גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנסייה היא לא עסק: לא תשלם על היטל השבחה על מכירת קרקע

הכנסייה האנגליקנית ברמלה מכרה קרקע והתבקשה לשלם היטל השבחה • הכנסייה טענה כי היא עוסקת רק בפעילויות דת וצדקה ולא בפעילות בעלת גוון עסקי ומסחרי, ולכן היא פטורה מהיטל • מה קבע השופט?

בית הארחה של הכנסייה ברמלה / צילום: Shutterstock
בית הארחה של הכנסייה ברמלה / צילום: Shutterstock

האם כנסייה המשכירה ומוכרת נכסי נדל"ן, וכן מנהלת בתי הארחה ברחבי העולם, נחשבת לעסק, ועל כן חייבת בהיטל השבחה בעת מכירת נדל"ן? על שאלה זו השיב לאחרונה שופט בית המשפט המחוזי בלוד, צבי דותן, בשלילה, לאחר שדחה את עמדת עיריית רמלה שלפיה יש לחייב את הכנסייה האוונגלית אפיסקופלית בירושלים ובמזרח התיכון בהיטל השבחה בגין מכירת נכס ברמלה, כיוון שפעילותה בעלת גוון עסקי-מסחרי.

רקע: מי צריך לשלם היטל השבחה

הכרעת בית המשפט המחוזי ניתנה בערעור שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמלה על החלטת ועדת הערר לפיצויים והיטל השבחה, אשר קבעה כי הכנסייה האוונגלית אפיסקופלית זכאית לפטור מהיטל השבחה , לפי סעיף 19(ב)(4) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה. הסעיף מעניק פטור מהיטל השבחה בתנאי שמבקש הפטור "אין עיסוקו לשם קבלת רווחים" או שהתמורה בעד מכירת המקרקעין משמשת או מיועדת לשמש למטרה ציבוריות.

הכנסייה, אשר שייכת לזרם האנגליקני, הייתה הבעלים של מקרקעין ברמלה. המקרקעין היו נכס נפקד, שהוקנה לאפוטרופוס לנכסי נפקדים והועברו לכנסייה. היא יזמה תחילה תוכנית לשינוי ייעוד הקרקע לטובת שטח לדיור מוגן/בית אבות.

בעקבות אישור התוכנית הגישה הכנסייה בקשה להיתר בנייה לבניית בית דיור מוגן בן 170 יחידות דיור, בבניין בן 17 קומות וארבע קומות מרתף. הבקשה אושרה, אך במקביל העירייה דרשה מהכנסייה היטל השבחה בגובה כ-2.9 מיליון שקל.

ערר שהגישה הכנסייה על החיוב נדחה מהטעם שהפטור יכול להתקיים רק במקום שמימוש הזכויות נעשה בדרך של מכר, ואולם במקרה זה לא היה מימוש בדרך של מכר, אלא בדרך של היתר בנייה.

הכנסייה הגיש ערעור מינהלי על החלטה זו אך בטרם הדיון בו החליטה למשוך את בקשתה להיתר בנייה, וכן את הערעור, ומכרה את המקרקעין לקבוצת פרימיום אקסס השקעות (רמלה) בע"מ.

המכירה: היטל בגובה 3 מיליון שקל

בעקבות מימוש הזכויות בדרך של מכר קיבלה הכנסייה דרישה לתשלום היטל השבחה, בסך של כ-3 מיליון שקל. הכנסייה הגישה באמצעות עו"ד רון צין ותומר גור ממשרד שביט בראון גלאון צין ערר לוועדת הערר על חיוב זה בנימוק שהיא זכאית לפטור מהיטל השבחה, לפי סעיף 19(ב)(4) של התוספת השלישית לחוק, הערר התקבל ובוטלה הדרישה לתשלום ההיטל.

עו"ד רון צין / צילום: איל יצהר

על החלטה זו ערערה העירייה למחוזי. העירייה טענה כי תנאי הפטור שקובע כי "אין עיסוקו לשם קבלת רווחים" לא מתקיים, כיוון שהכנסייה מאוגדת מחוץ לישראל וחולשת על נכסי נדל"ן רבים, פעילותה היא בעלת גוון עסקי-מסחרי, היא מפעילה בתי אירוח רבים, הפתוחים לקהל הרחב.

עוד טענה העירייה כי די בכך שחלק מפעילותה של המשיבה הוא בעל גוון עסקי, המיועד לקהל הרחב, כדי לאיין את זכותה לפטור מהיטל השבחה.

עוד טענה העירייה כי גם התנאי השלישי בסעיף 19(ב)(4), קרי כי "אותם מקרקעין או התמורה בעדם, משמשים או מיועדים לשמש למטרות האמורות" - גם הוא לא מתקיים. זאת, נטען, כיוון שהמקרקעין אינם משמשים בפועל לאיזו מן המטרות הציבוריות המנויות בסעיף. התוכנית החלה על המקרקעין מייעדת אותם להקמת בית דיור מוגן, וזה איננו חוסה תחת אחת המטרות הציבוריות הללו.

מנגד טענה הכנסייה, באמצעות עו"ד צין, כי מתקיים גם מתקיים התנאי "שאין עיסוקו לשם קבלת רווחים", כיוון שהכנסייה היא גוף דתי, והיא מעניקה שירותי דת קהילתיים וציבוריים בתחום הבריאות, החינוך, הסעד והצדקה.

עוד נטען כי המבחן להענקת הפטור איננו אם קיים רווח מהפעילות, אלא מהי המטרה שלשמה פועל הארגון. אין משמעות לעצם הפקת רווחים, אלא השאלה היא האם הרווחים מחולקים בין החברים - והכנסייה אינה מחלקת רווחים בין חבריה. העודפים מההכנסות משמשים אך ורק לקידום מטרותיה הדתיות והחברתיות.

ההחלטה: הפעילות אינה עסקית ומסחרית

השופט דותן קבע כי הוא מקבל את קביעותיה של ועדת הערר שלפיהן הכנסייה היא מוסד שאין עיסוקו לשם קבלת רווחים. "זוהי קביעה עובדתית, הנסמכת על שלל ראיות שהוצגו בפני ועדת הערר. בית המשפט בערעור אינו מתערב, בדרך כלל, בקביעות עובדתיות של ועדת הערר, אלא אם נפלה טעות הבולטת על פניה, וזה אינו המקרה כאן", נקבע.

עוד דחה השופט את טענת העירייה כי פעילות הכנסייה היא בעלת גוון עסקי-מסחרי, וקבע ש"לא יכול להיות ספק בכך שמטרות פעילותה של הכנסייה הן מטרות דת, צדקה, וכדומה, ולא של השאת רווחים. גם אם ישנם רווחים, הדבר איננו הופך את המשיבה לגוף שעיסוקו 'לשם קבלת רווחים'. הוכח בפני ועדת הערר שהכנסייה היא מוסד לדת, שפעילותו פעילות דתית וחברתית, גוף הפועל לטובת הציבור, ולא לרווחתם הפרטית של חבריו".

עוד דחה השופט את טענת העירייה שלפיה סעיף הפטור מהיטל ההשבחה כולל תנאי כפול ומצטבר - כי המקרקעין משמשים או מיועדים לשמש למטרות הציבוריות, וגם שהתמורה בעדם משמשת או עתידה לשמש למטרות אלה.

פטור מהיטל השבחה

הפטור מהיטל השבחה ניתן בין היתר למוסד שמטרותיו חינוך, תרבות, מדע, דת, צדקה, סעד, בריאות וספורט או למקרקעין של הקדש ציבורי, בתנאי שאין עיסוקם בקבלת רווחים, והמקרקעין מיועדים לשמש לאותן מטרות.

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מטפס בכ-1.5% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום