גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם לא אקזיט, לפחות דו-קיום: תוכנית האצת הסטארט-אפים שמחברת יזמים יהודים ופלסטינים

קוסאי משכם מפתח אפליקציה שתחבר פועלים פלסטינים עם מעבידים ישראלים, גל מתל אביב וקארים ממזרח ירושלים עובדים על משחק לימודי מבוסס מציאות מעושרת ● "גם הפלסטינים רוצים להיות אומת סטארט-אפ", אומר פרופ' אמיר גרינשטיין, מיוזמי "50:50", האצת סטארט-אפים יהודית-ערבית

המשתתפים ב־50:50. המחזור השני החל בינואר / צילום: מכללת עזריאלי להנדסה
המשתתפים ב־50:50. המחזור השני החל בינואר / צילום: מכללת עזריאלי להנדסה

קוסאי בן ה-26, בוגר לימודי הנדסת תוכנה משכם, הגה את הרעיון העסקי שלו בתוך 24 שעות במסגרת תרגיל מזורז בסמינר בו השתתף. הרעיון היה לפתח אפליקציה שתחבר בין פועלים פלסטינים לבין מעבידים ישראלים. כדי לקדם את הרעיון הוא הצטרף לתוכנית האצת הסטארט-אפים היהודית-ערבית 50:50, במהלכה התחבר עם צוות יהודי-ערבי להקמת המיזם Avodeem, שקוסאי מקווה שישיק מוצר לשוק בקרוב.

"היום פועלים פלסטינים צריכים לקום בשלוש לפנות בוקר כדי להגיע לגבול עם ישראל בארבע, לחצות אותו ולהתחיל לחפש עבודה. לפעמים הם חוזרים בסוף היום בידיים ריקות. אנחנו רוצים להבטיח להם עבודה", קוסאי מסביר. "גם לקבל אישור עבודה זאת בעיה. הפועלים פונים לברוקרים וצריכים לשלם יותר מ-2,000 שקל לאישור חודשי. אם הם יתקשרו ישירות עם המעביד, אז הוא יוכל לסדר להם אישור בחינם או בתשלום עמלה נמוכה".

תוכנית 50:50 ליזמים ישראלים ופלסטינים נמשכת כשמונה חודשים מינואר עד אוגוסט. בשלב הראשון עוברים המשתתפים סדרת סדנאות ובהן נוצרים צוותים מגוונים ומתגבשים רעיונות. בשלב השני, שמתקיים במכללת עזריאלי להנדסה בירושלים, המשתתפים לומדים כיצד לפתח את המיזם משלב הרעיון לביצוע. בשלב השלישי המשתתפים אמורים לטוס לסמינר קיץ במימון מלא באוניברסיטת נורת'ווסטרן בבוסטון כדי לקדם את רעיונותיהם שם, אם הקורונה תאפשר זאת כמובן.

לראשונה גם משתתף מעזה

קוסאי וצוותו השתתפו במחזור הראשון של התוכנית ב-2020 וזכו במקום הראשון עם פרס של 5,000 דולר במזומן ועוד 25 אלף לקניית שירותים ממיקרוסופט. המחזור השני של התוכנית החל לפעול בחודש שעבר ומורכב מחלוקה כמעט שווה בין ישראלים יהודים, ישראלים מהחברה הערבית ופלסטינים. כיוון שהתוכנית נערכת מראש בזום בעקבות הקורונה, היא כוללת לראשונה גם יזם מעזה, שלא יכול היה להשתתף אחרת.

קוסאי ביקש שלא לפרסם את שמו המלא בכתבה. "בשכם לא קל להגיד שאתה עובד עם ישראלים או שיש לך חברים ישראלים", הוא מסביר. "בעוד בישראל אתה כל הזמן רואה ופוגש ערבים, בשכם יש הרבה אנשים שמעולם לא פגשו ישראלים בחיים שלהם. גם אני לא הכרתי עד לפני כמה שנים ישראלים ולא חלמתי שאעבוד עם ישראלים". לעובדה שהצוות שלו מורכב מישראלים ופלסטינים יש בכל מקרה גם יתרון פרקטי. "לפרויקט כמו שלי אתה חייב אנשים משני הצדדים כי לי לא קל להיכנס כל פעם לצד הישראלי".

סטארט-אפ נוסף שנבנה במחזור הראשון של 50:50 הוא BlockIT. גל דביר, בן 39 מתל אביב, יוצר ועורך וידיאו במקצועו, השתתף לפני חמש שנים בפרויקט של יצירת סרטים במציאות מדומה. מאז הוא התאהב בעולם הזה וחיפש דרך לבנות מיזם המבוסס עליו. בתחילה דביר חשב על התחום של ערים חכמות אבל בהשפעת שותפתו סאלי עוואד (39), ישראלית מהחברה הערבית ומורה בעברה, הם החליטו להתמקד בעולם החינוך.

במסגרת 50:50 הם צירפו את ניקולה מנסור, ישראלי מהחברה הערבית, וקרים אבו אפילת ממזרח ירושלים, שמגדיר עצמו ירדני-ישראלי. "בגיל צעיר הייתי פעיל בכל מיני פעילויות שלום ודו-קיום, אבל ל-50:50 הגעתי בלי אג'נדה אידאולוגית, רק מתוך רצון להתעסק ביזמות. ההרגשה שלי הייתה שאנשים לא באים לפתור את בעיות העולם אלא לעשות דברים ביחד כשווים, זה הפך את זה לחוויה מאוד חזקה", אומר דביר.

המוצר של BlockIT מבוסס על קוביות המכילות שבבים המאפשרים לייצג אותן בעולם ממחושב. כאשר ילד בונה מגדל עם הקוביות, ניתן להעשיר את החוויה שלו על ידי הצגת המגדל על מסך המחשב או הסמארטפון כטירה מימי הביניים. "המטרה היא לתת לילד מוטיבציה לבנות דברים מורכבים ולנסות להבין את המבנה שלהם דרך משחק שמשלב בין העולם האמיתי היבש לעולם וירטואלי עשיר", מסביר דביר. "הילדים גם ככה נמצאים כל הזמן מול המסך, אז אנחנו רוצים לפחות לשפר את המיומנויות החברתיות שלהם וללמד אותם לעבוד ביחד תוך כדי", מוסיפה שותפתו עוואד.

לדברי עוואד, "יש הרבה ערבים מוכשרים שעובדים בהייטק, אבל מעט מאוד מהם הופכים ליזמים שמקימים חברה. 50:50 הייתה הזדמנות פז שיהודים וערבים יתקשרו ממקום שווה, כמייסדים משותפים, ולא שהערבים יעבדו אצל היהודים כמו תמיד".

לפעמים סתם רבים על אגו

50:50 היא לא התוכנית היחידה שמנסה לקדם יזמות ערבית. לדברי פרופ' אמיר גרינשטיין, מרצה לשיווק בנורתאיסטרן בבוסטון ואחד משני יוזמי התוכנית, 50:50 נמצאת בתווך בין תוכניות יזמות קצרות וראשוניות, כמו Tech2Peace שנמשכת שבועיים, לבין תוכניות מקצועיות כמו Takwin Labs, חממה לטיפוח סטארט-אפים של יזמים ערבים. הייחוד של 50:50 הוא גם בשילוב של פלסטינים, לצד ישראלים יהודים ובני החברה הערבית.

"גם הפלסטינים רוצים להיות סטארט-אפ ניישן או לפחות להתקרב לזה. יש הרבה מהנדסים פלסטינים אבל הם בדרך כלל יעבדו בחברות מיקור חוץ ובמקרים נדירים כמו של חברת מלאנוקס יעברו להעסקה ישירה", הוא אומר. "חלק מהיהודים שמגיעים אלינו לתוכנית מתייחסים אליה כאל הזדמנות לדיאלוג עם הצד השני, אבל הערבים, ישראלים ופלסטינים, מתייחסים לזה כאל ביזנס נטו. הם רוצים לשפר את איכות חייהם, שתהיה כמו זו בתל אביב".

המורכבות הפוליטית כמובן גם היא מזדחלת לתוך הפעילות של 50:50. גרינשטיין מספר כי במחזור הראשון אשתקד אחד המשתתף ויתר על הופעה מפני משקיעים פוטנציאליים ביום ההדגמה. "היה לנו משתתף ערבי ירושלמי שעבד יחד עם שני שותפים פלסטינים שלא היו חלק מהתוכנית רשמית. הם לא רצו להיחשף ולכן לא הרשו לו להגיע ולהציג מחשש שזהותם תחשף", הוא אומר. "הם היו דווקא הצוות הכי מוצלח בתוכנית וגייסו כבר 150 אלף דולר לבנייה של אפליקציה לבריאות ותזונה לעולם הערבי, שם יש בעיה קשה של השמנה וחוסר בפעילות גופנית".

אבל גרינשטיין אומר שלא כל דבר שקורה בתוכנית אפשר לייחס לקונפליקט הלאומי. "היה לנו צוות של שתי יזמיות, אחת יהודייה והשנייה פלסטינית, שליווינו אותן מקרוב והשקענו בהן המון, אבל בסוף זה פתאום התפרק. גם הקואצ'ר ששלחנו לא הצליח להציל את השותפות. חשבנו שזה עניין של הבדלי תרבות ונורמות בהתחלה, אבל בסוף גילינו שזה לא היה קשור בכלל לזה. לשתי היזמיות היה הרבה אגו, שתיהן רצו להיות המנכ"ליות של החברה ועל זה העניין התפוצץ".

***גילוי מלא: פרופ' אמיר גרינשטיין הוא בעל טור במוסף G של גלובס.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום