גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המפקד העליון הפך למסית העליון", מאשימה התביעה במשפט דונלד טראמפ

שעות ארוכות של טענות התביעה לא הזיזו את הסנאטורים הרפובליקאים מדעתם ● אבל הם הזדעזעו כאשר התביעה הקרינה סרטי וידאו שעדיין לא נראו על היקף ההשתוללות של תומכי טראמפ בקפיטול ב-6 בינואר ● הם היו רק "58 צעדים" ממליאת הסנאט

דונלד טראמפ / צילום: AP
דונלד טראמפ / צילום: AP

אף כי אין כמעט כל סיכוי שהסנאט של ארה"ב ירשיע את דונלד טראמפ בהסתה למרד, מהלך היום השני של משפטו אתמול חשף את המטרה הממשית של התביעה: לחקוק את 6 בינואר בזכרונו של הציבור האמריקאי, ממש כפי שנחקקו שם 7 בדצמבר 1941 ו-11 בספטמבר 2001.

השניים האחרים היו ימים של בגידה ושל השפלה לאומית, תוצאת התקפה מצד זרים. כל אחד מהם הניב נחישות והתקפת נגד. 6 בינואר היה שונה. התוקפים היו אזרחים אמריקאים, שהסתערו על הקפיטול, סמלה של הדמוקרטיה האמריקאית.

הם עשו כן מפני שהאמינו לדונלד טראמפ, כי הבחירות לנשיאות שבהן נוצח "נגנבו" ממנו. שלושה רבעים של תומכי הנשיא מוסיפים להאמין שהבחירות נגנבו, על-פי רוב הסקרים. ממילא הם מתקשים לתפוס את תוקפי הקפיטול באופן שבו תפסו את היפנים בפרל הרבור ואת אל קאעידה במגדלים התאומים. הקטגוריה במשפט הנשיא יצאה ביומיים האחרונים מגדרה להזכיר להם מה קרה לפני חמישה שבועות.

התביעה כוללת תשעה צירים דמוקרטיים של בית הנבחרים. בית הנבחרים הוא שהצביע לפני חודש להגיש כתב אישום נגד הנשיא דאז, דונלד טראמפ. על נציגי בית הנבחרים, כולם אנשי הרוב הדמוקרטי, מוטלת המשימה לשכנע את הסנאט להרשיע. הרשעה מצריכה רוב מיוחס של 67 מתוך 100. ספק גדול מאוד אם רוב כזה יימצא. התביעה מנסה אפוא ללמד היסטוריה.

עד התביעה: וידאו

לתביעה ולסנגוריה יש 16 שעות כל אחת כדי להציג את טיעוניהן. במשפט הזה אין עדים, אבל התביעה גייסה סרטי וידאו דרמטיים לדבר בשמה. אתמול היא הקרינה והשמיעה דברים שעדיין לא נראו ולא נשמעו.

היא הראתה את פלישתם של תומכי טראמפ אל האכסדראות הפנימיות של הקפיטול. שני סנאטורים בולטים נראו נמלטים בריצה, ומיד נמלטים בכיוון ההפוך. אחד מהם היה מנהיג הרוב הדמוקרטי, צ'אק שומר; השני היה המועמד הרפובליקאי לשעבר לנשיאות, כיום סנאטור, מיט רומני, שניהם בשנות ה-70 שלהם.

קטע אחד הראה את אנשי המטה של יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, מסתתרים באחד החדרים בסוויטה שלה, מאחורי שתי דלתות. הם נשמעים מתלחשים, כדי שהפולשים לא ישמעו אותם. אחד הפולשים פורץ את הדלת החיצונית, אבל מוותר על הדלת הפנימית ונסוג. אחר צועד לאורך הפרוזדור, וקורא, "ננסי… ננסי… ננסי, איפה את". קשה לדעת מה היה האיש הזה עושה לפלוסי אילו פגש בה. אבל המעמד העביר חלחלה בגופם של סנאטורים משתי המפלגות.

קטע וידאו אחר הראה אנשי ביטחון מבריחים את סגן הנשיא דאז, מייק פנס, למקום מבטחים, כאשר הפולשים מתקרבים במהירות, "מרחק של 58 צעדים", בלשונו של אחד הקטגורים. חלק מן הפולשים קראו להוציא את פנס להורג. בחוץ המתינה רפליקה של גרדום עם חבל תלייה.

זקן הסנאטורים הרפובליקאיים (86), צ'אק גראסלי ממדינת איווה, אמר כי לפני שצפה בווידאו הוא לא ידע כמה קרובים היו הפולשים אל מליאת הסנאט ועד כמה הסכנה הייתה ממשית.

קטע אחר היה פסקול של קריאות לעזרה מצד שוטרי הקפיטול. הם היו מעטים, חסרי אונים ונואשים. אחד מהם קרא במכשיר הקשר, "איבדנו את הקו, איבדנו את הקו", זאת אומרת נאלצנו לסגת. בשלב מסוים, שוטר אחד ויחיד הפריד בין ההמון למליאת הסנאט, וניסה להטעות את הפורצים.

מה קרה שתי דקות לאחר הציוץ

כללית, הווידאו לא עורר רושם של ארגון צבאי מדוקדק, גם אם אחדים לבשו דגמ"ח וחבשו קסדות. אבל לא היה ספק במניעיהם וברצונותיהם. הם חזרו פעם אחר פעם על שמו של הנשיא. חלקם קראו בתוך הקפיטול, "הילחמו למען טראמפ", ו"עצרו את הגניבה", זאת אומרת גניבת הבחירות. אחרים אישרו, שהם נמצאים שם בשם טראמפ ובשליחותו.

ראש צוות התביעה, ציר הקונגרס ג'יימי ראסקין, שהוא פרופסור למשפט חוקתי, אמר על התנהגות טראמפ בזמן הפריצה לקפיטול: "המפקד העליון של ארה"ב הפך למסית העליון".

התביעה הציגה לוח זמנים של הכרזות הנשיא וציוציו. היא הקבילה אותם למאורעות בקפיטול, והראתה שהנשיא צייץ גינוי חריף לסגנו ב-2:24 אחה"צ. שתי דקות אחר כך, פנס הוברח ממליאת בית הנבחרים, שבה ישב בראש ישיבה שנועדה לאשר את תוצאות הבחירות.

טראמפ התלונן, שפנס לא עמד בציפיותיו. הנשיא תבע ממנו לפסול את תוצאות הבחירות משורה של מדינות, שבהן טראמפ טען לזיוף. פנס סירב, מפני שלא הייתה לו הסמכות לפסול תוצאות שהמדינות עצמן אישרו כדת וכדין. "חסר אומץ", צייץ הנשיא על סגנו הנאמן. הקריאה לרצוח את פנס פשטה מיד בין התוקפים.

משועממים, עייפים ומוסחי-דעת

הרפובליקאים במליאה גילו עניין מוגבל במהלך הרצאתה של התביעה. נאמני הנשיא כמעט השתדלו להיראות משועממים, עייפים ומוסחי דעת. אחדים קראו מגזינים, אחרים פשוט לא הקשיבו. האווירה השתנתה בזמן הקרנת הווידאו. העיניים ננעצו במסך, וסנאטורים וסנאטוריות הנידו בראשיהם. לא היו חילוקי דעות על הדרמטיות של הווידאו. אבל לא היו סימנים שהווידאו ישנה דעות.

השאלה התלויה ועומדת היא כמה רפובליקאים יפרקו את עול טראמפ, ויצביעו לטובת הרשעתו. לפי שעה המספר המשוער מגיע אולי לששה. נחוצים 17.

הסנאטורים מתפקדים במשפט הזה כחבר מושבעים, והם אמורים להצביע על יסוד הראיות המוגשות להם, לא על יסוד העדפותיהם הפוליטיות. אבל הסנאט הוא מוסד פוליטי, והאווירה ספוגה בפוליטיקה. אם, כצפוי, פוליטיקה היא שתכריע את הכף המשפט הזה יסתיים בזיכוי, לפחות במובן הטכני. נראה שהמשפט יימשך עד יום ב'.
_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר