גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: יונדאי PALISADE - מובילת שינוי

רכב ה-SUV הגדול של יונדאי תוכנן עבור השוק האמריקני ומציע ממדים חיצונים רציניים, תא נוסעים שימושי מאוד והנדסה ברמת גבוה ● המנוע חזק אך צמא, ובמחיר שמגיע עד 350 אלף שקל - ממתין למותג אתגר שיווקי לא פשוט

בעת שכלי התקשורת בישראל עוסקים באינטנסיביות בעתיד הרכב החשמלי בישראל ובמה שנראה כמו מגמה ירוקה ששוטפת את השוק תוך יישור קו עם אירופה, הנתונים מצביעים על מגמה הפוכה לחלוטין.

בשנתיים האחרונות זינק במאות אחוזים מספר הדגמים בתקינה אמריקנית, שמיובאים ונמכרים בישראל, וכמעט כולם מצוידים במנועי בנזין, שתוכננו עבור השוק הצפון אמריקני ואפילו לא מתקרבים לתקינה הסביבתית המחמירה של אירופה.

דרך הדלת הצדדית הייחודית של "הכרה בשתי תקינות" שפתחה ישראל, מגיעים אלינו כיום מותגים שלמים - סובארו, ג'נסיס, אינפיניטי למשל - ואלפי כלי רכב בייבוא מקביל, אישי וזעיר.

 

למרבה הפרדוקס ישראל אימצה בשנות ה-80 את התקינה האמריקנית כמחווה פוליטית-כלכלית לממשלת ארצות הברית אבל כיום חלק נכבד מהמכוניות, שמגיעות אלינו בתקינה אמריקנית, אפילו לא עוברות ליד ארצות הברית ולא תורמות לכלכלה שלה.

אבל את הקהל הישראלי זה לא מעניין: הבנזין זול, הדולר נמוך, התמורה לכסף נמדדת באורך ובנפח מנוע ואת שיקולי הפליטה נשאיר להולנדים.

אחד הדגמים, שזכו לאחרונה בכרטיס כניסה לישראל בזכות כפל התקינות הייחודי שלנו הוא יונדאי פאליסייד. זהו SUV פול-סייז, שמיוצר בדרום-קוריאה אבל שוק היעד הכמעט בלעדי שלו הוא ארצות הברית - וקשה שלא להבחין בכך. הכלי נמתח לאורך כמעט חמישה מטר ולרוחב 1.97 מטר לפני מראות, מתנשא לגובה 1.75 מטר ושוקל קרוב לשני טון.

עיצובו החיצוני משלב ערב רב את "מצעד הלהיטים" של שוק הרכב האמריקני ובהם אלמנטים מוכרים ואהובים דוגמת חרטום וזנב בנוסח קאדילק אסקלייד, פרויל צד נוסח שברולט טראוורס וורמזים לפורד אקספלורר ברבע האחורי של המרכב.

העיצוב הזה מגובה בהרבה כרום ובחישוקי ענק ומותיר רושם "פרמיום" עז על רואיו ברחוב הישראלי. לא אחת מצאנו את עצמנו מסבירים לקהל שמיאן להאמין כי זה אכן רכב של יונדאי, "מותג העם".

קו ראייה ישיר עם נהגי משאית

גם שורשיו של תא הנוסעים נטועים עמוק בתרבות ה-SUV האמריקנית. הכניסה מבעד לדלתות הענקיות דורשת דילוג מעל למפתן גבוה ומציבה את הנהג בקו ראייה ישיר עם לא מעט נהגי משאיות.

תנוחת הנהיגה נוסכת ביטחון וכל אחד מהמושבים הקדמיים יכול להכיל שניים ורבע קוריאנים ממוצעים. הספסל האמצעי מאחור, בגרסה בת שמונה מקומות ישיבה שבה נסענו, יאכלס ללא קושי שלושה מבוגרים בממדים של ליגת הפוטבול האמריקנית והמושב בשורה השלישית אומנם מוגבל מעט במרווח הרגליים אולם הוא עדיין מציע מרחב לשני נוסעים מבוגרים.

כאשר כל המושבים מאוישים תא המטען יכול לבלוע שלוש-ארבע מזוודות תקניות וקיפולן המלא או החלקי של השורות האחוריות מאפשר הטענת מטען בממדים חריגים מאוד מבעד למפתן הענק והשטוח.

במרכז עמדת הפיקוד ניצב לוח מחוונים אנלוגי עם צמד שעונים ענקיים, מערכת מולטימדיה עם מסך גדול - עם מערכת הפעלה מקומית קצת דהויה ומאכזבת - מתגי תפעול מסיביים ומערכת קול בגודל אקסטרה-לארג'.

המהלך הנועז ביותר בהנדסת האנוש היה ויתור על מוט ההילוכים לטובת החלפת הילוכים באמצעות לחצנים. אמנם לחצנים גדולים ועטויי מתכת ובכל זאת מדובר בצעד שקורא תיגר על המוסכמות בארצות הברית.

האבזור התקני, שעשיר בגרסה הבכירה, מקיף ונדיב וכולל בין השאר ריפוד עור איכותי, מושבים חשמליים מתכווננים בשלל פוזיציות, גגות פנורמיים, קיפול חשמלי של שורת המושבים השנייה והשלישית וכמובן חבילה מקיפה ועדכנית של מערכות סיוע אקטיביות.

רמת הגימור והפאר אומנם לא מוחצנת וראוותנית כמו זו של ג'נסיס GV80, שמיוצרת שמיוצרת לא הרחק מהפליסייד  בקומפלקס הענק של יונדאי באולסן, אבל בידוד הרעשים הוא ברמה של רכב פאר ורמת הגימור הגבוהה משדרת את הביטחון והמחשבה לשרידות לטווח ארוך, שאופיינית לכל דגמי יונדאי.

נהיגה בנוסח אמריקני קלסי

מאחורי הגריל הנוצץ מסתתר מנוע הבנזין הגדול ביותר של קבוצת יונדאי: V6 נטול טורבו בנפח מכובד של 3.8 ליטר, שמייצר 291 כ"ס ו-36 קג"מ. כאשר דוחקים בדוושה במצב התכנות הספורטיבי, הכלי המגודל הזה נהדף קדימה בנחישות צובר מהירות בקצב מרשים.

אבל הוא אוהב יותר נהיגה בנוסח אמריקני קלסי עם הרבה מומנט וזרימת כוח חלקה, גם בעליות עם מטען אנושי מלא, ושיוט רגוע למרחקים ארוכים. תיבת ההילוכים מציעה אומנם רק שמונה מהירויות ולא תשע ואפילו עשר כמו חלק מהמתחרים בפלח, אבל היא מייצרת העברות חלקות ונעימות ולא מהססת לייצר "קיק דאון" נמרץ כאשר היא נדרשת לכך.

כצפוי, אין הרבה הפתעות לטובה באגף צריכת הדלק. היצרן נוקב בצריכה ממוצעת של כתשעה קילומטר לליטר, אך בנהיגה ישראלית טיפוסית אפשר לצפות לסביבות 7-8 קילומטרים לליטר. משהו שצריכים לקחת בחשבון אם וכאשר מחירי הדלק יחזרו למסלולם הרגיל.

על הכביש הפליסייד המגודל מקבל את הציון המרבי בכל הנוגע לנוחות. גם בלי מתלי אוויר הוא מצליח לשכך בצורה מרשימה את שיבושי האספלט העירוני הישראלי, שאחרי כמה גשמים והזנחה טיפוסית נראה כמו מסלול המראה מופצץ.

הוא מדלג בקלילות גם על רמפות ההרעדה הידועות לשמצה ושומר על יציבות כיוונית טובה גם תחת רוח חורפית עזה. למרות רכות המתלים הוא לא משחרר יותר מדי נטיית גוף בפניות הדוקות ואפילו מעניק היזון חוזר נעים מההיגוי אם כי כמובן זה לא X5 וגם לא ריינג'רובר ואין ספק, שהייעוד הוא משפחתי רגוע ולא ספורטיבי.

הגרסה הבכירה שבה נסענו, מצוידת גם בהנעה כפולה ויש אפילו בורר למצבי שטח שונים כמו בוץ, חול וכו'. אבל עם מרווח גחון צנוע יחסית של 20 סנטימטר, חישוקים מהודרים ומשטחי כרום בוהקים בתחתית המרכב ספק רב אם מישהו יבחר להטביע אותו בביצות עמק יזראל או לצלוח אתו את הדיונות של ירדן.

בשורה התחתונה, הפליסייד נועד לשבור את תקרת הזכוכית של התדמית העממית של יונדאי בישראל עם עיצוב מוחצן, שמותיר חותם על סביבתו, יכולות הנדסיות מרשימות ורמה גבוהה של פינוק וגימור.

אבל במחיר של כ-320 אלף שקל שמטפס עד כ-350 אלף בגרסה שבה נסענו, ממתינים לו כמה מתחרים רציניים וגם תקרת זכוכית אחת, שעלולה להתגלות כעבה מאוד.

חלק מהמתחרות

סובארו EVOLTIS

במחיר שנע בין 299 ל-330 אלף שקל מציע הרכב, שמיוצר ביפן עבור השוק האמריקני, ממדים חיצוניים דומים לפליסייד, בסיס גלגלים מקביל ותא נוסעים מפואר לשבעה. לרכב יש אבזור מקיף, הנעה כפולה ומנוע 2.4 ליטר טורבו, שמייצר 260 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה.

שברולט טראוורס

מחיר הגרסה כפולת ההנעה של הטראוורס מתחיל ב- 279,990 שקל, והיא מציעה תא נוסעים מרווח מאוד הכולל שלוש שורות של מושבים. הרכב ארוך מהפליסייד ב-20 סנטימטר וניצב על בסיס גלגלים של 3.07 מטר. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס ומשודך לתיבה בת תשע מהירויות.

טויוטה היילנדר

295 אלף שקל עולה הגרסה ההתחלתית של טויוטה היילנדר, שמיוצרת עבור השוק האמריקני ולאחרונה גם עבור אירופה. הרחב נמתח לאורך 5 מטר וניצב על בסיס גלגלים של 2.85 מטר ומציע שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות. הוא מוצע בישראל רק עם הנעה כפולה ומנוע היברידית בנפח 2.5 ליטר,שמייצר 244 כ"ס.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים