גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל מדינת אי? ההגדרה הזאת לא מחזיקה מים

טענה פופולרית גורסת שישראל הייתה יכולה לבלום את הקורונה בקלות כי היא דומה ל"מדינות אי" ● אבל האם אנחנו באמת מחוברים לעולם רק דרך נתב"ג? ● בדקנו כמה חשובים הגבולות היבשתיים שלנו, מה קרה להם בימי המגפה, ואם קפריסין ואוסטרליה כה מנותקות מהעולם

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

"נתניהו מפברק נתונים במקום להתמודד עם מה שקורה במדינות אי - אלה שדומות לנו"

יאיר לפיד, יש עתיד

טוויטר, 19.1.21

מה משותף לישראל, לניו זילנד, לאוסטרליה ולקפריסין? מאז התפרצות הקורונה יש לשאלה הזאת תשובה סטנדרטית: כולן מדינות אי, ולכן קל להן יותר להן למנוע חדירת מגפות. גם בגרמניה ובצרפת התמותה גבוהה? זה לא אותו דבר! אנחנו חיים באי.

אחד מחובבי הטיעון הזה הוא ראש האופוזיציה יאיר לפיד. ב-19 בינואר טען לפיד בטוויטר שראש הממשלה בנימין נתניהו מתפאר בנתוני תחלואה לא רלוונטיים, "במקום להתמודד עם מה שקורה במדינות אי, אלה שדומות לנו". שם, הוא הדגים, שיעור התמותה נמוך הרבה יותר מאשר בישראל. ב-5 בפברואר כתב לפיד בפייסבוק: "נמאס לכם לשמוע על ניו זילנד? אין בעיה. בקפריסין, פה לידנו, מתו רק 203 בני אדם. אותם תנאים, אותו מזג אוויר, מדינה פחות מפותחת מאיתנו. אצלנו 5,001".

האם ישראל היא אי? מבחינה גיאוגרפית, ברור שלא. ובכל זאת, טוענים אנשי האיים, לישראל יש שער כניסה אחד ויחיד: נתב"ג. כשיש רק שער אחד, קל מאוד לפקח על הנכנסים ולמנוע חדירה של נגיפים ומוטציות.

הדימוי הזה לא מדויק. אם תסתכלו בנתוני הכניסות לישראל שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תמצאו מלבד נתב"ג גם את שדה התעופה רמון ליד אילת, ולצדו ארבעה מעברים יבשתיים: גשר אלנבי שמצפון לים המלח; מעבר נהר הירדן (שייח' חוסיין) ליד בית שאן; מעבר רבין בערבה; ומעבר טאבה.

מספר הנכנסים דרך היבשה לא זניח. בשנים 2018 ו-2019 הם היוו קרוב ל-15% מכלל הנכנסים לישראל. במרץ 2020, כשהתנועה לתוך ישראל החלה להצטמצם בשל המגפה, השערים האוויריים והיבשתיים הושפעו במידה דומה. דרכי היבשה לא נחסמו. אבל המצב הזה השתנה בהמשך: בשבעת החודשים האחרונים של 2020, השימוש במעברי היבשה פחת פי 300 (!) יחסית לתקופה המקבילה אשתקד - הרבה יותר מהשימוש בנמלי התעופה. פחות מאחוז מהנכנסים לישראל עברו דרכם.

 

עם זאת, המספרים האלה לא כוללים כמובן כניסות בלתי חוקיות, ומתעלמים גם מהעברת סחורות ממצרים דרך מעבר ניצנה. "ישראל היא לא אוסטרליה ולא ניו זילנד ולא קפריסין", אמר לנו נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וחבר בקבינט המומחים של מגן ישראל. "זה נכון שיש לנו נמל תעופה בינלאומי אחד, וזה נכון שאנחנו לא אירופה עם גבולות פתוחים. אבל צריך לזכור שיש לנו גבולות יבשתיים, והרבה כניסות מאולתרות. זה משפיע על כניסת בני אדם, בעלי חיים וסחורות שיכולות להעביר תחלואה לתוך ישראל".

בין הים לירדן

קל לשכוח שהישראלים לא לבד באי. גם פלסטינים נמצאים כאן, בגדה המערבית וברצועת עזה. הגבול היבשתי עם הגדה מטושטש, מזכיר דוידוביץ'. ישראלים יוצאים לקניות, לביקור קרובים ולטיפולים רפואיים זולים, ופלסטינים נכנסים לעבוד בישראל. "הנושא מאוד פרוץ"; ואילו רן גולדשטיין, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם, מוסיף שגם עזה איתנו באותה יחידה אפידמיולוגית. עזתים עדיין יוצאים לישראל, גם אם באופן מוגבל למדי.

משה בר סימן טוב, המנכ"ל הקודם של משרד הבריאות, אמר לוועדת הקורונה כבר בראשית המגפה כי "ברשימת הדאגות הכי גדולות שלי נמצאים גם הפלסטינים. הם ואנחנו זה כלים שלובים אפידמיולוגית". דוידוביץ' ממחיש את הדבר בדוגמאות שקדמו לקורונה. מחלה בשם ברוצלוזיס או "קדחת מלטה", למשל, מצויה בקרב בדואים בנגב פי 100 עד 200 מאשר בשאר האוכלוסייה בישראל. הסיבה היא העברה לא מבוקרת של צאן ובקר בין חברון לנגב. גם שפעת פנדמית וכלבת מעוררות חשש כזה. לדברי גולדשטיין, ייתכן שמגפת הפוליו שחדרה לישראל ב-2013 הגיעה מהרשות הפלסטינית.

הרשות הפלסטינית עצמה קולטת עובדים רבים מירדן דרך גשר אלנבי. בימים כתיקונם עוברים על הגשר אלפי אנשים ביום, לפי המנהל האזרחי, אולם עם מגבלות הקורונה המספר ירד ל-500. מהרשות ממשיכים לעבור לישראל מדי יום כ-15 אלף עובדים פלסטינים שהוגדרו חיוניים, ו-35 אלף נוספים עובדים ביישובים יהודיים בגדה המערבית.

המסקנה של דוידוביץ' וגולדשטיין היא שישראל צריכה לחסן גם את האוכלוסייה הפלסטינית. ההמלצה הזאת נכללת בנייר עמדה של הארגונים "זולת" ו"רופאים לזכויות אדם", שדוידוביץ' השתתף בחיבורו. לפי המסמך, חיסון הפלסטינים נחוץ לשם "השגה של חסינות קהילה ברמה כוללת". לדברי גולדשטיין, ישראל כבר עשתה צעדים בכיוון הזה. "היא סיפקה ציוד, הדרכות, ואפילו העבירה כמות מוגבלת של חיסונים. לא מספיק, פחות ממה שציפינו, אבל היו דברים שישראל עשתה".

אפשרות של אי

נחזור למדינות האי האמיתיות, אלה שמוקפות בים מכל העברים. ההנחה בשיח על הקורונה היא שמדינות כאלה התגוננו היטב מהתפשטות המגפה משום שהן אטומות יותר לעולם. אבל האם ההנחה הזאת מחזיקה מים?

פנינו ללשכות המרכזיות לסטטיסטיקה של ניו זילנד, אוסטרליה וקפריסין, ובתור קבוצת ביקורת גם לקנדה בעלת הגבול היבשתי הארוך. במדינות אי, החלופה לנמלי התעופה היא נמלי הים. אבל זו לא חלופה פופולרית במיוחד: באוסטרליה שלפני הקורונה, הם שימשו פחות מאחוז מהנכנסים למדינה. 2020 העלתה את שיעור הכניסות מהים למספר המרשים 1.4%. בקפריסין המספרים דומים, ובניו זילנד אפילו לא טורחים לספור את הנכנסים מהים. בקנדה היבשתית, 34% מהכניסות למדינה נעשות דרך היבשה, מארצות הברית. ב-2020 חלקן ירד ל-27%.

ומה בישראל? אם נסתכל בנתונים ל-2020 כולה, 15% מהכניסות למדינה נעשו במעברים היבשתיים, בדומה לשנים קודמות. המספרים ירדו, אבל לא יותר מאשר בנמלי התעופה. אלא שהנתון הזה מתעתע. כשמתמקדים בחודשים שאחרי פרוץ המגפה התמונה משתנה מקצה לקצה. בין יוני לדצמבר, שיעור הנכנסים דרך היבשה היה רק 1.3% - עשירית ממה שהיה בתקופה המקבילה ב-2019.

המסקנה היא שאם נתעלם מכניסות מהרשות הפלסטינית, ישראל אכן נעשתה קצת דומה לאי: כמו ניו זילנד, היא נשענה בעיקר על תעבורה במטוסים. אבל האם ההצלחה של ניו זילנד בהתמודדות עם הקורונה נבעה מהפחתה במספר הנכנסים למדינה? לא בטוח.

המספר הכולל של כניסות לישראל ב-2020 היה כחמישית מהממוצע בשנים 2019-2018. הנתון המקביל באי קפריסין היה קצת יותר מחמישית (לא כולל הסתננות מקפריסין הטורקית); באוסטרליה כ-23%; בניו זילנד יותר מ-25%. האיים לא סגרו את עצמם יותר מאיתנו. ייתכן שיש במספרים האלה הטיות מסוימות, כי הם כוללים את החודשים שקדמו למגפה, ויש הבדלים בזמינות הנתונים בכל מדינה, אבל ברור שישראל לא הייתה פרוצה לעולם הרבה יותר ממדינות האי.

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב