גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוקטיילים עד הבית: בקבוק חם, בלי קרח כתוש ובלי שקשוקים

קוקטיילים מבוקבקים במשלוח צמחו בחסות הקורונה לנישה מובילה בצריכת אלכוהול בארץ, מברים תל אביביים ועד למושבים וקיבוצים ● בסגר השלישי הצטרפו למגמה גם ברמנים פרטיים, ומיזמים חדשים ומשקשקים נולדו

דרינק בבית / צילום: Shutterstock
דרינק בבית / צילום: Shutterstock

הווה: במה נתנחם כשהברים סגורים

שעת ערב מאוחרת בכרמל החיפאי, ופתאום בדלת דופק שליח - ובידו קופסה. בפנים סט בקבוקים וכוסות, מארז קוקטיילים זוגי על בסיס אוזו, שרקח ברמן מקומי וכעת מגיע עד הבית בהתראה של לפחות שעתיים. קוקטיילים במשלוח הם מגמה - כמו ברי הקוקטיילים עצמם - שצברה תאוצה בשנה החולפת לאור הקורונה. זה התחיל במרכז תל אביב והתפשט גם למושבים ואפילו לקיבוצים ברחבי הארץ.

דרינק בבית. בלי קרח גרוס ובלי שקשוקים / צילום: Shutterstock

מה שהתחיל כקוריוז הפך לסגמנט מוביל בצריכת אלכוהול בישראל. כיום כבר מרבית ברי הקוקטיילים של תל אביב מציעים שירות שמביא את משקאות הדגל שלהם במשלוח. הברמנים המוערכים מוש בודניק ואדי נוימן יוצרים קוקטיילים נפלאים במשלוח בסושיאל קלאב ובבר התאילנדי קאב קם, בהתאמה. כך גם ספייסהאוס ורשת מסעדות שגב.

במבחר: טוקיו קלאב של מוש בודניק (סמוקי טומיס מרגריטה עם טקילה, מזקאל וליים, 52 שקל); sage of the woods של אימפריאל (עם ג׳ין, מרווה, סירופ וניל-רוזמרין וליקר אלדרפלאוור, 120 שקל לבקבוק של 3-4 קוקטיילים או 45 לבקבוק אישי); בקאב קם מציעים מארזי קוקטיילים בתוך אתר בית תאילנדי (thai-house.co.il) כמו סבאיי סבאיי על רום הוואנה קלאב מושרה באננס וסירופ ציפורן, הל וצ׳ילי ומיץ אננס (58 שקל לקוקטייל זוגי).

בסגר השלישי הצטרפו אליהם גם ברמנים פרטיים, שהחלו למכור קוקטיילים בהזמנה. מור קורל ואמיר שני הם שני שמות מוכרים, לצד רבים אחרים ששמם מועבר מפה לאוזן בקבוצות וואטסאפ שכונתיות. הראשון למכור קוקטיילים מבוקבקים בפורמט הזה היה בר האימפריאל התל אביבי, כבר ב-2013. עם בוא הסגר, הם חזרו להציע קוקטיילים בבקבוקים מהתפריט של הבר.

החודש החל לשלח קוקטיילים, באריזות נייר יפהפיות, גם המיקסולוג זוכה הפרסים אריאל לייזגולד, בעלי קבוצת בל בוי והברים 223, באטלר, פנטסטיק (bellboygroup.com).
"זה שוק שרק הולך וגדל, ומאפשר לנו לשמור על קשר עם הלקוחות", אומר לייזגולד. בהמשך יוצעו גם עזרים לברמנים בבית: סירופים וליקרים שמשמשים כבסיס לקוקטיילים. "אנשים לא רק מזמינים קוקטיילים אלא גם מכינים יותר בבית".

הבקבוקים המעוצבים של הבל בוי / צילום: אנטולי מיכאלו

עוד במסקרנים מככב תפריט הכולל עשרות קוקטיילים ומעל 20 סוגי נגרוני של בר הקוקטיילים "גסט רום", שמיוצרים מדי יום ורק לפי הזמנה (guestroom.company.site). "הכי בפשטות: זה שירות ללקוחות של הבר שלנו שלא יכולים לבוא - אז לפחות מתנחמים במשהו מאיתנו בבית", אומר הבעלים יובל סופר.

עבר: נפילתו ותחייתו של הקוקטייל

תחת ההגדרה משקאות מעורבבים ומתובלים נכנסת רוב השתייה שנלגמה בעולם משחר ההיסטוריה ועד העת החדשה מאוד, תחילת המאה ה-20. תזקיקים בחוזק של 70% אלכוהול היו גסים באופן מכאיב והצריכו המתקה, למשל של פירות ושל תבלינים, שיטשטשו את טעמם.

הקוקטייל כפי שאנחנו מכירים אותו - משקה שמיוצר מנוסחה ומעורבב בבר מול הלקוח נולד בתחילת המאה ה-19. ברנדי, שרי, ורמוט וג׳ין היו המשקאות שעליהם התבססו. "ככל שאנחנו יודעים, קוקטייל היא המצאה אמריקאית.

אִזכור ראשון למילה הזו - שאף אחד לא יודע מה באמת מקורה באופן ודאי - מגיע מסן פרנסיסקו, שהייתה אז בקצה העולם, במערב הפרוע. עם זאת סביר להניח שעוד קודם היו קוקטיילים בניו יורק. גם העשירים במושבות הקריביות מזגו לעצמם משקאות מקערות פונץ׳ ענקיות. משקאות מעורבבים היו תמיד באירועים חברתיים", אומר אורון לרנר, מנהל בר האימפריאל.

באמצע אותה מאה כבר פורסם ספר קוקטיילים ראשון, דקיק ובן 13 מתכונים, ראשון מני רבבות שפורסמו מאז. לפני כ-150 שנה החלו נחילי התיירים האמריקאים לייצא את תרבות שתיית הקוקטיילים לעולם כולו.

במלונות הפאר של אירופה נפתחו ברים "אמריקאיים" ששמרו על שמם עד היום, למשל האמריקן בר בסבוי שנחשב מאז הקמתו לאחד הטובים בעולם. אזכור ראשון לקוקטיילים בארץ הקודש קיים כבר מ-1929, קוקטייל "בין הסדינים" שנלגם בבר של מלון המלך דוד בירושלים.

אחרי דעיכה של תרבות ברי הקוקטייל בשנות התשעים של המאה הקודמת, בתחילת המילניום חלה תחייתם. ברמנים החלו לשחזר מתכונים מספרים ישנים, ושמם וחינם של משקאות שנשכחו מלב חזר לשיח האלכוהול. 223 של לייזגולד היה הראשון להביא את רוח הרנסנס הזו לתל אביב.

אחריו הוקם גם בר האימפריאל, הראשון והיחיד שזכה להיכנס לרשימת 50 הברים הטובים בעולם באמצע העשור הקודם. "אנחנו אוהבים ומקפידים להגיש משקאות אותנטיים. 70% מההיצע הם קלאסיקות של לפעמים מעל 100 שנה", אומר לרנר.

עתיד: חלליות ואלכימאים

תל אביב, ינואר 2021. בקבוקים מרשימים ועתידניים, שנראים כאילו נלקחו מסיפון חללית האנטרפרייז מפתים עיניים צמאות מבעד למסכי הסמארטפון. אליקסיר, מיזם של הברמנים גיא גרלניק (29) ואסף יחיאל (34), הוא המצטרף החדש ביותר לקטגוריית הקוקטיילים המבוקבקים. בתפריט המחתרתי והכמעט סודי שנמצא רק בוולט מככבים שמונה קוקטיילים זוגיים וסט מיניאטורות שמכיל טעימה מכולם.

קוקטייל מבוקבק של אליקסיר / צילום: אסף קרלה

הם מתבססים על מרכיבים עונתיים - מהפלפל החריף בעולם ועד לאננס טרי - ועוברים תהליך ייחודי, שאפילו מעניק להם פוטנציאל יישון, מהטרנדים המובילים בצריכת קוקטיילים בעולם.

"בנינו את התפריט בהשראת קוקטיילים קלאסיים, אבל הלכנו כל־כך רחוק, שהקשר בינם הלך לאיבוד", אומר גרלניק. כך קוקטייל שמכיל במקור בזיליקום, בזיל סמאש, מכיל כעת אגסי נאשי וחמציצים, ואילו למברג׳ק שמתבסס על הקוקטייל פניצילין (שילוב של וויסקי סקוטי, דבש, לימון וג’ינג’ר טרי), מכיל תה מעושן וברבן.

"המחשבה מאחורי הקוקטיילים הייתה ליצור חוויה סופר-פשוטה. רק לקרר ולשתות עם קרח, בלי קרח גרוס ובלי שקשוקים. צרכן בבית לא יכול לשכפל חוויה ומרקם של משקה בבר. יצאנו מהנקודה הזו ויצרנו מוצר שמותאם לבית. החיתון בין המרכיבים מתעצם אחרי שבוע-שבועיים, והטעמים לא נעלמים, אלא ממשיכים להתפתח", אומר גרלניק.

השניים הכירו בבר האימפריאל. גרלניק, שהעביר משמרות אורח בברים המדורגים ראשונים בעולם, היה מנהלו של יחיאל, במקור מדרום אפריקה, שעבד גם הוא בברים נחשבים בלונדון ובקייפטאון. החיבור ביניהם הוליד את השירות המדובר עם האפיל המחתרתי, ששמו, אֵלִיקְסִיר, שואב השראה מהאלכימאים הקדומים, שקראו כך לחומר שמרפא חולי ומעניק חיי נצח.

את הבקבוקים והמארזים פיתחו עם חברת גרלטי ותמי גרלניק. "משהו בוטיקי, שנולד בתקופה הזו ושמאפשר לנו למתוח את הגבולות שלנו", אומר יחיאל.

מתכוני קוקטיילים להכנה ביתית

קוקטייל לחיזוק מערכת החיסון

"חול ודם" (Blood & Sand), הוא מתכון קלאסי משנות העשרים של המאה הקודמת,
שנקרא על שם סרט אילם עם רודולף ולנטינו משנת 1922. בר בשם La Cuevita
בלוס אנג’לס עדכן אותו ברוח הקליפורנית והוסיף לו כורכום טחון (שכידוע אין כמוהו לחיזוק המערכת החיסונית) וזרעי צ’יה, שנחשבי למזון-על עשיר בנוגדי חמצון, מה שהופך את הקוקטייל הוותיק למושלם לימי קורונה.

מרכיבים (ל־2 מנות):
30 מ"ל ויסקי סקוטי (יש גם גרסה עם מזקאל, אפשר להשתמש בטקילה)
20 מ"ל ורמוט מתוק
20 מ"ל שרי הרינג
30 מ"ל מיץ תפוזים סחוט טרי
קמצוץ כורכום טרי (לא חובה)
1 כפית זרעי צ’יה (לא חובה)

הכנה:
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח. מנערים היטב, מסננים ומוזגים לכוס קוקטייל מקוררת.

קוקטייל שוקולד-תפוז

קוקטייל מבית היוצר של חברת בייליס, יכול לתפקד כקינוח לכל דבר ועניין, בעשירית הזמן שהיה לוקח להכין קינוח לא נוזלי.

מרכיבים (ל־2 מנות):
20 מ"ל אייריש קרים בייליס
20 מ"ל וודקה
20 מ"ל ליקר שוקולד
20 מ"ל גרנד מרנייה (או ליקר תפוזי אחר)
40 מ"ל חלב או שמנת

הכנה:
מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח. מנערים היטב, מסננים ומוזגים לכוס קוקטייל מקוררת. המשקיענים יקשטו בסליל של קליפת תפוז.

זהרה רון

עוד כתבות

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים