גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הלקוחות אספו כסף כדי לשלם לי את הקנס, אבל אני יזם, ואת הסיכונים אני לוקח בעצמי. תרמתי את זה"

יניב הרוש, בן 40, נשוי ואב לשלושה, בעלי תל יצחק קיטשן אנד גארדן ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

יניב הרוש, בעלי תל יצחק קיטשן אנד גארדן / צילום: מיקאל כהן
יניב הרוש, בעלי תל יצחק קיטשן אנד גארדן / צילום: מיקאל כהן

בספטמבר האחרון, כשעוד אפשר היה לעשות טייק אווי ממסעדות אבל לא לשבת בהן, יניב הרוש איפשר לאנשים לשבת בגינה הענקית של המסעדה שלו, תל יצחק קיטשן אנד גארדן. "הושבנו 20 אנשים בגינה במרחקים אחד מהשני", הוא מספר, "ואז בא שוטר ונתן לנו קנס של 5,000 שקל. המשטרה אמרה לי: 'אצלך במתחם אל תושיב, אבל בחניה אתה יכול לשים ספסלים'. זה מראה שאף אחד לא באמת מבין את הנהלים.

"אפילו הלקוחות שהיו במקום התרעמו, ואז הם פרסמו פוסט בנושא שפנה לתושבי אבן יהודה והאזור. כשהם סיפרו לי 'אספנו את הכסף' התרגשתי ברמות אחרות, אבל אני יזם, ואת הסיכונים אני לוקח בעצמי. אמרתי להם שאת הקנס אנחנו נשלם, ואת הכסף שנאסף חילקתי לכמה משפחות וארגונים בקהילה".

אף שתחום המזון לא היה זר להרוש - אימו הייתה שפית ומורה בתדמור, הוא ניהל את מסעדת לחם ארז במשך שנה ובמהלך לימודיו פתח סניף של ארומה עם שותפים - את מסלול הקריירה שלו בנה במקומות אחרים. ראשית הוא התמחה במחלקה הפיסקלית של פרקליטות מחוז ת"א, ולאחר מכן שימש כעוזר מנכ"ל ומזכיר חברה בצינורות הים התיכון.

בשלב הבא הוא היה בעלים משותף בחברת פרסום בארה"ב שהעסיקה 70 עובדים, עד שמכר את חלקו שם. מה הביא לשינוי? הוא הבין עד כמה חסר לו מקום בילוי משמעותי באזור מגוריו, אבן יהודה, וב-2017 החליט לעשות מעשה ולפתוח את מסעדת "תל יצחק קיטשן אנד גארדן".

"הגעתי לזה כיזם, ופתחתי את המקום בהשקעה של שמונה מיליון שקל. הבאתי שותף מעולם המסעדנות, שהפעיל את המקום בשנתיים הראשונות. כשהתגלעו קשיים, קניתי את החלק שלו ונכנסתי עמוק לניהול. אחי שלומי הוא השותף שלי עכשיו. לו יש בעיקר סניפים של ארומה בשדה התעופה, וגם הוא חווה ירידה משמעותית מאוד.

"בתל יצחק אנחנו מגישים אוכל ים תיכוני עם השפעות מאיטליה, יוון וספרד. המקום משתרע על פני 2.5 דונם, ומעוצב כמו וילה טוסקנית. יש טאבון ענק באמצע המסעדה, והכול מוקף בחלונות זכוכית שצופים לגינה עם עצי הפרי שבה. עד הקורונה עבדנו בצורה מצוינת, וזה הצדיק את ההשקעה. עם הזמן פתחנו גם בייקרי קטן, ובהמשך גם עשינו אירועים עד 120 איש. בסופי שבוע היו עוברים אצלנו גם אלף איש".

מה למדת שלא ידעת קודם?
"שבופה בסופשבוע זה לא רווחי, למרות שהיו באים אלינו 300 איש בשישי וגם בשבת. ישראלים אוהבים את זה, אבל לבעל עסק זה לא כדאי. לכן הפסקנו את זה. חשבתי לחזור איכשהו עם פורמט אחר, אבל אז באה הקורונה. במרץ כבר סגרו את כל העסקים".

מה עבר עליכם בימים הראשונים של הקורונה?
"אישית וגם עסקית היה קשה לשים ברקס. היו לי קרוב ל-120 עובדים - טבחים, קונדיטורים, מלצרים, שוטפי כלים, אנשי מכירות ומנהלים. לשחרר כזו כמות גדולה של אנשים לחל"ת ולסגור את המקום היה די שוק עבורי.

"אני יזם, קשה לי לשבת בבית, גם נפשית. אני לא יכול להסתמך על מענקים, הייתי צריך את העשייה. גם אם לא מדובר ברווח גדול, רציתי שיהיה בשביל מה לקום בבוקר. ברגע שאפשר היה לעשות טייק אווי, החזרתי כמה עובדים ופתחנו את הבייקרי מחדש. לאט לאט זה צבר תאוצה, אנשים באו אלינו גם מתל אביב ומזכרון יעקב, והחלטנו להוסיף סלי פיקניק ומוצרי מעדנייה. אם פעם הבייקרי היה משהו קטן ליד המסעדה, עכשיו הוא הביא אותנו לפעילות מאוד יפה, שאפשרה לנו גם לא לשבת בבית וליפול לדיכאון, וגם להרים את הראש מעל המים מהבחינה הכלכלית".

עד כמה באמת זה משתלם?
"המחזור של הבייקרי לעומת כל המסעדה הוא בערך 40%, אבל כיחידה נפרדת הוא שילש את עצמו. אפשר להסתכל על ההצלחה שלו כמשהו מדהים. בנוסף, בחודשיים האחרונים אימא שלי מכינה מאכלים ביתיים למכירה ברביעי-שישי. קראנו לזה 'הסיר של מזל'. נשאיר את זה גם אחרי הקורונה, זה כמו עסק בפני עצמו שיש לו הצדקה".

לא נכנסת לתחום המשלוחים.
"זה כי האוכל שלנו הוא פילה דג וסטייקים, שקשה לעשות להם משלוחים. מה גם שחשבתי שהסגר יהיה קצר. אחרי חודשיים, כשהבנתי שזה יהיה ארוך, התחלנו לעשות אירועי קפסולה, בעיקר חתונות. ברמה העסקית, זה עבד. לאירוע אפשר להיערך מראש, ולדעת מה בדיוק העלויות וההוצאות. לשמח חתן וכלה בתקופה של קורונה זה כיף. זה מאוד מרגש ושונה מאירוח של מסעדה, וזה הביא סיפוק. למרות שזה לא מאוד רווחי אנחנו נמשיך במגמה הזו, ברגע שיתאפשר".

איך אתה מסכם כלכלית את השנה הזו?
"גם אם אני קם בבאסה, אני חייב להיות באופטימיות. אם כל דבר יוריד אותי, עדיף שאסגור את העסק, ואחזור להיות שכיר. המחזור שלי נמוך משנים קודמות, אבל אני מרוצה מהמקום שבו אנחנו נמצאים, בהתחשב בנסיבות.

"אני יודע מה אני רוצה ליום שאחרי הקורונה, לשנתיים קדימה. המסעדות יעברו שינוי, וגם אנחנו. יהיה לנו מתחם אירועי בוטיק, ונעשה אירועי פופ-אפ כמו ערב יין או ערב יווני. מבחינתי, כשהכול יחזור, המחזורים שלי יעלו יותר, כי פתחתי יחידה משמעותית שהגדלתי אותה פי שלושה - הבייקרי. למען האמת, אנחנו שוקלים לפתוח עוד נקודה או שתיים של הבייקרי באזור השרון".

יניב הרוש, בעלי תל יצחק קיטשן אנד גארדן ● בן 40, נשוי ואב לשלושה, מתגורר באבן יהודה ● בעל תואר ראשון במשפטים ומנהל עסקים מהמרכז הבינתחומי ● "אני יזם, קשה לי לשבת בבית, גם נפשית. הייתי צריך שיהיה בשביל מה לקום בבוקר"

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il 

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות