גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המדינה יכולה לחלט כספים המיועדים לשכר-טרחת עורכי דין של חשוד?

ביהמ"ש העליון דן בימים אלה בבקשת ערעור שהגישו עורכי הדין של חברת התשתיות "ביבי כבישים עפר ופיתוח" על החלטת המדינה לחלט כספים שנועדו לתשלום שכר-הטרחה שלהם ● לשכת עוה"ד הצטרפה לערעור: "לעוה"ד זכות קניינית לקבלת כספי שכר-הטרחה"

אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock
אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock

האם מדינת ישראל יכולה לחלט מנאשם בפלילים כספים המיועדים לשמש כשכר-טרחה עבור עורך דינו, אשר ייצג אותו בהליך שאינו נוגע להליך הפלילי מכוחו הוטל על הנאשם צו חילוט זמני? זו השאלה המרכזית הניצבת במרכזה של בקשת רשות ערעור שהוגשה לאחרונה לבית המשפט העליון, ושאליה הצטרפה גם לשכת עורכי הדין, באמצעות עורכי הדין יעל גרוסמן, אורי גולדמן וגיל דחוח, נוכח השלכותיה רחבות ההיקף של השאלה העקרונית על הליכים רבים אחרים.

עורכי הדין ד"ר משה וינברג ואפרים ווגדון ייצגו את חברת התשתיות "ביבי כבישים עפר ופיתוח" במסגרת הליך אזרחי שניהלה נגד רכבת ישראל. מדובר היה בהליך ארוך, סבוך ומורכב, אשר בעניינו גם נתן בית המשפט העליון פסק דין מפורט שעורר סערה בקרב הקהילה המשפטית, בהיותו פסק דין בעל השלכות רוחב על כל תחום דיני החוזים בישראל.

במסגרת הסכם שכר-הטרחה, התחייבה החברה לשלם לעורכי דינה שכר-טרחה בגובה 20% מהסכומים שיתקבלו אצלה בתום ההליך שניהלו בשמה. עורכי הדין נחלו הצלחה משמעותית בבית המשפט המחוזי, שפסק כי על רכבת ישראל לשלם לחברה 40 מיליון שקל בתוספת שכר-טרחה והוצאות משפט בסך של 1.6 מיליון שקל, ואולם בבית המשפט העליון הופחת סכום הפיצויים ל-8 מיליון שקל בלבד.

בסיומם של ההליכים, נותרה החברה חייבת לעורכי הדין סכום של כ-2.4 מיליון שקל, בעבור עבודה מאומצת וארוכת-שנים שהניבה עבורה תוצאות חיוביות.

אלא שבמקביל הגישה מדינת ישראל נגד חברת ביבי כבישים והעומד בראשה יהודה בוזגלו כתב אישום המייחס להם עבירות של מתן שוחד, מרמה והלבנת הון, וביקשה לחלט מהם רכוש וכספים מכוח חוק איסור הלבנת הון ופקודת סדר הדין הפלילי.

כשנודע למדינה כי לחברת ביבי קיימת זכות לקבלת כספים מכוח פסק הדין בהליך שניהלה נגד הרכבת, היא מיהרה להגיש בקשה דחופה ולבקש לחלט גם את כספי הזכייה, אשר מהם, כאמור, היה אמור להיות משולם שכר-טרחתם של עורכי הדין.

עורכי הדין לא ויתרו, ופנו לבית המשפט המחוזי שהורה על חילוט כספיהם של הנאשמים, בבקשה כי ישוחרר להם שכר-טרחתם. אלא שבית המשפט סירב לבקשה, וכך התגלגל הסיפור לבית המשפט העליון.

"עלולה להביא להימנעות עורכי דין מניהול הליכים"

לשיטת הלשכה, בראשות עו"ד אבי חימי, אלמלא הפעולה של עורך הדין, הרי שלא היה "נוצר" אותו רכוש שכעת מבקשים לחלטו, ועל כן לא הגיוני שעורך הדין שיצר אותו לא יקבל שכר-טרחה בגין עבודתו ב"יצירת" אותו רכוש.

ואולם, לפי החלטת המחוזי, עורכי הדין לא זכאים לשכר-טרחתם מכיוון שהם לא עומדים באף אחד מהסייגים שנקבעו בחוק לתחולת דיני החילוט: קיומה של זכות קניינית או מעין קניינית לנושה; או קיומם של נימוקים מיוחדים מכוחם יש לנושה "זכות מכרעת" על הנכסים שחולטו.

בבקשה להצטרפות כידיד בית המשפט, אותה הגישו עורכי הדין גרוסמן, גולדמן ודחוח העומדים בראשות ועדת עבירות כלכליות ואיסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, וכן באמצעות עורכי הדין אביה אלף, ליה פלוס, לירז סבן וערן גולן, לעורך דין עומדת הזכות לקבל שכר-טרחה מנאשם שרכושו חולט על בסיס כל אחד מהסייגים האמורים.

כך למשל, מסבירה הלשכה כי ההחלטה שלא לאפשר לעורכי הדין לקבל את שכר-טרחתם "מזיזה את שיווי המשקל הכלכלי שבכריתת הסכמי שכר-טרחה אשר מבוססים על הצלחה ואחוזים ועל התקשרות ארוכת טווח", ואף "עלולה להביא להימנעות עורכי דין מניהול הליכים בעבור לקוחות שמתנהל נגדם הליך פלילי או שעננת הפלילים מרחפת מעל ראשם, מחשש שמא יחולטו כספי שכר-הטרחה המגיעים להם. יש למנוע תוצאה זו, שמשמעותה מניעת ייצוג משפטי מלקוחות בניגוד לחזקת החפות".

לשיטת הלשכה, גם הסייג השני לתחולת חילוט, קיומה של זכות קניינית או מעין קנייינית, מתקיים בענייננו.

לטענתה, "לעורכי הדין זכות קניינית לקבלת כספי שכר-הטרחה מן הכספים אשר חויבה רכבת ישראל לשלם לביבי כבישים, כבר במועד בו הפך פסק הדין של בית המשפט לחלוט, ועוד קודם שניתנו צווי תפיסה זמניים עד לתום ההליכים הפליליים נגד ביבי ובוזגלו אשר הביאו לתפיסת שכר-הטרחה המגיע לעורכי הדין".

זאת, נטען, במיוחד לאחר שבית המשפט המחוזי קבע על רכבת ישראל לשלם לביבי כבישים שכר-טרחה והוצאות בסך של כ-1.6 מיליון שקל , "ובכך נתן מעין 'תוקף משפטי', באמצעות פסק דין, לזכות עורכי הדין לקבל את שכר-הטרחה".

ניתן להסיק זאת, טוענת הלשכה, גם באמצעות הקשה מההלכה הקובעת כי כאשר ניתן לטובת רוכש פסק דין המזכה אותו באכיפה מול מוכר, זכותו של הרוכש נעשית לחסינה מול נושיו של המוכר. במקרה כזה, נימקה הלשכה, "רואים את הקניין 'כאילו' עבר מן המוכר אל הרוכש".

יתרה מכך, הזכירה הלשכה, הרי שבמקרה זה שכר-טרחה לא הועבר לעורכי הדין מייד אחרי פסק הדין במחוזי בעניינן של ביבי ורכבת ישראל אך ורק בשל החלטה לעיכוב ביצוע פסק הדין שהוגשה בפני בית המשפט העליון. "אין זה ראוי שתתקבל הכרעה משפטית שמכוחה בקשת עיכוב של צד להליך 'תקדם' זכות חילוט בהליך הפלילי", הסבירה.

בתגובת המדינה לבקשה נכתב כי "בשל מעמדה הראשוני של הלשכה שנקבע בחוק שתאגד את עורכי הדין בישראל כארגון מקצועי האמון, בין היתר, על ייצוג חבריו - ציבור עורכי הדין, מובן העניין 'האיגודי' שיש ללשכה בתוצאות ההליך, וזאת כמו כל איגוד מקצועי אחר, שאחד מחבריו היה נדחה מפני חילוט. בנסיבות אלה המדינה מותירה את הבקשה לשיקול-דעת בית המשפט הנכבד".

עוד כתבות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בעליות קלות ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

פיגוע ירי בבקעת הירדן: 3 פצועים, אחד במצב קשה

הפצועים בדרכם לבתי החולים; מצוד אחרי המחבלים ● בפעם השנייה הבוקר: אזעקות בגליל המערבי ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, אך רציו מאכזבת עם ירידה חדה ברווח ובהכנסות ● מדור חדש

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו