גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקרה מבחן: כשהמנכ"ל הופך לשק החבטות של הדירקטוריון

גיא חשש לפנות אל מועצת המנהלים עם בעיות, נועם הרגיש שהיו"ר עוקף את סמכותו ואבנר התקשה להפגין קושי ● היחסים בין מנהלים לדירקטוריון שמעליהם אינם פשוטים. איך הופכים אותם לבסיס תמיכה ולא מקור למתח?

איך יוצרים קשרים אפקטיביים בין מנכ"ל למועצת מנהלים / צילום: Shutterstock
איך יוצרים קשרים אפקטיביים בין מנכ"ל למועצת מנהלים / צילום: Shutterstock

מתוך כ-220 מנכ"ליות ומנכ"לים שהשתתפו בסקר שערכנו, רק 6% ענו כי במהלך משבר הקורונה ראו בהתייעצות עם דירקטוריון החברה כלי יעיל. הסקר, שנערך באוקטובר האחרון ע"י קבוצת נירם-גיתן NGG, מתודה סקרים וחברת גישה שונה, הפתיע אותנו. שהרי דירקטוריון החברה מכונה גם מועצת מנהלים, תפקידיו מפורטים בחוק החברות (1999) והם כוללים קביעת אסטרטגיה, התוויית מדיניות ופיקוח על פעילות החברה. על פניו, הוא מהווה גוף מייעץ שרואה את טובת החברה. אבל החיים מורכבים הרבה יותר מזה.

It’s all about trust, אמר לי גיא (כל השמות בדויים, המקרים אמיתיים), מנכ"ל חברה פרטית הנמצאת בבעלות תאגיד שיתופי. "בזמן משבר, המנכ"ל צריך לשמור על עצמו. רק אם הוא ידע בביטחון שהדירקטוריון רוצה בטובתו הוא ירגיש בטוח לפנות אליהם. התייעצות שמה אותך לפעמים במקום הנתפס כחולשה. דווקא מול משבר אתה רוצה להראות מסוגלות ויכולת".

גם אבנר, מנכ"ל חברה תעשייתית, טוען כי הסיבה העיקרית לכך קשורה לאגו. "זה בעיקר מאפיין התנהלות גברית", הוא אומר, "לחלוק עם מישהו קושי, נתפס כחולשה. באותה מידה קשה לחלוק את ההצלחה שנובעת מההתייעצות עם אחרים. ומצד שני, גם קשה לפרגן".

שאלתי את יעל, בעברה מנכ"לית של חברת שירותים גדולה וכיום דירקטורית במספר רב של חברות ציבוריות ופרטיות, איך היא רואה את הנושא. "כשדירקטור מגיע מהשטח ומכיר את העולם המקצועי של הארגון, קל יותר למנכ"ל לפנות אליו להתייעצות". אבל לדבריה, זה לא תמיד כך. "לא פעם, מצאתי את עצמי למרות הקורונה נוסעת להיפגש אישית עם המנכ"לים שלי", היא מספרת, "אין כמו להסתכל בעיניים, להרגיע ופשוט להגיד: אני פה איתך, אתה לא לבד".

מדורת זקני השבט?

אין כמו משבר מטלטל כדי להעמיד במבחן מערכות יחסים. אם בשגרה, יחסים טובים עם מועצת המנהלים הכרחיים להצלחת החברה, הרי שהקורונה הפכה אותם לקריטיים. כדי לצלוח את המשבר, נדרשת יותר מתמיד תחושה של שותפות גורל והתכנסות סביב האינטרס המשותף. "כשמתקיימת זהות אינטרסים עם הדירקטוריון, קל יותר לקבל החלטות ענייניות, בעיקר מול אתגרים קשים מאוד", אומר אבנר.

בימים כתיקונם, תפקיד הדירקטוריון הוא להתוות מדיניות ואסטרטגיה, ולוודא שאלו מיושמות. אבל בעת משבר, הוא חייב לשמש כוח מניע ולוודא שכל המשאבים מנותבים נכון, להביא מניסיון משברים קודמים ולנסות לצאת מפרדיגמות החשיבה המקבעות את הארגון.

אבל לא בכל המקרים זה כך. למשל אצל נועם, מנכ"ל צעיר בחברה העוסקת בתחום הצריכה. מערכת היחסים העכורה שלו עם הדירקטוריון, שהם גם בעלי השליטה, ערערה לחלוטין את יכולת התגובה שלו למצבי קיצון. היו"ר לא גילה כל מעורבות בפעילות השוטפת למעט הביצועים הכספיים, נמנע מפגישות שוטפות עם נועם והתעלם מפניותיו החוזרות.

בעל שליטה אחר לעומתו היה מעורב יתר על המידה. נפגש עם הסמנכ"לים ללא ידיעתו של נועם, הצטרף לפגישות עם הלקוחות והתערב בכל פרט, מגיוס עובדים ועד בניית התמחיר. יחסו אל נועם היה קר ומתנשא, מה שהשפיע על הערכת הצוות הניהולי כלפיו וכרסם ביכולת מנהיגותו.

בדירקטוריון ישבו עוד כמה דירקטורים, אך מידת העניין וההבנה שלהם בחברה הייתה מזערית. "למדתי ללכת בין הטיפות ולנסות להוציא את המיטב מכל אחד. הבנתי שעם היו"ר אני צריך לדבר רק דרך אקסלים ועם השותף השני דרך הערך ללקוחות. זה דרש ממני הרבה תמרון, ושחק אותי מאוד. כשהגיע משבר הקורונה, הרגשתי שאני הופך לשק החבטות של הדירקטוריון. בסופו של יום, העדפתי לסיים את תפקידי ולחפש מקום אחר", שיתף נועם.

