גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מסתתר מאחורי "מהפכת הרכב האוטונומי" שאוטוטו מגיעה לישראל

משרד התחבורה הצהיר החודש על כוונות "להביא את מהפכת הרכב האוטונומי לישראל" ולהתחיל בניסויים מתקדמים ברכב לא מאויש • עם זאת, מאחורי "המהפכה" המקומית מסתתרים שלל אינטרסים מסחריים, מיסויים ופוליטיים • מורה נבוכים למי נגד מי בתחום

אורח מבחוץ שיעיין בכותרות התחבורה של ישראל מהחודש החולף עשוי לקבל את הרושם שאנחנו נמצאים בעיצומה של רנסנס בתחום הרכב אוטונומי. בשלהי פברואר הודיע משרד התחבורה כי הוא "מאיץ את מהפכת הרכב האוטונומי בישראל" בעקבות "סיום השלב הראשון בהליך החקיקה בנושא ניסויים ברכב אוטונומי, שיאפשר לבצע לראשונה בישראל ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא נהג בקרה ברכב". לדברי המשרד, "כלי רכב אלה מיועדים בין היתר להשתלב במערך התחבורה הציבורית והשיתופית".

במקביל פרסם משרד המשפטים "קול קורא" לעמדות הציבור והמגזר הפרטי ביחס לאחריות הנזק והביטוח של נהיגה ברכב אוטונומי ולכך אפשר להוסיף גם את ההכרזה האחרונה של מובילאיי לבצע בישראל בחודשים הקרובים ניסויים ב"שאטלים" חשמליים ללא נהג להסעת נוסעים, שפותחו בשיתוף עם קבלן צרפתי.

אבל כמו כל דבר בתקופה המוזרה הזו, גם בתחום ההטמעה של הרכב האוטונומי שום דבר אינו כפי שהוא נראה. נצרף כאן מדריך קצר לשחקנים ולאינטרסים שפועלים מאחורי הקלעים

המדינה: משאבת השקעות ורווחי הון

המדיניות הממשלתית בנושא "הרכב האוטונומי" בישראל מזגזגת בשנים האחרונות. המדינה הפגינה התלהבות יתרה מהנושא לאחר עסקת הענק של מובילאיי ב-2017, שבעקבותיה הגיעו שנתיים של צמיחה וגיוסים של מאות מיליוני דולרים של סטארט-אפים בתחום הרכב החכם. לאחר מכן באר הגיוסים החלה להתייבש ונראה שגם הממשלה איבדה עניין.

השיא השלילי היה בינואר 2021, כאשר הוחלט שלא להאריך את פעילות "מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה" במשרד ראש הממשלה, שריכזה מאז 2011 את התמיכה הממשלתית באוטו-טק עם זאת, חודש בלבד מאוחר יותר יוצא משרד התחבורה בהכרזות על "מהפכה" מתקרבת. המוטיבציה להתעוררות הממשלתית מגיעה משני גורמים: לחץ של מובילאיי/אינטל (ע"ע) לקידום החקיקה בנושא ושוק ההון.

אנחנו נמצאים בעיצומה של "כלכלת קורונה", שמלווה בדעיכה בהכנסות הממשלתיות ועסקיות מפעילות ריאלית, במקביל לזינוק ברווחי הון מהשקעות. כאלה שבעבר כונו "ספקולטיביות" וכיום הן נתפסות בתור "גלגל הצלה פיסקאלי" בשל יכולתן לייצר למדינה הכנסות משמעותיות מרווחי הון על יחידים וחברות. אחד התחומים החמים ב"כלכלת הקורונה" הוא "רכב העתיד" בזכות הגאות במניית "טסלה", שמושכת לתחום השקעות הון סיכון בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.

ישראל היא לא המדינה היחידה שמנסה לקחת נתח מהעוגה הזו. לאחרונה אישרה גרמניה, למשל, חקיקה שתאפשר לכלי רכב ברמת אוטונומיה גבוהה (דרגה 4) לנוע על כבישים ולבצע ניסויים מתקדמים. גם בריטניה, צרפת, יפן מנסות למשוך משקיעים. את החלק הגדול ביותר בעוגה לוקחת כיום סין, שנחושה בדעתה לעקוף את מדינות המערב, ולשם כך מתירה לערוך בתחומה ניסויים מתקדמים ברכב לא-מאויש על כבישים ואף מעניקה רישיונות לפעילויות מסחריות של מוניות רובוטיות. הפתיחות הזו כבר הזרימה בשנה החולפת לחברות סיניות השקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים.

מובילאיי: דוחפת את הענף

חברת מובילאיי היא הכוח החזק ביותר שמניע את התחבורה החכמה והאוטונומית בישראל והיא מבטיחה לפרוס בישראל "שאטלים" אוטונומיים ולהתחיל ליישם בגוש דן את הפרויקט המסחרי של "מוניות רובוטיות", שהוכרז ב-2018 ביחד עם פולקסווגן (שלא לגמרי ברור אם היא עוד בתמונה).

השבוע אישר בפנינו גורם בכיר בחברה כי התוכנית ממשיכה להתקדם לקראת תחילת פעילות ב-2022, בכפוף להתקדמות הרגולציה, במטרה להפעיל בשלב הראשון 70-100 מוניות אוטונומיות על כבישי ישראל.

מובילאיי נהנית מהגב הרחב של אינטל, אבל גם לה יש מגבלות. שינוי הטרנד בשוק העולמי ומשבר הקורונה אילצו אותו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע ללוח הזמנים להשקה מסחרית של רכב סדרתי ברמת אוטונומיה גבוהה, והכנסותיה עדיין מגיעות מפעילותה בשוק מערכות הסיוע האקטיבי לנהיגה (ADAS) בכלי רכב עם נהג אנושי.

התחום מניב לה רווחיות יציבה פחות או יותר, אבל הוא עתיד להגיע במוקדם או במאוחר לרווייה וכבר היום יש לא מעט חברות בעולם, שמציבות את שוק ה-ADAS על הכוונת, סוגרות את הפער הטכנולוגי ומכרסמות בהדרגה בנתח השוק מובילאיי.

זה יוצר לחץ על החברה האם אינטל, שבעלי המניות שלה היו רוצים לראות אותה מנצלת את הגאות חסרת התקדים בשוק ההון כדי להציף ערך במובילאיי באמצעות ספין-אוף, הנפקה או מכירה.

על פוטנציאל הצפת הערך יכולה להעיד העובדה, ששני התחומים הטכנולוגיים החדשים, שלאחרונה הכריזה מובילאיי על כוונה להיכנס אליהם עצמאית - חיישני לייזר (ליידארים) וחיישני רדאר לרכב אוטונומי - לבדם מהווים פעילות עסקית, שמתומחרת כיום בשוק ההון במיליארדי דולרים.

מובילאיי הצהירה בתערוכת CES האחרונה על כוונתה לבצע ניסויים מתקדמים ברכב אוטונומי במספר יעדים באירופה, יפן, סין וארצות הברית. אבל למרות זאת בסיס הכוח והמו"פ שלה נמצא בישראל, שבה הכי נוח לבצע את "תצוגת התכלית" למשקיעים.

לפיכך היא דוחפת את הרגולציה הישראלית לאפשר נסיעה ברכב אוטונומי ללא נהג משגיח. מנגד המדינה (ע"ע), שכבר עשתה קופה של מיליארדי דולרים מההנפקה והמכירה של מובילאיי, תשמח לעשות זאת שוב ב"סיבוב השלישי", אם וכאשר יבוא.

מובילאיי בחרה לא להגיב לדברים.

חברות הביטוח: הפיל שבחדר

בדומה למדינה, גם ענף הביטוח מתייחס כרגע לרכב האוטונומי בתור "טכנולוגיה אקזוטית". אולם כאשר יתקרב המועד שבו יתחילו לנוע על כבישי ישראל מאות ואולי אלפי כלי רכב ללא נהג, הן יצטרכו לתמחר את הסיכון בפועל.

כרגע תחום הנהיגה של רכב ללא נהג על כבישים ציבוריים לצד נהגים והולכי רגל, כולל רכיב גדול של אי-ודאות ובעולם הביטוח "אי-ודאות" פירושה פרמיות יקרות. הרבה יותר ממה שהרבה ציי רכב ובוודאי גורמים פרטיים יהיו מוכנים לשלם.

במובילאיי מנסים לפתור/לעקוף את הבעיה באמצעות אלגוריתם מורכב, שמזהה ברמה גבוהה של ודאות את הגורם האחראי לתאונה "מעורבת", בין רכב עם נהג לרכב בלי. אבל לא בטוח שזה מה שירגיע את חברות הביטוח, במיוחד לאור העובדה שמדובר בכלי רכב סופר-יקרים שרגישים לחבלות, איומי סייבר וכדומה.

יתר על כן, גם החקיקה הממשלתית העיקרית שהתקבלה עד כה בעולם לא אמורה להרגיע אותם. "חוק הרכב האוטונומי" שהתקבל בבריטניה ב-2018, מטיל אחריות ישירה על חברת הביטוח של הרכב האוטונומי בכל מקרה שבו רכב ללא נהג מעורב בתאונה. אם מוסיפים לכך את תרבות הנהיגה האלימה בישראל, אפשר להניח שחברות הביטוח ינסו לעכב את "המהפכה" ככל הניתן.

בהערת אגב נציין, שמקרי המבחן קרובים מאוד לאור העובדה, שרכבי טסלה עם מערכת "אוטו פיילוט" ברמת אוטונומיה גבוהה יעלו בקרוב על הכביש.

נהגי המוניות: הפיל שבחדר

נהגי המוניות בישראל הם מיעוט קטן אבל קולם רם וכוחם הפוליטי גדול. בינתיים נושא "המוניות הרובוטית" מתנהל גבוה ורחוק מעל ראשם. אבל כאשר מוניות ללא נהג יתחילו לנסוע ברחובות גוש דן, ההתנגדות שלהם עשויה להתגלות בתור "הפיל שבחדר". תשאלו את "אובר" שכניסתה לישראל נחסמת עד היום על ידי לובי נהגי המוניות, ושר האוצר ישראל כ"ץ, בניגוד לעמדה המוצהרת של ראש הממשלה.

עוד כתבות

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה, אך היא לא המכה היחידה שנוחתת על יזמי הנדל"ן ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס 

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-3% לשיא, סירקל זינקה ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו התאוששו מעט היום, אך האיום המרכזי עליהם נובע מעליית הריבית הצפוייה ביפן ● גילת ירדה בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד"ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה"ב ירדו היום לשפל מאז מאי ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

פורסמה חלוקת המכסות ליבוא גבינה צהובה; מה יהיה המחיר לצרכן?

משרד הכלכלה הודיע על חלוקת מכסות ליבוא גבינה צהובה בפטור ממכס בהיקף של 5,900 טון, במסגרת הליך תחרותי שבו היבואנים התחייבו למחיר מרבי לצרכן ● לפי הודעת המשרד, המחיר לצרכן של גבינה צהובה מיובאת צפוי להישאר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים המובילים בארץ

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

שוק באנקרה. / צילום: ap, Burhan Ozbilici

בניגוד לכל הכללים: טורקיה הורידה ריבית בפעם הרביעית, למרות אינפלציה של 31%

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, פתיך קרהאן, הודיע לאחרונה על הורדת ריבית בפעם הרביעית בתוך שנה, וכעת היא עומדת על 38% ● זאת, על אף קצב האינפלציה השנתי שנותר גבוה ● בשנים האחרונות, הכלכלה הטורקית מתמודדת עם שורת אתגרים, בהם מחסור באנרגיה

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות בחוזים בוול סטריט; נטפליקס עולה בעקבות החלטת דירקטוריון וורנר ברדרס

מגמה מעורבת באירופה, לונדון מזנקת לאחר שהאינפלציה בבריטניה נפלה בחדות ● וול סטריט ננעלה אתמול במגמה מעורבת, לאחר שדוח התעסוקה שפורסם בארה"ב הצביע על תמונת מצב מורכבת בשוק העבודה האמריקאי ● לאחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

אחרי שלוש שנים חזקות: מה צופים מומחי ההשקעות בוול סטריט לשוק ב־2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

מפקד צבא פקיסטן אסים מוניר / צילום: Reuters

בדרך לעזה? האיש החזק בפקיסטן לקראת מבחן חשוב מול טראמפ

האזהרה של הרמטכ"ל: מאות אנשי קבע פרשו בחודש האחרון ● טראמפ במסיבת חנוכה בבית הלבן: "יש אנשים שמכחישים את ה-7 באוקטובר. לא ניתן לזה לקרות" ● שר החוץ של איראן: מתקני הגרעין שלנו ספגו נזק כבד, אך הידע והטכנולוגיה ברשותנו ● שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● דיווחים שוטפים