גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מותג העם" מתבגר: רכב הפנאי המשפחתי של יונדאי מפתיע מחדש

רכב הפנאי המשפחתי של יונדאי משיל את שורשיו העממיים ומציע עיצוב חיצוני הדוק ויוקרתי, תא נוסעים מפואר ומאובזר במיטב הטכנולוגיות ומנוע טורבו-דיזל כאופציה יחידה ● אבל גם המחיר תואם את שאיפות הפרמיום

שנת 2020 הייתה שנה של שינויים ושיבושים בשוק הרכב האירופאי והשינוי המרכזי היה התכווצות דרמטית בביקוש לדגמי דיזל. רק 29% מכלי הרכב שנמכרו בשנה החולפת באיחוד צוידו במנועי סולר, ירידה של יותר מ-25% בהשוואה לחלקם בתחילת העשור הקודם.

יש לכך כמה וכמה סיבות ובראשן תקנות הפליטה החדשות והמחמירות של אירופה, שמעודדות את היצרן לתת עדיפות לכלי רכב "מחושמלים". תרמו לכך גם סובסידיות עמוקות לכלי רכב מחושמלים, ירידה חדה במחירי הבנזין ופרשת "דיזל גייט" של פולקסווגן, שפגמה במוניטין "הירוק" של הדיזלים.

עם זאת צריך לראות את הדברים בפרופורציה: חלקם של רכבי הדיזל במכירות הרכב באירופה עדיין גדול כמעט פי שלושה מזה של כלי הרכב "המחושמלים" ולקוחות רבים, כולל ציי רכב גדולים, עדיין מעדיפים את האמינות ואת החסכוניות שלהם ובעיקר את יכולתם לצלוח מעל 700 ק"מ בין ביקורים בתחת הדלק.

לפיכך, למרות הצהרת הכוונות של היצרנים על "חשמול מקיר לקיר", סביר שנמשיך לראות דיזלים על כבישנו עוד זמן רב. גם יונדאי מדברת כיום על חשמול מקיף ומציגה בחו"ל גרסת פלאג-אין מתוחכמת לקרוס-אובר המשפחתי "סנטה פה". אבל עד שהיא תופיע מגיע אלינו הדור החדש והמשודרג של הרכב עם מנוע טורבו דיזל בלבד.

חיצונית עבר הרכב מתיחת פנים די מקיפה שנועדה, כך לפי יונדאי, להעניק לו "עיצוב ייחודי, יוקרתי ומתבלט". הרכב אכן נראה יוקרתי ומהודק יותר לעומת הדור היוצא אם כי את ההצהרה על ייחודיות צריך לקחת בעירבון מוגבל. פנסי החזית הצרים והמפוצלים, למשל, מזכירים את לקסוס, הגריל המושחר והזוויתי הוא כולו אאודי, פרופיל הצד שואב השראה מוולבו XC90 ואילו עיצוב הזנב שוכפל די במדויק מ-ב.מ.וו X5. ה"מחוות" ללהיטי שוק הפרמיום לא מותירות את הצופים אדישים ויחד עם חישוקים מאסיביים ולא מעט עיטורים חיצוניים בכסף-מט ושחור מבריק זהו בהחלט כלי דינמי ונאה.

 

שני "באגים" במפרט

ואם העיצוב החיצוני "רומז" על שאיפות הפרמיום של המותג עיצוב הפנים בדגם הבכיר בו נסענו מהווה הצהרה חד משמעית. התא עטוי בחומרים רכים ואיכותיים, עמדת הפיקוד מציגה "מדרגה" נוסח מרצדס עם ריפוד דמוי עור שתואם את גוון הריפוד, המושבים עטופים בעור איכותי עם תפירה אלגנטית ולוח הפיקוד והקונסול המרכזי, כולל מערך תפעול התפעול של ההילוכים באמצעות לחצנים מוכספים, חולק את עיצובו עם ה"פאליסייד" הגדול. עיצוב לוח המחוונים הדיגיטלי של הדגם הבכיר, לעומת זאת, הושאל מהמותג-האח היוקרתי ג'נסיס ונראה איכותי, עשיר ומושקע.

רמת האבזור בדגם העילי כוללת כמעט את כל מה שצריכים או רוצים, כולל מערך של עזרי נהיגה סמי-אוטונומיים, שמאפשרים לנהוג על הכביש המהיר עם מעט מאוד התערבות של הנהג, וקיפול חשמלי מלא של המושבים. במפרט שני "באגים". הראשון הוא מערכת מולטימדיה עם תפריט תפעול מיושן ודל בגרפיקה והשני הוא היעדר מנגנון פתיחה/סגירה חשמלי לדלת האחורית המאסיבית. זה בריא לפיתוח השרירים ושיפור הקרדיו אבל פחות כאשר רוצים להעמיס מטענים עם ידיים תפוסות.

