גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מסתתר מאחורי "מהפכת הרכב האוטונומי" שאוטוטו מגיעה לישראל

משרד התחבורה הצהיר החודש על כוונות "להביא את מהפכת הרכב האוטונומי לישראל" ולהתחיל בניסויים מתקדמים ברכב לא מאויש • עם זאת, מאחורי "המהפכה" המקומית מסתתרים שלל אינטרסים מסחריים, מיסויים ופוליטיים • מורה נבוכים למי נגד מי בתחום

אורח מבחוץ שיעיין בכותרות התחבורה של ישראל מהחודש החולף עשוי לקבל את הרושם שאנחנו נמצאים בעיצומה של רנסנס בתחום הרכב אוטונומי. בשלהי פברואר הודיע משרד התחבורה כי הוא "מאיץ את מהפכת הרכב האוטונומי בישראל" בעקבות "סיום השלב הראשון בהליך החקיקה בנושא ניסויים ברכב אוטונומי, שיאפשר לבצע לראשונה בישראל ניסויים פורצי דרך ברכב אוטונומי ללא נהג בקרה ברכב". לדברי המשרד, "כלי רכב אלה מיועדים בין היתר להשתלב במערך התחבורה הציבורית והשיתופית".

במקביל פרסם משרד המשפטים "קול קורא" לעמדות הציבור והמגזר הפרטי ביחס לאחריות הנזק והביטוח של נהיגה ברכב אוטונומי ולכך אפשר להוסיף גם את ההכרזה האחרונה של מובילאיי לבצע בישראל בחודשים הקרובים ניסויים ב"שאטלים" חשמליים ללא נהג להסעת נוסעים, שפותחו בשיתוף עם קבלן צרפתי.

אבל כמו כל דבר בתקופה המוזרה הזו, גם בתחום ההטמעה של הרכב האוטונומי שום דבר אינו כפי שהוא נראה. נצרף כאן מדריך קצר לשחקנים ולאינטרסים שפועלים מאחורי הקלעים

המדינה: משאבת השקעות ורווחי הון

המדיניות הממשלתית בנושא "הרכב האוטונומי" בישראל מזגזגת בשנים האחרונות. המדינה הפגינה התלהבות יתרה מהנושא לאחר עסקת הענק של מובילאיי ב-2017, שבעקבותיה הגיעו שנתיים של צמיחה וגיוסים של מאות מיליוני דולרים של סטארט-אפים בתחום הרכב החכם. לאחר מכן באר הגיוסים החלה להתייבש ונראה שגם הממשלה איבדה עניין.

השיא השלילי היה בינואר 2021, כאשר הוחלט שלא להאריך את פעילות "מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה" במשרד ראש הממשלה, שריכזה מאז 2011 את התמיכה הממשלתית באוטו-טק עם זאת, חודש בלבד מאוחר יותר יוצא משרד התחבורה בהכרזות על "מהפכה" מתקרבת. המוטיבציה להתעוררות הממשלתית מגיעה משני גורמים: לחץ של מובילאיי/אינטל (ע"ע) לקידום החקיקה בנושא ושוק ההון.

אנחנו נמצאים בעיצומה של "כלכלת קורונה", שמלווה בדעיכה בהכנסות הממשלתיות ועסקיות מפעילות ריאלית, במקביל לזינוק ברווחי הון מהשקעות. כאלה שבעבר כונו "ספקולטיביות" וכיום הן נתפסות בתור "גלגל הצלה פיסקאלי" בשל יכולתן לייצר למדינה הכנסות משמעותיות מרווחי הון על יחידים וחברות. אחד התחומים החמים ב"כלכלת הקורונה" הוא "רכב העתיד" בזכות הגאות במניית "טסלה", שמושכת לתחום השקעות הון סיכון בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.

ישראל היא לא המדינה היחידה שמנסה לקחת נתח מהעוגה הזו. לאחרונה אישרה גרמניה, למשל, חקיקה שתאפשר לכלי רכב ברמת אוטונומיה גבוהה (דרגה 4) לנוע על כבישים ולבצע ניסויים מתקדמים. גם בריטניה, צרפת, יפן מנסות למשוך משקיעים. את החלק הגדול ביותר בעוגה לוקחת כיום סין, שנחושה בדעתה לעקוף את מדינות המערב, ולשם כך מתירה לערוך בתחומה ניסויים מתקדמים ברכב לא-מאויש על כבישים ואף מעניקה רישיונות לפעילויות מסחריות של מוניות רובוטיות. הפתיחות הזו כבר הזרימה בשנה החולפת לחברות סיניות השקעות בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים.

מובילאיי: דוחפת את הענף

חברת מובילאיי היא הכוח החזק ביותר שמניע את התחבורה החכמה והאוטונומית בישראל והיא מבטיחה לפרוס בישראל "שאטלים" אוטונומיים ולהתחיל ליישם בגוש דן את הפרויקט המסחרי של "מוניות רובוטיות", שהוכרז ב-2018 ביחד עם פולקסווגן (שלא לגמרי ברור אם היא עוד בתמונה).

השבוע אישר בפנינו גורם בכיר בחברה כי התוכנית ממשיכה להתקדם לקראת תחילת פעילות ב-2022, בכפוף להתקדמות הרגולציה, במטרה להפעיל בשלב הראשון 70-100 מוניות אוטונומיות על כבישי ישראל.

מובילאיי נהנית מהגב הרחב של אינטל, אבל גם לה יש מגבלות. שינוי הטרנד בשוק העולמי ומשבר הקורונה אילצו אותו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע ללוח הזמנים להשקה מסחרית של רכב סדרתי ברמת אוטונומיה גבוהה, והכנסותיה עדיין מגיעות מפעילותה בשוק מערכות הסיוע האקטיבי לנהיגה (ADAS) בכלי רכב עם נהג אנושי.

התחום מניב לה רווחיות יציבה פחות או יותר, אבל הוא עתיד להגיע במוקדם או במאוחר לרווייה וכבר היום יש לא מעט חברות בעולם, שמציבות את שוק ה-ADAS על הכוונת, סוגרות את הפער הטכנולוגי ומכרסמות בהדרגה בנתח השוק מובילאיי.

זה יוצר לחץ על החברה האם אינטל, שבעלי המניות שלה היו רוצים לראות אותה מנצלת את הגאות חסרת התקדים בשוק ההון כדי להציף ערך במובילאיי באמצעות ספין-אוף, הנפקה או מכירה.

על פוטנציאל הצפת הערך יכולה להעיד העובדה, ששני התחומים הטכנולוגיים החדשים, שלאחרונה הכריזה מובילאיי על כוונה להיכנס אליהם עצמאית - חיישני לייזר (ליידארים) וחיישני רדאר לרכב אוטונומי - לבדם מהווים פעילות עסקית, שמתומחרת כיום בשוק ההון במיליארדי דולרים.

מובילאיי הצהירה בתערוכת CES האחרונה על כוונתה לבצע ניסויים מתקדמים ברכב אוטונומי במספר יעדים באירופה, יפן, סין וארצות הברית. אבל למרות זאת בסיס הכוח והמו"פ שלה נמצא בישראל, שבה הכי נוח לבצע את "תצוגת התכלית" למשקיעים.

לפיכך היא דוחפת את הרגולציה הישראלית לאפשר נסיעה ברכב אוטונומי ללא נהג משגיח. מנגד המדינה (ע"ע), שכבר עשתה קופה של מיליארדי דולרים מההנפקה והמכירה של מובילאיי, תשמח לעשות זאת שוב ב"סיבוב השלישי", אם וכאשר יבוא.

מובילאיי בחרה לא להגיב לדברים.

חברות הביטוח: הפיל שבחדר

בדומה למדינה, גם ענף הביטוח מתייחס כרגע לרכב האוטונומי בתור "טכנולוגיה אקזוטית". אולם כאשר יתקרב המועד שבו יתחילו לנוע על כבישי ישראל מאות ואולי אלפי כלי רכב ללא נהג, הן יצטרכו לתמחר את הסיכון בפועל.

כרגע תחום הנהיגה של רכב ללא נהג על כבישים ציבוריים לצד נהגים והולכי רגל, כולל רכיב גדול של אי-ודאות ובעולם הביטוח "אי-ודאות" פירושה פרמיות יקרות. הרבה יותר ממה שהרבה ציי רכב ובוודאי גורמים פרטיים יהיו מוכנים לשלם.

במובילאיי מנסים לפתור/לעקוף את הבעיה באמצעות אלגוריתם מורכב, שמזהה ברמה גבוהה של ודאות את הגורם האחראי לתאונה "מעורבת", בין רכב עם נהג לרכב בלי. אבל לא בטוח שזה מה שירגיע את חברות הביטוח, במיוחד לאור העובדה שמדובר בכלי רכב סופר-יקרים שרגישים לחבלות, איומי סייבר וכדומה.

יתר על כן, גם החקיקה הממשלתית העיקרית שהתקבלה עד כה בעולם לא אמורה להרגיע אותם. "חוק הרכב האוטונומי" שהתקבל בבריטניה ב-2018, מטיל אחריות ישירה על חברת הביטוח של הרכב האוטונומי בכל מקרה שבו רכב ללא נהג מעורב בתאונה. אם מוסיפים לכך את תרבות הנהיגה האלימה בישראל, אפשר להניח שחברות הביטוח ינסו לעכב את "המהפכה" ככל הניתן.

בהערת אגב נציין, שמקרי המבחן קרובים מאוד לאור העובדה, שרכבי טסלה עם מערכת "אוטו פיילוט" ברמת אוטונומיה גבוהה יעלו בקרוב על הכביש.

נהגי המוניות: הפיל שבחדר

נהגי המוניות בישראל הם מיעוט קטן אבל קולם רם וכוחם הפוליטי גדול. בינתיים נושא "המוניות הרובוטית" מתנהל גבוה ורחוק מעל ראשם. אבל כאשר מוניות ללא נהג יתחילו לנסוע ברחובות גוש דן, ההתנגדות שלהם עשויה להתגלות בתור "הפיל שבחדר". תשאלו את "אובר" שכניסתה לישראל נחסמת עד היום על ידי לובי נהגי המוניות, ושר האוצר ישראל כ"ץ, בניגוד לעמדה המוצהרת של ראש הממשלה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בשיאים; עם רוח גבית מגרמניה - אלביט ונקסט ויז'ן זינקו בחדות

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.8% ● מגה אור זינקה במעל 10%, לאחר שדווח כי חברה־בת שלה עשויה לבנות את המבנה בו תשוכן חוות השרתים של אנבידיה בישראל ● האנליסט שטוען - זו הסיבה שיש עדיין סיכוי לראלי של סוף שנה בוול סטריט

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

קורסרה רוכשת את המתחרה אודמי / צילום: Shutterstock

פלטפורמת הלימודים שהקימה הישראלית רוכשת את המתחרה בעסקת מיליארדים

קורסרה, שהוקמה על ידי דפנה קולר, תרכוש את אודמי בעסקת מניות בשווי כ־2.5 מיליארד דולר

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת ● מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס 

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

מנהיגים מאירופה וארה''ב ממתינים לדיונים בלשכת הקנצלר בברלין / צילום: ap, Markus Schreiber

הפסקת האש מתקרבת? הפסגה בברלין שמשרטטת איך תיראה אוקראינה

גרמניה כינסה שורת מנהיגים אירופיים יחד עם זלנסקי והמתווכים האמריקאים במטרה להציג חזית מאוחדת ולהשיב להצעת הבית הלבן ● לראשונה, שורטט מתווה ל"יום שאחרי" באוקראינה: שיקום במימון רוסי, כוח אירופי במדינה וערבויות אמריקאיות ● הכדור שוב במגרש הרוסי

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

"להביא ערך לבעלי המניות": ההישג האקטיביסטי בצים

המאבק בין בעלי המניות לדירקטוריון חברת הספנות הגיע לסיומו, וכעת מתכוונים הצדדים לפעול יחד "להביא ערך לבעלי המניות"

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?