גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג“ץ ביקש הבהרות על חלקו של נתניהו בפרשת המניות: "איך זה קשור לתפקידו?"

בג"ץ דן בעתירות לפתיחת חקירה נגד רה"מ בפרשת הצוללות ובפרשת מכירת המניות שרכש מבן-דודו ● השופטים הקשו על העותרים בנוגע לטענת ההתיישנות על פרשת המניות ומידת הקשר שלה לצוללות

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות / צילום: רפי קוץ
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות / צילום: רפי קוץ

שופטי בג"ץ דנו היום (ב') בשלוש עתירות, שבמסגרתן דרישה להורות ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת הצוללות וכלי השייט (פרשת 3000) ולהקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין.

במסגרת הדיון ביקשו השופטים, ניל הנדל, יצחק עמית ונעם סולברג, הבהרות על חלקו של נתניהו בפרשת המניות. זאת, בעקבות דרישת העותרים לחקור את נתניהו גם בפרשה זו, כספיח לפרשת הצוללות. את העתירות הגישו התנועה לאיכות השלטון, משמר הדמוקרטיה וקבוצת אנשי הייטק ועסקים בהם אורני פטרושקה.

התנועה לאיכות השלטון צירפה לעתירה 54 תצהירים של בכירי מערכת הביטחון לשעבר המבקרים את התהליכים שנגעו לרכישת צוללות וכלי השייט ולמתן האישור לגרמניה למכור צוללות למצרים.

במרכז פרשת הצוללות שתי עסקאות בין ישראל לתאגיד הגרמני טיסנקרופ לרכישת שלוש צוללות בשווי של 1.5 מיליארד אירו וספינות טילים להגנה על אסדות הגז בשווי 430 מיליון אירו. על-פי החשד, ההחלטות על רכש כלי השייט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים, הטיית מכרזים והעברת כספי שוחד. בדצמבר 2019 החליט היועמ"ש אביחי מנדלבליט על הגשת כתבי אישום בפרשה, בכפוף לשימוע, נגד מקורבים של ראש הממשלה ונגד בכירים במערכת הביטחון.

במרכז פרשת המניות עומדת מערכת היחסים בין נתניהו לבן -דודו, נתן מיליקובסקי. נתניהו קנה ב-2007 מניות מיעוט בחברת סידריפט של מילקובסקי, העוסקת בתחום הפלדה והקשורה לספקית של טיסנקרופ, ממנה רכשה ישראל צוללות. בשנת 2010, כשהוא מכהן כראש ממשלה, מכר נתניהו את המניות ברווח משמעותי של כ-16 מיליון שקל. החשד היה כי נתניהו קנה מניות בהנחה ומכר אותן ברווחים גבוהים, תוך שזכה להטבה כלכלית אסורה. כמו כן, עלו טענות כי נתניהו קידם את עסקת הצוללות עם גרמניה רק כדי שערך מניות הפלדה שבידיו יעלה. היועמ"ש החליט שלא לחקור את הפרשה בגין היעדר תשתית ראייתית והתיישנות של חלק מהחשדות. 

"ראש ממשלה שמקבל 16 מיליון שקל זה דבר מטריד"

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, טען כי הצוללות השישית שנקנתה לא הייתה נחוצה, וכי מספר הצוללות שצה"ל נזקק להן הוא חמש. שרגא הוסיף כי "הצוללות הוא הנשק היקר ביותר, מתקרב למיליארד דולר, והתחזוקה שלו במשך השנים יכולה להגיע ל-4-5 מיליארד דולר. לא צריך להסתכל על זה רק כאירוע אסטרטגי אלא גם כאירוע כלכלי".

"משפט יכול לקחת שנים. למה לא לשקול אפשרות של ועדת חקירה בנושאים שלא מתנגשים עם ההליך הפלילי?", אמר שופט בית המשפט העליון ניל הנדל לנציגת המדינה, עו"ד שוש שמואלי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה.

השופט יצחק עמית הוסיף כי ניתן לנהל את הוועדה בדלתיים סגורות, תהה איפה ישנה התנגשות, ואף הוסיף כי יש שאלות שצריכות להישאל בפרשה. גם נציגת המדינה אמרה בדיון כי "במישור הציבורי עולות טענות הדורשות בירור, אבל לא בהיבט הפלילי".

מוקדם יותר פנו השופטים לעותרים וביקשו הסברים כיצד נקשרת פרשת הצוללות למניות שמכר ראש הממשלה. השופט עמית אמר: "אין מחלוקת שראש הממשלה היה מעורב בארבעה היבטים מתוך החמישה בפרשה - רכישת הצוללת השישית, צוללות 7-9, ספינות המגן ואישור המכירה למצרים. לגבי הפרטת המספנות אין לנו מידע. השאלה היא איך פרשת המניות קשורה?".

עו"ד אביגדור פלדמן, שטען בשם משמר הדמוקרטיה, אמר כי "ראש ממשלה שמקבל 16 מיליון שקל זה דבר מטריד", וכי "ברור לגמרי לפי כל עיקרון בלי קשר לצוללות, 16 מיליון שקל בחשבון ראש הממשלה צריך לבדוק!".

עו"ד יוסי כהן טען בדיון מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וציין כי "נתניהו הרוויח מהמניות 8 מיליון שקל". מדובר למעשה בגרסה ראשונה של נתניהו לעניין הרווחים מהמניות, כאשר היועץ המשפטי לממשלה כתב כי נתניהו קיבל 4.47 מיליון דולר.

ההחלטה שלא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות וכלי השייט (תיק 3000) התקבלה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כבר בתחילת החקירה בשנת 2016. ראש הממשלה נותר מחוץ לתמונת החשדות, למרות שעל-פי הראיות עסק רבות בהליך רכש הצוללות וכלי השייט, וקרוביו נחקרו בפרשה. בין היתר, משה (בוגי) יעלון, שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, טען כי לא ייתכן שנתניהו לא ידע על מעשי מקורביו.

בדצמבר 2019 החליט מנדלבליט כי רכש הצוללות וכלי השייט נעשה תוך הטיית מכרזים והעברת תשלומי שוחד. הוחלט על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע לדמויות בולטות בכוורת המקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהם בן-דודו, עו"ד דוד שמרון; השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, אליעזר (מודי) זנדברג; ודוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה; לצד קציני הצבא הבכירים לשעבר המעורבים בפרשה - תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש ואלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום.

טענת התיישנות

המדינה טוענת בתגובתה כי החלטת היועמ"ש בעניין הצוללות וכלי השייט כבר עמדה לביקורת שיפוטית, ובית המשפט לא מצא לנכון להתערב במסקנה כי לא התגבשה תשתית ראייתית המצדיקה חקירה פלילית של ראש הממשלה.

אשר לפרשת המניות, המדינה טוענת כי אין חשד סביר לביצוע עבירה, וכי טענת העותרים היא השערה בלבד. עוד מוסיפה המדינה כי קיים קושי בחלוף 13 שנים מרכישת המניות לאתר עדים ומסמכים של חברות ובנקים מחוץ לישראל, וכי חלוף הזמן מעורר שאלות של התיישנות מהותית, אשר לגבי חלק מהנושאים חלה עוד טרם שהובא הנושא לפתחה של מערכת אכיפת החוק.

בתגובת ראש הממשלה שהוגשה על-ידי עורך דינו יוסי כהן, מסתמך נתניהו על החלטת מנדלבליט שלא לחקור אותו בפרשה על כל חלקיה, וטוען כי בג"ץ כבר דן בעניין. נתניהו מתעלם מכך שבית המשפט לא דן בפרשת המניות. עוד טוען נתניהו כי העותרים נסמכים על הסקת מסקנות שגויה ולא על ראיות, וכי היועץ בחן את התצהירים שהוגשו במסגרת העתירה ולא מצא שהן מצדיקות פתיחה בחקירה.

מאות מפגינים מחוץ לדיון

במהלך הדיון מאות מפגינים התאספו בסמוך בית המשפט העליון לקראת הדיון בבג"ץ. המפגינים יצאו בשעת בוקר מוקדמת ממוקדים שונים ברחבי הארץ, ובשיירת משאיות, רכבים ואופנועים נשאו עשרות מייצגי צוללות לקראת הדיון בבית המשפט העליון.

תנועת "חקירה עכשיו", ששמה לה למטרה להביא לחקירת הפרשה הביטחונית, מהפגינה משעות הבוקר. בשעה 7 בבוקר יצאה שיירה מלטרון לבג"ץ בהובלת שתי צוללות ענק על משאיות ובליווי עשרות צוללות על רכבים לאורכו של כביש 1. מפגינים התפרסו עם שלטי "חקירה עכשיו" ודגלי ישראל, משער הגיא ועד לגשר המיתרים. השיירה התמקמה מול בית המשפט העליון והפגינה במהלך הדיון.

מפגינים הבוקר (ב') מחוץ לבית המשפט העליון דורשים לחקור את נתניהו על רכש הצוללות בניגוד לעמדת מערכת הביטחון / צילום: רפי קוץ

רועי פלג מ"חקירה עכשיו", העומד מאחורי מייצגי מחאת הצוללות, אמר היום  כי "לא ננוח ולא נשקוט עד שתקום בישראל ועדת חקירה ממלכתית. מגיע לנו לדעת את האמת. מדובר בפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. היום אנו שמים קו אדום ואומרים עד כאן, לא נסכים לשתוק כשלא נחקר חשד לשחיתות, למרמה והפרת אמונים. אנו מקווים שבית המשפט העליון יעשה איתנו צדק ויורה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".

מפגינים הבוקר (ב') מחוץ לבית המשפט העליון דורשים לחקור את נתניהו גם על "פרשת המניות" / צילום: רפי קוץ

בג"ץ 3921/20, 7970/20, 8124/20

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד החשודים בפרשת הצוללות וכלי השייט עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