גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את החברה שבה מחזיקות אלביט, רפאל וביטוח ישיר וכבר עשתה פי 70 על ההשקעה

הון הטבע, שבה מחזיקות בין השאר אלביט, רפאל וביטוח ישיר, מושקעת בכמה מ"להיטי" הטק של בורסת ת"א בשנה האחרונה - אלקטריאון, אוגווינד ובלייד ריינג'ר ● המייסדת אורית מרום אלבק: "השקענו בטכנולוגיות שמהוות 'גיים צ'יינג'ר'; גם בקנה-מידה עולמי זו קרן מהמוצלחות שיש מבחינת הביצועים"

בין שלל השמות של בעלי העניין הנחשפים כמחזיקים בחברות הטכנולוגיה שהצטרפו באחרונה לבורסת תל אביב כחלק מגל ההנפקות הראשוניות או במיזוג לשלד בורסאי, בולט שמה של חברת הון הטבע, כבעלת החזקות משמעותיות בלא מעט מהן.

עם שלוש החזקות בחברות שכבר הצטרפו לבורסה - אלקטריאון , אוגווינד ובלייד ריינג'ר  - אשר מאז שהתחילו להיסחר, מניותיהן נמצאות בנסיקה מתמדת, ושתיים נוספות העומדות לעשות זאת בזמן הקרוב, נהפכת הון הטבע, שעד לפני חודשים לא רבים היתה רחוקה מהעין הציבורית, לשחקן בעל נפח משמעותי בשוק ההון המקומי.

בשלב הנוכחי, נראה כי החברה הפרטית, שבה מעורבים כמה משקיעים בעלי "כיסים עמוקים" ועם היכרות ארוכה של שוק ההון המקומי, פגעה בדיוק למטרה בהשקעות שביצעה, והיא קוטפת את הפירות מהשקעות שביצעה לפני כמה שנים. מדובר בתשואות פנומנליות של עד אלפי אחוזים בהחזקות הציבוריות הנוכחיות של הון הטבע - אלקטריאון (טכנולוגיית כביש חכם), אוגווינד  (טכנולוגיית אגירת אנרגיה) ובלייד ריינג'ר (פיתוח רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים), שאליהן צפויות להצטרף בקרוב שתי חברות נוספות  - צ'אקרטק וטראקנט (בהנחה שהנפקותיהן יושלמו כמתוכנן).

סימנים לבועה טכנולוגית בבורסת תל אביב

גם אם שווי החזקותיה של הון הטבע מלמד על בועה טכנולוגית בשוק המניות של תל אביב, הרי שגופי השקעה ותיקים וגדולים ממנה יכולים רק להתקנא בהן. נכון להיום, מוערך שווי השוק של חמש מהחזקותיה של הון הטבע - שבהן השקיעה בסך-הכול כ-10 מיליון שקל - בקרוב ל-750 מיליון שקל (כולל השווי המוערך של ההחזקות בטראקנט וצ'אקרטק, שעדיין לא השלימו את הנפקתן).

טכנולוגיית "כביש חכם" של אלקטריאון / צילום: מצגת החברה

כל ההשקעות האלה הגיעו להון הטבע במסגרת פעילותה כחממה, ובהמשך כחלק מהתפתחותן גייסו כספים במספר קטן של סבבים, עד שהגיעו כעת לבורסה. 

מאפיין נוסף לתחומי פעילות החברות, המתרכז בפיתוח טכנולוגיות שונות, הוא בהיותן בשלב צעיר בהתפתחותן, ללא הכנסות כלל או עם הכנסות זניחות, צוברות הפסדים, וחלקן נושאות הערת "עסק חי" בדוחותיהן הכספיים.

עם זאת, השלב הבוסרי יחסית שבו נמצאות מרביתן, עשוי גם להעיד על הפוטנציאל העתידי המשמעותי שרואים המשקיעים בחברות אלה, ובהתאם, עשוי להשפיע לטובה על שווי ההחזקות של הון הטבע בעתיד. 

  

"אנרגיה ירוקה היא צורך אמיתי ולא טרנד"

הרוח החיה העומדת מאחורי חברת הון הטבע (Capital nature) היא עו"ד אורית מרום אלבק, שהקימה אותה כבר לפני יותר מ-8 שנים, יחד עם משרד עו"ד שבלת ושות', שבו עבדה, בעקבות קול קורא ומכרז שהוציאה רשות החדשנות (אז המדען הראשי).

לצד מרום אלבק ומשרד שבלת, עם בעלי המניות של הון הטבע נמנים כמה שמות בולטים, ובהם חברות התעשייה והטכנולוגיות הצבאיות אלביט מערכות ורפאל, חברת ביטוח ישיר, קרן פרוסיד של משפחות לנדאו ורוטלוי, איש העסקים היהודי-בריטי וינסנט צ'נגוויז ואחרים.

דני וינטראוב, מנכ"ל פרוסיד ויו"ר משותף של הון הטבע / צילום: תום וינטראוב

הופתעתם מכך שהשקעות בחברות טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה נהפכו לטרנד לוהט בבורסה, ומהביצועים של מניות החברות שבהן השקעתם?
"אני שומעת כיום הרבה שזה טרנד, אבל אני כבר יותר מעשור חושבת שאנרגיה ירוקה היא צורך אמיתי ולא טרנד מקומי, וזיהינו את זה כבר בתחילת הדרך", אומרת מרום אלבק בראיון לגלובס. "התחלנו כשהתחום היה עוד בחיתוליו, והשקענו בטכנולוגיות שכיום מהוות 'גיים צ'יינג'ר' , עם השפעה אמיתית על עתיד העולם. לא סתם החברות נהנות מכזו הצלחה".

לדבריה, "עד היום השקענו ב-13 חברות, ולהיות באחוזים כאלה של חברות מצליחות, זה לדעתי יוצא דופן. לביצועים שלנו אין אח ורע, ולדעתי, גם בקנה-מידה עולמי זו קרן מהמוצלחות שיש מבחינת הביצועים שלה".

מרום אלבק מציינת כי "בחלק מההשקעות שאליהן נכנסנו, הרעיונות עדיין היו על הנייר, כי זה מה שחממה עושה. בחלק מההשקעות השתתפנו בסבבי גיוס נוספים, אבל סך-הכול בכל חברה השקענו מיליוני שקלים בודדים".

מהי דרך הפעולה שלכם בהחלטה על השקעה בחברה?
"ההצלחה טמונה בוועדת ההשקעות, ובמחויבות של הדירקטורים, שכל הזמן רוצים לתת עוד ולתמוך. יש לנו ועדת השקעות שמורכבת מהבעלים - נציגים של אלביט, רפאל, פרו-סיד ואנשים נוספים בעלי מיומנות פיננסית, כך שהרבה מתוצאות ההשקעה שלנו שרואים כיום, הן תוצרים של הצוות שלנו שביצע את העבודה השוטפת, וזה בזכות השילוב של בעלי המניות הייחודיים שיש לנו בחברה, משום שיש עוצמה אדירה לשלב בין הידע והיכולות של אותם בעלים".

"כמי שמלווה את הון הטבע מראשית הדרך, אני יכולה להגיד שיש לנו בעלי מניות רציניים וחזקים, עם יכולת תרומה וסיוע, החל בבחירת החברות, ודרך תמיכה בהן ועבודה מולן. גם בעלי המניות וגם הדירקטורים מאוד מעורבים, באים לפה כדי לעבוד, וזו חלק מההצלחה של הגוף הזה".

"פועלים כמו חברת השקעות רזה ודינמית"

על תחילת הדרך, מאז המכרז שפרסמה רשות החדשנות, מספרת מרום אלבק, המכהנת כיו"רית משותפת בהון הטבע, כי "היה מדובר במסלול ייחודי עם שתי מטרות עיקריות - עידוד פעילות טכנולוגיה באנרגיה מתחדשת, ושיתוף פעולה עם הפריפריה. אני ומשרד שבלת חברנו למועצה אזורית אילות ולעיריית אילת, איגדנו סביב הפעילות כמה בעלי מניות מעניינים, וזה בעצם מה שעשה את החברה. אני, יחד עם שי שילר, אחד מהשותפים בהון הטבע, הסתובבנו בשוק, עשינו מצגות ושיכנענו משקיעים להצטרף אלינו. כך, הקמנו את החברה וזכינו במכרז של רשות החדשנות להקמת חברת השקעות".

מה מבדיל אתכם משאר הגופים המגיעים כיום לבורסה עם חברות להנפקה?
"הייחוד שלנו הוא שאנחנו לא קרן שקמה לכמה שנים ומחזירה תשואות לבעלי המניות. אנחנו פועלים במבנה של חברה, ואנחנו כאן כדי להישאר. כמעט בכל חברות הפורטפוליו השקענו בסבבים נוספים, עשינו גיוסים פנימיים, והרחבנו את הפעילות לאורך השנים".

מה התוכניות להמשך?
דני וינטראוב, יו"ר משותף בהון הטבע ומנכ"ל פרוסיד: "אנחנו בוחנים, מסננים ומבצעים השקעות כמו חברת השקעות רזה ודינמית. מעבר לתחומי הפעילות המסורתיים של אנרגיות חדשות וקלינטק, אנחנו שוקלים כניסה לתחומים חדשים, כמו סייבר תשתיות, אגרו-טק, ערים חכמות ועוד. הגענו למקום מאוד יפה, אבל מבחינתנו השמים הם הגבול, יש עוד דרך ארוכה והמון מה לעשות. כפי שאורית והמייסדים השכילו לזהות כבר לפני שנים תחום פעילות שנהפך כיום למרכזי, עכשיו אנחנו ממשיכים לעבוד על דברים חדשים". 

מרום אלבק מוסיפה: "אנחנו ממשיכים עם הפעילויות שבהן השקענו עד היום, ומתרחבים לתחומים נוספים. אנחנו מסתכלים על מנעד הרבה יותר רחב של טכנולוגיות שמשיקות לתחומי הידע שיש לנו, ומעודדים יזמים להמשיך לפנות אלינו. בשלב הנוכחי, נראה שהכול מצליח ופורח, אבל אנחנו מתכוונים לקחת את הפעילות הרבה יותר קדימה".

לדבריה, "היה לנו זיכיון ל-5 שנים מול המדען הראשי, ובסיומן הארכנו אותו, והוא הסתיים בסוף שנת 2020, אבל אנחנו ממשיכים לתת שירותים לחברות שאנחנו מלווים במסגרת זו שנתיים קדימה, ממשיכים להכניס חברות חדשות במבנה של חברת השקעות רגילה, וממשיכים להשקיע בחברות קיימות. אנחנו פועלים למנף את הפעילות והידע שלנו לשיתוף פעולה אסטרטגי עם גופים נוספים בתעשייה, וגם מסתכלים החוצה לזירה הבינלאומית".

הון טבע

שנת הקמה: 2013 ● בעלי מניות בולטים: אלביט מערכות, רפאל, ביטוח ישיר, קרן פרוסיד, וינסנט צ'נגוויז, משרד עו"ד שבלת, אורית מרום אלבק ● יו"רים משותפים: אורית מרום אלבק, דני וינטראוב ● מספר השקעות שבוצעו עד היום: 13 ● הבולטות ביניהן: אלקטריאון, אוגווינד, בלייד ריינג'ר, צ'אקרטק, טראקנט

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?