גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה והקיצוצים: הקבוצות הספרדיות יתקשו להציג רכש נוצץ בקיץ הקרוב

המגפה והחובות הגדולים של קבוצות הכדורגל בספרד הובילו את ראשי הליגה להפעלה ברוטאלית של מנגנון הגבלת השכר לשחקנים ● הקבוצות, בתגובה, החלו בשורת תרגילים לעקיפת המגבלות ● מבחינתן זו הדרך להתמודד מול יריבותיהן ביבשת, שלא נדרשו למהלך דומה

קיליאן אמבפה. הכוכבים הגדולים יתקשו להגיע לליגה הספרדית / צילום: Reuters, GONZALO FUENTES
קיליאן אמבפה. הכוכבים הגדולים יתקשו להגיע לליגה הספרדית / צילום: Reuters, GONZALO FUENTES

סופה של עונת הכדורגל מתחיל להיראות אי שם מעבר לאופק, ואיתה שלל ספקולציות לגבי מעבר של שחקנים גדולים. שני הכוכבים הגדולים ששמם מוזכר מעל כל היתר הם קיליאן אמבפה (פריס סן ז'רמן) וארלינג הולאנד (דורטמונד) - הראשון מוערך ב-180 מיליון אירו לפי transfermarkt, השני ב-110 מיליון אירו. שניהם מוזכרים בהקשר של הליגה הספרדית.

בעוד שהדיווחים על שוק ההעברות מתנהלים כאילו הכול רגיל, כנראה מתוך ריטואל של אתרי אינטרנט וסוכני שחקנים שדוחקים את מרכולתם, הימים האלה הם אחרים. כבר בחורף האחרון התברר ששוק ההעברות קפא חלקית, בעקבות נזקי הפנדמיה. ואילו השבוע הודיע נשיא הליגה הספרדית, חאבייר טאבס, בראיון כי "הקיץ יהיה קשה מאוד לראות שחקנים גדולים שמגיעים לספרד". למה? כי הליגה הפעילה מנגנון רגולציה ששמור לימים קשים. ועכשיו הגיעו ימים קשים.

לשכוח מרכש נוצץ

הליגה הספרדית היא מהליגות המשמעותיות בספורט העולמי מחוץ לארה"ב, שפועלות תחת מנגנון של הגבלת שכר. בימים האחרונים המנגנון הזה הופעל בצורה ברוטאלית כלפי הקבוצות הספרדיות.

לפני כמעט עשור הגיעו בספרד למסקנה שהחובות של הקבוצות לבנקים ולרשות המסים מאיימים על קיומן. ב-2013 נקבע מנגנון שמופעל על ידי הליגה, שבוחן את מצבן הפיננסי של הקבוצות אחת לחצי שנה ודורש התאמות שכר במקרה שהמצב הכלכלי משתנה. אם הכול בסדר ונכנס כסף, המנגנון מאפשר לקבוצות לבזבז על שכר שחקנים ורכש ברמה כזאת ש"החוסן הכלכלי של המועדון לא ייפגע", כלומר לא יתפתחו חובות.

אבל מה קורה אם ברגע אחד מתפשט נגיף עולמי, שגורר אובדן הכנסות של 2 מיליארד אירו בתוך שתי עונות? הקבוצות מחויבות לקצץ, כל אחת ביחס ישר לכסף שהיא לא הצליחה להכניס.

ארלינג הולאנד / צילום: Reuters, MARCELO DEL POZO

השורה התחתונה: בתחילת השבוע קיבלו קבוצות הליגה הספרדית הודעה כי עליהן לקצץ עוד 174 מיליון אירו בסעיף השכר הכולל, ובסך הכול קוצץ תקציב השכר של הקבוצות שעמד ערב הקורונה, בפברואר 2020, על 2.8 מיליארד אירו, ל-2.2 מיליארד אירו בפברואר 2021. קיצוץ שכר של 610 מיליון אירו בתוך עונה אחת.

את המכה הקשה ביותר קיבלו שחקני ברצלונה, שאצלה נרשמה הירידה החדה ביותר בהכנסות. הקבוצה נדרשה לקצץ 47% בשכר השחקנים בתוך שנה, מ-656 מיליון אירו בפברואר 2020 ל-347 מיליון אירו כעת.

באתלטיקו מדריד נדרשו ראשי הקבוצה להציג קיצוץ שכר של 37% במועדון, ובוולנסיה 47%. הבעיה היא כמובן החוזים מול השחקנים, שלא תומכים במנגנון הקיצוץ הזה. מבחינתם, ההסכם שנחתם מולם חייב להתקיים. מה עושים? הקבוצות, כולל ברצלונה, יצטרכו להיפרד מחלק מהשחקנים היקרים בקיץ כדי לעמוד ביעד. בצד השני, אפשר לשכוח די בוודאות מרכש נוצץ או חצי נוצץ.

תרגיל נוסף שקבוצות עושות (כולל ברצלונה) הוא פריסת שכר של העונה הנוכחית לכמה עונות קדימה, בתקווה שהמצב ישתפר בעתיד. כך, מבחינת החשבונות לעונה הקרובה, מתרחש קיצוץ. הבעיה היא, כמובן, שהמהלך הזה הוא רק למראית עין - כך קבוצות מתחילות לסחוב בעונות הבאות התחייבויות שכר של עונות שכבר הסתיימו.

פגיעה בתחרותיות

בצד השני, לא כולם עוברים את הקורונה רע מאוד. בריאל מדריד, למשל, עודכנו כי לאור העובדה שהמצב מעט טוב מהצפוי, הקיצוץ שנקבע לא מכבר למועדון הופחת והועמד על 26% "בלבד".

מי שרוצה לסמן את יחסי הכוחות האפשריים בין ברצלונה לריאל מדריד בשנים הקרובות, יכול להתחיל מכאן. ריאל תוכל להמשיך לממן רכש משמעתי יותר, לבנות את סגל הקבוצה קדימה, וכל שחקן שהיא תתחרה עליו מול ברצלונה בסבירות גבוהה יותר ינחת אצלה.

האם זה באמת רע למועדונים הספרדים? מבחינה תחרותית, זה כנראה לא הדבר הטוב ביותר. הצמצום הזה יקשה על הקבוצות להתמודד מול יריבות ביבשת, שאינן חיות תחת המודל הזה. הוא גם ייצור פערים בתוך הליגה הספרדית. מצד שני, בספרד אומרים כי המודל הנוכחי מבטיח שקבוצות הכדורגל בספרד יעמדו על הרגליים גם אחרי הקורונה.

3 חודשים ליורו 2021: באופ"א מתלבטים: איך להפיק רווחים

דילמה כבדה ניצבת בימים אלה גם בפני התאחדות הכדורגל האירופית, אופ"א. טורניר יורו 2020 שנדחה מהקיץ הקודם, והיה אמור להתקיים ב-12 ערים ברחבי אירופה, מתוכנן להיפתח בעוד שלושה חודשים בלבד - אבל לא נראה שמצב המגפה יאפשר קיום טורניר כרגיל.

מבחינת אופ"א, מדובר בבלוקבאסטר שאמור להכניס לקופתה כ-2.5 מיליארד אירו. היא מחכה לטורניר הזה כמו אוויר לנשימה: בשש מתוך שבע העונות שבין 2013-2019 היא הפסידה כסף. הרווח היחיד שלה היה בעונה שבה התקיים היורו (2016).

יורו 2020 היה אמור להיות הזמן שבו מרפדת אופ"א מחדש את החשבונות שלה, ומגדילה את רזרבות המזומנים. חלק גדול מההחלטות הכלכליות שלה קדימה מתבססות על טורניר היורו, והרווחים ממנו. גם אם הוא יתקיים, זה כבר לא יהיה מה שאופ"א בנתה עליו - בטורניר היורו האחרון היוו ההכנסות מכרטיסים כ-20% מההכנסה הכוללת. המצב הזה כבר חייב התאמות בפרסים הכספיים שישולמו לקבוצות המשתתפות בליגת האלופות בשנים הבאות.

לפני כחודשיים ציירה אופ"א שלושה תרחישים: מצב שבו הטורניר יתקיים עם נוכחות של 70% מהקהל באצטדיונים, מצב שבו הטורניר יתקיים עם תפוסה של 30%, ומצב שבו המגפה לא תאפשר קהל והטורניר יתקיים במקום אחד כ"בועה".

בימים האחרונים כבר מדברים באופ"א על צמצום מספר הערים שיארחו את הטורניר מ-12 ל-9. לפי סוכנות אי-פי, שלוש ערים שאמורות לארח משחקים - דבלין, בילבאו וגלזגו - עלולות להישאר בחוץ, בגלל מדיניות מחמירה לכניסת אזרחים זרים לשטחן. חלק מהמדינות לא שמות את הכדורגל מעל החוק - כך, למשל, ארסנל ובנפיקה שיחקו את המשחק ביניהן בליגה האירופית ברומא ובאתונה, מאחר שבאנגליה אוסרים כרגע כל תנועה אל או מפורטוגל בשל המגפה. עם קצב הופעתם של "וריאנטים לאומיים", נראה שכל החלטה שאופ"א תיקח עלולה להתהפך עליה מיד לאחר מכן.

מה הפתרון הטוב ביותר? איך לוקחים החלטה על אירוע ענק כזה, כשהיבשת נעה ונדה כל יום בין בשורות חדשות על התפתחות המגפה? מבחינת אופ"א, נראה שעדיף לצאת עם משהו ביד, כלומר לקיים את הטורניר גם ללא אוהדים. הספונסרים וזכויות השידור עדיין אחראים ל-80% מסך ההכנסה, והשנה הזאת הוכיחה שעדיף שעגלת המזומנים תנוע, גם אם היא מכוערת וללא קהל.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?