גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאאודי ועד קיה: אלה הדגמים החדשים שינחתו כאן השנה

ב-2020 שובשה כל המערכת התעשייתית והשיווקית הגלובלית המורכבת של תעשיית הרכב העולמית ● כל זה (עדיין) לא ישפיע על מבול הדגמים החדשים שינחתו כאן ב־2021 בדגש על יותר הנעה ירוקה, שפע רכבי פנאי וכנראה שגם לא מעט כסף ● כל זאת בתנאי, כמובן, שהכלכלה תחזור לתפקוד

מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות חונות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

תעשיית הרכב העולמית דומה לשעון שוויצרי יוקרתי ומורכב עם מנגנון, שכולל מאות חלקים מדויקים, שכל אחד מהם מתוכנן לפעול בצורה מושלמת ומסונכרנת להפליא עם כל הרכיבים האחרים. בתנאים אידיאליים, שעונים שוויצרים כאלה מתוכננים לפעול בצורה מושלמת במשך עשרות שנים כמעט ללא תחזוקה. אבל אם רכיב אחד נפגם בשל נזק חיצוני, כמו נפילה או חדירת מים, כל המנגנון מתחיל לזייף או עוצר לחלוטין.

"המנגנון" של תעשיית הרכב כולל אלפי פסי ייצור לרכב, שמפוזרים בארבע יבשות וניזונים משרשרת לוגיסטית בינלאומית ובין־יבשתית, שכוללת מאות ספקי משנה ועוד אלפי ספקי משנה של ספקי המשנה. כל בורג, כל מעגל, כל רכיב אלקטרוני וכל משטח מתכת ופלסטיק ברכב חדש זורמים לעבר פסי הייצור בשיטת Just In Time. כלומר היצרנים כמעט לא צוברים במחסניהם מלאים של חלפים, אלא מקבלים מהספקים אספקה שוטפת ומדודה של רכיבים וחומרי גלם מכל העולם, שמשולבים מיד בתהליך הייצור.

העסק מתנהל בהתאם לתוכניות מוקפדות, שנקבעות חודשים ושנים רבים מראש בהתבסס על הזמנות מלאי מוקדמות של דילרים בכל העולם. לפיכך במצב אידיאלי, לכל רכב שנכנס לתהליך הייצור, כבר יש "כתובת" - כלומר לקוח דילר, ששילם עבורו מקדמה והגדיר את המפרט שלו.

גם תהליך הפיתוח והייצור של הדגמים העתידיים והגרסאות השונות הוא חלק מאותו "מנגנון" מורכב והוא מתנהל בהתאם לתוכניות עם אופק חיזוי של שנים: תהליך התכנון הטיפוסי של רכב חדש אורך כשנתיים ומתבצע בצורה מקבילית. כלומר, כבר בעת תכנון הרכב עובדות מחלקות שונות כדי להקים את פס הייצור עבורו ולבנות תוכנית שיווק.
כמו בכל מנגנון מורכב, גם בתעשיית הרכב די לעתים בשיבוש אחד קטן ברכיב בודד כדי "לתקוע" את כל המערכת. אבל במקרה של שנת 2020 לא מדובר בשיבוש קטן אלא, אם נמשיך את האנלוגיה מעולם השעונים, צניחה של השעון המורכב מגובה שלוש קומות והתרסקותו על המדרכה.

שנה שכולם רוצים לשכוח

זה התחיל במה שנראה כמו "תקלה מקומית" בסין. בסוף ינואר נכנסה לסגר העיר ווהאן, שבה קיימת תעשייה משגשגת של רכב ושל חלפים עבור כל תעשיית הרכב העולמית. כתוצאה מכך שותקה ונפגעה אספקת רכיבי מפתח ליצרני רכב רבים בעולם, מקוריאה ועד גרמניה, והייצור של דגמים רבים התעכב. לאחר מכן התרחב הסגר לכל רחבי סין וספקי משנה גלובליים נוספים נפגעו.

בתחילת הרבעון הראשון עוד חשבו יצרני הרכב, שהפגיעה בשרשרת הלוגיסטית והעיכובים בייצור שנגזרו ממנה, עתידים להיות הבעיה הגדולה ביותר שלהם ב-2020. אמנם בעיה יקרה, שחשפה נקודות תורפה, אבל נקודתית ובת פתרון באמצעות העברת משאבי ייצור לאתרים אחרים.

אלא שאז דילג הווירוס מסין לשאר העולם והמשבר קיבל פרופורציות אחרות לגמרי. בתוך שבועות בודדים שותקו מפעלי הייצור הגדולים באירופה, יפן, ארה"ב וקוריאה בשל הסגרים ובשל התפשטות הקורונה לפועלים במפעלי ייצור הרכב והחלפים. במקביל עצר סחר הרכב בכל שוקי המפתח לרכב חדש בעולם בשל סגרים ממושכים, התובלה הימית והאווירית שובשה בצורה קשה, תערוכות רכב ואירועים חיוניים בוטלו, יצרניות רכב גדולות וחסונות פנו לקבלת סיוע ממשלתי ופיננסי והצמיחה של כלכלות רבות נעצרה בחריקת בלמים ופנתה לאחור. התוצאה בסוף המחצית הראשונה הייתה "פגיעה רב-מערכתית": תעשיית הרכב נפגעה הן בצד ההיצע של הרכב והן בצד הביקוש של הרכב, וכל תוכניות העבודה המקוריות הושלכו לפח.

בחודשי הקיץ, לאחר השחרור מהסגרים, כבר נרשמה התאוששות מכובדת בשוקי רכב רבים באירופה ובארצות הברית כאשר סקטורים ספציפיים, דוגמת מכוניות חשמליות ורכבי פלאג-אין, אף רשמו זינוק מרשים תודות ל"תוכניות הצלה" ממשלתיות, שכללו סובסידיות נדיבות, במקביל להתאוששות מהירה של שוק הרכב הסיני.

אבל המגמה שוב התהפכה ברבעון האחרון עם חידוש הסגרים ועם השינוי לרעה בהלך הרוח של הצרכנים בעולם. מכירות הרכב שוב נבלמו במקביל להיערמות הפסדים אצל היצרנים והספקים והמשך שיבושי ייצור ואספקה. כיום כולם מבינים, שיעבור עוד זמן רב עד שהחיסונים יאפשרו לחזור לשגרה.

בשורה התחתונה, שנת 2020 הסתיימה עם ירידה של כ-20% במכירות ובייצור הרכב החדש בתעשיית הרכב הגלובלית, נסיגה של יותר מעשור. יתר על כן, נכון לכתיבה הסקירה זו אין אף אחד שמוכן להמר מתי תצא תעשיית הרכב, והכלכלה העולמית בכלל, מהמצב הבעייתי אליו נקלעה במשבר הקורונה, מתי תחזור לנתוני הייצור והמכירות של 2019 ומה יהיו ההשפעות המאקרו ארוכות הטווח של "השנה האבודה". האופטימיסטים מקווים להתאוששות חדה בצורת V, בדוגמה למה שקרה בשוק הרכב הסיני. הפסימיסטים חוזים מיתון גלובלי ונשארים במקלטים.

כל זה לא עתיד לשנות מהותית את הצונאמי של דגמים חדשים, מתוחכמים ונוצצים שעתידים להופיע בעולם ולנחות לחופינו ב-2021. לתעשיית הרכב לוקח, כאמור, הרבה זמן לשנות כיוון והדגמים הללו, שתכנונם החל לפני שנתיים-שלוש, לא משקפים את העתיד, אלא את העבר. לפני שנתיים-שלוש האתגרים הקשים ביותר שראו קברניטי תעשיית הרכב לפניהם היו התקינה הסביבתית האגרסיבית של 2021 באירופה והסיכון/סיכוי בשוק הרכב החשמלי שיצרה טסלה. שתי המגמות הללו הכתיבו פיתוח מואץ של עשרות דגמים חשמליים ו"מחושמלים", רבים מהם יוקרתיים, ואת אלה נראה השנה בהמונים.

חובה לציין גם שרשימת הדגמים העתידיים ל-2021, שמוצגת להלן, היא בחזקת הצהרת כוונות. אחרי שנה כה קשה, וכאשר ענן כה סמיך של אי-ודאות אופף את עתיד תעשיית הרכב והמשק הישראלי, שינויים בלוחות הזמנים של היצרנים ושל היבואנים הם די מתבקשים. לפיכך לא נופתע, אם יהיו דגמים ש"יזוזו" ל-2022. ולמרות הכול, בהחלט יש למה לצפות. קבלו אותם.

 

עוד כתבות

בית המשפט העליון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בג"ץ הגיור: מה משמעותו, האם יש בו חידוש משפטי ומה השלב הבא?

מדוע ביהמ"ש צריך היה לדון בנושא הגיור הקונסרבטיבי והרפורמי? ● האם ביהמ"ש דן בתקפו ההלכתי של הגיור? ● מהי דעת היחיד של השופט סולברג? ● והאם פסק הדין סוגר את הדלת להסדרים אחרים? ● גלובס עושה סדר

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

יאיר נתניהו חויב לשלם 500 אלף שקל לאחר שהפסיד בתביעת דיבה

יאיר נתניהו רמז בשני ציוצים על קשר אינטימי בין פעילה של מפלגת כחול לבן ליו"ר המפלגה בני גנץ - ונתבע על-ידה ● נתניהו הבן לא הגיש כתב הגנה וטען כי לא קיבל את התביעה, אך באוגוסט 2020 התייחס לתביעה ואמר כי מדובר בתביעת השתקה מגוחכת שדינה להידחות

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה כבר מכינה לנו סבב חיסונים נוסף בקיץ?

נתניהו פצח בבליץ הסברה על חיסון מחודש בקיץ. בינתיים אין בסיס לתסריט הזה ● המשרוקית של גלובס

אחרי שנה בבית, עובדים חוששים לשוב למשרד / צילום: Shutterstock

העובדים שלכם לא רוצים לחזור למשרד? כך תתמודדו

החזרה למקום העבודה מאיימת על לא מעט עובדים, ולא רק בגלל בזבוז הזמן המחודש בפקקים ● מעסיקים נערכים לשגרת עבודה חדשה: איך מתמודדים עם חרדת הפגישה המחודשת ● ניהול וקריירה

בית משפט עליון / צילום: אוריה תדמור

בג"ץ קבע: על המדינה להכיר בגיור רפורמי לקבלת אזרחות

שופטי בג"ץ קיבלו היום בדעת רוב עתירות מלפני 15 שנה וקבעו כי לעניין חוק השבות יש להכיר כיהודים גם במי שבמהלך שהותם בישראל כדין עברו גיור בקהילה רפורמית או קונסרבטיבית

ניקולא סרקוזי / צלם: רויטרס

צרפת: הנשיא לשעבר סרקוזי הורשע בניסיון שוחד ונשלח לשנת מאסר

ניקולא סרקוזי, שהורשע בכך ששיחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי חקירה נגדו, נידון לשלוש שנות מאסר - שתיים מהן על-תנאי ואחת בפועל ● עם זאת, לפי ההערכות הוא יוכל להמיר את שנת המאסר בחלופות ● מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של צרפת שבה נשיא לשעבר נשלח למאסר

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האופטימיות של יואל גת: מבקש להנפיק חברת טכנולוגיות לוויין לפי 1.4 מיליארד שקל למרות הרעה בתוצאות

סטיקספיי שמוביל גת, לשעבר מנכ"ל גילת, מפתחת טכנולוגיות למערכות תקשורת לווייניות ● החברה מציגה ירידה חדה בהכנסות וזינוק בהפסדים אשתקד, עקב השפעות הקורונה - ובין היתר הפגיעה בחברות התעופה

וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לבאפט יש יותר מניות בחברת רכב סינית מאשר בג'נרל מוטורס

מניות חברת BYD עלו ביותר מ-300% בשנה האחרונה, בעוד שאלה של חברת ג'נרל מוטורס עלו ב-65% באותה תקופת זמן ● BYD, שממוקמת בשנזן, מכרה מעל ל-130 אלף מכוניות חשמליות בשנה האחרונה

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

מכירת הפעילות הקמעונאית תניב לשמן תעשיות רווח של 110 מיליון שקל

במסגרת הסכם המכירה שנחתם תשלם הרוכשת, חברת סוגת תעשיות, 142 מיליון שקל לשמן, נוסף לסכום בטווח של כ-20-30 מיליון שקל עבור מלאי הפעילות הנרכשת, בהתאם למצבו בעת השלמת העסקה, הצפויה בתחילת חודש אפריל

גיא רגב, אסף וסרצוג ועו"ד איילת נחמיאס-ורבין / צילום: איל יצהר

"האוצר מוביל תפישה שגויה שמקורה בחוסר הבנה טוטאלי במה שקורה בתעשייה"

כך אמר מנכ"ל קבוצת גאון גיא רגב בכנס התעשיינים "מגפה כלכלית כחול לבן" של גלובס ● בפאנל, שעסק בשאלה האם העדפת תוצרת כחול לבן מועילה למשק, השתתפו גם סגנית נשיא התאחדות התעשיינים עוה"ד איילת נחמיאס-ורבין וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אסף וסרצוג

מדפיסים דולרים. האם הדפסת כרבע מהתוצר הלאומי באמת תפצה על אובדן הייצור?  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

צמיחה מול אינפלציה: פרשת הדרכים של הדולר

כולם יודעים שארה"ב רצה עם החיסונים ומשאירה אבק לאיחוד האירופי, וכולם יודעים שיש בוס חדש בבית הלבן והנושא הראשון על סדר היום שלו זה חבילת תמריצים בסך של 1.9 טריליוני דולרים למשק ● איך זה ישפיע על הדולר?

תאונת מנוף באתר בנייה בשכונת אור ים באור עקיבא / צילום: איחוד הצלה

תאונה רודפת תאונה: פועל נהרג בתאונת מנוף באור עקיבא

לדברי עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, התאונה אירעה בזמן הרכבת העגורן ● אף שתאונה דומה התרחשה ב-2019, המדינה עדיין לא הסדירה תקנות להרכבה ולפירוק מנופים ● אתמול התחשמל למוות עובד באתר בנייה באשדוד

רכבת ישראל. כולם עברו שלב / צילום: שלומי יוסף

אלה המשרדים שעלו לשלב הבא במכרז רכבת ישראל

חמישה משרדי פרסום עלו לשלב הבא בהתמודדות על התקציב בהיקף 10 מיליון שקל ● וגם: איתי עזרא מונה למנכ"ל חברת הקורקינטים השיתופיים ווינד ישראל ● אירועים ומינויים

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה מענק חד פעמי של 562 מיליון שקל לנכים

גובה המענק יקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות של הקצבה ומספר חודשי הזכאות במהלך שנת 2020 ● הממשלה אישרה תוכנית בהיקף 150 מיליון שקל לצמצום הפשיעה בחברה הערבית

חיסון נגד קורונה בישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

החל ממחר: קופות החולים יוכלו לחסן גם מחלימים מקורונה

לפי הנחיות משרד הבריאות, החיסונים ייפתחו למי שחלפו שלושה חודשים לפחות מאז החלמתו

בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בחוף ים באשדוד בעקבות דליפת הנפט שגרמה לזיהום בחופי הארץ. / צילום: קובי גדעון-לע"מ

אסון הזפת: "בשונה ממקרים אחרים – כאן זה בוודאות נעשה בזדון"

כך אמרה היום השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ● לפי המשרד להגנת הסביבה, במסגרת חקירת אסון הזפת נבדקו בימים האחרונים חשדות כלפי 35 כלי שייט, 12 מתוכם נשללו כחשודים

תלמיד בבית הספר לפני הסגר האחרון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בשורה להורים: בתי הספר של החגים יתקיימו גם במהלך 4 ימים בחופשת הפסח

שרי האוצר והחינוך ויו"ר השלטון המקומי סיכמו על הפעלת בתי הספר של החגים לילדי הגנים ותלמידי כיתה א-ב ● "ילדי הגנים ותלמידי כיתות א-ב ייהנו מרצף חינוכי, רגשי וחברתי וכן ממסגרת איכותית, מבוקרת ומפוקחת"

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

אוסטרליה נגד גוגל ופייסבוק: כך מדינה אחת ניצחה את החברות החזקות בעולם

אוסטרליה הפכה למדינה הראשונה בעולם שבה פייסבוק חסמה את כל אתרי החדשות מהפיד של האזרחים ● זה קרה אחרי שגם גוגל איימה להעלים את החדשות ממנוע החיפוש במדינה ● אוסטרליה עמדה על שלה, קיפלה את הענקיות ומאותתת לעולם עם מודל להצלת העיתונות הכתובה והדמוקרטיה ● האזינו

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עוזי פוגלמן / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

תקציב ועדת הבחירות התנפח ביותר מ-320 מיליון שקל; גפני צפוי להערים קשיים

ועדת הבחירות אישרה את התקציב לבחירות לכנסת ה-24, והוא יעמוד על 713 מיליון שקל ● מדובר בעלייה חדה בתקציב הוועדה, שעמד בבחירות הקודמות על כ-392 מיליון שקל ● במסמך שיוגש לאישור ועדת הכספים נכתב כי 247 מיליון שקל הם "תוספת קורונה" ● גפני: "לא אתן יד ל'בזבזת מיותרת' על חשבון משלם המסים"

רון תומר / צילום: איל יצהר

נשיא התאחדות התעשיינים: "הייתי משנה לרשות התחרות את השם ל'רשות התחרות הלא הוגנת'"

רון תומר טען בכנס התעשיינים "מגפה כלכלית כחול לבן" של גלובס כי התנגדות משרד האוצר להעדפת תוצרת כחול לבן אינה הוגנת ● "איך אני יכול להתחרות עם מישהו מטורקיה שמשלם שכר לא ראוי, שכמעט לא משלם מסים ופולט הכל לסביבה"