גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרכבים משומשים לשוק ההלוואות: היזם אלי וורטמן חוזר עם סטארט-אפ חדש

אלי וורטמן ייסד והשקיע באפליקציית הרכבים המשומשים Vroom, שנסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד דולר ● הסטארט-אפ החדש שלו פיוז, שמנסה לתקן את עולם הלוואות הרכב בארה"ב, עדיין קטן, אבל הוא בטוח שהפוטנציאל עצום ● הפעם הוא מקווה שהחברה תישאר בארץ

בנובמבר 2018 הזמין היזם והמשקיע אלי וורטמן את אנדרו וולצר, מנכ"ל רשת סוכנויות הרכב וולצר (Walser) ממיניאפוליס, מיניסוטה, לביקור בירושלים. וולצר היא לקוחה של אחת מחברות הפורטפוליו של קרן ההשקעות של וורטמן, פיקו ונצ'ר פרטנרס, וביקור בארץ אמור היה לתרום לשיפור היחסים והעסקים. "מדובר במנכ"ל שמנהל ביזנס של מיליארד וחצי דולר בשנה ובהתחלה הוא רצה לקפוץ ללילה אחד בלבד בירושלים. רק אחרי שהוא הבין שזה קצר מדי, הוא הסכים לבוא לשניים", אומר וורטמן.

במהלך הביקור וורטמן התיידד עם וולצר, והאחרון סיפר לו על תוכנה שרשת סוכנויות הרכב שלו פיתחה מבית ומשתמשת בה ב-27 סניפיה. התוכנה מאפשרת לסוכנויות לאתר מבין ההלוואות הזמינות בשוק את אפשרות המימון הטובה ביותר לרוכש הרכב. "בארה"ב 90% מרכישות הרכבים נעשות עם הלוואה, ושוק ההלוואות לרכבים הוא תחום האשראי הקמעונאי השלישי בגודלו, אחרי משכנתאות והלוואות סטודנטים", מסביר וורטמן. "זה שוק שמגלגל הלוואות ב-900 מיליארד דולר בשנה וכולו מתנהל בצורה מאוד מיושנת".

כשוורטמן שמע על התוכנה הוא נדלק מיד. לו עצמו היה רעיון דומה שהוא התחיל לחשוב עליו כבר לפני שנים כשהקים את ורום (Vroom), פלטפורמה למכירת רכבים משומשים אונליין שהונפקה השנה בנאסד"ק. וורטמן הציע לוולצר להיכנס לשותפות ולהקים יחד סטארט-אפ שיפתח מערכת דומה וימכור אותה לסוכנויות רכב ברחבי ארצות הברית.

"חשבתי שבמקום שזה יישאר כלי פנימי אצלם או רעיון בראש אצלי, אז אנחנו נבנה את זה יחד. למזלי וולצר חשב שאני מבין את הרעיון שלו עד הסוף, אפילו שאני לא מגיע מתעשיית הרכב. זה כבוד גדול כי בדרך כלל אנשים מתעשיית הרכב חושבים שאם לא גדלת בתוכה אתה לא מבין כלום בנושאים כאלה. הוא גם היה משוכנע שהמתכנתים הכי טובים נמצאים כאן בארץ", אומר וורטמן.

אחרי עיכובים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, הקמת הסטארט-אפ המשותף פיוז אוטוטק (FUSE Autotech) החלה לקרום עור וגידים באוגוסט, כאשר הקרן של וורטמן הזרימה 5 מיליון דולר לחברה החדשה תמורת 20% במיזם המשותף. וורטמן יחד עם וולצר מכהנים שניהם כיושבי ראש פעילים בחברה, כאשר הסטארט-אפ מנוהל על ידי קולטון ריי האמריקאי. "הוא מוכר מכוניות 20 שנה ואני עושה לו מנטורינג כדי שיהפוך לסטארט-אפיסט שמוכר תוכנה", צוחק וורטמן.

פיוז מעסיקה כרגע כבר 20 עובדים. מרכז הפיתוח בתל אביב מעסיק ארבעה עובדים אך צפוי לגדול ב-20 עובדים השנה. "הייתי רוצה לגדול ל-200, אבל בוא נתחיל ב-20", יורה וורטמן.

אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים

הרומן של וורטמן עם עולם קמעונאות הרכב האמריקאי החל אחרי שנקלע במקרה לסוכנות רכב מקומית, וגילה את תהליכי העבודה המיושנים במקום. ב-2013 הוא היה אחד ממייסדי ורום, שנסחרת כיום על פי שווי של כ־4.8 מיליארד דולר. ורום היא אפליקציה למכירת רכבים משומשים שחוסכת את הביקור בסוכנות פיזית. החברה אוספת מהלקוחות רכבים, קונה ומתקנת אותם ואחר כך מספקת רכבים לרוכשים עד הבית. וורטמן כיהן בדירקטוריון של ורום אך עזב לפני ההנפקה ביוני.

"אני זוכר שתחקרתי חבר בארה"ב מה זה אומר לרכוש רכב. הוא אמר לי שזה עניין של יום שלם. אתה מגיע לסוכנות עם אוכל בצידנית מהבית ומרגיש כמו מי שיוצא למלחמה. בהתחלה צריך לנהל משא ומתן על המחיר ואחר כך עם איש הפיננסים על המימון", אומר וורטמן. "בוורום טיפלנו בנושא של השקיפות במחיר, כשהבטחנו שהמחיר שישולם על הרכב יהיה שקוף, בלי המסחרה של משא ומתן. עכשיו אנחנו מטפלים בחלק השני של הלוואות".

לדברי וורטמן, כיום סוכנויות רכב בארה"ב עובדות לרוב עם מלווה מועדף ומציעות את תנאי המימון שלו. "לעומת זאת אנחנו הולכים ומחפשים את ההלוואה הכי טובה מול העיניים של הלקוח ולא עובדים על סמך איזה בנק נתן לסוכן כרטיסים למשחק בסוף שבוע".

יש הרבה כלים להשוואת מכירים, מה הייחוד שלכם?
"זה לא רק השוואת מחירים. אנחנו ממש נכנסים לתוך המערכות של הסוכנות, בודקים איזה רכב הלקוח רכש, מה השווי שלו ומיהו הלקוח, ומשלימים את העסקה עד לקופה. זה לא כמו לחפש טיסה, לא תהליך כזה פשוט, יותר דומה לנטילת משכנתה. אנחנו בודקים הצעות מבנקים, גופים פיננסים ולפעמים גם יצרני רכבים שמוכנים לתת הלוואה כתמריץ לרכישה".

מה האינטרס של הסוכנות לשלם על המערכת הזאת?
"קודם כל יש כאן חסכון תפעולי כי אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים בסוכנות הרכב ועכשיו אנחנו מחליפים אותם בתהליך אוטומטי. חוץ מזה העולם הפך ליותר מפונק והדגש הוא על חווית לקוח. במקום שהלקוח יבלה שלוש שעות בסוכנות, ימלא טפסים שיוזנו למחשב, ויחכה לתשובה, הכול נעשה דיגיטלית ב-15 דקות. בסוכנויות שמשתמשות במערכות מיושנות, איש המכירות מוכר בממוצע עשרה רכבים בחודש, עם מערכת כמו שלנו הוא מוכר כבר 17 רכבים כי הוא מתפנה יותר מהר לעסקה הבאה".

רכבים חדשים. כ־17,000 סוכנויות רכב בארה"ב / צילום: Associated Press

"בשוק הזה גם הצלחה בינונית תהיה אדירה"

וורטמן היה בעבר יזם סדרתי שרשם מספר אקזיטים, וגם בהשקעות שלו הוא ממשיך לתפוס לעיתים תפקיד ביצועי בתוך החברה, כך קרה בוורום וכך קורה גם במקרה הנוכחי. פיוז עדיין נמצאת בשלב ראשוני, כאשר פיתוח המוצר הסופי טרם הסתיים. פתרון חלקי של החברה מיושם ב-67 סוכנויות רכב בארה"ב, 27 של וולצר ועוד 40 אחרות, עדיין טיפה בים של 17 אלף סוכנויות בארה"ב. למרות זאת, וורטמן משוכנע שיש לו עתיד גדול. "פעם בחמש שנים יש לי הרגשה בבטן שיש פה משהו גדול ובדרך כלל זה עובד די טוב. אתה יכול לבדוק את ההיסטוריה שלי".

איפה בכל זאת אתה רואה את הסכנות במיזם הזה?
"השוק קיים ומוכח ואנחנו כבר מתחילים עם לקוח ראשון. הסיכון פה הוא עולם התוכנה. אנחנו הראשונים בשוק, אבל יכול להיות שיבואו אחרים שיהיו חכמים יותר. בכל זאת אפילו הצלחה בינונית בממדי השוק הזה, כלומר אם ניקח 1.5% מהשוק ונטפל ב-10 מיליארד הדולר הלוואות, זאת כבר תהיה הצלחה אדירה. ורום לא הגיעה אפילו לאחוז מהשוק".

ברמה הישראלית ההצלחה של ורום לוותה גם בטעם מר, כאשר ב-2016, לאחר שאלון בלוך הוחלף במנכ"ל אמריקאי, החברה העבירה את מרכז הפיתוח מהארץ לארה"ב. כ-30 עובדי ורום בארץ פוטרו וכיום אין לחברה נוכחות מקומית. הפעם מקווה וורטמן שהתוצאה תהיה אחרת. "החלטתי לעשות את זה בארץ ולא בארה"ב כי אני רוצה שהדבר הבא יהיה פה ושתהיה לי מעורבות אישית בו. המטרה שלא כמו ורום הוא יישאר כאן". 

אלי וורטמן

שותף מנהל בקרן פיקו ונצ’ר פרטנרס שייסד, המתמחה בהשקעות מוקדמות ● בן 51, גרוש ואב לשלושה, מתגורר בירושלים ● למד תואר משולב במדעי המדינה באוניברסיטת קולומביה יחד עם לימודי תלמוד בסמינר קונסרבטיבי בניו יורק ● הקים שורת חברות, ביניהן דלתא-3, שהציעה שירותי טלפון באינטרנט, הונפקה בנאסד"ק והפכה לחד-קרן הראשון של ירושלים ● הקים את יקב הבוטיק בת שלמה

עוד כתבות

חן והראל שפירא / איור: גיל ג'יבלי

מהאמרים עד נגמ"שים: שפיר מתרחבת בתחום הביטחוני

החברה הבת פריץ זכתה במכרז לניהול מערך חלקי החילוף לרכב של צה"ל בהיקף של חצי מיליארד שקל ● ב־2020 זכתה שפיר הנדסה במכרז להקמת שלושה מכרזי לוגיסטיקה עבור משרד הביטחון

אילוסטרציה: Shutterstock

הדירה נרשמה על שם האישה, אך הבעל טען שמחצית ממנה שלו: כך הכריע בית המשפט

דירת המגורים נרכשה באמצעות כספים שהאישה קיבלה בירושה ומשאבים משותפים שצברו שניהם, אולם נרשמה על שם האישה בלבד

סונדאר פיצ'אי מנכ''ל גוגל / צילום: ap, stf

מכוונת לבטן הרכה של אנבידיה: גוגל בדרך לשווי שוק של 4 טריליון דולר

גוגל מטלטלת את שוק השבבים בעקבות דיווחים בעולם כי היא במו"מ למכירת שבבים למטא ● המהלך, שצפוי לאתגר את דומיננטיות אנבידיה בתחום שבבי ה־AI, הפיל את מניית ענקית השבבים ● רק בחודש שעבר התייצבה גוגל כחברה השלישית בגודלה בעולם במונחי שווי שוק, ורשמה השקה מוצלחת של מודל ה־AI ג'מיני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; אורקל קפצה במעל 4%, לצד מניות AI נוספות

הנאסד"ק עלה בכ-1% ● אלפאבית ירדה, אנבידיה טיפסה • הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה? ● הביטקוין התאושש ונסחר לזמן קצר מעל 90 אלף דולר ● מחירי הנפט רשמו עליות

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פרסום ברשת איקס, 28.10.25 / צילום: רפי קוץ

בנט וקיש מתווכחים על לימודי המתמטיקה. מי צודק?


הנתונים על לימודי המתמטיקה לא מבשרים טובות, ושני שרי חינוך מנסים להתנער מהאשמה • בנט טען שקיש ביטל את הרפורמה שלו, קיש הכחיש זאת בתוקף. איפה עוברת האמת? ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock

חברת המכשור הרפואי שגייסה מיליוני דולרים וחתמה על הסכם הפצה

חברת המכשור הרפואי Pathkeeper Surgical הודיעה על השלמת גיוס סיד בהשתתפות משקיעים בולטים ● לפני כמה חודשים חתמה החברה על הסכם הפצה בארה"ב עם חברת המכשור הרפואי Highridge Medical בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

פעילויות הליבה והרווח הפיננסי העודף הקפיצו את הרווח הכולל של מגדל ב-47%

מגדל ביטוח מדווחת כי ברבעון השלישי זינק הרווח הכולל שלה בכ-47% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם לכ-535 מיליון שקל ● בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הרווח הכולל הסתכם ב-1.36 מיליארד שקל, עלייה של 9.4% ביחס לתקופה המקבילה

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

סמוטריץ׳ לברקת: "חלף זמן רב מההחלטה, קדם את תו התקן לעסקי המילואימניקים"

חצי שנה אחרי החלטת הממשלה לקידום עסקים של מילואימניקים - טרם גובשה תוכנית עבודה ● שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שיגר מכתב לשר הכלכלה ניר ברקת, שהגיע לידי גלובס, ובו קרא לזרז את יישום ההחלטה

שי באב''ד, מנכ''ל קבוצת שטראוס / צילום: אבי רוקח

שטראוס מציגה זינוק ברווח, תעניק למנכ"ל הטבה של 12 מיליון שקל

חברת המזון מציגה עלייה במכירות וקפיצה ברווח הרבעוני, בעיקר עקב עדכון מחירי המכירה בחו"ל ● האופציות למנכ"ל שי באב"ד יעמידו את התגמול השנתי שלו על 9.3 מיליון שקל

מחבלי חמאס / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה הישראלית ל"מחבלים הכלואים" במנהרות ברפיח

ישראל העבירה הצעה לחמאס לפיה כל המחבלים ששוהים בכיסי הטרור התת-קרקעיים יוכלו לצאת מהמנהרות, להיכנע - ולהיכלא בבתי הסוהר בישראל ● משרתי המילואים צפויים לבצע כ-60 ימים בשנת 2026 ● משפחות שכולות בקריאה לסמוטריץ: "אל תיתן יד לחוק הגיוס" ● הקואליציה הפילה הצעת חוק להענקת סיוע מיידי לשורדי השבי ולמשפחות החטופים החללים ● עדכונים שוטפים

משרדי אלי לילי באינדיאנפוליס / צילום: Shutterstock

"שוק משעמם שהחל לבעוט": האם חברות הפארמה הן ענקיות הטכנולוגיה הבאות?

אלי לילי עשתה היסטוריה בתעשיית הפארמה כשנכנסה בסוף השבוע האחרון למועדון הטריליון, רכובה על הצלחתן המסחררת של התרופות נגד השמנה ● מה זה אומר על שוק הפארמה והאם מהפכת ה־AI תפתח את המועדון לחברות תרופות נוספות?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

תל אביב ננעלה בעליות; מניות השבבים קפצו, מניות הביטוח נפלו

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.9% ● מגדל: הממונה על שוק ההון מאשרר את תעריפי הביטוח שלנו ● המאבק על ההגמוניה בשוק השבבים מתחמם, אנבידיה: "אנחנו מקדימים את התעשייה בדור שלם" ● ג'יי.פי.מורגן: הדולר יחלש ב-3% עד אמצע השנה הבאה ●  בבריטניה דריכות גבוהה לקראת התקציב שתציג שרת האוצר ● ג'יי.פי.מורגן: התנודתיות הגבוהה בתיקי 60/40 מעמידה בספק את כדאיות ההשקעה הזאת

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

סמטוריץ' מכפיל את הפטור ממע"מ על רכישות באינטרנט - יעלה ל-150 דולר

משרד האוצר פרסם צו להערות הציבור שיכפיל את הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים מהאינטרנט מחוץ לארץ ● לגלובס נודע כי המהלך כבר מעורר התנגדות בכנסת

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: ap, RONEN ZVULUN

באוצר צופים שיחס החוב יחזור לרמתו ערב המלחמה בעוד עשור, וזה התרחיש האופטימי

במשרד האוצר מעריכים כי בתרחיש הסביר יחס החוב–תוצר יירד לרמה של 60% רק ב–2035 ● ברקע: דרישת הביטחון לגיוס 60 אלף אנשי מילואים בשנה ● ומה בנוגע להפחתות הריבית?

מגדל הספירלה של עזריאלי / צילום: KPF

כ־600 מיליון שקל בתוך פחות משנתיים: שווי מגדל הספירלה של עזריאלי ממשיך לעלות

למרות שהשלמת בנייתו מתוכננת רק בשנת 2028, כבר כיום שווה המגדל הרביעי במתחם עזריאלי יותר מ־2.5 מיליארד שקל ● ב"חזית" המגורים: מדוע צמח המרמן מכרה יותר דירות ב־2025, אך ההכנסות נחתכו בחצי?

צילומים: ענת לברון, איל יצהר, שלומי יוסף, תמר מצפי, טלי בוגדנובסקי

מבוכה בשוק ההון: מה גרם למניית כלל להתרסק ב-9% ולהפיל את סקטור הביטוח?

מניות חברות הביטוח החלו לרדת בחדות בעקבות הדוח של כלל ביטוח שהציגה תוצאות שיא ● כ-10 אנליסטים ענו תשובה זהה: "אין לנו מושג, אין לנו השערה" ● נותרו רק שני ניחושים: "המניות יקרות מידי" או "ציפיות לא הגיוניות" ● גם אחרי הנפילה, בשנה האחרונה מניית כלל זינקה ב-160%

תחנת כוח OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

דוחות חברות האנרגיה מגלים: מחסור בטורבינות מעכב הקמת תחנות כוח

שלוש תחנות כוח בישראל דיווחו בשבוע האחרון על עיכובים בהקמתן, דבר שעשוי לבלום את התחרות במשק החשמל ואף להתגלגל לחשבונות החשמל של הצרכנים בשל חוסר תחרות ● מהסיבות לעיכוב:רשימת ההמתנה המתארכת של שלוש החברות המשמעותיות בעולם לייצור טורבינות גז

מייסדי Spacial. מימין: מאור גרינברג ועמי אברהמי / צילום: Spacial

"אנחנו מחליפים את מהנדסי הבניין והאינסטלציה ב-AI, מי שיישאר זה רק האדריכל"

עמי אברהמי רצה להדפיס קירות במפעל ולהרכיב בית חדש בתוך שבועות. אבל החברה שהקים, Veev, קרסה - עד שצצה מחדש תחת בעלות אחרת ● עכשיו הוא חוזר עם סטארט־אפ חדש לשילוב בינה מלאכותית בתכנון, ומגייס מיליוני דולרים מאחת מקרנות הצמרת הישראליות

סופר ספיר ו-A2Z חתמו על עסקת עגלות חכמות בהיקף 30 מיליון דולר

בעסקה ששווה 30 מיליון דולר, חברת A2Z חתמה על הסכם לאספקת 3,000 עגלות חכמות לרשת סופר ספיר ● "זה יאפשר לנו להגדיל ב–10% את סל הקנייה", אמר אורן ספיר, מנכ"ל הרשת

העיר מודיעין / צילום: Shutterstock

זו העיר עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בישראל על פי הלמ"ס

על פי דוח הלמ"ס, העיר עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר בארץ היא מודיעין, עם 87.5 שנים, ואילו באום אל פאחם נרשמה תוחלת החיים הנמוכה ביותר – 78.8 שנים ● גם שיעורי הזכאות לתעודת בגרות היו גבוהים יותר בערים החזקות כלכלית: בגבעתיים ובמודיעין הוא הגיע ליותר מ-90%, בהרצליה, הוד השרון ורעננה הוא הגיע לכ-90%