מרחב הפנים לא השתנה לעומת הסנטה-פה היוצא והוא כולל חלל מרווח לחמישה דיו מבוגרים שקומתם ממוצעת פלוס ומושב אחורי רחב מספיק לשני מבוגרים. אבל הוא מוגבל מאד במרחב הברכיים וכאן יש לאח הגדול "פליסייד" יתרון ברור. שוכני המושב השלישי יכולים להתנחם במערכת אקלים יעילה מאד. כאשר כל המושבים מאוישים מרחב המטען די מוגבל, כמקובל בפלח ה-"5+2" אבל עדיין שימושי למטען יום יומי. קיפול המושב האחורי לתוך הרצפה כבר מפנה חלל ענק.

תנוחת הישיבה גבוהה ונוסכת ביטחון והראות לכל הכיוונים די טובה אפילו בלי הגיבוי של מערך החיישנים ההיקפי. סף הכניסה ממוקם בגובה נוח מאד לבני רוב הגילים.

מנוע הטורבו-דיזל של יונדאי בנפח 2.2 ליטר עבר כמה שדרוגים בשנים האחרונות ובגרסתו העדכנית הוא מייצר 202 כ"ס מכובדים ומומנט של 45 קג"מ ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 8 מהירויות. זהו מנוע נעים ויעיל, שמסוגל לדחוף את ה-1.8 טון של הרכב פלוס נוסעים בקצב מפתיע כאשר הוא נדרש לכך או לחלופין משייט בקצב נינוח למרחקים ארוכים על הכביש המהיר.

תיבת ההילוכים מותאמת היטב לעקומת המומנט של המנוע ולא מהססת להעניק "קיק דאון" נמרץ כבר עולה הצורך. עם זאת אנחנו לא חסידים גדולים של התפעול באמצעות לחצנים. בהתנעת בוקר קרה ותחת עומס המנוע לא מהסס להשמיע טרטור דיזל קולני, משהו שגרסאות הדיזל של הגרמנים היוקרתיים כבר מזמן נגמלו ממנו. במהירויות גבוהות הצליל המחוספס נעלם ברקע. יונדאי מתהדרת בצריכת דלק של כ-16 ק"מ לליטר וגם אם הנתון הריאלי נושק בפועל ל-14 ק"מ לליטר, זה עדיין רכב בהחלט חסכוני בהתחשב בממדיו, שמאפשר להאריך את תדירות הביקור בתחנות לכמעט 750 ק"מ.

מרגיש, נראה ומאובזר כמו פרמיום

על הכביש הסנטה פה מכויל בעליל לספק נוחות. הוא סופג מהמורות טיפוסיים בצורה בוגרת, צולח רמפות הרעדה ללא קושי ונכנע רק לבורות חורף ישראלים, שמטלטלים את הנוסעים מאחור. למרות רכות המתלים הרכב שומר על תנודות גוף מרוסנות בפניות הדוקות ומאפשר נהיגה די נמרצת על כבישים מפותלים מבלי לייצר קולות מחאה מהנוסעים בכל שורות המושבים. חבל רק שתחושת ההיגוי נעה על הטווח שבין מטרידה (כאשר מערכת "הסיוע להיגוי" פעילה), לבין אדישה, כאשר מכבים את המערכת.

הדגם הבכיר בו נהגנו מצויד גם בהנעה כפולה ובבורר מצבי נהיגת שטח. המערכת יעילה מאד על כבישי עפר בוציים אבל עם מרווח גחון של 18.5 ס"מ בלבד ושלל קישוטים בחלק התחתון של המרכב סביר להניח, שרבים יסתפקו בנהיגה בשבילי קרן הקיימת.

מי שזוכר את הסנטה פה לדורותיו כמוביל משפחות צנוע ועממי, שאהוד על מקבלי רכב צמוד חובבי "דילים", יצטרך לחשוב שוב. למעט הסמל יונדאי בחרטום הסנטה פה החדש מרגיש, נראה ומאובזר כמו רכב פרמיום לכל דבר בליגה של לקסוס ושות', וגם המחיר שלו מתרחק מהטריטוריה העממית. גרסת הבסיס עם הנעה קדמית, מתחיל ב-270 אלף שקל ונוסק לטריטוריה של 300 אלף שקל בדגם המפואר. אמנם כלים מקבילים עם שבעה מקומות וסמל נחשק יותר בחרטום יכולים לעלות 50% יותר בישראל אבל אין ספק שזהו רף פסיכולוגי לא פשוט לחצייה עבור "מותג העם".

חלק מהמתחרות

סקודה קודיאק
264 אלף שקל עולה סקודה קודיאק "לורן קלמן" עם הנעה כפולה וחבילת אבזור מקיפה. המנוע הוא טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר, שמייצר 190 כ"ס ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות

קיה סורנטו
275 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של קיה סורנטו.הרכב מצויד במנוע טורבו-דיזל, שמייצר 200 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. לגרסה הזו יש הנעה כפולה, רמת אבזור גבוהה וממדים פנימיים של הסנטה פה

פיז'ו 5008 GT טורבו דיזל
243 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של פיז'ו 5008. הרכב קטן יותר בממדיו החיצוניים אך ניצב על בסיס גלגלים של 2.84 מ', שמספק מרחב ישיבה סביר לשבעה בשלוש שורות. בעל מערך פיקוד דיגיטלי עתידני

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק