גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרכבים משומשים לשוק ההלוואות: היזם אלי וורטמן חוזר עם סטארט-אפ חדש

אלי וורטמן ייסד והשקיע באפליקציית הרכבים המשומשים Vroom, שנסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד דולר ● הסטארט-אפ החדש שלו פיוז, שמנסה לתקן את עולם הלוואות הרכב בארה"ב, עדיין קטן, אבל הוא בטוח שהפוטנציאל עצום ● הפעם הוא מקווה שהחברה תישאר בארץ

בנובמבר 2018 הזמין היזם והמשקיע אלי וורטמן את אנדרו וולצר, מנכ"ל רשת סוכנויות הרכב וולצר (Walser) ממיניאפוליס, מיניסוטה, לביקור בירושלים. וולצר היא לקוחה של אחת מחברות הפורטפוליו של קרן ההשקעות של וורטמן, פיקו ונצ'ר פרטנרס, וביקור בארץ אמור היה לתרום לשיפור היחסים והעסקים. "מדובר במנכ"ל שמנהל ביזנס של מיליארד וחצי דולר בשנה ובהתחלה הוא רצה לקפוץ ללילה אחד בלבד בירושלים. רק אחרי שהוא הבין שזה קצר מדי, הוא הסכים לבוא לשניים", אומר וורטמן.

במהלך הביקור וורטמן התיידד עם וולצר, והאחרון סיפר לו על תוכנה שרשת סוכנויות הרכב שלו פיתחה מבית ומשתמשת בה ב-27 סניפיה. התוכנה מאפשרת לסוכנויות לאתר מבין ההלוואות הזמינות בשוק את אפשרות המימון הטובה ביותר לרוכש הרכב. "בארה"ב 90% מרכישות הרכבים נעשות עם הלוואה, ושוק ההלוואות לרכבים הוא תחום האשראי הקמעונאי השלישי בגודלו, אחרי משכנתאות והלוואות סטודנטים", מסביר וורטמן. "זה שוק שמגלגל הלוואות ב-900 מיליארד דולר בשנה וכולו מתנהל בצורה מאוד מיושנת".

כשוורטמן שמע על התוכנה הוא נדלק מיד. לו עצמו היה רעיון דומה שהוא התחיל לחשוב עליו כבר לפני שנים כשהקים את ורום (Vroom), פלטפורמה למכירת רכבים משומשים אונליין שהונפקה השנה בנאסד"ק. וורטמן הציע לוולצר להיכנס לשותפות ולהקים יחד סטארט-אפ שיפתח מערכת דומה וימכור אותה לסוכנויות רכב ברחבי ארצות הברית.

"חשבתי שבמקום שזה יישאר כלי פנימי אצלם או רעיון בראש אצלי, אז אנחנו נבנה את זה יחד. למזלי וולצר חשב שאני מבין את הרעיון שלו עד הסוף, אפילו שאני לא מגיע מתעשיית הרכב. זה כבוד גדול כי בדרך כלל אנשים מתעשיית הרכב חושבים שאם לא גדלת בתוכה אתה לא מבין כלום בנושאים כאלה. הוא גם היה משוכנע שהמתכנתים הכי טובים נמצאים כאן בארץ", אומר וורטמן.

אחרי עיכובים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, הקמת הסטארט-אפ המשותף פיוז אוטוטק (FUSE Autotech) החלה לקרום עור וגידים באוגוסט, כאשר הקרן של וורטמן הזרימה 5 מיליון דולר לחברה החדשה תמורת 20% במיזם המשותף. וורטמן יחד עם וולצר מכהנים שניהם כיושבי ראש פעילים בחברה, כאשר הסטארט-אפ מנוהל על ידי קולטון ריי האמריקאי. "הוא מוכר מכוניות 20 שנה ואני עושה לו מנטורינג כדי שיהפוך לסטארט-אפיסט שמוכר תוכנה", צוחק וורטמן.

פיוז מעסיקה כרגע כבר 20 עובדים. מרכז הפיתוח בתל אביב מעסיק ארבעה עובדים אך צפוי לגדול ב-20 עובדים השנה. "הייתי רוצה לגדול ל-200, אבל בוא נתחיל ב-20", יורה וורטמן.

אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים

הרומן של וורטמן עם עולם קמעונאות הרכב האמריקאי החל אחרי שנקלע במקרה לסוכנות רכב מקומית, וגילה את תהליכי העבודה המיושנים במקום. ב-2013 הוא היה אחד ממייסדי ורום, שנסחרת כיום על פי שווי של כ־4.8 מיליארד דולר. ורום היא אפליקציה למכירת רכבים משומשים שחוסכת את הביקור בסוכנות פיזית. החברה אוספת מהלקוחות רכבים, קונה ומתקנת אותם ואחר כך מספקת רכבים לרוכשים עד הבית. וורטמן כיהן בדירקטוריון של ורום אך עזב לפני ההנפקה ביוני.

"אני זוכר שתחקרתי חבר בארה"ב מה זה אומר לרכוש רכב. הוא אמר לי שזה עניין של יום שלם. אתה מגיע לסוכנות עם אוכל בצידנית מהבית ומרגיש כמו מי שיוצא למלחמה. בהתחלה צריך לנהל משא ומתן על המחיר ואחר כך עם איש הפיננסים על המימון", אומר וורטמן. "בוורום טיפלנו בנושא של השקיפות במחיר, כשהבטחנו שהמחיר שישולם על הרכב יהיה שקוף, בלי המסחרה של משא ומתן. עכשיו אנחנו מטפלים בחלק השני של הלוואות".

לדברי וורטמן, כיום סוכנויות רכב בארה"ב עובדות לרוב עם מלווה מועדף ומציעות את תנאי המימון שלו. "לעומת זאת אנחנו הולכים ומחפשים את ההלוואה הכי טובה מול העיניים של הלקוח ולא עובדים על סמך איזה בנק נתן לסוכן כרטיסים למשחק בסוף שבוע".

יש הרבה כלים להשוואת מכירים, מה הייחוד שלכם?
"זה לא רק השוואת מחירים. אנחנו ממש נכנסים לתוך המערכות של הסוכנות, בודקים איזה רכב הלקוח רכש, מה השווי שלו ומיהו הלקוח, ומשלימים את העסקה עד לקופה. זה לא כמו לחפש טיסה, לא תהליך כזה פשוט, יותר דומה לנטילת משכנתה. אנחנו בודקים הצעות מבנקים, גופים פיננסים ולפעמים גם יצרני רכבים שמוכנים לתת הלוואה כתמריץ לרכישה".

מה האינטרס של הסוכנות לשלם על המערכת הזאת?
"קודם כל יש כאן חסכון תפעולי כי אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים בסוכנות הרכב ועכשיו אנחנו מחליפים אותם בתהליך אוטומטי. חוץ מזה העולם הפך ליותר מפונק והדגש הוא על חווית לקוח. במקום שהלקוח יבלה שלוש שעות בסוכנות, ימלא טפסים שיוזנו למחשב, ויחכה לתשובה, הכול נעשה דיגיטלית ב-15 דקות. בסוכנויות שמשתמשות במערכות מיושנות, איש המכירות מוכר בממוצע עשרה רכבים בחודש, עם מערכת כמו שלנו הוא מוכר כבר 17 רכבים כי הוא מתפנה יותר מהר לעסקה הבאה".

רכבים חדשים. כ־17,000 סוכנויות רכב בארה"ב / צילום: Associated Press

"בשוק הזה גם הצלחה בינונית תהיה אדירה"

וורטמן היה בעבר יזם סדרתי שרשם מספר אקזיטים, וגם בהשקעות שלו הוא ממשיך לתפוס לעיתים תפקיד ביצועי בתוך החברה, כך קרה בוורום וכך קורה גם במקרה הנוכחי. פיוז עדיין נמצאת בשלב ראשוני, כאשר פיתוח המוצר הסופי טרם הסתיים. פתרון חלקי של החברה מיושם ב-67 סוכנויות רכב בארה"ב, 27 של וולצר ועוד 40 אחרות, עדיין טיפה בים של 17 אלף סוכנויות בארה"ב. למרות זאת, וורטמן משוכנע שיש לו עתיד גדול. "פעם בחמש שנים יש לי הרגשה בבטן שיש פה משהו גדול ובדרך כלל זה עובד די טוב. אתה יכול לבדוק את ההיסטוריה שלי".

איפה בכל זאת אתה רואה את הסכנות במיזם הזה?
"השוק קיים ומוכח ואנחנו כבר מתחילים עם לקוח ראשון. הסיכון פה הוא עולם התוכנה. אנחנו הראשונים בשוק, אבל יכול להיות שיבואו אחרים שיהיו חכמים יותר. בכל זאת אפילו הצלחה בינונית בממדי השוק הזה, כלומר אם ניקח 1.5% מהשוק ונטפל ב-10 מיליארד הדולר הלוואות, זאת כבר תהיה הצלחה אדירה. ורום לא הגיעה אפילו לאחוז מהשוק".

ברמה הישראלית ההצלחה של ורום לוותה גם בטעם מר, כאשר ב-2016, לאחר שאלון בלוך הוחלף במנכ"ל אמריקאי, החברה העבירה את מרכז הפיתוח מהארץ לארה"ב. כ-30 עובדי ורום בארץ פוטרו וכיום אין לחברה נוכחות מקומית. הפעם מקווה וורטמן שהתוצאה תהיה אחרת. "החלטתי לעשות את זה בארץ ולא בארה"ב כי אני רוצה שהדבר הבא יהיה פה ושתהיה לי מעורבות אישית בו. המטרה שלא כמו ורום הוא יישאר כאן".

אלי וורטמן

שותף מנהל בקרן פיקו ונצ’ר פרטנרס שייסד, המתמחה בהשקעות מוקדמות ● בן 51, גרוש ואב לשלושה, מתגורר בירושלים ● למד תואר משולב במדעי המדינה באוניברסיטת קולומביה יחד עם לימודי תלמוד בסמינר קונסרבטיבי בניו יורק ● הקים שורת חברות, ביניהן דלתא-3, שהציעה שירותי טלפון באינטרנט, הונפקה בנאסד"ק והפכה לחד-קרן הראשון של ירושלים ● הקים את יקב הבוטיק בת שלמה

עוד כתבות

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

ריק וורסטר, מנכ''ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב / צילום: Reuters, Kylie Cooper

מנכ"ל חברת ברוקראז' מהגדולות בעולם משרטט את הגבול בין הימור להשקעה

ריק וורסטר, מנכ"ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב, רואה את המתחרה רובינהוד צוברת תאוצה וחושש מהנהירה למוצרים עתירי סיכון ● "אני באמת מודאג מהמסר שנשלח למשקיעים צעירים - שצריך להשיג רווחים מהירים"

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק שהוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים, לפיה הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?