלאות בתעריפים

אילוסטרציה: shutterstock

גלולת ההרזיה וויגובי אושרה לשיווק בארה"ב ותושק בתחילת 2026

חברת נובו נורדיסק מקדימה בכך את היריבה אלי לילי ● יעילות גלולות ההרזיה של שתי היצרניות נמצאה נמוכה מעט מיעילות הזריקות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

בוול סטריט בונים על עוד שנה של עליות, אבל 7 דברים יכולים להשתבש ב-2026

הדרך לשנה רביעית ברציפות של עליות בוול סטריט, עוברת דרך שורה של דברים שעלולים להשתבש ● בין היתר: מלחמת הסחר, השקעות העתק, החובות שלקחו חברות כדי להדביק את מרוץ ה-AI והחשש ממיתון עולמי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א לחברות הציבוריות: כך תוכלו לממש את הפוטנציאל של מסחר בשישי

לקראת המעבר לימי מסחר גלובליים בתחילת ינואר, הבורסה בת"א פנתה למנכ"לי החברות הציבוריות במטרה לנצל את השינוי ולהגדיל את חשיפתן למשקיעים זרים ● בין ההמלצות: לחזק פעילות באנגלית, להעמיק קשרי משקיעים בינלאומיים וליישר קו עם סטנדרט הדיווח המקובל בעולם

סניף של מסעדת ''נונו מימי'' / צילום: ליאור ממון

בדרך להנפקה? שתי קבוצות מסעדות מושכות את המוסדיים, למרות הסיכונים בענף

למרות הסיכונים המיוחסים לעסקי המסעדנות, השקעות שביצעו מוסדיים ובעלי הון ברשתות "נונו מימי" ו"קיסו" מעידות על עניין גובר בתחום ● גורם בשוק: "הכול זה ניהול, וכשיש הנהלה איכותית, הביזנס דופק כמו שצריך, והתוצאות יפות" ● וגם: איזה רווח נדרש כדי להנפיק?

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

קניון הזהב בראשון לציון / הדמיה: ולדי קובליוב

אחרי רכישת השליטה בידי מליסרון: קניון הזהב עובר שיפוץ ב-180 מיליון שקל

במקביל להקמת קומה חדשה, גם האגף הוותיק של קניון הזהב עובר חידוש, ובנוסף מתבצע שיפוץ מקיף של כלל חזיתות הקניון ● בהודעת הקניון צוין כי המהלך נועד לשמר ולחזק את מעמדו ולהתאים אותו למציאות הקמעונאית המשתנה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

המהלך של רשות ני"ע שירחיב את האכיפה למנהלים בחברות פרטיות

ועדת האכיפה המינהלית הטילה עיצומים של כמיליון שקל על חברה פרטית לקנאביס רפואי בשל טעויות בדוחות ● בהחלטתה קבעה הוועדה כי לראשונה סמנכ"ל הכספים ורואה החשבון המבקר נושאים באחריות לכשל ● ההחלטה עשויה להשפיע על לפחות 10% מהחברות בבורסה

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

ניו-מד מחפשת גז בשווי עשרות מיליארדי דולרים ועשויה להפוך לספק מרכזי באירופה

ניו-מד הישראלית החלה בקידוח אקספלורציה בשני מאגרי גז פוטנציאליים בבולגריה, בשווי פוטנציאלי של עשרות מיליארדי דולרים ● במקרה שיימצא שם גז, מעבר להשפעה הכלכלית עבור החברה שעשויה להפוך לספקית משמעותית בשוק האירופי היקר, עשויה להיות לכך גם השפעה גאו-פוליטית

אלוף במיל' אלי שרביט / צילום: ישראל הדרי

חברה ביטחונית נוספת בדרך לת"א: רפאל רוצה להנפיק חברה בת בשווי של רבע מיליארד שקל

המועמדת להנפקה: חברת ההגנה התת-ימית DSIT אותה רכשה רפאל לפני עשור לפי שווי של 15 מיליון דולר בלבד ● נשיא החברה הוא האלוף במיל' אלי שרביט, מפקד חיל הים לשעבר, שהיה מועמד לתפקיד ראש השב"כ, אך מינויו בוטל

הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992 / צילום: Shutterstock

השיא ה־60: הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992. מה קרה אחר־כך?

מדד ת"א 35 שבר ביום ראשון את השיא ה־60 מתחילת השנה. כך, שנת 2025 קטפה את התואר השנה עם הכי הרבה שיאים מאז השקת מדד הדגל ב־1992 ● גלובס בדק מה קרה בהיסטוריה אחרי שנים כל־כך טובות בבורסה. ולמה שיאים לא תמיד מגיעים יחד עם תשואות גבוהות

טעינת רכב חשמלי / צילום: Shutterstock

מי ימצמץ ראשון? המאבק על מס הקנייה שעלול לעלות ביוקר לבעלי הרכב הצמוד

המחלוקת בנוגע למס הקנייה על רכב חשמלי ושווי השימוש נמשכת ● ועדת הכספים והאוצר מתבצרים בעמדתם, מה שעלול להביא לכך שלמעלה מ-150 אלף עובדים ישלמו החל מינואר 500-1,500 שקל יותר על שווי השימוש החודשי