כדי לבנות אמון, נדרשת מהמנכ"ל מידה רבה של שקיפות, שיתוף, פתיחות ובעיקר נכונות להודות בטעויות או בקושי. מצד שני, הדירקטוריון צריך להימנע מביקורתיות יתר ושיפוטיות, ולגלות סבלנות ואורך רוח וגם גמישות חשיבתית, תעוזה ואומץ. כדי שזה יקרה צריך לבסס מערכת יחסים אישית עם כל אחד מהדירקטורים. להיפגש עם כל אחד מהם באופן אישי ולעודד אותם להגיע לשטח. זה מחזק את המחויבות ההדדית ומייצר אמון וביטחון.

מועצת מנהלים טובה מורכבת מדירקטורים עם זיקה והבנה בתחום המקצועי של הארגון, בענף שבו הוא פועל או לפחות בניהול מערכות דומות. ניסיון רב-שנים שמביא פרספקטיבות ממשברי עבר, אבל יותר מהכול יש חשיבות קריטית ליחסי האנוש שלהם.

על אמון ושותפות לדרך

גורם המפתח בבניית היחסים עם הדירקטוריון הוא היו"ר. הוא זה שמנהל את הקשר השוטף עם המנכ"ל. הוא בוחר אותו ובפועל, הוא השותף המרכזי שלו בניהול החברה. מכאן, שעליו לתת לו את כל הכלים להצליח: חופש פעולה, גיבוי, אמון והכוונה.
במקרים רבים, כשהמנכ"ל מביא ניסיון בתחום משלים זה עשוי לעבוד מצוין. היו"ר צריך ללמוד לשחרר ולסמוך והמנכ"ל צריך להיות רגיש לאחריות שמוטלת על היו"ר ולתת לו תחושת ביטחון. לבוא מוכן לפגישות, להביא נתונים ולחשוף אותו כמה שיותר לתהליכים שקורים בארגון.

"הכי חשוב זה שהמנכ"ל והיו"ר יציגו חזית אחת מול הדירקטוריון", טוען גיא. "לפני כל פגישת דירקטוריון, נעשית עבודת הכנה מדוקדקת עם היו"ר. אני מציג לו את כל הנתונים, התחזיות והסכנות שראיתי. אסור שהיו"ר יופתע בפגישת הדירקטוריון. אנחנו חושבים יחד איך הכי נכון להציג את זה לכולם, מי יהיו המתנגדים ומאילו בורות להימנע. לעיתים נדרשת גם עבודת הכנה עם דירקטורים מסוימים, שיש להם יכולת השפעה לכאן או לכאן.

דוגמה לכך הייתה ב-2011 כשמחירי חומרי הגלם בעולם עלו ב-80%. כדי לשמור על רווחיות היה צריך להעלות את המחירים ב-40%. אנחנו עובדים עם לקוחות גדולים שרוכשים מאיתנו כמויות ענק, ורגישים למתח הרווחים. התעורר בדירקטוריון ויכוח ענק, כשהם דרשו ממני להעלות מחירים ואני רציתי לשמר את הלקוחות. הצגתי ליו"ר תוכנית מפורטת, שכללה שינוי סל הלקוחות, תהליכי התייעלות והעלאה חלקית של המחיר. היו"ר נתן בי אמון והבין שנדרש זמן לתקן את הנזק. הגיבוי שלו נתן לי רוח גבית ושכנענו את הדירקטוריון לתמוך".

אז איך בכל זאת מגיעים למצב שבו כן מתייעצים עם הדירקטוריון בעת משבר? משקיעים בבניית היחסים. אז הנה כמה טיפים שנתנו מנכ"לים לבניית יחסים מיטיבים עם מועצת המנהלים:

1. תיאום ציפיות מדויק: להגדיר מהם תחומי האחריות, מה דפוס התקשורת, מה אופי הבקרה ומה תכיפותה. מה הם רוצים לדעת ומה לא.

2. להשקיע במערכת היחסים: ביקורים, אירוחים, שיחות טלפון, שי לחג, התעניינות אישית. להזמין לקפה או לפגישות א-פורמליות, להזמין אותם לאירועי חברה כשמתאים.

3. לשתף, לשתף, לשתף: פגישות קבועות של עדכון לצד פגישות ייעודיות להיוועצות ולמידה. להכין את היו"ר מראש, שלא יופתע.

4. לחשוף את הדירקטוריון אל מאחורי הקלעים: להזמין את הסמנכ"לים לישיבות דירקטוריון, בכל פעם סמנכ"ל אחר. זה גם מחזק אותם וגם מאפשר היכרות עמוקה יותר עם פעילות החברה והמנהיגות שלה.

5. לצרף את הדירקטורים לצוותי חשיבה: מספק תחושת ערך, חיבור והשפעה.

6. לגייס את האנשים הנכונים: לבחור חברי דירקטוריון בעלי תחומי ידע מגוונים, שיהוו גורם שניתן להתיעץ איתו ולא חותמת גומי. מצד שני, לבחור את המנכ"ל המתאים להם.

7. לפתח גישה של שותפות שרואה בדירקטורים מנטורים ולא אויבים.

סמדר תדמור היא יועצת ארגונית בכירה, מנכ"לית ConnAction HR, מומחית בפיתוח מנהיגים וארגונים

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר