גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פי 3.5 על הכסף: נתי סיידוף כבר שווה 4 מיליארד שקל במניות שיכון ובינוי

פחות מ-3 שנים לאחר שרכש את השליטה בקבוצה מידי שרי אריסון, סיידוף מורווח בסכום של כמעט 3 מיליארד שקל "על הנייר" ● בדרך הותירה המניה הנוסקת מאחור גם את משבר הפרידה מהמנכ"ל אייל לפידות ● דיסקונט: "כשכל הגורמים ליצירת ערך משתלבים זה בזה, הם דוחפים את החברה קדימה"

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר
נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

ב-13 ביוני 2018 סיכם איש העסקים נתי סיידוף על רכישתן של מניות השליטה (כ-47%) בחברת התשתיות והבנייה  שיכון ובינוי (שו"ב) מידיה של בעלת השליטה דאז, המיליארדרית שרי אריסון. היקף העסקה הסתכם אז ב-1.1 מיליארד שקל, ושיקף הנחה של 15% ביחס לשווי המניות בבורסה באותו מועד.

פחות מחודשיים לאחר מכן, ב-6 באוגוסט אותה שנה, השלים סיידוף את העסקה, שהתבצעה לפי מחיר של 5.76 שקלים למניה. מאז טיפסה מניית שיכון ובינוי  במהירות לרמות שיא חדשות, ונכון ליום שלישי השבוע נסחרה בבורסה במחיר שיא, סביב 20 שקל, המשקף שווי חברה של כ-8.6 מיליארד שקל.

מחיר מניה זה גם משקף תשואה של 250% (פי 3.5) על ההשקעה הראשונית של סיידוף, וזאת בתוך פחות משלוש שנים. מאז העברת השליטה, לא חילקה שו"ב דיבידנדים לבעלי מניותיה, וסיידוף עצמו אף לא ניצל את התשואה הגבוהה למימוש חלק מרווחיו, המגיעים לכמעט 3 מיליארד שקל "על הנייר" וממחישים עד כמה הייתה העסקה מוצלחת עבורו ואומללה מבחינת אריסון.

נהפוך הוא: בדצמבר 2020 גייסה שו"ב סכום של 297 מיליון שקל בהנפקת זכויות לבעלי מניותיה, כשמתוך סכום זה הזרים לה סיידוף עצמו 145 מיליון שקל. נכון להיום, הוא מחזיק בכ-47% ממניות החברה, שערכן בבורסה עומד על כ-4 מיליארד שקל. 

סיידוף הוא ישראלי לשעבר, שמתגורר זה שנים רבות בארה"ב ועשה את עיקר הונו בעסקי נדל"ן שם. הוא רכש את השליטה בשו"ב מכיוון שהאמין כי קיים ערך חבוי בחברה, אבל גם הוא לא ציפה כנראה לתשואה כה גבוהה בתוך תקופה כה קצרה.

ניהול החברה נעשה ריכוזי הרבה יותר

שו"ב עדיין נתפסת כחברת החזקות, אף שניהולה נהפך לריכוזי ומאוחד הרבה יותר מאז רכישתה בידי סיידוף. החברה מחזיקה בבעלותה את חברת קבלנות הבנייה והתשתיות סולל בונה, יזמית הבנייה למגורים בישראל שיכון ובינוי נדל"ן, יזמית הבנייה למגורים במזרח אירופה RED, חברת האנרגיה שיכון ובינוי אנרגיה, ועוד.

באחרונה הודיעה שו"ב כי היא נערכת לביצוע הנפקה (IPO) של שיכון ובינוי אנרגיה בבורסת תל אביב על בסיס דוחות כספיים לסוף 2020, ובוחנת חלופה של אפשרות הנפקה בחו"ל. לחברת האנרגיה פעילות משולבת של תחנות כוח המופעלות בגז ושל ייצור אנרגיה מתחדשת (תרמו-סולארית ועוד) בישראל ובארה"ב, בעלות הספק של כ-1.2 ג'יגוואט. הנפקת החברה אמורה לצאת לדרך ברבעון השני או השלישי של 2021, בכפוף לתנאי השוק.

 

להערכת האנליסט ישי ששון מבנק דיסקונט, הנפקה כזאת עשויה להציף ערך משמעותי לשו"ב, לנוכח שוק האנרגיה הישראלי הרותח. באחרונה הוא התחיל לסקר את החברה, עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 28 שקל למניה.

"כשכל הגורמים ליצירת ערך משתלבים זה בזה, הרי שהם דוחפים את החברה קדימה", כתב ששון. "ביניהם ניתן למנות את ההנהלה, המתמקדת ביצירת ערך, רוח גבית מהמאקרו המלווה בהשקעות ניכרות באנרגיה ותשתיות, שוק האנרגיה הרותח, שמהווה כר פורה להנפקת פעילויות מסוג זה, וסינרגיה גבוהה שצפויה להתעצם בשנים הקרובות".

עוד הוא הדגיש כי מאז החלפת השליטה, חל שינוי מהותי במודל העסקי, וההנהלה הציבה לה כמטרה לייצר ערך ולהימנע ממימוש נכסים. "בתחום הנדל"ן, למשל, נערכים מאמצים ניכרים להשבחת קרקעות, כשבניגוד לעבר, קרקעות אלה לא ימומשו, אלא ישמשו לבנייה, ומשכך, לאפסייד הגלום בהם יתווסף מרכיב של רווח יזמי", כתב ששון.

באקסלנס מציבים מחיר יעד נמוך יותר

גם האנליסט דוד גבאי מאקסלנס ממליץ לקנות את המניה, אם כי מחיר היעד שלו נמוך יותר, ועומד על 24.1 שקל. לדבריו, העדנה בתחום התשתיות בישראל וריבוי הפרויקטים הממשלתיים והפרטיים יבטיחו ביצועים חזקים לסולל בונה, שכבר הציגה צמיחה של 30% בצבר הפרויקטים שלה.

נוסף על כך, הגידול הצפוי בפעילות החברה בתחום הזכיינות צפוי, לדבריו, לייצר ערך רב מאוד בשנים הקרובות. "תקופת הקורונה לא האטה את קצב הוצאת המכרזים לפועל, ובחציון השני של 2020 המדינה השלימה מכרזים של קרית המודיעין והנתיבים המהירים, בשווי של כ-13.5 מיליארד שקל", ציין גבאי.

"אנו מעריכים כי שו"ב, יחד עם שאר המתמודדים, ימשיכו ליהנות מזירוז פרויקטי תשתית בתחום הכבישים והרכבות על ידי המדינה, כחלק מתוכנית שיקום הכלכלה לאחר הקורונה. אנו צפוים התמודדות על היקף משמעותי של כ-52 מיליארד שקל של פרויקטי BOT בתקופה הקרובה, ללא עיכוב משמעותי, על רקע הבחירות הקרובות ואפשרות של חילופי שלטון", כתב במסמך למשקיעים.

היו"ר נטל על עצמו גם את תפקיד המנכ"ל

מאז העברת השליטה בשו"ב לידיו של סיידוף, מוביל אותה מטעמו היו"ר והמנכ"ל תמיר כהן, שהיה מנהל פיתוח העסקים של סיידוף והוביל את העסקה לרכישת המניות מידיה של אריסון. קודם לכן, הגיש כהן בשמו של סיידוף גם הצעות שלא צלחו לרכישת השליטה בחברת כלכלית ירושלים (שנמצאת כיום בשליטת מבנה נדל"ן), בחברת אפריקה ישראל וכן בחברת יורוקום תקשורת, ששלטה אז בבזק.

תמיר כהן, יו"ר ומנכ"ל שו"ב / צילום: איל יצהר

בעקבות רכישת השליטה בשו"ב מונה כהן ליו"ר החברה, אבל בהמשך נטל על עצמו גם את תפקיד המנכ"ל, לאחר שיחסיו של המנכ"ל הקודם, איל לפידות (שאותו מינה כהן) עם הדירקטוריון והנהלת החברה עלו על שרטון.

לפידות נחשב בשוק ההון למנכ"ל-כוכב, שעצם מינויו תרם רבות לתשואה שהניבה מניית שו"ב. ואכן, כשדווח על עזיבתו הצפויה ביוני האחרון, איבדה מניית שו"ב כ-23% מערכה בתוך יומיים. עם זאת, בתוך פחות משלושה חודשים היא החזירה את כל הנפילה ונסחרת כיום במחיר הגבוה בכ-25%.

מינויו של כהן גם לתפקיד המנכ"ל אושר באסיפת בעלי המניות למשך 18 חודשים החל באוקטובר 2010, כך שבאביב 2022 הוא יידרש לוותר על אחד משני התפקידים, או לבקש מחדש את אישור האסיפה לכהונה בשני התפקידים במקביל.

עוד קודם לכן, העניק סיידוף באפריל 2020 הלוואת מוכר לכהן כדי לרכוש מידיו 3.8% מהחברה תמורת כ-56 מיליון דולר (185 מיליון שקל). העסקה בוצעה אז לפי מחיר המניה בבורסה ב-1 באפריל, ושיקפה את מחירי השפל של משבר הקורונה. ההלוואה ניתנה למשך 40 חודשים (עד לאוגוסט 2023) בריבית שנתית של 3.9%, כאשר לאחר פירעונה יעברו המניות באופן רשמי לידיו של כהן. עם זאת, כבר כעת עומד שווי המניות האלה על כ-330 מיליון שקל, כך שמכירתן בבורסה ופירעון מלא של ההלוואה יותירו יותר מ-100 מיליון שקל בידיו של כהן.

נזכיר כי שיכון ובינוי מתמודדת עדיין עם החשדות לפיהן שילמה בעבר שוחד לפקידי ממשל באפריקה, לטובת קידום עסקאות בתחום הקמת תשתיות במדינות ביבשת. מעשים אלו בוצעו לכאורה בטרם רכש סיידוף את השליטה בחברה וגם המנהלים הקשורים בפרשה כבר אינם מועסקים בה. עם זאת, החברה עצמה עומדת בפני הגשת כתב אישום בנושא ומסיבה זו חילטה לה המדינה סכום של 250 מיליון שקל, למקרה שעל החברה יושת בעתיד קנס גדול . 

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות