גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאאודי ועד קיה: אלה הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית ● כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף ● כל זאת בתנאי, כמובן, שהכלכלה תחזור לתפקוד

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

תעשיית הרכב העולמית דומה לשעון שוויצרי יוקרתי ומורכב עם מנגנון, שכולל מאות חלקים מדויקים, שכל אחד מהם מתוכנן לפעול בצורה מושלמת ומסונכרנת להפליא עם כל הרכיבים האחרים. בתנאים אידיאליים, שעונים שוויצרים כאלה מתוכננים לפעול בצורה מושלמת במשך עשרות שנים כמעט ללא תחזוקה. אבל אם רכיב אחד נפגם בשל נזק חיצוני, כמו נפילה או חדירת מים, כל המנגנון מתחיל לזייף או עוצר לחלוטין.

"המנגנון" של תעשיית הרכב כולל אלפי פסי ייצור לרכב, שמפוזרים בארבע יבשות וניזונים משרשרת לוגיסטית בינלאומית ובין־יבשתית, שכוללת מאות ספקי משנה ועוד אלפי ספקי משנה של ספקי המשנה. כל בורג, כל מעגל, כל רכיב אלקטרוני וכל משטח מתכת ופלסטיק ברכב חדש זורמים לעבר פסי הייצור בשיטת Just In Time. כלומר היצרנים כמעט לא צוברים במחסניהם מלאים של חלפים, אלא מקבלים מהספקים אספקה שוטפת ומדודה של רכיבים וחומרי גלם מכל העולם, שמשולבים מיד בתהליך הייצור.

העסק מתנהל בהתאם לתוכניות מוקפדות, שנקבעות חודשים ושנים רבים מראש בהתבסס על הזמנות מלאי מוקדמות של דילרים בכל העולם. לפיכך במצב אידיאלי, לכל רכב שנכנס לתהליך הייצור, כבר יש "כתובת" - כלומר לקוח דילר, ששילם עבורו מקדמה והגדיר את המפרט שלו.

גם תהליך הפיתוח והייצור של הדגמים העתידיים והגרסאות השונות הוא חלק מאותו "מנגנון" מורכב והוא מתנהל בהתאם לתוכניות עם אופק חיזוי של שנים: תהליך התכנון הטיפוסי של רכב חדש אורך כשנתיים ומתבצע בצורה מקבילית. כלומר, כבר בעת תכנון הרכב עובדות מחלקות שונות כדי להקים את פס הייצור עבורו ולבנות תוכנית שיווק.
כמו בכל מנגנון מורכב, גם בתעשיית הרכב די לעתים בשיבוש אחד קטן ברכיב בודד כדי "לתקוע" את כל המערכת. אבל במקרה של שנת 2020 לא מדובר בשיבוש קטן אלא, אם נמשיך את האנלוגיה מעולם השעונים, צניחה של השעון המורכב מגובה שלוש קומות והתרסקותו על המדרכה.

שנה שכולם רוצים לשכוח

זה התחיל במה שנראה כמו "תקלה מקומית" בסין. בסוף ינואר נכנסה לסגר העיר ווהאן, שבה קיימת תעשייה משגשגת של רכב ושל חלפים עבור כל תעשיית הרכב העולמית. כתוצאה מכך שותקה ונפגעה אספקת רכיבי מפתח ליצרני רכב רבים בעולם, מקוריאה ועד גרמניה, והייצור של דגמים רבים התעכב. לאחר מכן התרחב הסגר לכל רחבי סין וספקי משנה גלובליים נוספים נפגעו.

בתחילת הרבעון הראשון עוד חשבו יצרני הרכב, שהפגיעה בשרשרת הלוגיסטית והעיכובים בייצור שנגזרו ממנה, עתידים להיות הבעיה הגדולה ביותר שלהם ב-2020. אמנם בעיה יקרה, שחשפה נקודות תורפה, אבל נקודתית ובת פתרון באמצעות העברת משאבי ייצור לאתרים אחרים.

אלא שאז דילג הווירוס מסין לשאר העולם והמשבר קיבל פרופורציות אחרות לגמרי. בתוך שבועות בודדים שותקו מפעלי הייצור הגדולים באירופה, יפן, ארה"ב וקוריאה בשל הסגרים ובשל התפשטות הקורונה לפועלים במפעלי ייצור הרכב והחלפים. במקביל עצר סחר הרכב בכל שוקי המפתח לרכב חדש בעולם בשל סגרים ממושכים, התובלה הימית והאווירית שובשה בצורה קשה, תערוכות רכב ואירועים חיוניים בוטלו, יצרניות רכב גדולות וחסונות פנו לקבלת סיוע ממשלתי ופיננסי והצמיחה של כלכלות רבות נעצרה בחריקת בלמים ופנתה לאחור. התוצאה בסוף המחצית הראשונה הייתה "פגיעה רב-מערכתית": תעשיית הרכב נפגעה הן בצד ההיצע של הרכב והן בצד הביקוש של הרכב, וכל תוכניות העבודה המקוריות הושלכו לפח.

בחודשי הקיץ, לאחר השחרור מהסגרים, כבר נרשמה התאוששות מכובדת בשוקי רכב רבים באירופה ובארצות הברית כאשר סקטורים ספציפיים, דוגמת מכוניות חשמליות ורכבי פלאג-אין, אף רשמו זינוק מרשים תודות ל"תוכניות הצלה" ממשלתיות, שכללו סובסידיות נדיבות, במקביל להתאוששות מהירה של שוק הרכב הסיני.

אבל המגמה שוב התהפכה ברבעון האחרון עם חידוש הסגרים ועם השינוי לרעה בהלך הרוח של הצרכנים בעולם. מכירות הרכב שוב נבלמו במקביל להיערמות הפסדים אצל היצרנים והספקים והמשך שיבושי ייצור ואספקה. כיום כולם מבינים, שיעבור עוד זמן רב עד שהחיסונים יאפשרו לחזור לשגרה.

בשורה התחתונה, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של כ-20% במכירות ובייצור הרכב החדש בתעשיית הרכב הגלובלית, נסיגה של יותר מעשור. יתר על כן, נכון לכתיבה הסקירה זו אין אף אחד שמוכן להמר מתי תצא תעשיית הרכב, והכלכלה העולמית בכלל, מהמצב הבעייתי אליו נקלעה במשבר הקורונה, מתי תחזור לנתוני הייצור והמכירות של 2019 ומה יהיו ההשפעות המאקרו ארוכות הטווח של "השנה האבודה". האופטימיסטים מקווים להתאוששות חדה בצורת V, בדוגמה למה שקרה בשוק הרכב הסיני. הפסימיסטים חוזים מיתון גלובלי ונשארים במקלטים.

כל זה לא עתיד לשנות מהותית את הצונאמי של דגמים חדשים, מתוחכמים ונוצצים שעתידים להופיע בעולם ולנחות לחופינו ב-2021. לתעשיית הרכב לוקח, כאמור, הרבה זמן לשנות כיוון והדגמים הללו, שתכנונם החל לפני שנתיים-שלוש, לא משקפים את העתיד, אלא את העבר. לפני שנתיים-שלוש האתגרים הקשים ביותר שראו קברניטי תעשיית הרכב לפניהם היו התקינה הסביבתית האגרסיבית של 2021 באירופה והסיכון/סיכוי בשוק הרכב החשמלי שיצרה טסלה. שתי המגמות הללו הכתיבו פיתוח מואץ של עשרות דגמים חשמליים ו"מחושמלים", רבים מהם יוקרתיים, ואת אלה נראה השנה בהמונים.

חובה לציין גם שרשימת הדגמים העתידיים ל-2021, שמוצגת להלן, היא בחזקת הצהרת כוונות. אחרי שנה כה קשה, וכאשר ענן כה סמיך של אי-ודאות אופף את עתיד תעשיית הרכב והמשק הישראלי, שינויים בלוחות הזמנים של היצרנים ושל היבואנים הם די מתבקשים. לפיכך לא נופתע, אם יהיו דגמים ש"יזוזו" ל-2022. ולמרות הכול, בהחלט יש למה לצפות. קבלו אותם.

 

עוד כתבות

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ

האחים נקש יישארו בנמל אילת? הממשלה תיאלץ להכריע בקרוב

שרי האוצר והתחבורה יודיעו עד סוף החודש אם יוארך זיכיון האחים נקש בנמל שהסב להם רווחים במאות מיליונים ● בממשלה סבורים שהם לא עמדו בתנאים, אולם פרסום מכרז חדש כעת אינו מהלך פשוט

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון לשעבר יואב גלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

מלך ירדן עבדאללה השני / צילום: ap, Gonzalo Fuentes

שיא היסטורי בחוב הציבורי: הכלכלה הירדנית תחת לחץ הולך וגובר

ברקע מלחמת "חרבות ברזל", מתקפות החות'ים והאטה מבנית ממושכת, החוב הירדני מטפס לשיא כל הזמנים ● שוק עבודה חלש וגלי פליטים מציבים את עמאן בפני מבחן יציבות כלכלי-פוליטי

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

צוות ההשקעות של ויולה ונצ'רס / צילום: דוד גראב

ויולה ונצ'רס מגייסת כ־250 מיליון דולר להשקעות חדשות ולהגדלת החזקות קיימות

הקרן ביצעה סגירה ראשונה בהיקף של כ־150 מיליון דולר, שצפויה להתחיל לפעול בתחילת 2026 ● במקביל גויסה קרן נוספת בהיקף של כ־100 מיליון דולר, שמטרתה להגדיל החזקות בחברות פורטפוליו שהקרן מגדירה כמצטיינות שבהן היא כבר השקיעה, ובעצם להעמיק את ההשקעה

חנות לולו למון בלונדון / צילום: Shutterstock

המנכ"ל התפטר, המניה קפצה ב־10% ביום אחד: האם לולולמון בדרך לקאמבק?

מניית לולולמון, קמעונאית הלבשת הנשים שחוללה מהפכה בתחום, נחתכה במחצית מערכה בתוך פחות משנתיים ● בעקבות הביצועים החלשים, המנכ"ל קלוין מקדונלד הודיע על סיום תפקידו - והשוק הגיב באופטימיות ● האם מדובר בשינוי עומק של החברה?

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

40 עד 40 2026

ההרשמה לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים של גלובס יוצאת לדרך

לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים עד גיל 40 ל־‏2026, שמתפרסמת זו השנה ה־21, אנחנו מחפשים נשים וגברים מכל קצות החברה הישראלית שמובילים שינוי ויוזמה, בעלי עשייה מרשימה מוכחת ואופק מבטיח ● אם אתם רואים עצמכם מתאימים או מכירים אנשים ראויים, מוזמנים להגיש מועמדות ● ההרשמה תיסגר ב־31 בדצמבר

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך; סיגל יעקבי, שופטת בית המשפט הכלכלי; ויעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בסאני / צילום: שלומי יוסף, ניב קנטור, סיון פרג'

רשות ני"ע נגד ביהמ"ש הכלכלי: המחלוקת לגבי מניות של קרובי משפחה מגיעה לעליון

האם מניות שנרכשו ע"י קרובי משפחה של בעל שליטה נחשבות לחלק מ"החזקות הציבור", או שהן נספרות כחלק מהחזקות בעל השליטה? ● שאלה משפטית זו עומדת בלב מחלוקת בין ביהמ"ש הכלכלי לרשות ני"ע ● במרכז ההליך: איש העסקים יעקב לוקסנבורג

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בתל אביב; מדד ת"א־‏נפט וגז נפל בכ-2.5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.5% ● מניית ג'י סיטי נפלה במעל 7% ● אר פי אופטיקל מזנקת בעקבות הצהרת כוונות של לקוח ביטחוני מקומי ● ג'נרל אלקטריק חיסלה החזקותיה בפלסאנמור, המניה מזנקת ● היום יתפרסמו נתוני האינפלציה, הצפי הוא שהמחירים ירדו ב-0.5% בנובמבר ● מיטב: לשוק הנדל"ן בישראל יהיה קשה להתאושש ● פערי הריביות בעולם מעוררים תסיסה בשוק המטבע, בעיקר בשווקים המתעוררים

רבקה לויפר / צילום: דנה בר סימן טוב

המועמדת שכמעט הפכה לחשכ"לית, עד שחלה תפנית במינוי עבאדי-בויאנג'ו

לפני שהודיע על בחירתו במיכל עבאדי־בויאנג'ו לחשבת הכללית באוצר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ריאיין בשבועות האחרונים כעשר נשים לתפקיד ● אחת המועמדות הבולטות שהגיעו לקו הגמר היא רבקה לויפר, שמסיימת בימים אלה קדנציה כסמנכ"לית כלכלה ופיננסים ברשות החשמל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

האם "התסריט הגרוע ביותר" עבור ישראל בעזה בדרך להתממש?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: היום שאחרי הפיגוע הקטלני באוסטרליה, 25 מדינות צפויות לדון מחר בשליחת כוחות בינלאומיים לעזה, ואנטישמיות בחגיגות החנוכה באמסטרדם ● כותרות העיתונים בעולם

שואב אבק רומבה / צילום: גלובס TV

יצרנית שואבי האבק Roomba הכריזה על פשיטת רגל, אך מנסה להרגיע חששות מפני "השבתת" המכשירים

במהלך הצגת תוכנית השיקום של החברה, iRobot הודיעה כי Picea, קבלן הייצור הראשי שלה, יקבל 100% מהבעלות בחברה - מהלך שלדברי iRobot יאפשר לה להמשיך לפעול ● לדברי החברה, שירות הלקוחות והאפליקציה לא ייפגעו למרות תהליך השיקום

האם התרופה תתאים לחתולים? / צילום: Shutterstock

החתול שלכם יחיה 3 שנים נוספות? ניסוי בתרופה חדשה יוצא לדרך

בעוד וטרינרים רושמים לפציינטים הפרוותיים שלהם אוזמפיק של בני אדם כתרופה להשמנת יתר עם ביסוס מחקרי מועט על חתולים, חברת התרופות הווטרינריות Okawa יוצאת בניסוי קליני בתרופה ממשפחת ה-GLP-1 אך בעלת חומר פעיל שונה, בתקווה שתהיה מותאמת יותר לחברים החתוליים

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

Poco F8 Ultra מלפנים ומאחור / צילום: יח''צ

הסמארטפון הסיני שפיצח את חוויית השמיעה בטלפון

מותג POCO של שיאומי שחרר לשוק את המכשיר החדש Poco F8 Ultra, תוך הצהרה כי מדובר בכניסה רשמית לפלח מכשירי הדגל היוקרתיים ● הרמקולים, המסך והסוללה אכן מרשימים, אך תג המחיר גבוה מדי

לארי אליסון, מייסד ויו''ר אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

החוב של אורקל תופח, המניה צונחת, ועסקה אחת מדאיגה במיוחד את השוק כולו

אחרי חוזה הענק עם OpenAI והשקעות עתק בדאטה סנטרים, השוק מתחיל להטיל ספק בקצב החזרת ההשקעות ובתזרים המזומנים של אורקל ● האם החברה תצליח להפוך את ההבטחות הגדולות להכנסות ממשיות, ומה זה אומר על עתיד כלכלת הבינה המלאכותית?