האם העדפת תוצרת כחול לבן תועיל למשק או שהיא מעכבת תחרות? סגנית נשיא התאחדות התעשיינים, עוה"ד איילת נחמיאס-ורבין, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אסף וסרצוג ומנכ"ל קבוצת גאון גיא רגב בשיחה עם אלה לוי-וינריב, כתבת גלובס.

"העדפת תוצרת ישראל מורכבת מרכש טובין באמצעות תקנות העדפת תוצרת הארץ במכרזים ומרכש גומלין", הסבירה נחמיאס-ורבין, שהלינה ש"ככל המדינה לא תעמוד בחוקים שהיא עצמה קבעה ותנסה לעקוף את המכרזים כדי לא לקנות תוצרת ישראל, היא עושה עוול נוראי לתעשייה ומחסלת מקומות עבודה. אם לא נעצור את זה בזמן, זו תהיה בכייה לדורות".

"התועלת להעדפת תוצרת מקומית היא ביצירת מקומות עבודה ומסים", כך נחמיאס-ורבין. "העלות למדינה היא בד"כ שולית. בכל העולם קיים רכש גומלין. פה אנחנו כל הזמן רבים על זה".

גיא רגב, מנכ"ל קבוצת גאון, סיפר כי הקבוצה שבראשה הוא עומד מאחדת שבעה מפעלים כשהיא ממוקדת בשוק המקומי. "אנחנו נמצאים במצב שהוא בכי רע יחד עם התעשייה בישראל. משרד האוצר מוביל תפישה שגויה שמקורה בחוסר הבנה טוטאלי במה שקורה בתעשייה המקומית. אומרים לנו תתמודדו בתחרות. אומרים לנו אם אתם לא מסוגלים אז אל תקימו מפעלים ואל תייצרו פה".

עוד אמר רגב, "שאלו אותי מה קורה לנוכח הקורונה, ואני אני מרגיש כמי שרץ על קרח דק ולא יודע מתי אפול לתוך המים".

אסף וסרצוג הציג את עמדת משרד האוצר. "העדפת רכש מקומי היא חסם יבוא. זה לא שונה מחסמים כמו תקינה או רגולציה שמונעת מאיתנו לייבא תמרוקים בזול. יש הסכמה מוחלטת בספרות הכלכלית שהעדפות מקומיות מובילות לפגיעה בתחרות, מורידות את הפריון ומשפיעות על יוקר המחיה. לזה נוסיף גם את העולם הבירוקרטי שמתלווה לרכש הגומלין. בירוקרטיה מייקרת מכרזים, היא חסם לחדשנות וליצירתית ולצמיחה. המייצב הריאלי לשער הדולר הוא היכולת שלנו לייבא וחסמי יבוא כמו העדפת תוצרת הארץ תגרום לכך שלא נוכל לייבא בזול מה שהיה מביא לפיחות של השקל ולחזק את התעשייה".

לפי וסרצוג המדינה תמכה בתעשייה "ויש לנו עוד הרבה לעזור אבל לא בדרך הזו, אלא בעיקר בעולמות של הרגולציה".

אמנם במכרזים מסוימים נקבעה העדפה של 15% לתוצרת מקומית, אך לטענת נחמיאס-ורבין, מתבצעים מעקפים במכרזים. "למה אירופה מתעקשת להעלות את התעשייה המקומית ל-20% מהתל"ג? כי היא מבינה שזה כלים שלובים. זה יוצר מקומות עבודה, מעלה מסים ופריון".

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות ובשיתוף התאחדות התעשיינים