גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין היום חברת תרופות גנרית שלא מחפשת להיכנס לקנאביס"

חברת מדיקיין של מייסד מובילאיי זיו אבירם כבר מעסיקה מעל 100 עובדים בארבע מדינות, ומאמינה שתפצח את האתגר – פיתוח של קנאביס רפואי לתרופה בעלויות מופחתות ● אבירם: "יש שחקנים שלא יודעים מה הם עושים, ואנחנו יודעים"

זיו אבירם, בעלי מדיקיין (משמאל), וד"ר יוסי בן עמרם, מנכ"ל החברה / צילום: איל יצהר
זיו אבירם, בעלי מדיקיין (משמאל), וד"ר יוסי בן עמרם, מנכ"ל החברה / צילום: איל יצהר

לפני כמה שבועות נחתמה עסקת ענק שבה נרכשה חברת GW הבריטית, שפיתחה תרופות מבוססות קנאביס, ב-7.2 מיליארד דולר על ידי חברת ג'אז פארמה האמריקאית-אירית. זו הייתה נקודת מפנה בשוק הקנאביס הרפואי העולמי.

עד כה, לא היה ברור מה היתרון של קנאביס שעבר את כל המסלול הרגולטורי היקר והארוך מול רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) אל מול מוצרי קנאביס אחרים שהגיעו לאותו שוק בלי האישור הזה. האם הצרכנים יעדיפו ויהיו מוכנים לשלם יותר עבור מוצרי קנאביס רפואי שעברו את הרגולציה הקשוחה? ג'אז חושבת שכן. כך גם מאמין זיו אבירם, הבעלים של חברת הקנאביס מדיקיין.

אבירם מוכר לציבור בעיקר כמי שהיה ממייסדי ומנכ"ל חברת טכנולוגיות הבטיחות לרכב מובילאיי, שב-2017 נמכרה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר, ובעקבות אותה מכירה הונו נאמד בקרוב ל-1.5 מיליארד דולר. כיום ממוקד אבירם בפיתוח עסקיה של מדיקיין לצד חברה נוספת, אורקם, אותה הקים יחד עם שותפו לייסוד מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע, המפתחת מכשיר סיוע לעיוורים עם יכולות של עיבוד תמונה.

סיפור מעורבותו בתחום הקאנביס דומה לזה של בכירים אחרים שנכנסו לענף: "נחשפתי לקנאביס במקרה, דרך בת של חבר שנעזרה בצמח לטיפול בהתקפי האפילפסיה שלה. הבנתי שיש פה טיפול אמיתי במחלות ללא מרפא, שילוב בין לעשות טוב לאנשים יחד עם ביזנס", הוא מספר. "במרץ 2019 הקמנו את החברה. נכנסו לזה בכל הכוח. האסטרטגיה שלנו ייחודית, ואחרי שכתבנו אותה, גילינו ש-GW (הנזכרת למעלה) פועלת באותה האסטרטגיה, ומאוד שמחנו על ההצלחה שלהם".

יוסי בן עמרם, בעבר בעל תפקידים בכירים בטבע ובחברת התרופות מרק האמריקאית, הצטרף בתפקיד המנכ"ל. שותף נוסף במדיקיין הוא עו"ד חגי גרינשפון (בעלי רשת חלילית, בעבר דירקטור במובילאיי). ד"ר בנצי ויינר, בעבר ראש המו"פ החדשני בטבע, מונה ליו"ר הוועדה המדעית המייעצת של מדיקיין.

אבירם: "ישנן חברות נוספות שאומרות שהן רוצות לעשות קנאביס ברמה של פארמה, אך הן עושות מחקר באמצעות חוקר אחד בצד, ובפועל מתרכזות בפעילות יותר מסחרית בתחום הקנאביס הרפואי 'הגנרי', הלא מבודל. אצלנו, מוצרי הפארמה הם לב החברה".

בכל זאת, מדיקיין גם מגדלת בעצמה קנאביס "גנרי" וגם משווקת אותו בישראל ובקרוב גם באירופה. "היינו חייבים לשלוט בחומרי הגלם", אומר אבירם. "הקמנו את מדיקיין כחברה בינלאומית, שיש לה חממות בפורטוגל ובישראל, סניף בקנדה, סניף באוסטרליה ופעילות שיווק בגרמניה". החברה מעסיקה 100 עובדים, אחרי שהושקעו בה 50 מיליון דולר, בעיקר מכספו של אבירם ושל משקיעים פרטיים אחרים.

"מאמינים שנוכיח יעילות גם עם עשרות חולים"

מדיקיין מעוניינת לפעול בעיקר במחלות בתחום הנוירולוגי והדלקתי. היא תפתח גם מוצרים שיימכרו במסלול הקנאביס הרפואי הרגיל, אך מגובים במחקרים קליניים (כמותם עורכות גם חברות אחרות בישראל), וגם מוצרים שעברו את כל השלבים לאישור כתרופה.

בתחום של קנאביס מגובה מחקר, היא עומדת להיכנס לניסוי קליני בקרוב בשני בתי חולים בישראל, באינדיקציה של טיפול בהפרעות התנהגות אצל חולי דמנציה, ובהמשך מעוניינת לבחון את השפעת הקנאביס על הפרעות שינה.

בן עמרם: "הבידול במוצרים האלה יגיע מאיכות המחקר. אנחנו למשל עורכים ניסויים בבעלי חיים, למרות שבקנאביס רפואי זה לא דרוש, כדי להבין את מנגנון הפעולה של המוצר במחלות השונות".

במסלול הרפואי המלא, כמו זה שעברה GW, היא תפתח תרופה למחלות של דרכי הנשימה, וגם תרופה לדיכאון, על בסיס מחקרים של פרופ' רז ירמיה מהאוניברסיטה העברית. החברה מעריכה כי מוצרים אלה יהיו מוכנים לשוק באזור 2023.

כמה עולה מחקר קליני בקנאביס, והאם אפשר להחזיר את ההשקעה?
בן עמרם: "לעומת תרופה קלאסית שהפיתוח שלה לוקח בערך 14 שנה ושני מיליארד דולר, תרופה מבוססת קנאביס, שבטיחותו כבר ידועה, לוקחת להערכתנו 5-8 שנים ו-50-70 מיליון דולר לפיתוח. מוצרים מגובי מחקר שאינם רשומים כתרופות, עולים 10-15 מיליון דולר".

וזה מספיק כדי ליצור ניסוי שישכנע את הרופאים?
בן עמרם: "כן. אנחנו מאמינים שנוכל להוכיח יעילות גם עם עשרות חולים. תחום הפארמה משתמש במחקרים גדולים של אלפי אנשים, יותר בשביל הבטיחות ופחות כדי להראות יעילות".

אבירם מציין כי בכוונת החברה למסחר את המוצרים התרופתיים שלה לחברת תרופות, אחרי שלב II של הניסויים הקליניים, ולכן לא תצטרך להשקיע עשרות מיליוני דולרים משלה בכל מוצר.

ג'אז אכן רכשה את GW, אבל יתר חברות הפארמה כבר בשלות להיכנס לתחום?
בן עמרם: "חברות התרופות ישבו על הגדר זמן רב, אך היום הן מזהות את הפוטנציאל".

אבירם: "אין היום חברת תרופות גנרית שלא מחפשת להיכנס לקנאביס. אנחנו נמצאים איתן בקשר".

"תיווצר בסוף קונסולידציה, ואנו רוצים להיות אלה שרוכשים"

אנשי מדיקיין אינם מוכנים להגיב בנושא הסכסוך עם עדן בר טל, שלטענתו היה שותף בגלגול קודם של החברה, בחברה שייסד תחת השם "סבבה"

בר טל טוען שמדיקיין בעצם הוקמה על בסיס הנכסים והפעילות של סבבה. לטענתו, אבירם סירב להצעה להנפיק את החברה המשותפת במיליארד דולר, בטענה כי ינפיק אותה במחיר גבוה יותר. כמו כן דחה הצעת מיזוג לחברה בקנדה בשווי דומה. במקום זאת הובילו הוא ושותפיו גיוס של 33 מיליון דולר למדיקיין לפי שווי של 700 מיליון דולר, בהשתתפות משקיעים כגון מתיו ברונפמן, יגאל כהן, גיל אגמון ודן אליטוב.

על רקע זה נוצר סכסוך עם אחד המשקיעים המקוריים בסבבה, מייקל סיטרון, שבעקבותיו כך נטען בתביעת בר טל, הקים אבירם את מדיקיין והעביר אליה את פעילות סבבה. בר טל אומר כי הוא נודה מן החברה, והוצע לו לרכוש את מניותיו בסכום מגוחך, ואם לא - הוא יישאר רק עם מניותיו בסבבה המקורית, שבה למעשה לא נותרה פעילות. הדברים נדונים היום בבית המשפט.

אתם באמת מתכוונים להנפיק לפי שווי של יותר ממיליארד דולר? 
אבירם: "נרצה בסופו של דבר להנפיק, כי בכל השווקים בהתהוות תיווצר בסופו של דבר קונסולידציה, ואנחנו רוצים להיות אלה שרוכשים. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לעשות את זה. יש שחקנים שלא יודעים מה הם עושים, ואנחנו כן יודעים. אבל להנפקה צריך להיות מוכנים. לדעתי - לא לפני שקנאביס יאושר פדרלית בארה"ב, ואנחנו נתקדם לקראת שלב III של הניסויים ותהיה לנו יכולת לחזות מכירות קדימה".

גילוי מלא: עדן בר טל כיהן בעבר כדירקטור בגלובס

מדיקיין

שנת הקמה: 2019 ● תחום פעילות: קנאביס רפואי ותרופות מבוססות קנאביס ● מייסדים: זיו אבירם, יוסי בן עמרם, חגי גרינשפון ● מספר עובדים: 100 בארבע מדינות ● מיקום: מטה החברה בכפר סבא ● גיוסי הון עד היום: כ-50 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ● שלב בפעילות: מגדלת ומשווקת קנאביס רפואי ומפתחת תרופות מבוססות קנאביס

עוד כתבות

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים