גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחמה כשהחיים הם סיוט: סרטי האימה שיכינו אתכם לחיים

אחד המחקרים המדוברים של קולטן סקריבנר, חוקר סקרנות מורבידית, גילה שאנשים שאוהבים סרטי זומבים הגיעו מוכנים יותר למגפת הקורונה ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מדוע אנשים מוצאים נחמה ביצירות מפחידות גם כשהחיים עצמם הם סיוט, ומה יכול להרוויח מהן גם מי ששונא סרטי אימה

קולטן סקריבנר (באמצע) בסצנה מבוימת / צילום: Jacob Papso
קולטן סקריבנר (באמצע) בסצנה מבוימת / צילום: Jacob Papso

כבר כמעט שנה אנחנו נמצאים בסרט אימה מתמשך. אם תרצו לשמוע סיפורי אימה על מוות מפתיע, מוטציות פראיות, חובות מטביעים או ביקור של ההוצאה לפועל, אפשר לפתוח את החדשות. אם רציתם קונספירציות על השתלת שבבים, צמיחת זנבות, מחתרות אפלות המשתפות פעולה עם המשטר - הרשת החברתית הקרובה למקום מגוריכם תוכל לספק לכם כל מה שאתם יכולים לדמיין, ועוד. האם נותר בתקופה הזאת עוד מקום לסרטי אימה? בהחלט, אומר קולטן סקריבנר, חוקר "סקרנות מורבידית".

קולטן סקריבנר / צילום: Erin Hooley

סקרנות מורבידית היא הרצון שלנו להיחשף ליצירות או לחוויות מעוררות אימה או גועל. מחקריו של סקריבנר מראים שיצירות כאלה נותנות לנו מגוון מאוד רחב של כלים לווסת את הרגשות שלנו לגבי העולם האמיתי. לכן עבור אנשים מסוימים הן לא רק רלוונטיות בתקופה הזאת, אלא נחוצות מתמיד.

סקריבנר, דוקטורנט במחלקה להתפתחות אנושית השוואתית באוניברסיטת שיקגו וחוקר במכון למוח וביולוגיה ובמעבדה לביולוגיה התפתחותית באוניברסיטה, עסק במסגרת המחקר שלו בשאלה כיצד אנשים שונים בחברות שונות חווים גירויים מסוכנים. הוא גילה שהשונות היא רבה. "אלימות, שהיא משהו כל כך שלילי בחברה שלנו, עומדת בבסיס של הרבה מאוד מהבידור שלנו. מדוע? זה היה נראה לי כמו פרדוקס בהתפתחות האנושית".

בחרת לחקור את הנושא הזה משום שהזדעזעת מכך שאנשים עשויים לאהוב אלימות כבידור, או משום שגם אתה כזה?
"אני אוהב סרטים אלימים וסרטי אימה. כילד אהבתי מאוד את סדרת הספרים והסרטים Goosebumps של RL Stein. היה לי ברור מאז שהייתי ילד, שיש אנשים שממש אוהבים אימה, ויש אנשים שפשוט שונאים את זה, ולא מסוגלים להבין איך זה יכול לעשות טוב למישהו".

איפה נמצאת נקודת הכיף

סקריבנר חקר תחילה יצירות וסרטים אלימים. "בדקנו את תנועות העיניים, כדי לראות לאן אנשים מביטים כשהם רואים סרט אלים. גילינו שכאשר אנשים מתקשרים ביניהם בסיטואציה שאינה אלימה, הם לרוב מביטים בפנים אלה של אלה כדי לנסות להבין את כוונתם. ברגע שיש מגע אלים, כמו אגרוף, או שכלי נשק נשלף, המבט כבר לא ממוקד בפנים או בהבעות, אלא בנקודות המגע". כלומר, פחות דחוף להבין כוונות ורגשות, אנחנו רוצים לדעת מהיכן עומד להגיע הסכין ומה מידת הנזק. מדובר בסוג אחר של מיקוד, וזו כנראה אחת מנקודות המשיכה של הז'אנר הזה.

"אחרי שחקרתי אלימות, חברתי לקבוצה של חוקרים מדנמרק, שרצו לבדוק ממה אנשים אוהבים לפחד. הם הקימו בית רוחות שלם ככלי למחקר שלהם, שיגלה אילו גירויים הם באמת מפחידים, אילו גירויים גם מושכים, ומה מפחיד ולא מושך בכלל.

"השילוב בין המחקר שלי למחקר בדנמרק הוביל אותי לחקור את הסקרנות המורבידית. אנשים שיש להם סקרנות כזאת אוהבים לשמוע סיפורים ארוכים ומפורשים על פשעים אמיתיים, נמשכים לשמוע מה מרגישים כשכמעט מתים, נמשכים לצפייה בהוצאות להורג כדי לראות במדויק את רגע המוות, ומגלים עניין רב במחלות ובתסמיניהן. כל אלה סוגים של סקרנות מורבידית, וסרטי האימה הם תת-ז'אנר של התחום הזה".

מה היו ההשערות המקובלות לגבי הסיבות לסקרנות מורבידית כשהתחלת לחקור את התחום?
"באופן מפתיע, היו מעט תיאוריות, ורובן הגיעו מהעולם הפסיכואנליטי, ואני מודה שאני קצת סקפטי לגביהן. הגישה העיקרית הייתה שאנשים צופים בסרטים אלימים או מתעניינים באירועים כדי לתת פורקן מסוים לאלימות שאצורה בתוכם, בלי להוציא אותה לפועל. התמיכה האמפירית בתיאוריות הללו היא די דלה.

"בעבודה עם החוקרים מדנמרק בחנו את קצב הלב של המבקרים. התברר שיש איזו נקודת אמצע, די דומה לכולם, של קצב לב והפרשת אדרנלין, שהיא נחשבת כיפית. ייתכן שאדם שלא קל להפחיד אותו יגיע לנקודה הזאת רק בחדר הכי מפחיד בבית הרוחות ואדם אחר יגיע אליה כבר ב'בווו' הראשון, אבל קצב הלב שיאפיין מצב 'כיפי ולא יותר מדי מפחיד' דומה פחות או יותר. בנקודה הזו אנשים מחייכים וצוחקים יחד עם הצרחות שלהם ואומרים שהם נהנו ורוצים לבוא שוב.

"זה נכון גם לגבי אדרנלין ממצב סכנה אמיתי. 'ג'אנקי של אדרנלין' ישים את עצמו במצבים מאוד מסוכנים, כי אחרת הלב שלו לא דופק מספיק חזק כדי לקבל את תחושת הכיף". אדם אחר יקבל אותה תחושה כשהוא נותן שם בדוי בסטארבקס, אבל קצב הלב שלהם יהיה דומה.

"אנחנו חושבים שלאנשים שונים יש כמות שונה של רצפטורים במוח לאותם נוירוטרנסמיטורים שמופרשים בעת פחד, ולכן הם מרגישים אותו גירוי בעוצמות שונות. אם נחשפים שוב ושוב לסכנה, יש הביטואציה, גם ברמה הפסיכולוגית (הבנו שאותו גירוי בעצם לא כל כך מסוכן) וגם ברמה הפיזיולוגית, הביטואציה לאדרנלין עצמו".

אבל למה זה כיף מלכתילה, בעצם?
"כנראה קודם כול משום שזה מעניין. לעומת העולם הרגיל שלנו, הסיכון או הפחד תופסים את תשומת לבנו. כשאנחנו כל כך קשובים, מתרחשת למידה מהירה, ואנחנו מרגישים איזשהו תגמול על הלמידה המהירה הזאת".

כלי לוויסות חרדות

אחד הממצאים המעניינים של סקריבנר היה שאנשים שנוטים לסקרנות מורבידית, לצפייה בסרטי אימה ולחיפוש אחר ריגושים פיזיים הם גם אנשים מעט יותר נוירוטיים, עם רמות חרדה יותר גבוהות. "מדוע שמישהו שמלכתחילה חרד ירצה לעבור חוויות מפחידות? זו השאלה העיקרית שאני שואל את עצמי היום, ואני מתחיל להתכנס לתשובה שמדובר באסטרטגיה של ויסות רגשי עצמי. למעשה, יש יותר מאסטרטגיה אחת. יש כמה דרכים שבהן סרט יכול לשמש כלי ויסות.

"עצם החשיפה לסרט היא מעין CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) אישי. כלומר, אנחנו מציגים לעצמנו במכוון רעיונות ותמונות שמטרידים אותנו, כדי לעשות לעצמנו הביטואציה של התגובה, בסביבה נשלטת. כמו שמישהו שחושש מעכבישים יתבקש על ידי הפסיכולוג שלו תחילה לדמיין עכביש, אחר כך לראות תמונה של עכביש, אחר כך סרטון של עכביש ולבסוף עכביש אמיתי. אנחנו כמובן לא רוצים לפגוש רוצח סדרתי אמיתי, כי בניגוד לעכביש זה באמת מזיק, אבל לפעמים זו דרך של אנשים להרגיל את עצמם לפחד הכללי שיש להם מהעולם שבחוץ".

אבל זו לא כל התורה. "אסטרטגיה שנייה היא לשים את החיים שלנו בפרופורציה. מה שמתרחש בסרט הוא כל כך נורא ומחריד, שהוא דורס את החרדות הקטנות והיומיומיות שלנו, וגורם להן להיראות ניתנות לניהול באופן יחסי. אבל זה גם יותר מורכב מכך. לפעמים החרדה שלנו מתבטאת במחשבה מעגלית (רומינציה) בלתי נגמרת על נושא מסוים. למשל, נחזור שוב ושוב לאותה שיחה עם הבוס שבה אמרנו משהו מפדח. מבחינת החיים האישיים שלי זה יותר מפחיד מכל ליצן רצחני. אם ננסה כעת לצפות בקומדיה רומנטית, אולי הרומינציות יימשכו במקביל לסרט. אבל אימה מושכת את תשומת הלב. אם זה מפחיד מספיק, זה שואב את הקשב לגמרי ונותן מנוחה מהרומינציות. מרואיינים ששאלנו על הסיבה שהם צופים בסרטים מפחידים ציינו גם את זה.

"אנחנו רואים כאן בעצם מגוון של טכניקות שבהן אנשים שונים משתמשים כדי לווסת סוגים שונים של חרדה בחיים שלהם באמצעות הסרטים המפחידים". לאנשים שונים אישיות שונה, הוא אומר. חלקם צריכים את הפרופורציות, אחרים את השליטה.

ישנם סוגים שונים של סרטים שעובדים עבור סוגים שונים של ויסות?
"אנחנו חוקרים ממש עכשיו את השאלה הזאת. ישנם כנראה הבדלי ז'אנר - יותר מתח, יותר אימה. גרפי או פחות גרפי. ראיינו אנשים עם דיכאון, שאמרו שהם אוהבים סרטי אימה מאוד מאוד גרפיים, כי סוף סוף הם מסוגלים להרגיש משהו.

"בדקנו גם הבדלים בהעדפות של סרטים עם סוף סגור (המפלצת מתה) לסוף פתוח, אבל עדיין לא גילינו בדיוק את מאפיין האישיות של כל העדפה. יש מי שאוהבים מפלצות מופרכות ואחרים שאוהבים סרטי 'פשעים אמיתיים', שיכולים להתקיים ואפילו התקיימו במציאות".

זה תמיד נראה לי מוזר - מילא מפלצת שחדלה להתקיים כשהסרט נגמר, אבל להיחשף לכל כך הרבה נשמות מרושעות ומעוותות, ואחר כך לחשוב, אולי השותף שלי כזה? אולי אני כזו? אולי בכלל כל האנושות היא כזו?
"אני חושב שזה אכן מאוד מקריפ לחושב שהאנושות היא כזו, אבל אם אני ממילא חושב שהאנושות היא כזו, אולי זה מרגיע אותי שיש אישור למה שאני מרגיש. בנוסף, סרט כזה מלמד אותי איך להיזהר. הנה, כך רוצחים סדרתיים פועלים. כך אזהה אותם. הנה, זה החור בתוכנית שלהם. אנשים עשויים להרגיש שהם יותר מוכנים לעולם, ואז באופן פרדוקסלי הם מרגישים יותר מוגנים".

הזומבים שיכינו אותנו למגפה

וכך אנחנו מגיעים למחקרו האחרון של סקריבנר, שהתפרסם בהרחבה ועסק בקשר בין מגפת הקורונה לסרטי זומבי. בגלל דמיון מסוים בין עולם שמותקף על ידי זומבים לבין עולם שמותקף על ידי וירוס (ראו מסגרת), אנשים שראו סרטי זומבים רבים לפני 2020 הרגישו מוכנים יותר למגפה, כך על פי המחקר. "מי שראו סרטי זומבים, סרטי מגפות ופלישת חייזרים הרגישו יותר חסינים פסיכולוגית, פחות מבוהלים ופחות דיכאוניים. זה לא שאגיד עכשיו לאנשים, לכו לראות סרטי זומבים כדי ללמוד מה שצריך על הפנדמיה. לא, להקשיב למשרד הבריאות זו הדרך הנכונה ללמוד מה צריך לעשות. אבל ברמה הרגשית אנשים הרגישו יותר חסינים. התמונות של הרחובות הריקים, החנויות הסגורות והסטוקים של נייר הטואלט היו להם יותר מוכרות".

היו בכל זאת טקטיקות מתוך הסרטים שהם ממש יישמו?
"אולי, אבל זה לא מה שחיפשנו, אלא את שיטות הוויסות. אנחנו רואים שכשאנשים צופים בסרטי האימה, הם משתמשים אפילו באופן לא מודע בטכניקות פסיכולוגיות כדי לשלוט בפחד שלהם. הם מעריכים מחדש את הסיטואציה ואומרים לעצמם 'זה רק סרט', ואולי במגפה הם יכולים להגיד 'זה לא נורא, אני עדיין פה בבית ובטוח'. זה נקרא Cognitive reappraisal, הערכה מחדש של הסיטואציה ממבט חיצוני כדי לשכנע את עצמך שאתה יכול להתמודד איתה. צופים בסרטי אימה גם ידעו לשלוט בתגובה הפיזיולוגית שלהם באמצעות נשימות עמוקות".

האם לצופי סרטי האימה לא היה רגע של שבר סביב הפנדמיה, כשהם הבינו שזה לא סרט ושזה גם לא נגמר?
"יכול להיות שאנחנו צריכים לבקר את האנשים שוב ולראות אם הם עדיין מתמודדים כמו שצריך. אם הם באמת למדו מהסרטים הללו איך לשלוט בפחד, אולי הם נותרו חסינים. אם החסינות שלהם נבעה מכך שהם ניסו לדמיין שהם בסרט זומבים כיפי, אז יכול להיות שכשהמציאות הכתה, ההגנות שלהם נשברו".

יש מגזר שלם של אנשים שלא אוהבים סרטי אימה וחושבים שהדבר היחיד שהם מלמדים זה איך לפחד יותר.
"אולי האנשים שלא חובבים סרטי אימה הם אנשים שבדרך כלל מרגישים קצת יותר בנוח עם החיים שלהם ולא זקוקים לדרמה הקיצונית שמספק הסרט, ולכן גם לא נהנים ממנה. אנחנו לא יודעים בדיוק. מה שכן חקרנו לדוגמה הוא את האנשים שהגיעו לבית רדוף הרוחות בדנמרק וממש פחדו אבל בכל זאת רצו להיכנס. אנשים שיצאו משם לא בצחוק ולא בצרחות הנאה, אלא חיוורים ורועדים. בשבילם, הבית הרדוף היה מפחיד מעבר ל'סוויט ספוט', לרמת הפחד שגרמה להם דפיקות לב מהנות והתרגשות.ושאלנו אותם מה הם חושבים על החוויה, וחלקם הגדול אמרו שזו הייתה חוויה טובה, כי היא אפשרה להם להתמודד עם הפחד. הם שמחו שהם הצליחו לעבור את זה בלי לברוח ובלי להישבר. הם הרגישו שהם בחנו את הגבולות האישיים שלהם ולמדו משהו על עצמם. לכן אני חושב שגם מי שלא נמשך באופן טבעי לאימה יכול להפיק ממנה תועלת לפעמים".

האם אימה מוגזמת יכולה לגרום טראומה ולהרע את מצבו של אדם?
"היא יכולה בהחלט להיות לא מהנה, מאוד לא נעימה, אבל אני לא חושב שיש עדויות לכך שיצירה פיקטיבית יכולה לגרום טראומה אצל אדם מבוגר. אולי זה יכול להיות כך אצל ילדים קטנים, שעדיין לא יודעים להפריד בין המציאות לדמיון".

סקריבנר מדגיש היבט אחר שקשור בטראומה. לדבריו, אנשים עם תסמונת פוסט-טראומתית, כמו הלם קרב, דווקא אוהבים לשחק במשחקי מלחמה. "אולי הם מרגישים שהם שולטים באותה סיטואציה שברגע האמת לא שלטו בה. לפעמים הם חולמים על חזרה לאותו מקום שבו קרתה הטראומה כדי לתקן ולצאת מנצחים. ייתכן שמשחקי אימה, סרטי אימה, ספרי אימה, יכולים לתת להם תחליף לכך.

"ילדים עוסקים גם הם בחשיפה לפחד ובוויסות שלו באופן אקטיבי. יש המון סימולציה של פחד במשחקי ילדים. במשחקי הדמיון מופיעות תמות של מרדפים, אנשים רעים ומוות. אפילו במשחקים הפשוטים ביותר ישנה איזו סימולציה של סיטואציות לא נעימות מהמציאות - בתופסת צריך לברוח ממשהו, במחבואים יש חשש והתרגשות, שחלילה לא ימצאו אותך. ילדים מחפשים את החוויות הללו. הם קצת יותר מחושלים מכפי שנהוג לחשוב".

האם התנהגנו בתקופת הקורונה כמו בסרט זומבים?

הספר "תיאוריות של פוליטיקה בינלאומית עם זומבים" של הסופר פרופ' דניאל דרזנר, שיצא לאור ב-2014, ניסה להסביר כמה תיאוריות פופולריות בפוליטיקה הבינלאומית דרך השאלה: מה היה קורה לשיתוף הפעולה הבינלאומי אם העולם היה נתון כעת תחת מתקפת זומבים. ב-2020, הייתה לו פחות או יותר אפשרות לבדוק אם הוא צודק.

יש דמיון מטריד בין התקפת זומבים בייצוג התרבותי שלה, לבין מגפה, טוען דרזנר בכתבה שפורסמה באתר foreignpolicy.com. סרטי זומבי מתחילים בקיומה של תרבות, שמותקפת על ידי גורם אשר - כמו וירוס - אין שום סיכוי להידיין איתו והוא רק רוצה להתרבות. אחרי שמתגלה המתקפה, מתחיל המיקוד בתגובת בני האדם, והיא גרועה. תחילה ישנם ניסיונות לסולידריות, אך עם הזמן בני האדם פונים אלה נגד אלה, וזה מה שמאפשר לזומבים לחזק את אחיזתם. מוסדות בירוקרטיים מספקים מידע לא מהימן, אחר כך מרימים ידיים ובסוף הם הופכים להיות לא רלוונטיים, או חלק מהבעיה. בשלב הזה נשאר לאדם הסביר רק לאגור מזון, להתחבא ולחכות. אולי זה יפגע באחרים, אבל לא בו. אולי זה ייעלם מעצמו.

גם במגפת הקורונה ראינו תחילה גילויי סולידריות הירואיים ואחר כך היא התפרקה בהדרגה, אבל לא לגמרי. עצם העובדה שאתם קוראים את הכתבה הזאת היא סימן לכך שהתרבות כפי שאנחנו מכירים אותה עדיין קיימת. גם המערכות שלנו עדיין קיימות, גם אם הן לא במיטבן. החשמל והמים ממשיכים לזרום והמשלוחים מהסופרמרקט מגיעים ליעדם. אמנם יש חוסר אמון, כעס בין מגזרים ובין מדינות, הפייק ניוז חוגג ואפילו ראינו התקפה ישירה על הדמוקרטיה החזקה בעולם. אבל התרבות כולה לא חדלה להתקיים.

למעשה, אומר דרזנר, רוב סרטי הזומבים לא מראים אחד לאחד כיצד החברה מתפרקת, וזאת משום שמדובר בתרחיש לא סביר. בני אדם יכולים להיות תחרותיים, קטנוניים ומרושעים, אבל הם גם יצורים חברתיים ומשתפי פעולה בטבעם, וגם נסמכים יותר על הנהגתם ומוסדותיהם מכפי שניתן אולי לנחש. "בשום סרט זומבים לא רואים אנשים שולחים מתנות לצוות הרפואי", הוא אומר.

קולטן סקריבנר

בן 28, דוקטורנט במחלקה להתנהגות אנושית באוניברסיטת שיקגו וחוקר במכון למוח וביולוגיה באוניברסיטת שיקגו ● בעל תואר ראשון באנתרופולוגיה עם תת-התמחות בביולוגיה ותואר שני בביולוגיה פורנזית ● התנדב במוזיאון לחקר העצמות, ולפי כתבה שפורסמה ב"שיקגו טריביון", הוא עדיין מחזיק עצמות בדירתו. לצורכי מחקר ● עוד משהו: באופן שהולם את מחקריו, הוא נולד ב-Slaughterville, אוקלהומה

עוד כתבות

דליה קורקין, ומתחם טיפול של עמל ומעבר / צילום: מצגת החברה

הנפקת עמל ומעבר הושלמה בבורסה לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל

השלמת ההנפקה מגלמת לעמל ומעבר שווי של כ-2.6 מיליארד שקל - נמוך במאות מיליוני שקלים מהתוכנית המקורית של החברה ● פרסום התוצאות הסופיות של ההנפקה צפוי לשבוע הבא, כאשר ככל הנראה קודם לפרסום יפורסמו תוצאות לרבעון השלישי של הרשת

אדמירל (במיל') גארי ראפהד / צילום: נעמה קליין

"זה לא הזמן לנוח": האדמירל האמריקאי שמפציר בישראל להתכונן לעימות הבא מול איראן

אדמירל (מיל') גארי ראפהד, מפקד צי ארה"ב לשעבר, מזהיר כי האיום הימי של איראן ושלוחותיה רחוק מלהסתיים ● בראיון לגלובס הוא מדבר על הכישלון מול החות'ים, על הלייזר שצפוי לשנות את מאזן ההגנה ועל עתיד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ● ויש לו אזהרה: "דווקא עכשיו, כשהרובים שותקים, זה לא הזמן לנוח"

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארון החטוף החלל הועבר לישראל

ישראל רוצה לגבש הסכם סיוע ביטחוני חדש וארוך טווח עם ארה"ב ● זעזוע בעולם מאלימות המתנחלים - והביקורת החריפה על אוזלת-היד של הרשויות ● דיווחים פלסטיניים: תקיפות מהאוויר בעיר עזה, כוחות צה"ל פתחו באש בח'אן יונס ● דיווח מלבנון: מטוסי חיל האוויר של צה"ל הפציצו בעיירה עייתרון ● עדכונים שוטפים

המדריך לפורש לפנסיה / צילום: Shutterstock

הטיפים שיכולים לחסוך לכם מיליון שקל ויותר: מה צריך לדעת כשפורשים לפנסיה?

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● יציאה לגמלאות כרוכה באינספור תכנוני והטבות מס, סנכרון בין מוצרי השקעה וחיסכון שונים שנצברו לאורך השנים, ודילמות שיכולות לעלות לכם הון ● גלובס עונה על כמה מהשאלות המרכזיות עבור הפורשים לפנסיה: האם כדאי למשוך את הכסף כקצבה או בבת אחת, ואיך דואגים שהחיסכון יעבור לדור הבא?

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

ההפסד הגדול של החוסכים בקופות הגמל להשקעה

המכה לקופות הגמל להשקעה ● שר האוצר מדבר על הורדת מסים שכבר התקזזה ● ואם הממשלה לא מטפלת, הערים ייכנסו לתמונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדמיה של מרכז הדיפ-טק של Awz בישראל שיוקם באזור התעשייה החדש טרה-פארק באשקלון / הדמיה: גליל הנדסה

הקרן הקנדית שרוצה להקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה של 5 מיליארד שקל

חברת השקעות הדיפנס-טק הקנדית עוז (Awz) של ירון אשכנזי, בה משמשים כיועצים גם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, מתכננת להקים מפעל שבבים חדש בישראל ● מדובר בתוכנית גרנדיוזית שסך ההשקעה הכולל בה עשוי להגיע ל-40 מיליארד שקל

יעל אבירם רוזנפלד / צילום: כפיר זיו

מנהלת הגיוס של אנבידיה בישראל: "הג'וניורים הם השקעה לטווח ארוך"

יעל אבירם רוזנפלד, שמובילה את תחום הגיוס של ענקית השבבים בישראל, מגלה מה החברה מחפשת דווקא במועמדים צעירים - ומדוע סקרנות, גמישות ויכולת למידה חשובות יותר מניסיון ● בראיון לגלובס היא מדברת על האיזון בין טכנולוגיה לאנושיות, ועל החוסן שנדרש כדי להחזיק מעמד בעולם שמשתנה כל הזמן

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ

הדוחות הראשונים של ויה: ההכנסות זינקו, ההפסד גדל

חברת ויה, שפיתחה טכנולוגיה לתחום התחבורה הציבורית החכמה, הונפקה בבורסת ניו יורק לפני כחודשיים ורושמת מאז תשואה חיובית של 9.8%, כשהיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר ● ההפסד הנקי החשבונאי שלה גדל ב-73% ל-36.9 מיליון דולר, אך ההפסד הנקי המתואם התכווץ ב-33% ל-9.7 מיליון דולר

סניף של fifth third bank. דיווח על מחיקה של מאות מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock

קריסות גדולות עוד לפנינו: האם האשראי הפרטי יהפוך למשבר הסאב־פריים הבא?

שני בנקים בארה"ב מחקו כ־400 מיליון דולר וקרנות נסגרות, בעקבות חשיפות למלווים בעייתיים באשראי פרטי ● קרן המטבע תדלקה את החששות עם הערכה שהבנקים בעולם חשופים לתחום ב־4.5 טריליון דולר ● איפה טמונה הסכנה העיקרית, ומה תהיה ההשפעה בישראל?

פרנץ' טוסט בגוטל'ה / צילום: מיכל אורדן

כך הפך יישוב קטן וחינני בישראל לעיירה תוססת עם סודות מקומיים

ארוחות בוקר שמשתרך אליהן תור ארוך, קוראת בקלפים, 3,000 זוגות נעליים מיניאטוריות מכל העולם וחנות קונספט לכלים נדירים ● ביקור באבן יהודה ● חגית אברון תופרת יום

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפרקליטות מציעה: שופט עליון בדימוס ילווה את חקירת הפצ"רית

מוקדם יותר היום, שר המשפטים יריב לוין עדכן את בג"ץ כי לא הגיע להסכמות עם היועמ"שית והפרקליטות לגבי מינוי גורם שיפקח על חקירת הפצ"רית היוצאת, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, ומשכך הוא עומד על מינוי אשר קולה למפקח על החקירה

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה השנתי באוקטובר ללא שינוי - 2.5%; מחירי הדירות יורדים חודש שביעי ברציפות

מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.5%, כאשר עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות והלבשה והנעלה ● מחירי הדירות ירדו באוגוסט-ספטמבר ב-0.3% בהובלת מחוזות חיפה ומרכז ● יוני פנינג, מזרחי טפחות: "הסתברות של 90% להורדת ריבית על ידי בנק ישראל" ● הדולר מתחזק מול השקל

מתקן התפלה באשקלון / צילום: יח''צ

מחיר המים יעלה פחות מהצפוי בינואר - אך ההתייקרות הגדולה פשוט נדחית

רשות המים קבעה עלייה של כ־2.5%, שמסתכמת אמנם בתוספת שלושה שקלים בחודש למשק בבית ממוצע - אך מדובר במחיר הגבוה ביותר שנרשם בעשור האחרון ● ואולם, במקור המחיר צפוי היה לטפס בשיעור גבוה יותר של כ־7%, שהתמתן בעקבות דחייה של עלויות התפלה והשקעות לשנים הבאות

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

חדלות פירעון / אילוסטרציה: Shutterstock

האם קיימת זכות "למכר עצמי" של דירה ממושכנת בהליך חדלות פירעון?

פסק דין שניתן לאחרונה מדגיש כי חייבים ונושים צריכים להבין שהליך חדלות פירעון משנה את מסגרת הזכויות והשליטה בנכסים

סיילספורס / צילום: Reuters, Rafael Henrique

סיילספורס רוכשת סטארט־אפ ישראלי בן שנה בכ-100 מיליון דולר

דוטי, שהוקמה ב־2024, פיתחה "מוח ארגוני" מבוסס בינה מלאכותית, שמרכז את כלל הידע הפנים־ארגוני ומנגיש אותו לעובדים בצורה מיידית ומותאמת הקשר ● בסיילספורס ציינו כי שילוב הטכנולוגיה והצוות של דוטי, יחזק את מרכז המחקר ופיתוח ה-AI של החברה בישראל

סקוט ראסל מנכ''ל נייס / צילום: באדיבות נייס

נייס עקפה את ציפיות האנליסטים ברבעון השלישי, אך הנמיכה את תחזית הרווח השנתית; "רואים המשך תאוצה בתנופת ה-AI"

נייס הציגה צמיחה דו־ספרתית ברווח הנקי של הרבעון השלישי, שהסתכם ב-145 מיליון דולר, אך עדכנה כלפי מטה את תחזית הרווח השנתית בכ-1.5% ● החברה דיווחה גם על צמיחה דו־ספרתית בהכנסות הענן, הודות לפעילות בתחום ה-AI ● זינקה בת"א ובוול סטריט

עדי חבשוש בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

אין אותי? דווקא יש: הפרסומת של מזרחי טפחות היא הזכורה ביותר השבוע

הפרסומת האהובה ביותר השבוע נוצרה כבר לפני חמישה חודשים ושייכת לביטוח 9, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני הן בזכירות והן באהדה נמצאת וולט, שמקדמת שירות חדש בעזרת הכינים של משפחת זילברשץ–בנאי

ממדאני ודוואג'י בליל הבחירות בניו יורק / צילום: Reuters, Neil Constantine

ללא שרוולים, עם רקמה פלסטינית: מיהי הגברת הראשונה של ניו יורק

ראמה דוואג'י נמנעה מלקחת חלק בקמפיין של בעלה, ראש העיר הנבחר של ניו יורק זוהרן ממדאני ● וזה לא שהיא נמנעת מהפוליטי: האיורים שלה עוסקים בנעשה בעזה ובסוריה, ודרכם היא מאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה" ● זו האישה לצידו של זוהרן ממדאני