גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזו מדינה עומדת באמת מאחורי האונייה שאחראית לאסון הזפת?

המשרד להגנת הסביבה מיהר להודיע כי האונייה שאחראית לאסון הזפת בחופי ישראל היא מלוב, ועשתה את דרכה מאיראן לסוריה ● אלא שהמציאות הימית מורכבת יותר, ובדיקת מסמכים הזמינים ברשת לכל מגלה כי הספינה רשומה בכלל תחת איי מרשל ● האם ניתן להגיע לבעלים האמיתיים שלה? לא בטוח

חוף דור מכוסה בזפת / צילום: יוסי אוזן, רשות הטבע והגנים
חוף דור מכוסה בזפת / צילום: יוסי אוזן, רשות הטבע והגנים

אתמול (ד') דיווח המשרד להגנת הסביבה במסיבת עיתונאים חגיגית על השלמת חקירת אסון הזפת בחופי ישראל: לטענת המשרד מקור הזיהום הוא בספינה בבעלות לובית, שעשתה את דרכה מאיראן, ושפכה נפט בלב בים בטרם הגיעה ליעדה - סוריה. אלא שחיפוש במסמכי בעלות המצויים ברשת, מגלה פרטים חדשים ושונים בסיפור.

לפי המסמכים הגלויים ברשת, ייתכן כי הספינה כלל אינה בבעלות לובית - אלא בבעלות חברה הרשומה באיי מרשל. בנוסף, במהלך השנה האחרונה, לפי כתבה באתר Hellenic Shipping News Worldwide, הספינה נקנתה על ידי גורמים אמירתיים, אך לא ידועה זהותם והאם נשארה בידיהם, האם מדובר בבעלי המכלית או פעילות בשם גורם שלישי, והאם המכלית החליפה שוב ושוב ידיים.

זוהי התנהלות שגרתית בענף הספנות הגלובלי והמורכב, שבו קשה מאוד לאתר בעלים מקוריים של ספינות, המחליפות ידיים בתדירות גבוהה, וייתכן כי גם הפרטים הללו - חלקיים בלבד בשושלת ארוכה של בעלויות וחכירות.

בעזרת מיכל בית הלחמי, חוקרת עצמאית של גיאופוליטיקה ברשת, ניתחנו מסמכים הנוגעים להעברת הבעלות של ספינת אמרלד. הספינה המדוברת, פעלה בעבר תחת השם EBN Batuta כשהייתה שייכת לחברת הנפט הלאומית של לוב.

בדצמבר 2020 היא נרשמה בבעלות חדשה, תחת חברת אמרלד מרינס LTD, הרשומה באיי מרשל, וכך שונה שמה לאמרלד. מספר רישום הספינה, נותר כפי שהוא - 9231224 IMO.

בנוסף, ייתכן כי הבעלים הנוכחי של הספינה באיי מרשל - הינו 'חברת קש', היות וקשה מאוד למצוא רישום של בעלים. בשל הקושי לאתר ולמפות את האינטרסים הרבים - הגלויים והנסתרים בענף הספנות והנפט, ספקולציה אפשרית אחת היא כי בשנה החולפת קנו את המכלית בעלים אמירתים מפני שאינם נמצאים תחת סנקציות.

לא ידוע האם אותם בעלים הם אלו שפתחו את החברה באיי מרשל ורשמו שם את המכלית. לפי המידע ברשת, המכלית נרשמה תחת איי מרשל מה-23 בדצמבר 2020, והחברה שרכשה אותה מחזיקה רק מכלית אחת, והוקמה חודש בלבד לפני הרישום.

אגב כך, שנים לפני שעברה לידיים לוביות, הייתה הספינה תחת בעלות קנדית, וגם תחת בעלות נורווגית.

מסקנות החקירה בינתיים הן נסיבתיות בלבד

עולם הספנות וחברות הספנות והבעלים, הוא עסק מורכב. ידיים מתחלפות במהירות, וספינות מחליפות חוכרים בתדירות גבוהה. זהו ענף רצוף שיקולים ואינטרסים פוליטיים וכלכליים.

המידע שהוצג אתמול על ידי המשרד להגנת הסביבה לא כלל התייחסות לשרשרת הבעלות, למרות שספינות שמשנות דגלים ונמלי בית, זהו איננו מחזה נדיר. למעשה, הפרשה כולה סבוכה מאוד, וספק רב האם ניתן לקבוע מהי מדינת הבעלות האמיתית של הספינה - ייתכן שבעלי המכלית קנו אותה בשם חברה המצויה במדינה אחרת.

מסקנות חקירת האירוע כפי שהוצגו לציבור אתמול, הן נסיבתיות בעיקרן. למשרד להגנת הסביבה אין בשלב זה "אקדח מעשן" - ראיות פורנזיות שיובילו אל האשמים הוודאיים, בתוך מבנה הבעלות הסבוך בעולם הספנות.

לישראל אין צילומים מפלילים של האונייה וגם לא השוואה של סוג הנפט שנשאה האונייה והנפט שהפך לזפת והציף את חופי ישראל. היא מייחסת משקל רב גם לעובדה שהאונייה כיבתה את משדריה במיימי סואץ - פעולה המתרחשת באופן קבוע כאשר מכליות נפט עוברות בתעלה.

מטבע הדברים, ישראל גם לא ביצעה חקירה של בעלי האונייה או הצוות שלה, והיא מסתמכת על צילומי לוויין וחקירה שבה סייעו סוכניות וגופים בינלאומיים ומקומיים.

הבוקר, כשעתיים לאחר שהפנינו בגלובס שאלה למשרד להגנת הסביבה בנושא, הוציא המשרד הודעה שבה בין היתר פירט כי לפי ניתוח חדש של חברת TankerTrackers, "האמרלד שינתה בדצמבר 2020 את הבעלות מלובית לבעלות ולניהול של חברה הרשומה באיי מרשל".

יתר על כן, במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי בחלק מהמערכות, האונייה עדיין כתובה תחת בעלות לובית, ושבשל המורכבות של עולם הספנות, אוניות מחליפות חברות, בעלים ודגלים בתדירות גבוהה.

למרות הפרטים החדשים, סיפור הזפת נותר עודנו עם נעלמים רבים, וספק רב לגבי היכולת לגרום למזהמים לשלם. יחד עם זאת, לאור הממצאים השונים, ייתכן כי ישראל תהיה זכאית לתבוע כספי ביטוח ולהשיב לעצמה לפחות חלק מהממון הרב שהוציאה עבור מבצע הניקיון.

אירוע זיהום הזפת והחקירה של המשרד להגנת הסביבה חשפו לציבור הרחב את מה שידוע לעוסקים בתחום הים שנים רבות, בצד הגלובלי: אופיו הגלובלי של סקטור הספנות, השימוש בדגלי נוחות, של מדינות שלמעשה משכירות את ריבונותן, לצד שימוש בחברות קש הרשומות במקלטי מס או מדינות כושלות כגון לוב או סוריה מקשים מאוד על איתור מבנה הבעלות של השחקנים בסביבה הימית.

"לא יודעים מספיק מה קורה במים הכלכליים שלנו"

אהוד גונן, חוקר המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה, מסביר שבהיבט הישראלי, "אנו לא יודעים מספיק על מה שקורה במרחבי הים שלנו והמים הכלכליים שלנו.

"בין אם מדובר בטרור מכוון, תקלה טכנית או תאונה - ההשלכות העיוורון הימי זהות - והן פגיעה בסביבה, בכלכלה ובאיכות החיים של אזרחי ישראל. מדינות הנמצאות תחת סנקציות בינלאומיות (בסיפור שלנו סוריה אך גם ונצואלה, צפון קוריאה וכמובן איראן - ש.א) מנסות לעקוף את הסנקציות על ידי הסתרת זהות ובעלות האוניות המבצעות את הסחר האסור בנפט.

"התשתית לכך כבר קיימת באופן רגיל בעולם הספנות. חברות לגיטימיות רבות משתמשות בדגלי נוחות ורישום באיים אקזוטיים כדי להימנע מתשלומי מסים או להימנע מעלויות גבוהות עקב דרישות רגולטוריות שונות. על תשתית זו 'רוכבות' מדינות שתחת סנקציות כדי לסחור בנפט 'מתחת לרדאר'".

גונן מסביר כי "זה קצת כמו ארגוני פשע המשתמשים במקלטי מס לצורך סודיות והלבנת הון. ברגע שהתשתית קיימת עבור חברות ש'סתם' מבקשות להימנע מתשלומי מס היא יכולה בקלות רבה לשמש פלילים, טרור או כל פעילות בלתי חוקית אחרת. לכן, יהיה קשה מאוד לאתר את הבעלים האמיתיים של האונייה.

"אולי שימוש באמצעים מודיעיניים על ידי זרועות הביטחון של ישראל יכול לסייע כאן כי המידע אינו מצוי וגלוי באופן חוקי. מדובר באינטרס עולמי, ארה"ב מנסה זה שנים רבות להילחם בתופעת מקלטי המס ודגלי הנוחות והאירוע האחרון חושף את הצורך הכללי בכך".

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

עבודת פרך: כך בונים את גשר המסילה הארוך בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק