גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבט שנתי על תיקי ההשקעות: המציאות שוב פגשה את הציפיות

הפתעות או אכזבות מהשווקים מתכתבות באופן ישיר עם הציפיות ● מה אומרות לנו התשואות הגלומות במדדים, וכיצד הן יכולות לסייע להתאמת הציפיות מתיקי ניירות הערך?

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

שנת 2020 הייתה שנה קלאסית, שבה הציפיות משוק ההון נעו בצורה קיצונית בטווחי זמן קצרים. הסימפטומים שהביאה עמה הקורונה, לא הסתכמו רק בכאב ראש או עייפות במקרה הטוב, או מוות במקרה הרע, אלא גם בהדפסות כסף מאסיביות וגידול במאזני הבנקים המרכזיים בהיקפים דמיוניים - 3.5 טריליון דולר בארה"ב, כ-2.3 טריליון אירו באירופה, 2 טריליון ין ביפן, ואפילו בנק ישראל הצטרף למגמה העולמית.

זו הייתה התרופה הרגילה של הבנקים המרכזיים לנגיף, וכאשר מכניזם יעיל לפיזור הכספים החדשים עדיין לא הומצא, זרימת הכספים העודפים לשוקי ההון יצרה ביקושים לנכסי הסיכון, ובעטה את תיקי ניירות הערך למעלה, דווקא בשנה פסיכית, שהתחילה בפאניקה עם ביקושים בעיקר לקופסאות שימורים, נייר טואלט וקמח תירס לממליגה רומנית.

כן קורונה, לא קורונה - מי שיכניס את השנה שהסתיימה לטווח מדידה קצת יותר ארוך, יגלה שבסך הכל התוצאות לא אכזבו, ואפילו די פגעו בציפיות המוקדמות. חיבור השנה ההזויה שהסתיימה (2020) עם קודמתה, שהייתה מוגזמת בזכות עצמה (2019), עם קודמתה שהייתה שלילית (2018) וכן הלאה בהתאם למח"מ (משך החיים הממוצע) התיק - מצייר לנו תמונה תנודתית מאוד בין השנים, שבה הרצפה של היום נהפכה לתקרה של מחר ולהפך, אבל למרות הכל, לגמרי לא תמונה מפתיעה, ובטח שלא מאכזבת.

הנתונים שמספקים בסיס לציפיות

הפתעות או אכזבות בהשקעות, כמו בכל דבר בחיים, מתכתבות באופן ישיר עם הציפיות. הטבלה המוצגת בטור זה יכולה לתת סוג של בסיס לציפיות, שעוזר למנוע את המעבר המפורסם בין התוכניות מהשווקים לתירוצים של אחרי.

בצדה הימני מציגה הטבלה את התשואות הפנימיות, שהיו גלומות במדדי השוק השונים, בהתאם להקצאה הממוצעת בתיקי 20/80 לפני חמש שנים בתחילת שנת 2016. פוטנציאל התשואה באג"ח מיוצג על ידי התשואה הממוצעת לפדיון ניירות הערך במדדי האג"ח הקונצרניות, כמו גם בתשואה לפדיון בחוב השקלי והצמוד של ממשלת ישראל לחמש שנים (בתוספת ציפיות האינפלציה שהיו גלומות בשוק). במדדי האג"ח זו לא חוכמה גדולה כמובן, ולמדדי המניות הקשים לחיזוי, נהוג להשתמש בתשואה הגלומה במכפילי הרווח החזוי (ההופכי למכפיל הרווח החזוי).

 

אם בתחילת 2016 מדד ת"א נסחר במכפיל רווח חזוי ממוצע של 14.3 ומדד המניות העולמי נסחר במכפיל 16.89, אזי פוטנציאל התשואה הגלום בהם היה 6.99% ו-5.9%, בהתאמה. כשמשקללים את התיק הממוצע בתחילת 2016 (20% מניות, 50% חוב קונצרני מדורג), פוגשים את פוטנציאל התשואה שהיה גלום בתיק, שעמד על 2.9% לשנה במח"מ של כמעט חמש שנים. היום כבר עברו חמש שנים, ואנחנו יודעים מה קיבלנו מכל אפיק בתיק. וכשמשקללים את התשואה השנתית הממוצעת שהתקבלה בפועל (בצד שמאל של הטבלה) מקבלים 3.1% בשנה.

כן, במלים אחרות, מקבלים את הציפיות. מי שחושב שמדובר בנתון מקרי - מוזמן לשוט במנהרת הזמן אחורה אל עבר טורים קודמים שכתבתי בגלובס בדצמבר 2020 ודצמבר 2019. כאשר השווקים יודעים לתמחר בניירות הערך את נתוני המאקרו החיצוניים, כמו צמיחה, ריבית, אינפלציה ועוד - בסופו של דבר, הם גם יודעים לתת לנו מסגרת לציפיות מהשווקים. פשוט כמו לקבל 200 שקל במונופול, רק כי עברת בדרך צלחה.

למה ניתן לצפות במבט קדימה?

אז אחרי שטחנו את הנתונים אחורה, נשאלת השאלה - למה ניתן לצפות קדימה?

באפיק האג"ח, המהווה את המרכיב המרכזי ברוב תיקי ההשקעות, עליות השערים בשנים האחרונות, למעשה, היוונו את התשואה העתידית על ההשקעות. מדד האג"ח הכללי עלה 16.2% בחמש השנים האחרונות.

בינתיים אותן אג"ח בתחילת הדרך התקצרו, מומשו או נפדו, ואם ניקח כדוגמה אג"ח ממשלתית שקלית במח"מ קרוב ל-5, שמקבילתה נסחרה בתחילת 2016 בתשואה לפדיון של 1.33%, אזי ממשלתית שקלית במח"מ 5 תדע "לפנק" אותנו כיום בתשואה פנימית לפדיון שווה לכל כיס בשיעור 0.36%. אה כן, זו גם תשואה ברוטו - לפני מס.

גם במניות, העלייה החדה במכפילי הרווח החזוי הנמיכה את פוטנציאל התשואה הגלום בהן בטווח הבינוני. בשקלול תיק ממוצע דומה במח"מ 5, פוטנציאל התשואה הפנימית לפדיון בתיק המחזיק 20%-30% במניות ירד ל-2.2%-2.5% בשנה.

ברור לי שמדובר במספרים קשים לעיכול. חלק מפרנסתי הוא לשקף את המספרים האלה לדירקטוריונים ולוועדות השקעה של תאגידים, ואז לראות את פניהם נופלים כמו ילד שלקחו לו ביסלי ובמבה, ונתנו לו במקום ירקות מאודים וקערת כוסמת.

אם פקיד הבנק יתקשר לאותם מנהלים ויציע לסגור לשש שנים פקדון שקלי בריבית שנתית של 0.5% בשנה, זה ייגמר בטריקת טלפון. בשוק האג"ח, אותם מנהלי כספים עומדים בתור כדי לקנות פחות מזה ברכיב הממשלתי, ועוד משלמים דמי ניהול ועמלות פעולה על התענוג.

והפתרון? אין קסמים בהשקעות. בסופו של דבר, הפתרון הוא פיזור החשיפה לכיוון נכסי הסיכון עם פיזור רחב ככל האפשר להקטנת התלות בנכס זה או אחר. הוויתור על נזילות תמורת תוספת תשואה למשקיעים "כשירים ומסווגים" (על פי תקנות רשות ני"ע) בוודאי שמהווה נדבך נוסף בפתרון.

גישה להשקעות לא סחירות, כמו הלוואות פרטיות, קרנות נדל"ן, פרייבט אקוויטי, אשראי צרכני, קרנות גידור ועוד במרכיב מסוים מהפורטפוליו - מאפשרת יציאה מתבנית הניהול הבסיסית שיודע לתת לנו השוק הסחיר.

הכותב הוא מנכ"ל נוסטרו החלטות השקעה בע"מ, מלווה ועדות השקעה/כספים ודירקטוריונים בניהול ההשקעות הפיננסיות והריאליות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

עוד כתבות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

טסלה ונטפליקס מציגות: תוצאות הפוכות, והכלל החשוב ביותר בעונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

גטלר ביקש לפסול את אורנשטיין לאחר שפורסמו הקלטות של שיחות בינו ובין יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה מהן עולה חשד ליחסי תן וקח בין השניים ● אורנשטיין דחה את הבקשה והודיע כי סיים לכתוב את פסק הבוררות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה