גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

24 כרטיסי טיסה לחו"ל ומס על עוגמת נפש: סכסוך העבודה החריג שהסתיים בתקדים מיסויי

ביהמ"ש דחה את טענת צבי ליבושור, מנכ"ל שירביט, כי הפיצויים שקיבל עם פרישתו זכאים למס מופחת ● במסגרת פסק הדין נחשפו חלק מהפיצויים שקיבל מתוך כ-5.6 מיליון שקל שדרש

פסק דין / צילום: Shutterstock
פסק דין / צילום: Shutterstock

צבי ליבושור, מנכ"ל חברת הביטוח שירביט, ישלם מס על פיצויים בהיקף של מעל חצי מיליון שקל שקיבל בעת שעזב את תפקידו כמנכ"ל בשלמה חברה לביטוח. זאת, במסגרת הסכם פשרה שעליו חתם עם שלמה שמלצר המנוח, יו"ר שלמה חברה לביטוח דאז. כך קבע שופט בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שמואל ברנשטיין, שדחה את ערעורו של ליבושור על שומה שהוציא לו פקיד שומה-רחובות ביחס לשנת המס 2014.

המחלוקת בין ליבושור לרשות המסים עסקה בסיווג לצורכי מס של הפיצויים שקיבל על פי הסכם פשרה עליו חתם עם חברת שלמה לאחר סיום העסקתו.

לטענת ליבושור, סכום בגובה של כ-570 אלף שקל ששולם לו על פי ההסכם בגין "פדיון אופציות למניות" הוא תקבול שיש לסווגו כהכנסה הונית (שיעור מס של 25%). זאת, בעוד שלעמדת רשות המסים מדובר בהכנסת עבודה (שיעורי מס על הכנסת עבודה יכולים להגיע ל-45%). 

מחלוקת נוספת נגעה באשר לסיווגו של סכום של 50 אלף שקל ששולם לליבושור בגין "עוגמת נפש", שנגרמה לו בשל התמשכות הליכי סיום יחסי עבודה. ליבושור טען כי יש לסווג סכום זה כהכנסה הפטורה ממס, ואילו הרשות טענה כי יש לסווגו כהכנסת עבודה החייבת במס.

במסגרת פסק הדין נחשף גם טפח מתנאי ההעסקה המפנקים והפיצויים הנכבדים של המנהלים הבכירים בחברות הביטוח, כאשר עם עזיבתו את חברת הביטוח שלמה דרש ליבושור פיצוי בגובה של כ-5.6 מיליון שקל.

ליבושור טען כי הוא זכאי לתשלום פדיון חופשה בסך של כ-370 אלף שקל; 3% מהון מניות החברה שכבר הבשילו לפי תוכנית האופציות בשווי כספי של 3.6 מיליון שקל; מענקים שנתיים קבועים מצטברים בסך כולל של לפחות כמיליון שקל; וכן תשלום בעבור בונוסים ו-12 כרטיסי טיסה זוגיים לארה"ב (24 כרטיסים בסך-הכול).

"טונים צורמים"

ליבושר, המשמש כיום כמנכ"ל חברת שירביט ומתמודד עם פרשת הפריצה המפורסמת למאגריה, נמנה עם מקימי חברת הביטוח שלמה ושימש כמנכ"ל החברה עד שנת 2012.
לפני כן כיהן ליבושור כמנכ"ל קבוצת מדנס, הקים וניהל את יורופ אסיסטנס מקבוצת מגדל, ניהל את קבוצת שחר, וכיהן בתפקידים בכירים נוספים.

במרץ 2007 התקשר ליבושור בהסכם העסקה עם חברת הביטוח שלמה, אשר לפיו הוא ישמש כמנכ"ל החברה. בתמורה נקבע בהסכם כי ליבושור יהיה זכאי, בין היתר, למענק שנתי שסכומו יושפע מרווחי החברה באותה שנה, אופציות של החברה, רכב, וארבעה כרטיסי טיסה זוגיים בשנה לארה"ב.

באוקטובר 2012 הסתיימו יחסי העבודה בין ליבושור לבין החברה "בטונים צורמים" (כפי שטען ליבושור בערעור המס שהגיש לבית המשפט המחוזי בת"א), וזמן קצר לאחר מכן הוא שלח ליו"ר הדירקטוריון אז, שלמה שמלצר, מכתב בו דרש את קיום ההתחייבויות על פי חוזה ההעסקה, בגובה של 5.6 מיליון שקל כאמור.


אי תחרות

בתום למעלה משנה של התדיינות נחתם הסכם פשרה בין ליבושור לחברה, שבמסגרתו נקבע שהחברה תשלם לו תשלום בגין פדיון אופציות למניות החברה בגובה של 570 אלף שקל; תשלום בגין התחייבות לסודיות ולאי תחרות בגובה של 696 אלף שקל; תשלום פדיון חופשה של כ-370 אלף שקל; וכן 50 אלף שקל בגין עוגמת נפש.

עוד נקבע בהסכם הפשרה כי החברה תמציא לליבושור או למי מטעמו 12 כרטיסי טיסה זוגיים במחלקת עסקים לארה"ב או ליעדים מקבילים וכן תשתתף בהוצאות שכר טרחת עורכי הדין של המערער בגובה של כ-260 אלף שקל.

בדוח שהגיש ליבושור לפקיד השומה לשנת המס 2014 הוא דיווח על פדיון ואופציות על מניות בסך 1,000 שקל כהכנסת עבודה, על התשלומים בעבור התחייבותו לסודיות ולאי תחרות ועל הפיצוי בגין "פדיון אופציות" בסך 571,000 שקל, דיווח כהכנסה הוניתועל הפיצוי בגין "עוגמת נפש" דיווח כהכנסה הפטורה ממס.

פקיד שומה רחובות לא קיבל את האופן שבו סיווג ליבושור את רכיבי הפיצוי השונים לצרכי מס, ובמסגרת שומה לשנת המס 2014 קבע שיש לסווג את סכום הפיצוי הכולל שקיבל כהכנסת עבודה.

המחלוקת שהגיעה להכרעת ביהמ"ש המחוזי נגעה לבסוף לשתי סוגיות: האחת - לסיווג הפיצוי בגין "פדיון אופציות למניות החברה" בגובה של כ-570 אלף שקל; השנייה - בשאלת סיווג הפיצוי בגין "עוגמת נפש" בגובה של כ-50 אלף שקל.


פיקציה על פיקציה


השופט בורנשטין ציין כי חזקה היא כי סכומים שהתקבלו במסגרת וכתוצאה מיחסי עבודה בין עובד למעביד, דינם כדין הכנסת עבודה, כאשר על ליבושור מוטל נטל כבד לסתור חזקה זו - אך ליבושור לא עמד בנטל הזה.

בורנשטין דחה את טענתו של ליבושור כי נוכח ההבטחה להקצות לו אופציות בהסכם ההעסקה, התמורה שקיבל כוללת מרכיב שהינו "חלף האופציות" שמעולם לא הוקצו, ולכן יש להחיל עליה את המס המופחת "במסלול ההוני". השופט קבע כי אין לחרוג מהכלל לפיו הטבה שמקבל העובד מהמעביד בדמות אופציות למניות יש לסווגה כהכנסת עבודה, וכי קביעה שהפיצוי יתחייב במס ריווח הון, אינה אלא בבחינת "פיקציה על פיקציה" .

גם בנוגע לפיצוי ששולם בגין "עוגמת נפש", חזר השופט לכללים הרגילים והזכיר כי "האופן בו הוגדר התשלום בהסכם שבין הצדדים, אין בו כדי להכריע בשאלת מיסויו, אלא יש לבחון את טיבו האמתי".

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי ליבושור לא תמך את טענתו באשר ל"עוגמת הנפש" בכל ראיה מטעמו, וכי "הרושם המתקבל הוא כי מדובר בתשלום ששולם למערער על רקע טענות אחרות שהיו לו ובקשר לתשלומים אחרים" ו"אינו אלא מסווה להכנסת עבודה וכי הגדרתו ככזה נעשתה מטעמי מס גרידא". 

למנוע "תאונות מס"

לדברי עו"ד (רו"ח) רחלי גוז-לביא, שותפה במחלקת המסים בעמית פולק מטלון ושות', "פסיקה זו מצטרפת לשורה של פסקי דין מהשנים האחרונות ביחס לתגמולים הניתנים לנושאי משרה בסיום העסקתם המתחייבים בסופו של יום בשיעורי מס מקסימליים. נוכח היבטי המס הכבירים שנלווים לתגמולים אלה, יש לתת משקל מוגבר לאופן שבו מנוסחים ההסכמים השונים בהתבסס על מסכת הראייתית, וזאת בכדי למנוע 'תאונות מס' בעתיד".

גוז-לביא מוסיפה כי "לפסק הדין ישנן גם השלכות במקרים נוספים בהם הובטחו לעובד אופציות בהתאם להוראות סעיף 102, ובשל סיבות שונות האופציות לא הוקצו בסופו של יום או לחלופין הוקצו באיחור, והעובדים רוצים להחיל עליהם את הוראות הסעיף, בהתבסס על הראיות שזו אכן הייתה כוונתם".

לדברי מוטי בללתי, שותף מסים בגרוס ושות', "קיימת הלכה עתיקה בדיני מסים כי סיווג סכום הפיצוי לצורכי מס יהא בהתאם 'לפרצה' שאותה הוא נועד לכסות. כך, ככל שמתקבל פיצוי בגין שכר עבודה שלא שולם, הוא יסווג כהכנסת עבודה; ואילו ככל שמתקבל פיצוי בגין הכנסה פסיבית כגון בגין תמורת מכירת נכס, הוא יסווג כרווח הון.

"לכאורה, בהתאם להלכה 'הפיצוי שהולך אחר הפירצה' - בשל רכיב הפיצוי שקיבל ליבושור מהחברה ביחס לאופציות 102 במסלול רווח הון שלא הוענקו לו, ליבושור היה צריך להיות כפוף למס מופחת בשיעור 25%. אבל בית המשפט מסייג את ההלכה הישנה הזאת וקובע כי מאחר שלא התקיימו מספר תנאים טכניים הנדרשים לצורכי עמידה בהוראות סעיף 102 לפקודה, ובכלל זה החברה המקצה ניכתה את סכום הפיצוי כהוצאה בניגוד לקבוע בסעיף 102 במסלול רווח הון, אזי המיסוי של הפיצוי יהא פירותי בשיעור של עד 50%".

בללתי מוסיף כי "צריך להבין שמנקודת מבטה של רשות המסים זה לכאורה אמור להיות משחק סכום אפס, בו רשות המסים ככלל אדישה לסיווג המיסויי: אפשרות אחת היא שהאופציות יתחייבו במס שולי, ואז הפיצוי מותר בניכוי בחברה; ואפשרות אחרת היא שהאופציות יתחייבו במס רווח הון בידי העובד, ואז ההוצאה אינה מותרת בניכוי במישור החברה המקצה.

"יחד עם זאת, לצערי, בעולם המעשה, לא אחת נכנסים שיקולים נוספים שעלולים להשפיע על עמדת פקיד השומה הספציפי, כגון במקרים בהם החברה והעובד נישומים בפקידי שומה שונים, שיקולי התיישנות של שנות מס, שיקולי תשומות ועוד".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק