גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאאודי ועד קיה: אלה הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית ● כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף ● כל זאת בתנאי, כמובן, שהכלכלה תחזור לתפקוד

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

תעשיית הרכב העולמית דומה לשעון שוויצרי יוקרתי ומורכב עם מנגנון, שכולל מאות חלקים מדויקים, שכל אחד מהם מתוכנן לפעול בצורה מושלמת ומסונכרנת להפליא עם כל הרכיבים האחרים. בתנאים אידיאליים, שעונים שוויצרים כאלה מתוכננים לפעול בצורה מושלמת במשך עשרות שנים כמעט ללא תחזוקה. אבל אם רכיב אחד נפגם בשל נזק חיצוני, כמו נפילה או חדירת מים, כל המנגנון מתחיל לזייף או עוצר לחלוטין.

"המנגנון" של תעשיית הרכב כולל אלפי פסי ייצור לרכב, שמפוזרים בארבע יבשות וניזונים משרשרת לוגיסטית בינלאומית ובין־יבשתית, שכוללת מאות ספקי משנה ועוד אלפי ספקי משנה של ספקי המשנה. כל בורג, כל מעגל, כל רכיב אלקטרוני וכל משטח מתכת ופלסטיק ברכב חדש זורמים לעבר פסי הייצור בשיטת Just In Time. כלומר היצרנים כמעט לא צוברים במחסניהם מלאים של חלפים, אלא מקבלים מהספקים אספקה שוטפת ומדודה של רכיבים וחומרי גלם מכל העולם, שמשולבים מיד בתהליך הייצור.

העסק מתנהל בהתאם לתוכניות מוקפדות, שנקבעות חודשים ושנים רבים מראש בהתבסס על הזמנות מלאי מוקדמות של דילרים בכל העולם. לפיכך במצב אידיאלי, לכל רכב שנכנס לתהליך הייצור, כבר יש "כתובת" - כלומר לקוח דילר, ששילם עבורו מקדמה והגדיר את המפרט שלו.

גם תהליך הפיתוח והייצור של הדגמים העתידיים והגרסאות השונות הוא חלק מאותו "מנגנון" מורכב והוא מתנהל בהתאם לתוכניות עם אופק חיזוי של שנים: תהליך התכנון הטיפוסי של רכב חדש אורך כשנתיים ומתבצע בצורה מקבילית. כלומר, כבר בעת תכנון הרכב עובדות מחלקות שונות כדי להקים את פס הייצור עבורו ולבנות תוכנית שיווק.
כמו בכל מנגנון מורכב, גם בתעשיית הרכב די לעתים בשיבוש אחד קטן ברכיב בודד כדי "לתקוע" את כל המערכת. אבל במקרה של שנת 2020 לא מדובר בשיבוש קטן אלא, אם נמשיך את האנלוגיה מעולם השעונים, צניחה של השעון המורכב מגובה שלוש קומות והתרסקותו על המדרכה.

שנה שכולם רוצים לשכוח

זה התחיל במה שנראה כמו "תקלה מקומית" בסין. בסוף ינואר נכנסה לסגר העיר ווהאן, שבה קיימת תעשייה משגשגת של רכב ושל חלפים עבור כל תעשיית הרכב העולמית. כתוצאה מכך שותקה ונפגעה אספקת רכיבי מפתח ליצרני רכב רבים בעולם, מקוריאה ועד גרמניה, והייצור של דגמים רבים התעכב. לאחר מכן התרחב הסגר לכל רחבי סין וספקי משנה גלובליים נוספים נפגעו.

בתחילת הרבעון הראשון עוד חשבו יצרני הרכב, שהפגיעה בשרשרת הלוגיסטית והעיכובים בייצור שנגזרו ממנה, עתידים להיות הבעיה הגדולה ביותר שלהם ב-2020. אמנם בעיה יקרה, שחשפה נקודות תורפה, אבל נקודתית ובת פתרון באמצעות העברת משאבי ייצור לאתרים אחרים.

אלא שאז דילג הווירוס מסין לשאר העולם והמשבר קיבל פרופורציות אחרות לגמרי. בתוך שבועות בודדים שותקו מפעלי הייצור הגדולים באירופה, יפן, ארה"ב וקוריאה בשל הסגרים ובשל התפשטות הקורונה לפועלים במפעלי ייצור הרכב והחלפים. במקביל עצר סחר הרכב בכל שוקי המפתח לרכב חדש בעולם בשל סגרים ממושכים, התובלה הימית והאווירית שובשה בצורה קשה, תערוכות רכב ואירועים חיוניים בוטלו, יצרניות רכב גדולות וחסונות פנו לקבלת סיוע ממשלתי ופיננסי והצמיחה של כלכלות רבות נעצרה בחריקת בלמים ופנתה לאחור. התוצאה בסוף המחצית הראשונה הייתה "פגיעה רב-מערכתית": תעשיית הרכב נפגעה הן בצד ההיצע של הרכב והן בצד הביקוש של הרכב, וכל תוכניות העבודה המקוריות הושלכו לפח.

בחודשי הקיץ, לאחר השחרור מהסגרים, כבר נרשמה התאוששות מכובדת בשוקי רכב רבים באירופה ובארצות הברית כאשר סקטורים ספציפיים, דוגמת מכוניות חשמליות ורכבי פלאג-אין, אף רשמו זינוק מרשים תודות ל"תוכניות הצלה" ממשלתיות, שכללו סובסידיות נדיבות, במקביל להתאוששות מהירה של שוק הרכב הסיני.

אבל המגמה שוב התהפכה ברבעון האחרון עם חידוש הסגרים ועם השינוי לרעה בהלך הרוח של הצרכנים בעולם. מכירות הרכב שוב נבלמו במקביל להיערמות הפסדים אצל היצרנים והספקים והמשך שיבושי ייצור ואספקה. כיום כולם מבינים, שיעבור עוד זמן רב עד שהחיסונים יאפשרו לחזור לשגרה.

בשורה התחתונה, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של כ-20% במכירות ובייצור הרכב החדש בתעשיית הרכב הגלובלית, נסיגה של יותר מעשור. יתר על כן, נכון לכתיבה הסקירה זו אין אף אחד שמוכן להמר מתי תצא תעשיית הרכב, והכלכלה העולמית בכלל, מהמצב הבעייתי אליו נקלעה במשבר הקורונה, מתי תחזור לנתוני הייצור והמכירות של 2019 ומה יהיו ההשפעות המאקרו ארוכות הטווח של "השנה האבודה". האופטימיסטים מקווים להתאוששות חדה בצורת V, בדוגמה למה שקרה בשוק הרכב הסיני. הפסימיסטים חוזים מיתון גלובלי ונשארים במקלטים.

כל זה לא עתיד לשנות מהותית את הצונאמי של דגמים חדשים, מתוחכמים ונוצצים שעתידים להופיע בעולם ולנחות לחופינו ב-2021. לתעשיית הרכב לוקח, כאמור, הרבה זמן לשנות כיוון והדגמים הללו, שתכנונם החל לפני שנתיים-שלוש, לא משקפים את העתיד, אלא את העבר. לפני שנתיים-שלוש האתגרים הקשים ביותר שראו קברניטי תעשיית הרכב לפניהם היו התקינה הסביבתית האגרסיבית של 2021 באירופה והסיכון/סיכוי בשוק הרכב החשמלי שיצרה טסלה. שתי המגמות הללו הכתיבו פיתוח מואץ של עשרות דגמים חשמליים ו"מחושמלים", רבים מהם יוקרתיים, ואת אלה נראה השנה בהמונים.

חובה לציין גם שרשימת הדגמים העתידיים ל-2021, שמוצגת להלן, היא בחזקת הצהרת כוונות. אחרי שנה כה קשה, וכאשר ענן כה סמיך של אי-ודאות אופף את עתיד תעשיית הרכב והמשק הישראלי, שינויים בלוחות הזמנים של היצרנים ושל היבואנים הם די מתבקשים. לפיכך לא נופתע, אם יהיו דגמים ש"יזוזו" ל-2022. ולמרות הכול, בהחלט יש למה לצפות. קבלו אותם.

 

עוד כתבות

פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

השוק מתמחר העלאת ריבית? הנגיד מפזר את החששות ומתייחס למחויבות לתוכנית רכישות המט"ח

אם לפני כחודשיים שוק החוב תמחר ריבית שלילית, העלייה בציפיות האינפלציה שינתה את התמונה, ושוק החוב מתמחר כעת העלאת ריבית בשנה הבאה כמעט בוודאות ● בראיון ל-CNN, נגיד בנק ישראל אמיר ירון מבהיר כי הריבית תיוותר נמוכה לאורך זמן ממושך ● שוק המט"ח סוער הבוקר, בין היתר, על רקע הירידות בשווקים מעבר לים

נפתלי בנט, יאיר לפיד וגדעון סער / צילום: מארק ניימן-לע"מ, כדיה לוי, רפי קוץ

מה המפלגות מספרות לכם על כלכלה ועד כמה זה קרוב למציאות?

תקווה חדשה, יש עתיד וימינה הציגו במצע המפלגתי נתונים כלכליים ותוכניות שיוציאו את ישראל מהבוץ, אם רק יבחרו בהן • יצאנו לבדוק עד כמה הנתונים שהן השתמשו בהם קרובים לאמת • על הדרך גילינו שלמרות המצב במשק, הליכוד ומפלגת העבודה לא התפנו לפרט לבוחרים שום תוכנית כלכלית

מנכ"לית HOT, טל גרנות גולדשטיין / צילום: יח"צ אוהד רומנו

הקרב על התוכן: האם התוכניות של קשת יוסרו מה-VOD של הוט?

פקיעת ההסכמים של קשת והוט על תכני ה–VOD ואלה שעל גבי האינטרנט, מציפה מחלוקות על ערכו של התוכן אל מול חשיבותה של הפלטפורמה שעליה הוא יושב • על מה בעצם נלחמת קשת מול הוט, מדוע עם yes הושגו הסכמות, ואיך משתלב בכל זה הגורם האנושי

חוף דור מכוסה בזפת / צילום: יוסי אוזן, רשות הטבע והגנים

איזו מדינה עומדת באמת מאחורי האונייה שאחראית לאסון הזפת?

המשרד להגנת הסביבה מיהר להודיע כי האונייה שאחראית לאסון הזפת בחופי ישראל היא מלוב, ועשתה את דרכה מאיראן לסוריה ● אלא שהמציאות הימית מורכבת יותר, ובדיקת מסמכים הזמינים ברשת לכל מגלה כי הספינה רשומה בכלל תחת איי מרשל ● האם ניתן להגיע לבעלים האמיתיים שלה? לא בטוח

פרויקט WoHo / הדמיה: MAD

מגדל העץ הכי גבוה באירופה ייבנה בברלין

המבנה יהיה בעל 29 קומות ובגובה 98 מטר ● קומת המסד והקונסטרוקציה יהיו עשויים בטון יצוק, ושאר הבניין מלוחות עץ ● מדור אדריכלות

מסעדת אייבי רחוב אברהם לינקולן פינת סעדיה הגאון / צילום: איל יצהר

קרן ריאליטי מוכרת לבנייני העיר הלבנה והפניקס שטח ב-183 מ' ש'

החברות קונות מקרן ריאליטי מתחם שבו פעלה בעבר מרכזיית בזק בפינת הרחובות סעדיה גאון ולינקולן ● ריאליטי רכשה את השטח לפני שש שנים תמורת 122 מיליון שקל

מחסום משטרתי שהקימו במסגרת הסגר השני / צילום: דוברות משטרת ישראל

בפעם הראשונה בהרבה מאוד שנים - הנאורות והדמוקרטיה נמצאות בנסיגה

ההגבלות והאיסורים שהטילה ומטילה המדינה בשל הקורונה, פגעו בזכויות הפרט באופן חסר תקדים • חופש התנועה שלנו הוגבל בצורה דרמטית, האוטונומיה שלנו על גופנו נפגעה, כבודנו נרמס וזכותנו לפרטיות נשחקה עד דק • השבוע, שופטי בג"ץ הביעו את דאגתם בעניין

מושל נבאדה סטיב סיסולק / צילום: Associated Press, K.M. Cannon/Las Vegas Review-Journal

מושל נבאדה מציג תוכניות לעיר הבנויה על בלוקצ'יין

המושל סטיב סיסולק מציע לאפשר לחברות פרטיות פיתוח של 'אזורי חדשנות' עם ערים משלהם וממשלה מקומית, על מנת לחזק את כלכלת נבאדה הנאבקת

תאטרון הקאמרי / צילום: כדיה לוי

פתיחת עולם התרבות: תפוסת הקהל בהופעות ובמגרשי הספורט גדלה

שר הבריאות אדלשטיין ושר התרבות טרופר סיכמו על מתווה חדש לפתיחת עולם התרבות, שמגדיל את כמות האנשים שיכולים להיכנס לאולמות ● בנוסף הותר לקיים הופעות בעמידה

רונאל פישר/ צילום : רפי קוץ

העד שהורשע ולקה בשכחה: פרשת רונאל פישר (שוב) מסתבכת

המשפט שהחל במאי 2015 העלה את קצב הדיונים לפני פרוץ הקורונה כך שהעדים נשמעו פעמיים בשבוע אך אז הגיע המגפה ● יוסי נחמיאס מגיע להעיד אחרי סאגה של שנתיים בהם מנהלים הצדדים דיונים הנוגעים לעדותו

מטוס אגיפ'ט אייר / צילום: יח"צ

אג'יפט אייר הגישה בקשה לטוס לישראל

בכוונת חברת התעופה הלאומית של מצרים להפעיל 21 טיסות בשבוע בקו ת"א-קהיר

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

הביקור נדחה: מנכ"ל פייזר לא יגיע לישראל בשבוע הבא

הסיבה לביטול ביקורו של אלברט בורלא לא פורסמה, אך היא עשויה להיות קשורה לביקורת כי הוא לוקח חלק בתעמולת הבחירות של נתניהו ● פייזר: "הביקור יתואם בהמשך, ככול הנראה, לקראת סוף האביב"

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: אוריה תדמור

פייסבוק תצטרך להתיישר על פי הדין בישראל, והיא לא היחידה: העמדה הדרמטית של היועץ המשפטי לממשלה

מנדלבליט הגיש שתי חוות-דעת בהן הוא מבקש להגביל ולצמצם את תניית הדין והשיפוט של תאגידים בינלאומיים הפועלים בישראל ● אם עמדתו תתקבל, העניין עשוי להשפיע באופן דרמטי על הכוח של השוק המקומי ושל הצרכן המקומי מול תאגידי הענק הבינלאומיים

מתנדבים במבצע נקיון לאחר דליפת הזפת לחופי ישראל / צילום: רשות הטבע והגנים

גרינפיס: "קביעת גמליאל לא מבוססת, אוניות נפט איראניות חגות באזור דרך קבע״

השרה להגנת הסביבה טענה אתמול שאסון הזפת הוא תוצאה של "טרור אקולוגי" איראני ● גרינפיס מבקר בחריפות את הקביעה, מציב זרקור על תנועת מכליות הנפט האיראניות השגרתית באזור הים התיכון, ואף מציג אוניה נוספת שחגה באזור כתם הנפט שגרם לזיהום הזפת

קנצלרית גרמניה, מרקל ושר הבריאות הגרמני בדיון ממשוך בפרלמנט בנוגע להמשך הסגר / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

גרמניה האריכה את הסגר בפעם השלישית; "הפער מול ישראל רק הולך ומתרחב"

באופן רשמי יימשך הסגר בגרמניה עד ל-28 במרץ לפחות, אך בשבועות הקרובים יורשו התושבים לקיים פגישות של יותר משני משקי-בית, ייפתחו מרכזי גינון ומוצרים לבית, חנויות יורשו לקבל לקוחות שיתאמו זאת מראש, והלימודים ימשיכו במתכונת מסוימת

50 הנשים המשפיעות בישראל 2021

50 הנשים המשפיעות של ישראל

מאסתר חיות ועד הרבנית ימימה מזרחי, מרב גונדר קטי פרי ועד שירה איסקוב, מיו"ר ישראכרט תמר יסעור ועד מנהלות בתי החולים שעמדו בחזית המאבק בקורונה ● רשימת 50 המשפיעות של גלובס לשנת 2021 כוללת נשים מובילות, פורצות דרך, שממלאות תפקידי מפתח בכל ענפי המשק הישראלי

קיליאן אמבפה / צילום: Reuters, GONZALO FUENTES

הקורונה והקיצוצים: הקבוצות הספרדיות יתקשו להציג רכש נוצץ בקיץ הקרוב

המגפה והחובות הגדולים של קבוצות הכדורגל בספרד הובילו את ראשי הליגה להפעלה ברוטאלית של מנגנון הגבלת השכר לשחקנים ● הקבוצות, בתגובה, החלו בשורת תרגילים לעקיפת המגבלות ● מבחינתן זו הדרך להתמודד מול יריבותיהן ביבשת, שלא נדרשו למהלך דומה

מימין: ראובן דרונג, עינת גז, עופר הרמן, מייסדי פאפאיה גלובל / צילום: Ira Prokhorov

עוד יוניקורן נולד: פאפאיה גלובל של עינת גז גייס 100 מיליון דולר

הסטארט-אפ שמפתח תוכנה לניהול כוח אדם ושכר לעובדים במדינות אחרות, גייס לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר ● המנכ"לית עינת גז: "אנחנו יקרים מדי לרכישה. בתסריט האופטימי נצא להנפקה תוך שנתיים"

מנכ”ל גוגל סונדר פיצ’אי. שכר מופרז / צילום: Associated Press

פי 1,000 מהעובדים: הכירו את המנכ"לים בעלי השכר המופרז ביותר בארה"ב

דוח חדש מגלה כי בין 2018 ל־2019, שכרם של מנהלים בכירים עלה ב-14% לממוצע של 21.3 מיליון דולר בשנה • איך מתבצעת הערכת שכר הבכירים ה"מנופח", והאם יש לכך השפעה על התנהלות החברות? • "שכר הבכירים ממשיך לעלות, בעוד ביצועי החברות ששילמו לבכירים שכר מנופח נותרים מאחור", אומרת מחברת הדוח

הפגנה שוק הכרמל ת"א לפתיחת המסחר / צילום: שלומי יוסף

חפשו אותי ביוני: מה יקרה כשדמי האבטלה ייעצרו?

שנה בדיוק לאחר שנסגר, ביום ראשון יחזור המשק לפעילות כמעט מלאה ● למרות החזרה לשגרה, מאות אלפי ישראלים עדיין נמצאים בחל"ת ולא ממהרים לחזור לעבודה ● מודל הפיצוי ממשיך לעבוד, אבל מה יקרה ביום שהממשלה תחליט להפסיק עם החגיגה? ● הצוללת עושה סדרהאזינו