גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ ל-30 מיליון – תעשיית הרכב החשמלי ניצחה את הקורונה

תעשיית הרכב החשמלי צפויה ליהנות משנים של תנופה ● סין, אירופה וארה"ב ימשיכו כנראה להתחרות על נתח שוק, מה שצפוי להטיב עם ציבור הצרכנים

תעשיית הרכב החשמלי רותחת. יצרנים, סוללות, תשתיות, חומרי גלם - כל חלקי האקו-סיסטם זוכים ליחס מלטף מצד המשקיעים. רבבות מהם משוכנעים כי שוק ההון הוא תמונת ראי למהפכה צרכנית רחבת היקף שמתחוללת בעולם האמיתי. "רכב חשמלי" פועל כמטריה לשלל של נושאים ומגמות, בינהם שמירה על איכות הסביבה והאקלים, התקדמות טכנולוגית, שינוי בסדרי העדיפיות הפוליטיים ובראש ובראשונה, מדובר בשאיפה לתחבורה נוחה וחיסכונית.

ב- Deloitte חוזים כי סך המכירות של רכבים חשמליים יעלה מכ-2.5 מיליון ב-2020 לכ-11.2 מיליון ב-2025 ולכ-31.1 מיליון ב-2030. על פי ההערכות של אותו הגוף, ב-2030 סין צפויה להחזיק בכ-49 אחוזים מהשוק, אירופה בכ- 27 אחוזים וארה"ב - בכ-14 אחוזים. כמו בתחומים רבים אחרים, גם בתחום הרכב מנהלות 3 המעצמות מרוץ כלכלי צמוד וכמו בכל שאר התחומים, גם כאן לסין יש אמביציה חזקה למצב את עצמה כשחקנית עולמית מובילה. זוהי אחת הסיבות להתנהלות חריגה של בייג'ין מול טסלה, אחת המתחרות הזרות החזקות. לא בכדי הקימה ענקית הרכב החשמלי מפעל ייצור בשנחאי, קיבלה פטור ממכס ונהנתה מסובסידיות מפנקות. סין יצאה מנקודת הנחה שהידע והטכנולוגיה שמגיעים עם טסלה ישדרגו ויחזקו את שרשרת האספקה המקומית. 

נציין, כי שוק הרכבים החשמליים משתנה במהירות, כך שכל תחזית כזו, בעיקר לטווח ארוך, כדאי לקחת עם קורטוב של ספקנות. סין עקפה את ארה"ב לפני כ-5 שנים והפכה לשוק הרכב החשמלי הגדול בעולם כשברקע - יעד ממשלתי להגדיל את מכירות הרכבים החשמליים לכרבע מסך הרכבים הנמכרים בסין (הם מהווים כ-5 אחוזים היום). ב-2020 היא הפסידה את "הגביע" לאירופה שעקפה אותה במפתיע אחרי זינוק של כ-137% במכירות (הרבה בזכות נורבגיה). שלל של תמריצים "ירוקים", סובסידיות ורגולציה כבדה, הובילו לנסיקת הביקושים ביבשת. האם ארה"ב תשאר מאחור? כלל לא בטוח. השנה ג'ו ביידן נכנס לבית הלבן והביא עמו אג'נדה כלכלית "ירוקה". המומחים סבורים שהתקציבים והרגולציה לטובת "תחבורה נקיה" הם רק עיניין של זמן. אם כן, ניתן לשער כי "קרב הענקיות" על נתח השוק הגלובלי רחוק מלהסתיים.

רגולציה, תמריצים, ביקוש צרכני - לטוב ולרע המערב לומד מדפוסי פעולה של סין, כאשר רכב חשמלי הוא אחת הדוגמאות הבולטות ליכולת של בייג'ין להציב מטרה ולחתור אליה ללא פשרות. תמריצים חזקים והתערבות ממשלתית מסיבית שיחקו תפקיד מכריע בנסיקת הפופולריות של רכב חשמלי בסין ונראה שאירופה וארה"ב מתחילות לאמץ מדיניות דומה.

אז מה נעשה בזמנו בסין שלא נעשה במקומות אחרים? הממשל חשב על הכול: השקיע בסטארט-אפים ונתן הטבות מס לעסקים, הבטיח סובסידיות לצרכנים, בנה תשתיות טעינה ענפות והטיל מכסים על רכבים מיובאים. כבר ב-2016 זיהו בהנהגה שזוהי הזדמנות פז להשתלב בזירת הרכב העולמית. לפי ההערכות, הממשל הזרים כ-50 מיליארד דולר לטובת המטרה. היצרנים בסין אימצו את תהליך האלקטרופיקציה בלהט, הרבה לפני המתחרים במערב. את הצרכן הסיני הממשל שיכנע בדרכים מגוונות: לצד עידוד המעבר לרכב חשמלי, הוא גם לא בחל בתמריצים "שליליים", שמטרתם להקטין את כדאיות השימוש ברכבי בעירה פנימית. כך למשל, בשנחאי, לוחיות הרישוי של רכב דיזל או דלק עולות כ-13 אלף דולר ושל רכב חשמלי ניתנות בחינם.

תכנון מרכזי : לכלכלה ריכוזית יש יתרון עצום בהובלת שינויים מבניים, בעיקר כשנדרשת בניית תשתיות פיזיות מתאימות. לפי דוח של IEA ליוני 2020, מספר נקודות הטעינה החשמליות בעולם הגיע לכ- 862,118, מתוך כך סין אחראית על כ-60 אחוזים מהן. לשם השוואה, אומנם ראשי מדינות האיחוד האירופי וראש ממשלת בריטניה הודיעו לאחרונה כי בתוך כעשור תיאסר הפעלת רכבים ממונעים בשטחן, אך לא הוצגו תכניות מפורטות שיגבו את הצהרותיהם. אי-הבהירות לא עוזרת בהפגת "חרדת הטווח" (Range anxiety), לפיה ישנו חשש שהרכב יתקע לפני הגעתו לתחנת הטעינה. זהו אחד הגורמים המעכבים באימוץ הרכבים החשמליים. לפיכך, על הממשלות לדאוג לתוכניות פריסה של תחנות טעינה ולתקשר אותן לציבור.

תמחור הוא לב העניין - סין בחרה להתמקד בהנגשת הרכב החשמלי להמונים ודאגה להוזיל עלויות. אירופה העדיפה רכבי יוקרה. במבחן התוצאה, נראה בשלב זה כי סין הצליחה יותר. בנוסף, סין גם הייתה חלוצת ה- SUV החשמלי, בעוד שאירופה וארה"ב התמקדו ברכבים בגודל בינוני. עם כמה יוצאים מן הכלל, ניתן לקבוע כי ארה"ב ואירופה התמחו בסגמנט גבוהה יותר. לפי נתוני JATO לשנת 2019, המחיר הממוצע של רכבים חשמליים שנמכרו באירופה ובארה"ב (בניכוי התמריצים) היה בכ-58 וב-52 אחוזים גבוה יותר בהשוואה לסין.

דאטה כ- Game Changer : היצרנים בסין מהר מאוד הבינו כי נתונים הם שם המשחק, שכן רבים ראו ברכבים מעין פלטפורמה לנתוני סלולר. נאמנים לאתוס "דור הסמארטפונים" הם החליטו כי ליכולות "המסורתיות" המיוחסות לכלי רכב יש חשיבות פחותה בהשוואה לדאטה ולטכנולוגיה. פילוח הנתונים איפשר ליצרנים לקבל תובנות עמוקות יותר לגבי העדפות הצרכנים, באמצעותן ניתן יהיה לפתח מודלים לחיזוי התנהגותם. כל אלו כמובן תמכו במכירות.

שווקים שונים, צרכנים שונים:  סין חוותה זינוק טכנולוגי אדיר בעשור האחרון - למשל, יותר מרבע ממכירות הסמארטפונים בעולם נעשות כיום בסין. האובססיה הטכנולוגית הזו חורגת הרבה מעבר לטלפונים - סינים הם "גיקים" טכנולוגיים, מאמצים מוקדמים (early adopters), אינם נאמנים למותגים וברוב התחומים שואפים לעמוד בחזית הפיתוח הדיגיטלי. לא פלא שאלו גם הציפיות שלהם מרכב חשמלי. אחת הדרישות הרווחות היא סנכרון רציף בין אפליקציות בטלפון הנייד לבין מערכות רכב. צרכן סיני ממוצע, בשונה מאירופי או אמריקאי, פתוח לרעיון שיתוף הנתונים דרך האפליקציות. יצרן סיני, מצדו, יכול לשלב טכנולוגיות מבוססות נתונים כמו בינה מלאכותית או פלטפורמת נהיגה אוטונומית בפיתוח פיצ'רים משוכללים שיתאימו להעדפות הלקוחות הצעירים.

הצרכן האירופי שונה מאוד. מלכתחילה היה הססן יותר ביחס לרכבים חשמליים. באירופה בוחנים לעומק את המפרט הטכני, מעדיפים את המוכר והבטוח ואדישים יותר לחדשנות. מנגד, נושאים מתחום הקיימות, כמו משבר האקלים ואיכות הסביבה, זוכים לאהדה ציבורית רבה ולכן רכב חשמלי ממותג באירופה כ"כלי תחבורה ירוק", זאת בשונה מתדמיתו כ"מוצר היי-טקי" בסין.

המשקיעים יכולים להחשף לתחום הרכב החשמלי באמצעות מדד Index S&P Kensho Electric Vehicles שמכיל נכון ליום 10 בפברואר, 29 חברות שמתמקדות בייצור כלי רכב חשמליים, חברות שמייצרות מערכות מנוע ומערכות אחסון אנרגיה לרכבים חשמליים חברות שעוסקות בטכנולוגיית דלק נקי, כמו תאי דלק מימן וכן, יצרניות מערכות טעינה לרכבים חשמליים. כ-74 אחוזים מהחברות במדד הנן אמריקאיות, כ-6 אחוזים סיניות והיתר קנדיות, יפניות, הודיות, בריטיות ולוקסמבורגיות. משקל המניות מחושב על בסיס משקל שווה ובשלב מאוחר יותר על בסיס חברות Core"" ו-Non-Core"", כשהמדד מתעדכן פעמיים בשנה, במאי ובנובמבר.

לסיכום: תעשיית הרכב החשמלי, שכבר היום מקבלת רוח גבית מרגולציה תומכת וציבור הצרכנים שמתגייס להפחית את פליטת גזי החממה ואת הזיהום במרכזי הערים, צפויה ליהנות משנים של תנופה. המעצמות מבינות היום כי ללא התערבות ממשלתית ותיכנון לטווח ארוך לא ניתן יהיה להגיע ליעדים שהוצבו. מתוך כך, התחזקה ההבנה שאמון הצרכנים נשען על יצירת התשתיות ועל תמחור אטרקטיבי. סין, אירופה וארה"ב ימשיכו כנראה להתחרות על נתח שוק, מה שצפוי להטיב עם ציבור הצרכנים.

** המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: " קסם ") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: " אקסלנס ") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור לעיל התחייבות של מנהל הקרן להשגת תשואה כלשהי , לרבות תשואה עודפת . אין בתשואת המדד בעבר כדי להבטיח תשואה דומה בעתיד. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג.אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.

עוד כתבות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים