גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש סגר, יש חיסון, אז למה המספרים עדיין תקועים ומתי נראה ירידה בתחלואה?

יותר משלושה שבועות לתוך הסגר ובתוך תוכנית ההתחסנות המהירה, היו סיבות לתרחיש אופטימי יותר ● מספר החולים המאומתים והחולים קשה עדיין גבוהים, ומספר הנפטרים שובר שיאים ● אילו נתונים מעודדים בכל זאת אפשר למצוא ומתי נתחיל לראות את התפנית המיוחלת

ישראלים מתחסנים לקורונה. שיעור המאומתים בשיא / צילום: Associated Press, Oded Balilt
ישראלים מתחסנים לקורונה. שיעור המאומתים בשיא / צילום: Associated Press, Oded Balilt

למרות הסגר ותוכנית ההתחסנות המהירה, המספרים במרכז בקרת הקורונה של משרד הבריאות - מייאשים. ביום חמישי האחרון נפטרו בישראל 53 איש מקורונה, וגם ביומיים שקדמו לכך, נפטרו מעל 50 איש בכל יום. מספר החולים הקשים הגיע לשיא בשבת האחרונה, עם 1,210 חולים קשים פעילים, וגם במספר החולים הקשים החדשים לא ניכר שיפור. שיעור הבדיקות החיוביות, 9.1%, הוא שיא של הגל הנוכחי. מספר המאומתים, בניכוי השפעות סוף שבוע, לא נראה כמתמתן.

האם סגר של מעל שבוע, אחרי "סגר חלקי" בן כשבועיים שקדם לו, וחיסון של כ-80% מקבוצות הסיכון - לא היו אמורים לשפר קצת את המספרים? האם זו אשמת המוטציה הבריטית? האם יש לחשוש ליעילות החיסון? התשובה היא כמו תמיד, שיש הרבה שאנחנו עדיין לא יודעים, אבל ננסה לענות על כמה שאלות.

האם כבר רואים את יעילות החיסון?

על פי הדיווחים של חברת פייזר, אשר רוב המחוסנים עד היום חוסנו בחיסון מתוצרתה, החיסון מגיע לשיא היעילות שלו שבוע אחרי מתן המנה השנייה, כחודש לאחר קבלת המנה הראשונה. עד כה רק ישראלים ספורים השלימו את פרק הזמן הזה, רובם שייכים לצוותים הרפואיים ולא לאוכלוסיות הסיכון.

המאסה הגדולה של מתחסנים קיבלה את המנה הראשונה בין תחילת השבוע האחרון של דצמבר לסוף השבוע הראשון של ינואר - כ-75% מבני 65 ומעלה קיבלו את החיסון. לפיכך, החיסון אמור להתחיל להגן על האוכלוסייה המבוגרת רק החל מסוף ינואר ותחילת פברואר, כלומר השפעתו תחל להיראות לעין החל מעוד שבוע, וביתר שאת בעוד שבועיים או שלושה.

מי שלא השלימו חודש מהמנה הראשונה ושבוע מהשנייה, עדיין חשופים. ואכן נשמעים תיאורים אנקדוטליים של מתחסנים שחלו בקורונה מיד לאחר קבלת החיסון. חלקם נדבקו לפני קבלת החיסון והתסמינים שלהם הופיעו לאחריו, וחלקם נדבקו אף שחוסנו, כי החיסון עדיין לא החל להיות אפקטיבי.

אלא שהסיפור הוא מעט יותר מורכב. נכון שבאופן רשמי אנחנו אמורים לספור את יעילות החיסון רק מחודש אחרי המנה הראשונה, אבל היו סיבות לצפות לתרחיש אופטימי יותר. על פי גרפים שהגישה פייזר ל-FDA, ניכר כי החיסון מתחיל להקנות הגנה החל מכ-11 יום לאחר המנה הראשונה - זה היה הבסיס להחלטה הבריטית לתת רק מנה אחת של חיסון לכל האוכלוסייה תחילה, ורק אחר כך להמשיך למנה השנייה.

פרופ' מנפרד גרין, ראש התוכנית הבינלאומית לתואר שני בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, מציין כי דווקא במגזרים שבהם התחלואה היום גבוהה, החברה החרדית והחברה הערבית, ההיענות לחיסון הגיעה מאוחר יחסית, ולכן יש בהם עדיין אחוז גבוה יותר של לא מוגנים. גם נתון זה יכול להשפיע על שיעור התחלואה הקשה הכולל. גרין מציין כי שתי קופות החולים הגדולות, כללית ומכבי, מסרו נתונים שמעידים על ירידה בתחלואה הקשה בקרב בני 60+ שכבר התחסנו.

נכון להיום, כבר 18% מהאוכלוסייה, וכ-45% מבני 60+, נמצאים שבועיים אחרי קבלת המנה הראשונה. האם באמת החיסון כבר החל להגן עליהם?

על פי ניתוח של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מספר החולים קשה בגילאי 60+ עלה בשבוע האחרון רק ב-15%, לעומת 30% בתקופה המקבילה, ולעומת עלייה של 40% בקרב החולים קשה שהם בני 55-40. נתון זה מרמז כי המבוגרים מוגנים יותר, ולעומת זאת העלייה בתחלואה הקשה היא בקרב חולים בקבוצות סיכון בגילאים הצעירים יותר, כלומר המחלה הופכת להיות "צעירה יותר" ופוגעת יותר במי שעוד לא התחסנו. סגל מציין בעצמו כי הנתון הזה רחוק מלהיות הוכחה, ויכול גם לנבוע משינוי התנהגותי או היענות שונה לסגר בקרב קבוצות הגיל השונות, אבל הוא נותן מקום לאופטימיות שהחיסון עובד.

לפי ניסוי הסרולוגיה של פרופ' גילי רגב מבית החולים שיבא, ש בו נבדקת רמת הנוגדנים של מתחסנים מהצוות הרפואי אחת לשבוע לאחר החיסון, מתוך 102 מחוסנים שכבר הגיעו לשבוע הרביעי, 100 פיתחו נוגדנים ברמה הנחשבת למחסנת. רק שניים לא פיתחו נוגדנים, ומהם אחד הוא מדוכא חיסון.

האם הסגר עובד?

היום הוא היום ה-11 לסגר המלא, והיום ה-24 לסגר החלקי. הסגר עדיין לא מתבטא בירידה במספר המאומתים, או במספר המאושפזים, או במספר החולים קשה החדשים. זאת, לעומת סגר ספטמבר, שהוביל לירידות במדדים הללו כבר כעשרה ימים לאחר תחילתו. הסיבה להבדל היא כנראה המוטציה הבריטית המדבקת יותר, אשר על פי הערכות משרד הבריאות, כבר אחראית על 20% מהתחלואה בישראל, וכן משום שמלכתחילה נכנסנו לסגר במצב קשה יותר. זאת, בנוסף לאפשרות שהציבור כבר לא מצליח לשמור על ההנחיות באותה הלהיטות, עשרה חודשים לתוך המגפה בארץ.

אולם גם כאן יש סיבות לאופטימיות. מקדם ה-R, שמראה באיזה קצב מתווספים חולים חדשים, נמצא בירידה, על פי מספר החולים החדשים (R=1.1), המאושפזים החדשים (R=1.04) והחולים קשה החדשים (R=1.1). המדדים הללו עוקבים בהפרש של כעשרה עד 14 יום אחרי ההדבקה בפועל, כך שהירידה כן מייצגת גם את השפעות הסגר החלקי, אולם כל עוד ה- R הוא מעל 1, התוצאה היא המשך עלייה במספר המאומתים והחולים קשה. בימים הקרובים נראה אם הידוק הסגר יוביל לירידה ב-R עד תחילת דעיכת הגל השלישי. ה-R כרגע הוא עדיין הגבוה ביותר בחברה החרדית, והנמוך ביותר בחברה הערבית. בכל המגזרים הוא נמצא בירידה, אך בכל המגזרים הוא כרגע מעל 1. כאמור, הנתונים דחויים בעשרה ימים ובימים הקרובים אנחנו עשויים לראות סימנים יותר חזקים של בלימה. 

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר