גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלוויין האחרון של אלוביץ': דבוקת השליטה בסאטקום צפויה להימכר למוסדיים

מניית חברת הלוויינים הפועלת בעיקר באפריקה מדשדשת בשנים האחרונות, אך היו"ר עמי ברלב בטוח: "תחום הלוויינים חי ובועט, אנחנו צריכים בעל שליטה חזק או פיזור גרעין השליטה"

"מתחת לרדאר" ובלי לעורר הרבה תשומת-לב, צפויה חברת הלוויינים הקטנה סאטקום  - שריד אחרון לקבוצת החברות שהתנהלה תחת קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ - לעבור שינוי במבנה המחזיקים בה. זאת, לאחר שבאחרונה החליט משרד התקשורת לאפשר למכור את החזקות יורוקום בסאטקום לכמה גופים מוסדיים ישראליים. 

נתח המניות העומד על הפרק כולל כ-41% מהונה של סאטקום, שנמצא כיום בידי יורוקום (המוחזקת בידי מפרקים - עוה"ד פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון). ב-5% נוספים מהחברה מחזיקים יחד שאול ואחיו יוסי אלוביץ, וחברת הביטוח הפניקס מחזיקה בכ-15% מההון, בעיקר בקופות הגמל. החזקות הציבור בסאטקום עומדות על קרוב ל-40%.

עמי ברלב, יו"ר סאטקום, המלווה את עסקיו של אלוביץ כבר משנת 2008, סבור כי המהלך עשוי לתרום משמעותית לצמיחת עסקיה. לדברי ברלב, "סאטקום עברה בשלוש השנים האחרונות סיפור הישרדות משוגע. ללא בעל שליטה והנהגה, החברה הייתה 'מסומנת' והלקוחות לא היו בטוחים שהם רוצים להמשיך לעבוד איתה, למרות שסוגיית השליטה לא נגעה לעסקיה. אבל שוק הלוויינים עדיין חי ובועט - מעיפים לחלל לוויינים כל הזמן.

"חששנו שהחברה לא תשרוד, משום שהיה לסאטקום בעל שליטה שהסתבך, והיא הייתה חברה הפסדית, אבל כחברת לוויינים, השכלנו להבין ששוק התקשורת הוא מאוד דינמי, ושנדרש לבצע התאמות כדי לנצח. שינינו והרחבנו את סל המוצרים שלנו, והיתרון הגדול שלנו היה טמון ביכולת המהירה לאמץ ולהטמיע טכנולוגיות חדשות".

עוד אומר ברלב לגבי הפעילות, כי "למרות שבעולם הולכים למקום של סיבים אופטיים, שוק הלוויינות יודע לבצע את ההתאמות הנדרשות ולפתח מוצרים מתוחכמים. לוויינות בעיני הוא תחום סקסי ומתפתח, וחלוצים דוגמת אלון מאסק ויצרנית הטילים שלו ספייס איקס, שמובילה לוויינים לחלל, מעודדים את זה. החוכמה בתחום הזה היא לבצע את ההתאמות הנדרשות. בסאטקום התחלנו לפתח טכנולוגיות משל עצמנו, ויש לנו יכולת מהירה לאמץ ולהטמיע טכנולוגיות חדשות".

במבט קדימה, ברלב אומר, כי "יש לקוחות ועסקים שקרסו במשבר הקורונה, שאפשר לרכוש אותם, אבל לכך צריך כסף וצריך לצאת לשוק ההון. לכן, אנחנו צריכים בעל שליטה חזק, או לחלופין פיזור גרעין השליטה ומעבר למודל פעילות דומה לזה של חברת האנרגיה הירוקה אנלייט (שהייתה גם היא בשליטת אלוביץ', א' ל'), שתייצר לחברה הרבה אפשרויות לגיוס הון".

"מביאים גאווה לישראל באפריקה"

סאטקום מערכות עוסקת במתן שירותי תקשורת לוויינית. בחברה מסבירים, כי יכולותיה "מאפשרות לה להביא תקשורת, אינטרנט וסלולר למקומות שונים ברחבי העולם ברמה טכנולוגית גבוהה, לרבות למקומות מרוחקים", וכי פעילותה מתנהלת "בעיקר מול גופים עסקיים, חברות בינלאומיות גדולות, מוסדות מדינה (בישראל), לקוחות מוסדיים" ועוד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסותיה של סאטקום נשחקו ב-2% והתקרבו ל-42 מיליון דולר - עיקרן (קרוב ל-80%) מפעילות באפריקה, והיא הציגה הפסד של כ-1.5 מיליון דולר - דומה לתקופה המקבילה - ובנטרול הפחתות חשבונאיות, עברה לרווח.

למה דווקא אפריקה?

"באפריקה הפעילות הלוויינית חזקה מאוד, כי התשתית הקרקעית שם חלשה, שלא כמו במדינות מפותחות. אפריקה היא גם יבשת גדולה מאוד, לכן צריך שם לוויינים, ואנחנו נמצאים שם כבר הרבה שנים. בעיני אנחנו גם מביאים גאווה לישראל, עם חיבור אוכלוסייה מנותקת ותמיכה בקרוב ל-100 מיליון אזרחים, בתי חולים, מוסדות חינוך ועוד.

מה לגבי הסיכונים בפעילות שם?

"ענייני הגבייה הם לא פשוטים ודורשים מאמצים גדולים, וישנם גם סיכונים תרבותיים של גישה שונה של אנשים, ושיח שונה. סיכונים נוספים קשורים לתנאי השטח, שהם לעיתים מאוד קשים. באופן כללי החיים באפריקה מאוד מעניינים, ואתה יכול פתאום לקבל הודעה מהממשל שנכנסים לתקופת בחירות ומחליטים להשבית את התקשורת במדינה".

איך התמודדתם שם בתקופת הקורונה?

"היינו צריכים להסתגל ולבנות תחנות קרקע מרחוק - עניין לא פשוט. לקחנו צוותים מקומיים והכנו להם ספר מפורט כדי שיצליחו לבנות תחנת לוויין, היינו צריכים להתקין מרחוק מצלמות וללמד אותם מרחוק איך לטפל בתקלות".

"אחרי כמה גיוסים המניה תוכל לצמוח"

בינתיים, מניית סאטקום מתקשה להתרומם, ונסחרת ללא שינויים משמעותיים בערכה בחמש השנים האחרונות, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל בלבד.

בעניין זה אומר ברלב, כי "יש תדמית שלילית לפירוק, כך שאוטומטית העסק נראה תקוע. אבל אני מאמין שאחרי כמה גיוסי הון המניה תוכל לצמוח".

עוד הוא מוסיף בעניין, כי "אני רואה את כל ההנפקות החדשות שיש היום בבורסה, עם כל מיני חברות מו"פ שהעתיד שלהן עוד לא ברור, כשמתחת לעין יש למשקיעים חברה טכנולוגית יציבה, שמפיקה הכנסות ברמה חודשית, רזה ורעבה, שעושה עבודה יפה".

מה השתנה בסאטקום בשנים האחרונות?

"ניהול נכון. סאטקום עבדה בעבר עם חוזים ארוכים מאוד עם חברות לוויין. היינו קונים קיבולות לווייניות גדולות מאוד, ואז מנסים למלא אותן. אבל התנתקו מזה, והפכנו להיות חברת פרויקטים, עם רכישת קיבולות לפי פרויקט. אנחנו רוצים להיות הפרויקטור, ולעבוד עם חברות תקשורת - לספק להן צוות מקומי שייתן שירות, לדבר עם הלקוחות, לתפעל תקלות וגם לרכוש עבורן את הקיבולות. שינוי הגישה הזה מוביל לכך שמכירים בנו כחברת פרויקטים שיכולה לספק ללקוח ראש שקט".

ברלב (42), כאמור, ליווה את עסקיו של אלוביץ' במשך שנים ארוכות והוא שימש בין היתר כדירקטור בחברות השונות בקבוצת בזק. ב-2019, שימש כמנכ"ל בי-קום, בעלת השליטה בבזק, במהלך הסדר החוב שגובש בחברה ומכירתה לקרן סרצ'לייט.

 מתגעגע לאלוביץ'?

"בהחלט. מדובר באיש טכנולוגיה ותקשורת בכל רמ"ח איבריו. אדם שפרנס למעלה מ-30 אלף משפחות בישראל למעלה משני עשורים. אף אדם אינו חף מטעויות עסקיות, אך שאול שאני מכיר הוא אדם ישר, מקצוען אמיתי, ואני מאמין במערכת המשפט שתעשה את עבודתה נאמנה, ומה שצריך להתברר, יתברר על-ידי ביהמ"ש".

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל