גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קהילת החירשים בישראל זכתה לאחרונה בהישג נדיר

קהילת החירשים בארץ זכתה לאחרונה בהישג נדיר: החלטה על הקמת אקדמיה לשפת סימנים ישראלית ● משמעות ההחלטה היא הכרה רשמית בכך שחירשות היא תרבות נפרדת, סוערת ושוקקת - ולא פגם או מגבלה ● "כמו שהשומע לא איבד את החירשות, החירש לא איבד את השמיעה"

בועז אחד העם, יו"ר המרכז הישראלי ללימודי חירשות / צילום: איל יצהר
בועז אחד העם, יו"ר המרכז הישראלי ללימודי חירשות / צילום: איל יצהר

"זה הישג היסטורי", אומר בועז אחד העם, יו"ר המרכז הישראלי ללימודי חירשות, כשאנחנו מדברים על החלטת הממשלה שהתקבלה לאחרונה, בתאריך הסמלי כ"ט בנובמבר 2020, בנוגע להקמת אקדמיה לשפת הסימנים הישראלית (שס"י) - לראשונה מקום המדינה. "גם אם ההתחייבות היא כללית מדי ולא יציבה מספיק", הוא מוסיף, "זה עדיין מרגש".

למה בכלל צריך אקדמיה לשפת הסימנים הישראלית?
"צריך לעדכן את השפה, להעשיר אותה. יש לא מעט סימנים חסרים, ודאי לסיטואציות מיוחדות כמו עדות בבית משפט, או שיח כלכלי מורכב. המילון הכי חדש כבר בן 30, אין סטנדרטיזציה, אין שיתוף. אנחנו רוצים שזה יהיה גוף עצמאי, לפחות מבחינה סימבולית, כך ששפת הסימנים לא תהיה כפופה לעברית".

למה בעצם זה חשוב לך?
"הכול קשור לסוגיית ההגדרה העצמית של החירשים. חירשים שלא דוברים שפת סימנים, התפיסה העצמית שלהם היא שהם פגומים. הם מנסים להיות אדם שומע ולא יכולים. אנחנו מזהים את עצמנו כחירשים שחיים בעולם שומע".

וזה המפתח. להבדיל מחירש שנולד למשפחה שומעת, או לשומע שאיבד את שמיעתו - אחד העם משתייך למה שאפשר לכנות אליטת החירשים. חירש מלידה, בן להורים חירשים ונשוי לחירשת שגם היא בת להורים חירשים. הוא גאה בחירשותו, מתהדר בה. "קיווינו שיהיו לנו ילדים חירשים", הוא אומר, "אומנם יצאו לנו ילדים שומעים, אבל שמחנו בכל מקרה. לך תדע, אולי הנכדים יהיו חירשים", הוא צוחק. "אני קורא שפתיים ויכול להסתדר, כולל לדבר בטלפון עם מגבר מיוחד - אבל שפת הסימנים נותנת לי אפשרות לביטוי מלא. בלעדיה אתה תלוי בהמון דברים, אין לך אוטונומיה. שפת הסימנים משלימה אותנו. זו המשמעות שלה, הפוליטית והפסיכולוגית".

"אני לא מוגבל", מוסיף אחד העם, "זו החברה שמגבילה אותי. אני מבדיל בין המצב הרפואי, שהוא שלי, בתוכי, לבין המגבלה החברתית, שבמסגרתה החברה לא מאפשרת לי את העצמאות שלי. חירש יכול לעשות הכול, חוץ מלשמוע".

***

אחד העם הוא פילוסוף בהשכלתו ומרדן באופיו. בן 43, למד תואר ראשון באוניברסיטת גאלאדט (Gallaudet) בוושינגטון, האוניברסיטה היחידה בעולם המיועדת לחירשים. כשהוא רואה שאני לא בורח, הוא ממשיך: "בעצם, החירשות מאיימת על השמיעה, היא מאיימת על הסדר הטוב. שומעים אומרים לי, אתה לא שומע את הציפורים מצייצות - אתה מפספס את העולם, אתה לא חלק ממנו. כששומע חושב, יש לו בת קול בראש, לחירש לא, ולכן חושבים שלחירשים אין יכולת חשיבה. הדביקו לנו סוג של היעדר אנושיות. קצת כמו שעשו לשחורים לפני 150-200 שנה, היעדר האנושיות הזה הוא שאִפשר את השעבוד".

זו חירשות מהפכנית. לא הכרתי.
"יש הרבה מאוד חשיבה חירשת - אני עוד פרגמטי. לדעת הסופר הרלן ליין, החירשים הם קבוצת מיעוט אתני, אחרים טוענים שהחירשים עברו ועוברים ג'נוסייד. ובאמת אפשר לראות עבר משותף, סמלים משותפים, שפה, רדיפה, הדרה".

בוא נחזור רגע לבת הקול שבראש: אז איך זה אצלך?
"חירשים חושבים בצורה ויזואלית, קצת בדומה לאוטיסטים".

ואכן, מחקרים הראו שהמחשבות של החירשים מתאימות עצמן לשפת הסימנים - והרי אי אפשר לחשוב בלי שפה - ומתנהגות יותר כמו תנועה. אם השומע "שומע" את המחשבה בראשו, החירש "חש" אותה, להבנתי, כמין תנועה. האמת, נשמע כיף. הייתי רוצה לנסות פעם.

***

שפת הסימנים הישראלית היא שפה טבעית, חיה ותוססת, גם אם חדשה למדי - בת כתשעים בסך הכול - העושה שימוש בתנועות ידיים, מחוות גוף והבעות פנים. יש לה אוצר מילים עשיר, ודקדוק מורכב השונה מהשפה המדוברת (ולכן שפת הסימנים הישראלית, לא העברית). בכלל, שפת הסימנים איננה שפה גלובלית - לכל תרבות שפת סימנים שלה. יש אומנם שפת סימנים בינלאומית, אבל היא דלה ולא מאפשרת שיחות אמיתיות.

רבים בקהילת החירשים רואים ביחס אליה כאל "תחליף דיבור", או כלי עזר לבעלי נכות - תפיסה מקטינה ומזלזלת. למעשה, עבורם היחס הזה הוא חלק מתופעה גדולה יותר של אפליה שנקראת שמיעתנות (Audism). מבחינתם שפת הסימנים היא הרבה יותר מכלי או מיומנות, והיא בטח לא תחליף לשום דבר. היא הדבר עצמו: נדבך מרכזי ומהותי בהגדרה העצמית שלהם כחירשים. שפת אם. המקום היחיד שבו הם יכולים להיות עצמם.

בישראל חיים כ־800 אלף חירשים וכבדי שמיעה, כ־8% מהאוכלוסייה. כ־200 אלף איש דוברים את שפת הסימנים ברמה מסוימת, ומשהו כמו 15 אלף אישה ואיש - לרוב חירשים שנולדו למשפחות חירשות - משתמשים בשפת הסימנים כשפה ראשונה וקנאים לה. ובצדק. ידעתם למשל שהיא מכילה סימן־תנועה מיוחד המתאר את המצב הספציפי שבו גילית שקיבלת יותר מדי עודף ולא נעים לך מהמוכר, ויחד עם זה לא מצליחה להבדיל בין מפלגה לסיעה?

***

ננה בר, 45, היא חוקרת בחוג למגדר ונשים באוניברסיטת ת"א ומרצה לקולנוע בהיבטי מגדר, חירשות ומוגבלויות. גם היא דוגלת בעמדה שדומה לזו של אחד העם: "התפיסה שלפיה החירשות היא פגם או לקות היא טענה מפלה", היא פוסקת. "הנחת היסוד שלי ושל ההגות המחקרית היא שחירשות היא מצב קיומי בעל משמעויות תרבותיות, סוציולוגיות, לשוניות, פסיכולוגיות ופוליטיות, והחירשים הם קבוצת מיעוט מוחלשת על־ידי כוחות שמיעתניים שהבינו את החירשות כתרבות נחותה, ואת החירשים כפגומים שצריך לתקן באמצעים של כפייה אורלית".

ננה בר / צילום: איל יצהר

כיום, היא אומרת, "הקהילה החירשת דורשת, כמו הפמיניסטיות, לראות באופן חיובי את מה שנתפס כשלילי ולהפסיק להגדיר אנשים על פי גישת החסר. אין ממה להבריא", אומרת בר. "כמו שאדם שחור אינו לקוי צבע ולהט"בים לא מוגדרים כחסרי הטרוסקסואליות. החירש לא איבד את השמיעה, כמו שהשומע לא איבד את החירשות. הגדרת הזהות שלנו על דרך שלילה היא פוגענית ולא ראויה".

בהתאם לעמדות הללו, בר גם נלחמת במה שנתפס ככלי עזר לחירשים. את תעשיית השתלים והעזרים היא מגדירה "תעשיית ניגוח החירשים" ואת המחקר העוסק במציאת גנים נוספים האחראים לחירשות היא מקבילה לאאוגניקה - אותו תחום ידע שהיה אהוב על הנאצים שהזדהו עם שאיפתו להשביח את המין האנושי.

"אתה מכיר את התחושה שאתה צריך להיאבק על הכרה בקיום שלך?", שואלת אותי בר. האמת שלא, אני עונה, והיא מספרת לי סיפור קטן על שמיעתנות. "לפני 6 שנים וחצי, בהיריון, הגעתי עם אמי ומתורגמנית לשפת הסימנים לבדיקת מי שפיר. הריח של החדר ההוא עדיין באפי, כמו פניה של הדוקטור שישבה מולי ואמרה בטון אדיש: 'תחתמי לי כאן שאת מסכימה לבדיקת גילוי גן החירשות'. הייתי בהלם. אני אמורה לחתום על מסמכים המגדירים את החירשות שלי כפגם שיש להעלים? ישבתי מולה ותהום פעורה בינינו. הסתכלתי על בטני ההריונית ועל אמי שישבה בחדר, שומעת שאומרים שהבת שלה היא פגם מהלך. כמובן שסירבתי לחתום".

סיפורים על עלבונות דומים שמעתי מחירשות וחירשים רבים, ולכל אחת ואחד הייתה החוויה המקטינה שלו; באחד הסיפורים, שנחרת בזכרוני, ישב זוג חירשים שרצה להיכנס להיריון מול רופא שהציע להם להשתמש בתרומת זרע.

בר: "צריך לשאול את השאלה: האם המרדף אחרי הגנים של החירשות יביא אושר? את החירשים או החירשות לא שואלים, אז נותר לנו רק להתריע שקודם באו לקחת את החירשים, ואחר יבואו לקחת אתכם. לכל אחד מאיתנו יש מאפיין, תכונה וגן לא רצויים מסיבה זו או אחרת".

כמו 95% מהילדים החירשים בישראל, בר נולדה חירשת למשפחה שומעת. "גדלתי בשכונת עוני בלוד ולקח לי הרבה זמן לבנות תודעה חברתית פוליטית", היא אומרת. "כשאת אישה חירשת, שני צירי הזהות האלה מצטלבים. אנו מתמודדות עם כפילות של דיכויים, הן מבחינה מגדרית והן מבחינה שמיעתנית. במצבי משבר קיצוניים כמו פגיעות מיניות ואלימות, האישה החירשת תקבל פחות מענה מצד הרשויות מאשר האישה השומעת ותהיה לה פחות גישה לתמיכה שלה היא זקוקה".

גם סוגיית הרווחה היא פוליטית, אומרת בר. "מוסד הרווחה נוצר מכיוון שיש היררכיה של קבוצות בחברה, ויש קבוצות הנדחקות לשוליים. המבנה החברתי מָבנֶה את השוליים, והרווחה מתחזקת אותם. כך מאשימים את החירשים בהישגים הנמוכים. זה כמו שמאשימים את העניים בעוני. זו הפוליטיקה של דיכוי החירשות. ילד חירש עובר מהרגע שנולד פרוטוקול רפואי עמוס בפרוצדורות שאמורות 'לתקן' אותו. זו החוויה הראשונית והמסר הראשון שהוא מקבל".

אחרי השיחה עם בר אני חושב שבאמת מזעזע לבחון את מערכת היחסים בין השומעים לחירשים לאורך ההיסטוריה דרך נקודת המבט החירשת; נסו גם ותגידו אתם אם זה נראה כמו משהו מלבד שנאה תהומית ורדיפה גלובלית, מאורגנת, שיטתית ואכזרית מאין כמותה; הדירו את החירשים, הכריזו עליהם כחסרי דעת, כפגומים, כטמאים. עיקרו אותם, רצחו אותם, קשרו להם את הידיים שלא ישתמשו בשפת הסימנים, מנעו מהם להתחתן, ועשו עליהם ניסויים שונים ומשונים, כמו לשפוך שמן חם לתוך האוזן, מהלומות פטיש לגולגולת, מכות חשמל, מה לא - והכול במטרה להכחיד את החירשות ואת החירשים מהעולם. זה לא עבד.

מאז התקדמו השומעים, התעדנו והשתכללו. במקום שמן חם ופטיש כבד, מבצעים שלל בדיקות גנטיות לאיתור גנים הגורמים לחירשות, ומעודדים הפלות. רק בחודשים האחרונים התפרסמו כתבות על טיפול גנטי שהצליח לבטל חירשות בעכברים ועל חוקרים שומעים שמוצאים עוד ועוד גנים הגורמים לחירשות. וכל זה עוד לפני שסקרנו את המגוון המסחרר של שתלים משוכללים, מגברים ועזרים שונים שנועדו להעלים בפועל את החירשות ולייתר את שפת הסימנים, הסמל הגדול של תרבות המיעוט החירש. נראה ששומעים פשוט לא מסוגלים לסבול את העובדה שלא שומעים אותם. אולי זה מאיים עליהם.

***

שירלי פינטו, 31, היא ככל הנראה הפוליטיקאית החירשת היחידה בישראל. פעילה חברתית מוכרת בציבור החירשים שבבחירות האחרונות מוקמה במקום 9 בימינה, ולפני זה הספיקה לרוץ גם למועצת עיריית רמת גן. פינטו היא דור רביעי למשפחה חירשת הנשואה לחירש שבא ממשפחה חירשת. בנה, בן השנה וחצי, הוא כבר הדור החמישי. "גדלתי בבועה חירשת. בגיל 3 או 4 ראיתי ברחוב אנשים מדברים בצורה משונה - שאלתי מה זה ואמרו לי: הם לא מדברים כמונו, הם שומעים. זה היה מאוד מבלבל לגלות שאני במיעוט והם הרוב".

"ברגע שאתה יוצא מהבועה זה נהיה עולם אחר, קשה. אני לא סובלת מחירשות - אני סובלת מאטימות וחוסר נגישות של החברה. לדוגמה, מדינת ישראל נותנת לחירש 45 שעות תרגום בשנה - זה כלום, 7 דקות ביום. יש הרבה סיסמאות, אבל הכסף מחולק לא נכון". באנגליה, אגב, חירש מקבל 45 שעות תרגום בשבוע.

שירלי פינטו / צילום: איל יצהר

"אני חירשת, זו המהות והזהות שלי. זה מה שאני. קח ממני את שפת הסימנים - ואין שירלי. אני לא קיימת. אני לא רוצה להיות שומעת ואני לא רואה עצמי נכה; יש לי זהות, תרבות והיסטוריה ואני חלק מקהילת מיעוט לשוני תרבותי. אנחנו מרגישים כקבוצה לשונית, כמו אתיופים או רוסים, אבל אומרים לנו 'אתם מוגבלים'.

"המטרה שלי היא שהתרבות החירשת תהיה זמינה לכל אדם עם ירידה בשמיעה. רוב החירשים נולדים למשפחות שומעות, שמבחינתן חוות אובדן. הם פחות נחשפים לשפת סימנים ולפעמים בכלל לא מעלים בפניהם את האופציה ואת החשיבות של זה. ילד חירש שגדל בלי שפת סימנים, תמיד יהיה חסר לו משהו".

ואקדמיה לשפת סימנים את צריכה?
"יש הרבה מושגים שהשפה לא הגיעה אליהם, כמו פיליבסטר לדוגמה. המצאתי לזה סימן, אבל בשביל לקבל ולהטמיע אותו צריך אקדמיה. יש גם הרבה מילים שמשתנות בזכות הפוליטיקלי קורקט, כי קודם הייתה להן קונוטציה שלילית. השפה בהחלט זקוקה להשקיה וטיפול, היא מתחדשת ומתעדכנת וזקוקה לחידושים. אם ללשון העברית יש אקדמיה, גם לשפת הסימנים ראוי שתהיה".

***

לאחד העם, פעיל מרכזי בחברה החירשת, יש הצעת חוק מקיפה ויסודית בהרבה מהחלטת הממשלה המעורפלת, שעברה כעת בדחיפת שר התרבות והספורט חילי טרופר. הוא רוצה, בין היתר, אקדמיה לשפת הסימנים הישראלית שתהיה עצמאית לחלוטין ובעלת סמכויות. "אנחנו מחכים לכנסת הבאה ונתחיל מחדש", הוא אומר. "האקדמיה היא הארץ המובטחת מבחינתנו. אבל יחידה תחת האקדמיה ללשון עברית בלי מעמד מובטח (כפי שאושר כעת על־ידי הממשלה, ד' פ'), זה יותר מזכיר את הצעת אוגנדה".

גם השר טרופר מודע לחסרונות החלטת הממשלה, אבל יש לו נקודה טובה. "שמע", הוא אומר בשיחת טלפון, "הכי חשוב שהדבר ייצא לדרך. החלטת הממשלה היא רגל בדלת. נכון, זה יהיה תחת האקדמיה ללשון עברית, אבל להקים תאגיד חדש עכשיו - זה לא יקרה. והכי חשוב, לחירשים תישמר אוטונומיה מוחלטת".

ההחלטה עוד לא מתוקצבת, אבל לדברי טרופר, משרד התרבות והספורט העביר 100 אלף שקלים ראשונים המיועדים לאפיון החטיבה החדשה באקדמיה ללשון עברית.

שלום טלי בן יהודה, מנכ"לית האקדמיה ללשון עברית. איפה אתם בסיפור?
"הנושא ראוי וחשוב, אבל אנחנו לא רוצים להיכנס למקום שבו לא רוצים אותנו. אם הצד השני ירצה לקדם את העניין נעשה את הצעדים הראשונים. האקדמיה מוכנה לעזור".

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם