גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתית החשמל עלולה לקרוס ככל שמכירות הרכב החשמלי יעלו

הידיעה המרעישה על כניסתה של טסלה לישראל שימחה אנשים רבים, אך המציאות היא שאין משמעות לכניסתה לישראל כל עוד התשתיות בארץ ישנות ● אם המדינה לא תפעל בנושא עכשיו, תהיה קטסטרופה הן במערכת החשמל בישראל והן תחבורתית 



 

 

מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock
מכונית טסלה בטעינה / צילום: Shutterstock

לפני מספר ימים פתחנו את העיתונים ונתקלנו בידיעה מרעישה: חברת טסלה של המיליארד איילון מאסק עומדת להיכנס לישראל ותתחיל במכירה של רכבים חשמליים. כמו הרבה מאוד אנשים גם אני שמחתי לקרוא את הידיעה הזאת. מכוניות חשמליות הן העתיד ובעולם שבו יש משבר אקלים מתקדם הן חלק נכבד בפתרון לבעיה ובמלחמה במשבר.

לא זאת בלבד שהן פחות מזהמות ויותר שקטות, מחקר חדש של אוניברסיטת MIT מצא כי עלויות התחזוקה של רכב חשמלי, זולות יותר מרכב המנוע בבנזין והעובדה כי הוא מונע בסוללה, יש פחות חלקים שעלולים להתקלקל ביחס למכוניות מונעות בנזין וסולר, ואין צורך להחליף בהן שמנים.

אבל כמו שרכבת צריכה מסילה כך מכוניות חשמליות צריכות תשתית חשמל מתאימה וכיום במדינת ישראל אין כזאת. בישראל כיום יש כמה אלפי מכוניות חשמליות המטיילות על כבישי ארצנו ולפי דעת כל המומחים בתחום, בשנים הקרובות כמות הרכבים החשמליים תהיה זהה כמעט לכמות הרכבים המונעים בנזין.

מדובר על תוספת גדולה מאוד בצריכת החשמל שהתשתית בישראל לא תוכל לעמוד בה. על פי בלומברג, עד שנת 2035 יימכרו בארצות הברית למעלה מ-200 מיליון מכוניות חשמליות. לשם השוק הולך והוא יזלוג גם אלינו. עם התקדמות הטכנולוגיה יותר ויותר אנשים יעשו את המעבר הזה.

רק חשבו על כך, שבשעה 19:00 מאות אלפי מכוניות של אנשים שחזרו הביתה מיום עבודה ארוך מתחברות למערכת החשמל. זה עומס אדיר זה יצור עד כדי כך שהמערכת תקרוס. זה נחמד שרוצים לתרום לסביבה אך מה זה שווה אם לא נוכל להגיע לעבודה, לקניות, או פשוט לחזור הביתה?

בכל קיץ חורף אנו שומעים מדי פעם שחברת החשמל הגיע לשיא צריכה, וכי המערכת קרובה ל100% קיבולת. רק בספטמבר האחרון בעקבות גל חום נשבר שיא הביקוש והגיע ל-14,600 מגה-וואט. תוסיפו לזה מיליון רכבים חשמליים מוטענים וקיבלתם תשתית של המאה-20 שלא מצליחה להתמודד עם טכנולוגיה של המאה-21.

כיום בישראל קיימות מספר מועט יחסית של עמדות טעינה בהשוואה למדינות העולם. אם פותחים את מפת עמדות הטעינה בישראל לא מפתיע לראות שרובן המוחלט נמצא באזור המרכז.

נכון שהטכנולוגיה היום מאפשרת נסיעה ברכב חשמלי לטווח שבין 300-500 קילומטרים ללא טעינה, אך לרבים מאזרחי שישראל שיעשו את המעבר מרכב בנזין, בעיקר בפריפריה יתקשו להטעין אותו. אלו שעובדים במרכז יצטרכו לעשות זאת שם ושוב, קיבלנו עומס אדיר על תשתית ישנה והפעם בתוספת פערים חברתיים בין מרכז הארץ לצדדיה.

הפתרון לכך, כמו בכל נושא הוא היערכות מראש וחשיבה מחוץ לקופסה. עם כניסתה של טסלה לארץ ובעקבותיה מותגי רכב אחרים, מדינת ישראל חייבת להתחיל להשקיע בתשתית חשמל ראויה נפרדת מזאת של חברת החשמל. לבד היא לא תוכל לספק תשתית ראויה לכל הצרכים של האזרחים.

ישנם פתרונות רבים שניתן לשלב על מנת להעמיד תנאים טובים לכניסתן של מאות אלפי מכוניות חשמליות ולתת מענה לצד שאר הדברים הקיימים כבר כיום. בישראל קיימות טכנולוגיות מתקדמות של אנרגיה ירוקה שיכולות לספק את הנדרש.

מדינת ישראל תמיד מתגאה, ובצדק, בהיותה ראשונה בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגיים והייטק מתקדם. ברוב המקרים אותם פיתוחים יוצאים החוצה לפני שהם מיושמים כאן בארץ. הישראלים הם אחרונים ליהנות מטכנולוגיה שהומצאה 20 דקות מהבית שלהם.

אני קורא לכל הנוגעים בדבר, תמנעו כבר עתה את המשבר הבא. החלו בפיתוח תוכניות לבניית רשת חשמל משולבת אנרגיה ירוקה וחשמל מסורתי וישומן בשטח. רק ככה נוכל להבטיח שהרכב החדש שלנו גם יביא אותנו לאן שאנחנו צריכים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת טורבוג'ן המפתחת טכנולוגיה לייצור מקומי של חשמל ירוק בבניינים ותשתיות

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות