גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכום השנה הטובה ביותר לקרנות הגידור המקומיות מאז 2013: אלה הקרנות הבולטות שמתמחות במניות

רוב הקרנות סיכמו את השנה החולפת עם תשואות דו-ספרתיות, הודות לגאות בשוקי ההון ולהזדמנות רכישה שיצר משבר הקורונה ● בשנה הטובה ביותר לשוק קרנות הגידור המקומי מאז 2013, בלטו בעיקר הקרנות הקטנות

תשואות בשנת משבר הקורונה / צילום: Shutterstock
תשואות בשנת משבר הקורונה / צילום: Shutterstock

2020 הייתה שנה טובה לשוק קרנות הגידור הישראליות, שרובן סיכמו אותה עם תשואות חיוביות בשיעור דו-ספרתי. זה קרה הודות לגאות בשוקי ההון, בסיכומה של שנה תנודתית מאוד, שיצרה בעיצומו של משבר הקורונה הזדמנויות רכישה יוצאות דופן. הזדמנויות אלה, נזכיר, נוצלו היטב גם על ידי גופי ניהול השקעות אחרים, כמו קופות גמל וקרנות השתלמות, אבל נראה כי בשנה החולפת עולם הגידור המקומי הצליח לנפק בהכללה תשואות עודפות נאות.

תמונת מצב זו עולה ממדד צור-גלבוע, שמשקלל לתוכו את התוצאות של כ-160 קרנות גידור ישראליות, ומהדיווחים למשקיעים של כמעט 50 קרנות גידור מובילות, שהגיעו לידי גלובס. למעשה, רוב הקרנות שנתוניהן הגיעו לידינו, רשמו תשואה שנתית דו-ספרתית נאה, וחלקן אף ניצלו את המהפכות בשוקי ההון לתשואות חריגות באופן חיובי; 14 מהקרנות רשמו תשואות של כ-30% ואף לעתים יותר מכפול, ורק בודדות רשמו תשואה שלילית בסיכום שנתי.

מבחינת תתי-מדד צור-גלבוע עולה כי קרנות האג"ח, קרנות האלגו והקרנות שפועלות בתחום לא-סחיר עבדו בשנה שעברה באופן "פחות טוב", עם תשואות חלשות למדי, בעוד שהקרנות שמתמחות במניות בישראל ובחו"ל (כולל קרנות המולטי אסטרטגיות), עבדו הרבה יותר טוב. זאת, בעיקר בצל התשואות החזקות בשוקי המניות, בדגש על מניות הטכנולוגיה, אבל לא רק הן.

אורי גולדפרב, מנכ"ל ספרה / צילום: שלומי יוסף

תשואה שנתית ממוצעת של 14.5%

בשקלול שנתי של כ-160 קרנות הגידור הפועלות בישראל, עמד מדד צור-גלבוע על תשואה ממוצעת של 14.5% בכל שנת 2020, עם עשרה חודשים חיוביים. למעשה, סיום השנה שונה מהותית מתחילתה, כשברבעון הראשון הייתה תשואה ממוצעת שלילית לקרנות הגידור, לפי מדד צור-גלבוע, בעקבות תשואות שליליות ניכרות בפברואר ובמרץ.

על פניו, השנה החולפת הייתה הטובה ביותר לשוק קרנות הגידור הישראליות מאז 2013, והיא הרביעית בטיבה מאז 2007. בחודשים האחרונים התחיל מדד צור-גלבוע להציג גם תתי-מדדים, לסוגי קרנות סונים, וממנו עולה כי ב-2020 רשמו קרנות הגידור שמתמחות במניות ישראליות תשואות ממוצעות של 18.2% - הרמה הגבוהה ביותר מאז לפחות 2014, וזאת בזכות ניצול "מחירים הזדמנותיים" שהיו בשוק, כפי שציינה קרן קוליברי, למשל.

 

בקרן אלפא הגדירו את השנה החולפת באופן הבא: "שוק ההון הוכיח שוב השנה שהוא יכול להפתיע בדרכים רבות. מדובר באחת השנים המאתגרות שידענו, וחלקנו היה פה כבר במשבר הסאב-פריים ובפתיחת המילניום הנוראה. מהלכים של כניסה למיתון ויציאה ממנו, שהיו עניין של שנים בעבר, נדחסו לכמה חודשים תנודתיים ומסוכנים במיוחד בשוק ההון".

רועי ורמוס / צילום: שלומי יוסף

"לא היינו מהמרים נגד נאסד"ק"

סיום השנה החיובי והפתיחה של 2021 מעלים חששות בדבר תמחור הנכסים בשוקי ההון. בקרנות הגידור ערים לכך, אף שלדעת רבים ממנהלי הקרנות, עדיין יש פוטנציאל לעליות בשוקי ההון השונים.

כך למשל, בדיווח של קרן גיא אקוויטי אופרטיוניטיס מעריכים כי "לתוך 2021 וגם בהסתכלות ארוכה יותר, אין לכסף החכם ברירה, אלא להמשיך ולהסיט משקל לשוק המניות בישראל ובכל מקום", כשהם גם רואים "פוטנציאל לחזרת כספים רבים שיצאו מהשוק המקומי בחודשי משבר הקורונה בשנה שחלפה".

גם בקרן אחרת מביעים אופטימיות, באומרם כי "לא היינו מהמרים נגד הנאסד"ק, אך ניתן לראות באחרונה כי חלק מהכסף הגדול בשווקים נע באיטיות חזרה לקטגוריית הערך, עם השיפור הצפוי בתמונת המאקרו בעולם".

לצדם, גם בקבוצת קרנות הגידור נוקד מעריכים כי "הצפי להתאוששות כלכלית, שייתכן כי תהיה מהירה, יחד עם הריבית הנמוכה שצפויה להישאר איתנו עוד תקופה ארוכה, מהווים נתוני פתיחה טובים עבור שוק המניות", תוך הם מסייגים ואומרים כי "לאור רמת המכפילים הגבוהה כיום, הצפי הוא שהתנודתיות של מחירי המניות תימשך" ו"נמשיך לראות שונות גבוהה בין ביצועי המניות כתלות באיכות המודל העסקי והניהול".

דניאל אלון, מנהל קרנות הגידור של פסגות / צילום: רמי זרנגר

על כך מוסיפים בנוקד כי "עסקים הפועלים תחומים מסורתיים שלא במוקד הפגיעה, והשכילו ליצור פרקטיקות ניהוליות חדשות ולהפחית את עלויות הייצור, יוכלו לספק מענה לגל הביקושים הצפוי ולהציג תשואה נאה למשקיעים".

גם בקרן חצבים, מהגופים הצומחים בשוק הגידור, חושבים כי "דווקא בשיא האופוריה", גם אם "במעין סיכום ומבט לתחילת השנה החדשה, נראה כי 'כל מטאטא יורה'", הרי ש"בעינינו, הדבר אינו נכון כלל. יש פה לא מעט חברות שמחירן הנוכחי מעניין מאוד, כמובן תוך בחינה מדוקדקת והנחות יסוד ביחס למצב הכלכלי". ואולם, זה לא המצב שחצבים רואים ביחס למניות הצמיחה, "בעיקר הטכנולוגיה", שלגביהן הם מציינים כי "בחלק זה בשוק אנו נזהרים מאוד ומתמודדים עם קושי אמיתי לתמחור הנכסים והצדקת המחיר הנוכחי שלהם".

ערן מרדכי, קרן קוליברי / צילום: אתר החברה

ההתייחסות האחרונה מתקשרת גם למה שמעריכים בעדן אלפא, שם "רואים איים של חוסר זהירות, ואף אופוריה בחלקים מסוימים בשווקים", ו"ערים מאוד להלכי רוח אלה ולנרטיב המלווה אותם". אורות האזהרה האלה ניבטים גם מהדיווח של קרן רידינג קפיטל, שכותבת למשקיעים כי "עם תחילת 2021, אנחנו מחזיקים תיק סולידי באופן יחסי, בענפים בוגרים, שסביר כי יגיב בצורה מתונה לתנודות חדות בשוק (למעלה או למטה)".

גם בדיווח של קרן פארטו מקסימום של פסגות, מצוין כי "כאשר מסתכלים קדימה, השווקים אינם זולים ביחס לצפי הרווחים בשנתיים הקרובות", אף שלדברי הקרן, "אנו יותר אופטימיים בנוגע לתשואת מדדי המניות ב-2021 לאור ההתפתחות המשמעותית בגזרת החיסון".

שנה מצוינת לקרנות הקטנות יותר

בחינת התת-מדד לקרנות הקטנות של צור-גלבוע מגלה כי 2020 הייתה שנה מצוינת לקרנות הקטנות יותר (emerging managers), שרשמו תשואה ממוצעת של כ-23.2%. מציאות זו באה לידי ביטוי גם בקרב קרנות הגידור שנתוניהן הגיעו לידי גלובס, ושבחנו את הדיווחים שלהן למשקיעים בעלי הממון (קרנות הגידור הן כלי השקעה שאינו פתוח לציבור הרחב, וכמעט לכל הקרנות יש מינימום השקעה, גבוה למדי).

רונן מטמון /  צילום: עודד קרני

בחינת התשואות לפי חלוקה לאפיקי התמחות מגלה כי שתי קרנות בולטות מעל השאר בכל הקשור לקרנות הגידור המנייתיות - למניות ישראליות ולמניות גלובליות: דיויד גלובל אקוויטי, שבהובלת טל גולן, שרשמה בשנה החולפת תשואה של 67.5%; וקוליברי, שרשמה תשואה של יותר מ-60% ב-2020.

קוליברי, המנוהלת על ידי ערן מרדכי, אבישי קלימי וקרן אלוני, רשמה ב-2019 תשואה של 55.5%, שהייתה גם כן גבוהה בהרבה מהנהוג בשוק. ככל הידוע, קוליברי ודיויד גלובל אינן הקרנות המובילות ב-2020, כשהייתה קרן נוספת שעקפה אותן והציגה תשואה שנתית תלת-ספרתית - קרן קלובר וולף, הצעירה והקטנה, שתוצאותיה עדיין לא ידועות.

עוד נציין לחיוב את קרנות ארביטראז' ווליו, שבהובלת שלומי ארדן; קרן טוליפ, שבהובלת מיכה מלכה וברוך ציבין; ספרה ביוטק של ענקית הגידור הישראלית - קבוצת ספרה שבניהול אורי גולדפרב ושבבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור; פארטו אופטימום של פסגות, שבהובלת דניאל אלון; וטטואל, שבניהול והובלת רונן מטמון - שהציגו תשואות חזקות של יותר מ-40%.

במה מדובר? מבדיקת גלובס עולה כי ארביטראז' ווליו רשמה בשנה החולפת תשואה של 47.3%, כשטוליפ רשמה 42.6%, אלפא ווליו הציגה 39% וחצבים לונג - 31.7%. לצדן ספרה ביוטק הציגה תשואה של 58.7%, ואורקה לונג הציגה תשואה של 28.2%, בדומה לתשואה של פרופאונד.

צחי אברהם / צילום: איל יצהר

לצד אלה, יש עוד קרנות מצטיינות. אחת מהן היא פארטו אופטימום, עם תשואה של 43.4%. לצדה קרן אחרת שנוקטת מגוון אסטרטגיות השקעה, טוטאל, שרשמה ב-2020 תשואה נאה מאוד של 41%. אחריהן נמצאות קרנות מימס והקרן החדשה והקטנה של תמיר פישמן, שהוקמה רק בתחילת 2020, עם תשואות של יותר מ-36%, כל אחת.

עם זאת, השחקנים הגדולים בשוק, שכבר מנהלים סכומים גבוהים יותר, נמנות קרנות ion שבניהול יונתן הלף וסטיבן לוי; אלפא שבהובלת גבי דישי ומיכאל וייס, שרשמה שנה חזקה מאוד; נוקד, שבהובלת רועי ורמוס, שלומי ברכה, שי יצחקי וחגי בדש; וספרה.

לצדן יש קרנות עם נכסים בשווי שנע בין חצי מיליארד שקל למיליארד שקל, ובהן אורקה של אלטשולר שחם, שמסכמים שנה לא טובה בחלק מקרנות הגידור שלה; ברוש של אמיר אפרתי, שבמסלול הממוצע שלה הציגה תשואה של 18.5% בשנה החולפת - מעבר למה שנכתב בדיווח שהגיע לידינו; וחצבים שבניהול יורם הדר. בקרנות גידור שמתעסקות בחוב לא סחיר, יש כמה גופים מעל למיליארד שקל בנכסים - ובהם פאגאיה ואיי.בי.איי, בין השאר.

לא כל הקרנות נהנו משנה טובה באמת. כך למשל, קרנות האג"ח שנתוניהן הגיעו לידינו - נוקד וגיא פאנד - רשמו תשואות חד-ספרתיות בשנה החולפת, למול ממוצע שלילי לכל הקרנות מסוג זה על מדד צור-גלבוע, ושתי קרנות של אלטשולר שחם (פורטפוליו A ונץ) והקרן של פאי, שהציגו תשואות שליליות.

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"