גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניות הרכב החשמלי תופסות תאוצה: למה כולם דוהרים לקנות אותן?

תעשיית הרכב החשמלי בעולם קיבלה דחיפה ב-2020 בזכות זינוק במכירות רכבים ושיפורים טכנולוגיים ● הסקטור צפוי לרשום צמיחה מטאורית בשנים הקרובות, בזכות המעבר של צרכנים לרכב חשמלי, רגולציה תומכת בארה"ב, באירופה ובסין ומשקיעים שמחפשים את הטרנד הגדול הבא

תחנת טעינה לרכבים חשמליים בקולורדו, ארה"ב / צילום: Associated Press, David Zalubowski
תחנת טעינה לרכבים חשמליים בקולורדו, ארה"ב / צילום: Associated Press, David Zalubowski

כשטסלה פתחה את האתר שלה לצרכן הישראלי להזמנת רכב חשמלי בשבוע שעבר, זה נתפס כצעד שעשוי לשנות את פניה של תעשיית הרכב בישראל בתוך כמה שנים. אבל לפני שזה יקרה - את דמיון המשקיעים הרכב החשמלי כבר הצית.

2020 הייתה שנה מאתגרת לכלכלה, לעובדים ולצרכנים, על רקע מגפת הקורונה והסגרים, אבל לרכב החשמלי זו הייתה שנת הפריצה הגדולה. שיא בהיקפי המכירות של כל החברות, זינוק במניות של כל חברה עם פעילות בתחום, כניסה של חברות נוספות לענף, לנוכח הפוטנציאל האדיר הטמון בו וההתפתחויות הטכנולוגיות, שהופכות את הרכב ליעיל יותר ומתאים יותר לשימושים של רוב הצרכנים.

פוטנציאל אדיר בשנים הקרובות

כמו הרבה תחומים שהטכנולוגיה הזניקה בשנים האחרונות, גם בתחום הרכב החשמלי ההצלחה מבוססת על שיתוף פעולה בין פיתוחים טכנולוגיים לבין חברות הרכב. התחום הזה מחייב השקעת משאבים עצומים בפיתוח ומחקר. רק בסוף השבוע הודיעה יצרנית הרכב האמריקאית פורד כי בכוונתה להשקיע 22 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות ברכב חשמלי.

אבל מעבר לפיתוח הטכנולוגי, הסיבה לזינוק של הרכב החשמלי דווקא כעת היא השילוב שלו עם הפריחה של כל תחום הכלכלה הירוקה וההשקעות האחראיות (ESG), שכן בניגוד לרכבי מנועי הבנזין המזהמים, הרכב החשמלי מסייע לנו להגיע לעולם ירוק יותר.

המשקיעים מבינים שבדומה לשאר מניות הכלכלה הירוקה, הוא צפוי למשוך השקעות עתק בשנים הקרובות ממשקיעים מוסדיים גדולים וממשקיעים שתחומים אלה חשובים בעיניהם או שמחויבים להשקיע לפי כללי ESG.

ההתפתחות של הרכב החשמלי בשנים האחרונות הייתה משמעותית. בזכות שיפור הסוללות והטכנולוגיה, הוא עשוי להגיע כיום למרחקים של 400-500 ק"מ בין "תדלוקים", מה שהופך אותו לדומה יותר לרכב המבוסס על בנזין, ולפיכך מגדיל את הפופולריות שלו בקרב כל הנהגים בעולם.

בנוסף, גם המגמה של חקיקה ממשלתית ירוקה, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, צפויה להשפיע על פוטנציאל הצמיחה. עם כניסתו לתפקיד נשיא ארה"ב לאחרונה, הודיע ג'ו ביידן כי כחלק ממדיניותו בתחום הכלכלה הירוקה וה ESG בכוונתו להוביל להחלפת כל צי הרכב הממשלתי הגדול, הכולל מעל 600 אלף מכוניות, ומשמש את הממשלה הפדרלית - ברכבים חשמליים ונקיים שיוצרו בארה"ב. הדבר יתבצע כנראה לצד תוכנית תמריצים ענקית נוספת שביידן צפוי להציג כבר במרץ, ושצפויה לכלול התייחסות לנושאים המרכזיים שהוא הציג בקמפיין הבחירות שלו - ובראשם כל תחום הכלכלה הירוקה.

גם בסין התקבלה החלטה ממשלתית לקדם את תחום הרכב החשמלי בשנים הקרובות. סין נמצאת במרוץ להתקנת עמודי הטענה לרכב חשמלי, והיא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום זה. לא סתם רבות מיצרניות הרכב החשמלי בעולם הן חברות סיניות, בראשן חברות מוכרות למשקיעים כמו NIO ,Li Auto ו-Xpeng. המניות של שלושתן נסחרות גם בארה"ב והן רשמו תשואות פנומנליות ב-2020.

על רקע התפתחויות אלה, בעשור הקרוב צפויות מכירות הרכב החשמלי בעולם לזנק ב-30%. השוק שצפוי לרשום את הצמיחה המהירה ביותר הוא כמובן סין (50%), מה שהופך את המדינה לזירה מרכזית של כל החברות בעולם. היקף מכירות רכב חשמלי כיום הוא 2.5% בלבד מסך מכירות הרכבים בעולם, וחברת המחקר דלויט מעריכה כי עד 2030 הם יהוו כמעט 30% מסך המכירות.

כשמשקיעים רואים את התחזיות האלה, אין פלא שהם ממהרים להשקיע גם במניות בתחום. נתונים שנאספו על-ידי בלומברג מצביעים על זינוק בהשקעות בתחום הרכב החשמלי ב-2020 לרמה של 139 מייארד דולר, נוסף על השקעות בהיקף של 304 מיליארד דולר בכלכלה ירוקה ואנרגיה מתחדשת. עם זאת, במבט קדימה, נראה כי דווקא היום מגדילים משקיעים את ההשקעות ברכב החשמלי. לפי חברת הרכב סטטיסטה, עד 2025 ההשקעות ברכב החשמלי יהיו גבוהות יותר מהיקף ההשקעות בכלכלה הירוקה. בחמש השנים הקרובות יושקעו ברכב חשמלי 357 מיליארד דולר מדי שנה.

 

המניות תנודתיות - דרוש פיזור

מאחר שמדובר בתעשייה צעירה, טמון גם סיכון לא מבוטל בהשקעה ברכב החשמלי, לצד הפוטנציאל האדיר. לכן יש לנסות להיחשף לתחום תוך שמירה על פיזור רחב ככל הניתן. הכוונה היא לפיזור בין החברות, אך גם פיזור בין תתי הסקטורים בתחום.

שנת 2020 אומנם היתה השנה של מניות כמו NIO הסינית, שעלתה 1,100%, או טסלה שעלתה 743%, אך בתחום צעיר כזה חשיבות הפיזור גדולה מאוד, וצריך להיזהר מהטיה משמעותית למניות בודדות בלבד.

נוסף על כך, חשוב להבין שרכב חשמלי זה ממש לא רק יצרניות מכוניות, אלא גם חברות שבבים, חברות תעשייה המייצרות רכיבים ומערכות למכוניות, מערכות אחסון אנרגיה, תשתיות הטענה ובמיוחד החברות המייצרות את הסוללות. הרכב החשמלי פועל על סוללות ליתיום, וכמוצר במחסור עולמי, החשיפה לתעשייה הזו היא מרכזית עבור מי שרוצה לקבל חשיפה מלאה ורחבה לתחום הרכב החשמלי.

החשיפה לתחום כולו, ולא רק ליצרניות הרכב עצמן, מאפשרת ליהנות ממגמות כלל עולמיות. כאשר סין מחליטה לרשת את כל המדינה בתחנות טעינה, הרי שחברה אחת או שתיים עשויות לגרוף נתח משמעותי מהקופה - בעוד שמבין יצרניות הרכב כולן נאבקות על השוק הסיני, וכל אחת תזכה לנתח קטן ממנו. זו הסיבה שראינו מניות בתת-הסקטור הזה מזנקות בשנה האחרונה - כך למשל Blink Charging זינקה מעל 1,000% ו-Plug Power קפצה ב-1,400%, והחברה כבר נסחרת בשווי של מעל 30 מיליארד דולר.

בשורה התחתונה, גם אחרי ביצועים מרשימים בשנה האחרונה, נראה כי הפוטנציאל של תחום הרכב החשמלי רחוק ממיצוי, וכי רק עכשיו הוא מתחיל לתפוס תאוצה.

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסיים המוזכרים בטור זה, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בו. אין לראות בכתוב משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל משקיע

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?