גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוציא צו איסור פרסום על אסון הזפת, לאחר שכל החומר כבר פורסם ברשת

מה עושה כלי תקשורת כשבית משפט אוסר פרסום של תחקיר שכבר שותף ברשתות החברתית? • אסון הזפת העלה, שוב, את השאלות סביב השימוש הנרחב בצווי איסור פרסום, הקלות בה נענים בתי המשפט לבקשות והאפשרות לחסום הפצת מידע בימינו ● ביקורת תקשורת

חדירת זפת לחופי ישראל, חוף חדרה / צילום: מפקחי היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה
חדירת זפת לחופי ישראל, חוף חדרה / צילום: מפקחי היחידה הימית, המשרד להגנת הסביבה

במדור ביקורת התקשורת החדש של גלובס ננסה מדי שבוע לנתח אירועים תקשורתיים, להתחקות אחר הכוחות שמניעים את התקשורת, לאוורר החוצה פרקטיקות עיתונאיות שגורות, ולדון ביחסי הגומלין בין העבודה העיתונאית ה"רשמית" לרשתות החברתיות. 

להיות גוף תקשורת שמבקר תקשורת זה מורכב בהגדרה, אבל נשתדל לבקר בשקיפות גם את עצמנו, ולהיות ענייניים והגונים גם כלפי המתחרים שלנו. מאוד נשמח לקבל רעיונות, הצעות וגם ביקורת לכתובת המייל gidon-d@globes.co.il.

"בעקבות בקשת גלובס צומצם צו איסור הפרסום על פרטי חקירת אסון הזפת" - זו הייתה כותרת הידיעה והפוש שנשלחו השבוע מטעם עיתון זה. גלובס לא היה היחיד. גם הארץ, וואלה, ו-ynet שלחו פושים דומים, כשכל אחד זוקף לזכותו את הסרת הצא"פ (צו איסור פרסום) שהוציא בית המשפט מוקדם יותר השבוע בעקבות בקשת המשרד להגנת הסביבה להטיל איפול מוחלט על כל פרטי חקירת הפרשה.

נדמה שהרצון לקחת קרדיט בלעדי על הסרת הצו, צעד שהיה למעשה תוצאה של עתירה בה לקחו חלק מספר עיתונאים וכלי תקשורת, מעיד על חוסר החיבה הכללי של גופי החדשות לצווים שכאלו. גלובס היה בין הראשונים, אם לא הראשון, להכריז כי בכוונתו לעתור להסרת הצו. כתבת הסביבה שני אשכנזי מסבירה מדוע: "מדובר בהחלטה לא מידתית. בעוד שהציבור הישראלי מיהר לסייע לנקות את החופים, עומדת לו הזכות להיות שותף מלא ולקבל בשקיפות מידע באשר למי שאחראי לאחד האסונות הסביבתיים הגדולים שידעה ישראל״. היא מוסיפה כי "במהלך הדיון השופט היה קשוב לטענות ונראה שהבין כי מדובר בהחלטה לא מידתית".

לוקחים קרדיט כמו כולם, אבל...

התקשורת מטבעה רוצה לפרסם כל דבר שמגיע לידיה, מביעה חוסר אמון ברצון של רשויות המדינה להסתיר מידע מהציבור באמצעות צווים שכאלו, ולכן מתהדרת בקרדיט על הסרת האיסור.

האם תמיד חוסר האמון הזה מוצדק? "אי אפשר להגיד שצווי איסור הפרסום לא חשובים אף פעם, ובוודאי שיש מקרים בהם יש צורך בצו שכזה, למשל בכדי למנוע פגיעה בחקירה", אומרת עו"ד אוריין אשכולי-יהלום העוסקת בייצוג כלי תקשורת, ומייצגת את גלובס באופן שוטף, כולל בעתירה נגד צו איסור הפרסום הנוכחי, כמו גם במספר תיקים נוספים. "הבעיה היא שפעמים רבות המדינה ממהרת להוציא צא"פ במקום בו אין בו צורך או טעם. כך למשל היה במקרה הנוכחי של אסון הזפת בו השופט בעצמו אמר שלו היו נמסרים לו מראש פרטי צרכי החקירה בגינן הצו התבקש, כפי שהמדינה נאלצה לעשות במהלך הדיון, הוא לא היה מאשר את הצו באופן גורף. המדיניות הזו של הוצאת צא"פים מיותרים יוצרת זילות של הצווים, וזלזול של הציבור בשמירה על איסור הפרסום".

חוסר אמון ברצון להסתיר

אם כך, מדוע מראש בית המשפט מאשר את הצווים ולא בודק אותם לעומק?
"כשהמדינה מגיעה במעמד צד אחד לבקש צו, היא יכולה להציג בפני השופט מה שהיא רוצה, ואני לא חושבת שצריכה להיות ציפייה משופט לערוך תחקיר או לחפש בגוגל מה בדיוק פורסם או לא פורסם בכל תיק. יכול להיות שהשופטים צריכים לדרוש מהמדינה מראש להגיש בקשות יותר מפורטות, אבל צריך לומר שברגע שמגיע גם צד שני לבית המשפט, מציף את השאלות ונכנס לפרטים, השופטים כן זהירים לגבי החלטות על משך הצו וההיקף שלו".

הסיטואציה המוזרה של "הצינור"

ככלל, התקשורת בישראל נוטה לשמור על החוק ולהימנע מפרסום מידע אסור, אך לא פעם יש מי שמותחים את הגבולות, ואולי אף חוצים אותם. מי שנקלעו הפעם לעין הסערה היו אנשי מערכת "הצינור" שבחקירה עצמאית של הכתב אמיר שואן הגיעו לכלי שיט החשוד בהטלת הנפט שגרם לאסון. בעקבות הפרסום של שואן ו"הצינור" המדינה מיהרה להוציא את צו איסור הפרסום, מה שהציב את אנשי "הצינור" במצב מוזר, בו יש צא"פ על חומר שהם כבר פרסמו.

הציוץ של גיא לרר.. לא שגרתי

"ברגע שתוכנית כמו 'הצינור' מפרסמת תחקיר כזה, היא כמובן מעלה אותו מיד לרשתות החברתיות וזה נחשף למאות אלפי אנשים, כך שמצחיק להוציא צא"פ אחרי שכל הרשת כבר שיתפה את הסיפור" אומר שואן. "גם זה שאנחנו כתוכנית טלוויזיה שומרת חוק נשמעים לצא"פ, כבר לא יעזור כי המידע נמצא אצל עשרות אלפי גולשי שיכולים להמשיך ולהפיץ אותו".

בניגוד לעו"ד אשכולי-יהלום, שואן חושב שבאופן כללי בעידן הרשתות, צווי איסור הפרסום כבר הפכו לכמעט לא רלוונטיים. "בעבר לפעמים כתבים היו צריכים לשלוח חומרים לעיתונות בחו"ל או לכל מיני בלוגרים כדי שהם 'יכשירו את השרץ' ואז יהיה אפשר לפרסם, היום אפילו זה כבר לא רלוונטי. המשטרה הרי לא תלך ותרדוף אחרי כל בעל עמוד עם כמה עשרות אלפי עוקבים שהפר צא"פ, ויש כל כך הרבה מפרסמים מאוד גדולים ברשתות החברתיות, שכל צווי איסור הפרסום האלה באמת הפכו להיות אות מתה".

הציוץ שהציג את הגרוטסקיות

גם הדרישה שמציב שואן בפני מערכת המשפט גבוהה יותר. "יש פה פרקטיקה נוראה בה הפרקליטות והמשטרה, ועכשיו גם המשרד להגנת הסביבה, רצים לשופט ומקבלים צא"פ תוך רגע, כמו במקרה הזה בו השופט כתב בעט שלוש מילים - 'השתכנעתי - ניתן צו'. בעבר צא"פ היה מהלך נורא חריג, ועכשיו זו הפכה להיות פרקטיקה מקובלת על-ידי כל אחד שרוצה לסתום לך את הפה. המהירות בה השופט הסיר את הצו יום למחרת גם מוכיחה שכאן בכלל לא היה לו מקום. אני חושב שמה שכל שופט צריך לעשות זה לדרוש יותר פרטים טרם נתינת הצו עוד לפני שאמצעי התקשורת מערערים, ולא רק אחרי שרצים לבית משפט ומוציאים הרבה כסף על עורכי דין".

הסיטואציה המוזרה אליה נקלעו אנשי "הצינור" בה קיים צא"פ על חומר שהם כבר פרסמו, הובילה את גיא לרר לפרסם ציוץ לא שגרתי: "בכוונתי לציית לצו איסור הפרסום המגן על חברות ענק ומחדלים ממשלתיים אז בינתיים נעביר את הזמן בהמלצות צפייה: בעמוד הצינור מפורסמים פוסטים מעניינים לצד קטעים ששודרו בתכנית אמש, ביניהם תחקירים של העיתונאי המצוין אמיר שואן שלעיתים מתמחה בנושאי ים ואיכות סביבה", צייץ מנחה "הצינור" גיא לרר, באופן שאפשר לקרוא לו מתחכם.

"אנחנו אזרחים שומרי חוק, נשמעים לצווי איסור פרסום, ולעולם לא נחבל או נפגע בחקירה של הרשויות", מסביר אמיר שואן, "אבל לא צריך להיות חוקר מדופלם כדי להבין שאחרי שכבר פרסמנו את השם של האונייה אין שום טעם בלאסור את פרסום השם שלה. מה שלרר עשה בטוויטר שלו לא היה הפרה של הצו, אלא רק הצגה של הגרוטסקיות של הצו הזה".

עוד כתבות

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

רחוב הרצל, תל אביב / צילום: רועי חבני

מנורה מבטחים מלווה 260 מיליון שקל לבניינים שמשכנים את מפוני קיבוץ רעים

חברת הביטוח העמידה אשראי לשני מגדלים בפרויקט "תאודור" בדרום תל אביב של יובלים ורן בלינקיס ● הבניינים בפרויקט כוללים דירות שמיועדות ברובן להשכרה לטווח ארוך

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-13%, שופיפיי מתרסקת ב-20%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום, המניות יורדות ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עקפו את ציפיות האנליסטים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי