גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק ההון זה לא משחק סכום אפס, ומה שעולה לאו דווקא חייב לרדת בסוף"

לנוכח גל ההנפקות של חברות טכנולוגיה בבורסת ת"א, מנכ"ל חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן בישראל, מסביר כיצד מעריכים שווי של חברות חלום חסרות הכנסות כמעט: "קשה להתווכח עם כוחות השוק - זו וריאציה על חוכמת ההמונים"

ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל פרוסט אנד סאליבן בישראל / צילום: איל יצהר
ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל פרוסט אנד סאליבן בישראל / צילום: איל יצהר

מבין כל התחזיות שחזינו כשהקורונה רק פרצה לחיינו, גאות חסרת תקדים בשוק ההנפקות הראשוניות בבורסה בתל אביב, בזמן שהמגפה עדיין משתוללת, לא הייתה אחת מהן. אבל זה בדיוק מה שקרה: הריבית האפסית על השקעות סולידיות, יחד עם תמריצים כספיים מהמדינה, הובילו להסטת השקעות לחברות עתירות סיכון (וסיכוי). לכך התווספו ההקלות מצד הבורסה המקומית, וקיבלנו גל של עשרות הנפקות ראשוניות, עם דגש על חברות טכנולוגיה צעירות ושותפויות מו"פ בהתהוות.

עבור משקיעים רבים, בוודאי אלו מהציבור הרחב, מדובר בטריטוריות הנמצאות הרחק מחוץ לאזור המומחיות שלהם. הדוחות הכספיים של החברות הללו נראים כמו כתב חידה: ההכנסות לא קיימות, או שהן ראשוניות בלבד, והתמחור לא מתיימר להתבסס עליהן, ולרוב נרשמים אצלן הפסדים בשורה התחתונה.

ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל חברת המחקר פרוסט אנד סאליבן בישראל, שהפכה גם לחברת אנליזה במסגרת פרויקט ניתוח חברות המו"פ של הבורסה, חקר בדוקטורט שלו את נושא הערכת השווי של חברות שכאלו. כעת הוא גם מפרסם גם ספר בעניין (Valuations of Early-Stage Companies and Disruptive Technologies).

למעשה, הערכת שווי של חברות ללא הכנסות היא לא לגמרי עניין חדש. יש לה היסטוריה ארוכה, למשל בתחום הביומד, שבו רוב החברות מגיעות לבורסה כחברות חלום. אף שהערכת שווי של חברות ביומד ללא הכנסות היא פרקטיקה מוכרת, רבים עדיין טוענים כי הדבר בלתי אפשרי, וכי ההערכות הללו הן ניחוש בלבד.

רוטמן בנה את הדוקטורט שלו על החברות הללו, והרחיב אותו כעת גם לחברות אחרות. בספרו הוא מתייחס גם להשפעות הפסיכולוגיות, החברתיות והתקשורתיות על השווי, נושא שהגיע לשיא קיצוני באירועי ההתנפלות ההמונית של משקיעי אפליקציית המסחר רובין הוד על מספר חברות, ובראשן גיימסטופ, שהביא אותן לשווי שוק המנותק לחלוטין מערכן הכלכלי.

מסרב להצטרף לתחזיות הבועה

רוטמן מסרב להצטרף לאלו המכנים את מה שקורה בשוק ההנפקות המקומי כבועה. "שוק ההון זה לא משחק סכום אפס, ומה שעולה לאו דווקא חייב לרדת בסוף", הוא אומר. "השאלה היא מה אנשים חושבים שיהיו ההכנסות של החברות בעתיד. האם הציפיות שלהם מוצדקות? קשה להתווכח עם כוחות השוק. זו וריאציה על חוכמת ההמונים".

אבל נראה שלהרבה אנשים יהיה פחות כסף להוציא, ויותר חובות שאותם לא יוכלו להחזיר בשנים הקרובות. אז איך ההכנסות של כל החברות האלה יעלו כל-כך? על בסיס מה?
"זה עצוב לומר, אבל יש פה שתי כלכלות, כבר כמה שנים טובות. כלכלת ההייטק וכל השאר. בשנים האחרונות חלה מהפכת מידע שגם נותנת ערך למין האנושי. אם ההנפקות האלה מסיטות הון מתחומים אחרים להייטק, שהפך לרכיב דומיננטי ועשה מהפכה בכל התחומים, אז יש בזה היגיון.

"חברות הטכנולוגיה שמגיעות לבורסה הן אמיתיות. הטכנולוגיות הללו הבשילו לאורך הרבה מאוד שנים, גם בבריאות, גם באנרגיה מתחדשת. שותפויות המו"פ מאפשרות לראשונה לגברת כהן מחדרה להשקיע בסוגי השקעות שגם בעבר הניבו תשואות יפות, אבל לא לאדם מן היישוב. כעת ההשקעה היא בפלטפורמה שנותנת הגנה.

"בתחום האנרגיה המתחדשת אני לא מזהה בועה. יש צורך אמיתי וחברות שאפשר לתמחר אותן. חברות הבריאות הדיגיטלית לא אמורות להיסחר על בסיס ההכנסות שלהן, אלא על בסיס המידע שנצבר בהן".

אנחנו באמת בטוחים שיהיה מי שמוכן לשלם על כל המידע הזה בבוא היום? אתה מזהה מישהו שקנה דאטה בהרבה כסף, וגם הצליח בתורו להפיק ממנו הכנסה שהצדיקה את זה?
"כל מקרה לגופו. זה עדיין בתחילת הדרך. אנחנו מאמינים כי חברות ישלמו עבור פרסונליזציה של פרסום, ובשביל מחקר, כל אחת בתחומה. זה עדיין לא שם, אבל זה יגיע".

אז איך בעצם מעריכים שווי של חברה לפני הכנסות?
"כל חברה כזו עוברת שלושה שלבים. הראשון - הוכחת ההיתכנות הטכנולוגית. השני - עמידה בתקינה. והשלישי - מכירות. בכל שלב כזה ישנו מודל שונה של הערכת שווי. החברות שהולכות לעשות את המהפכה - ולא היינו רוצים לפספס אותן - הן לפעמים אלה שהערכה על פי דוח כספי היא לא רלוונטית אליהן.

"על חברה לפני שלב ההכנסות אני שואל - מה גודל השוק, מה גודל ההזדמנות ומה סיכוי ההצלחה. לא כולם יודעים שבחברות אנרגיה מתחדשת יש סיכון ממשי כמו במדעי החיים. אם חברה לא עשתה סגירה פיננסית של פרויקט, הוא לא בהכרח יקרה. והתחרות - היא לא מול מה שקיים בשוק היום, אלא מול כל מה שקיים בעתיד".

רוטמן בנה לדבריו טבלאות המעריכות את הסתברות הסיכון עבור חברות בתחומים השונים בשלבים השונים: "מובן שאלה הסתברויות על כל התחום, והחוכמה היא למצוא את אלה שמצליחות".

מחכים שמשקיע מומחה ייכנס

דרך אחרת, לדברי רוטמן, להעריך שווי חברה, היא בהשוואה לעסקאות נוספות שנערכו באותו התחום, או על בסיס המחיר שבו נכנס להשקעה בחברה משקיע מומחה. אבל השווי של החברה בבורסה מושפע לא רק מהעסקים האמיתיים שלה, אלא מדינמיקה שלמה של פסיכולוגיה, ציפיות ותקשורת.

רוטמן: "זיהיתי גם נקודות שבהן השווי עולה או צולל נקודתית. למשל, חברות חלום מתומחרות על פי הפוטנציאל שלהן, ואנשים הם לרוב אופטימיים, ואז מתחילות מכירות ולוקח קצת זמן לפוטנציאל להתממש, אז זו נקודה שבה יש לרוב ירידה בשווי. עמק המוות.

"ישנו גם הגורם של תשומת הלב של המשקיעים. לקראת אירוע בחברה, כמו למשל לקראת תוצאות ניסוי של חברת ביומד, אנחנו רואים שיש עלייה בשווי, למרות ששום דבר עדיין לא קרה, ואין מידע שלא היה לנו לפני שישה חודשים, אבל עצם הדיבור על המניה מעלה את השווי, ומי שמזיז את זה אפילו במניות הגדולות בארה"ב, היא גברת כהן ממינסוטה.

"כאשר מתרחש האירוע, לפעמים המניה עולה, או שלפעמים כל הערך המוסף כבר מתומחר בשלב הזה. וכמה ימים אחר כך נגמרת השיחה, והשווי יכול לרדת אפילו לפחות מכפי שהיה לפני האירוע. זה מאוד בולט בחברות ביומד, בגלל האירועים הבינאריים, אבל נכון לכל מניה שעולה ויורדת בגלל שינויים בשיחה עליה, בלי קשר לערך החברה".

רוטמן מציין כי בשוק פועלים "שחקני רעש", שפועלים בעיקר על בסיס השיחה ולא על בסיס החברה, וכאשר נכנסת למניה כמות מספקת של שחקני רעש, היא מאבדת קשר עם השווי האמיתי. משקיעים מומחים יכולים לזהות זאת ולנצל את כשל השוק לטובתם, למשל באמצעות שורט, אבל לפעמים משקיעי הרעש מצליחים לנפח את המניה לאורך כל-כך הרבה זמן, שאותם משקיעי שורט מומחים "נשרפים" - כמו שקרה בגיימסופט.

 לפעמים, משקיעים מומחים צריכים להראות ללקוחות שלהם תשואה עודפת על פני השוק, גם אם הוא התנתק מהמציאות. במצב כזה, הם נקלעים להתנהגות עדר, יחד עם משקיעי הרעש, ואז נוצרת "טעות שוק" שהולכת ומצטברת בכיוון אחד.

כדאי בכלל שחברות שכל-כך קשה להעריך את שוויין יהיו בבורסה?
"לכל החברות יש מקום בבורסה, אבל עולה השאלה אם להשקיע ואיך בכלל ניגשים לזה. אני אומר: אם אתה לא חושב שאתה יודע להעריך את הסיכון, אז אל תיכנס לזה".

עקרונות הערכת שווי חברות טכנולוגיה

■ לא ניתן להעריך חברות טכנולוגיה בשלב החלום על בסיס דוח כספי רגיל. 
■ ישנם מודלים שונים להערכת שווי חברות טכנולוגיה. רובם מבוססים על הערכת גודל ההזדמנות, ושכלולה במקדם סיכון. 
■ מקדם הסיכון תלוי במגוון גורמים ייחודיים לתחום ומחייב הבנה עמוקה של החברה וסביבתה העסקית. 
■ לחברות שלושה שלבים - שלב ההיתכנות הטכנולוגית, שלב הרגולציה ושלב המכירות. כל מעבר שלב מוריד סיכון ולכן מעלה את הערך. 
■ ניתן להעריך שווי חברות על בסיס מחירי מכירה או השקעה בחברות דומות, גם בשוק הפרטי. 
■ קיימות השפעות פסיכולוגיות שמשנות את מחיר המניה גם אם אין שינוי בשווי החברה. 
■ חלום מתומחר לרוב באופטימיות לעומת המציאות. המפגש הראשון עם המציאות לרוב יניב צלילה במחיר המניה, המכונה "עמק המוות". 

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח

הלוחמים - סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט בשירות סדיר, נפגעו מהירי ונקבע מותם ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן ישלם 370 אלף שקל פיצוי על איחור במסירה בפרויקט תמ"א 38

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים