גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיבוב של יקי דוניץ: מוכר לעמיר בירם מניות חברת הנדל"ן ב-35% מעל מחיר הצעת הרכש שהגיש

קרן JTLV2 של בירם סיכמה על רכישת כ-17% ממניות אחים דוניץ מידי בעלי השליטה תמורת כ-120 מיליון שקל - זמן קצר לאחר שדוניץ רכש מהציבור כ-4% מההון במחיר נמוך משמעותית

יקי דוניץ / צילום: ויקיפדיה
יקי דוניץ / צילום: ויקיפדיה

אחרי שבשנה שעברה שתי עסקאות לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן אחים דוניץ לא יצאו לפועל כמתוכנן, תחילה לידי י.ח דמרי ובהמשך לידי ישראל קנדה, כעת מזהה פוטנציאל בדוניץ שותפות JTLV2 של עמיר בירם, אריאל רוטר ושלמה גוטמן.

JTLV2 חתמה על הסכם לכניסה כשותפה בדוניץ באמצעות רכישת נתח של כ-17% ממניות בעלי השליטה הנוכחיים, יו"ר החברה יעקב (יקי) דוניץ, והמנכ"ל שלה ניסים אחיעזרא, תמורת קרוב ל-120 מיליון שקל, כך שלאחריה תהפוך JTLV2 לחלק מדבוקת השליטה בדוניץ.

קרן JTLV2 עוסקת ברכישת נדל"ן בישראל, השבחתו ומימושו, וככל הידוע, היא השלימה לפני יותר משנה גיוס של כ-1 מיליארד שקל ממשקיעים מוסדיים, ובהם בנק הפועלים (באמצעות פועלים שוקי הון), בית ההשקעות מיטב דש, חברות הביטוח כלל, הראל, הכשרה, אילון ועוד.

העסקה לרכישת מניות דוניץ - ששני שלישים ממנה היא ממניות בבעלות דוניץ ושליש ממניותיו של אחיעזרא - סוכמה מול הקרן לפי מחיר מניה של 135 שקל, דומה למחיר הצעת הרכישה שהגישה ישראל קנדה לדוניץ לקראת סיומה של שנת 2020.

העסקה מול ישראל קנדה תוכננה להתבצע באמצעות מיזוג לחברה הפרטית ראם פרויקטים, המוחזקת על-ידי ישראל קנדה בשותפות שווה עם משפחת נקש ורז עודד, והפיכתה של דוניץ לחברה פרטית, לפי שווי כולל של כ-520 מיליון שקל למניות הנרכשות (לא כולל מניות רדומות).

מחיר מניית דוניץ בעסקה הנוכחית (135 שקל) גבוה כמעט ב-30% משווי השוק שלה טרם העדכון מהימים האחרונים על אודות העסקה עם JTLV2, מה שגרר את המניה מוקדם יותר השבוע לעליות של כ-10%, ולשווי מניה הנע סביב כ-115 שקל.

פעילותה של דוניץ מתרכזת בייזום, בבנייה ובמכירת פרויקטים של נדל"ן למגורים בישראל, וכפי שהחברה מציינת, בידיה "מלאי קרקעות גדול עם תב"ע מאושרת באזורי הביקוש במרכז", והיא צופה "צבר משמעותי של מסירות בשנים הקרובות".

הצעת רכש ב-100 שקל למניה

יקי דוניץ, שמלבד השליטה באחים דוניץ הוא מוותיקי תעשיית ההייטק הישראלית, שב לאחרונה לנהל את חברת פורמולה ויז'ן, העוסקת בתחום הבינה המלאכותית הממוחשבת, שבה הוא מחזיק רבע מהמניות. דוניץ הקים את פורמולה ויז'ן תחת השם "משוב מחשבים" בשנת 1978, וניהל אותה עד למכירתה כעבור 20 שנה לקבוצת הטכנולוגיה פורמולה. משוב מחשבים החזיקה באותה עת בחברת התוכנה מג'יק ובאתר האינטרנט הצעיר וואלה!. 

העסקה מול JTLV2, אם תושלם כמתוכנן, מייצרת ליקי דוניץ השבחת ערך מהירה, אחרי שבתחילת השנה רכש קרוב ל-4% ממניות אחים דוניץ, במסגרת הצעת רכש מיוחדת שפרסם לבעלי מניות הציבור של דוניץ ובהשקעה כוללת של כ-20 מיליון שקל.

הצעת הרכש הוגשה לפי מחיר מניה של כ-100 שקל - נמוך בכ-26% מממחיר עסקת המכירה ל-JTLV2. לאחר פרסום ההצעה החליט דירקטוריון דוניץ "להימנע מלחוות דעה בדבר כדאיותיה של הצעת הרכש", מכמה טעמים.

בין היתר ציין הדירקטוריון, כי לראייתו "כדאיות הצעת הרכש עשויה להיות שונה בעבור בעלי מניות שונים", וכי לא קיימת יכולת להעריך "האם המחיר המוצע משקף פרמיית שליטה בחברה, ככל וקיימת".

עם זאת, הוסיפו חברי הדירקטוריון בהתייחסות שפרסמו לנושא, כי בהתחשב בטיוטת הערכת שווי שנערכה במסגרת העסקה שנרקמה מול ישראל קנדה, ובהתחשב בשווי המניה טרם פרסום עסקה זו, שווי המניה "עשוי להיות גבוה יותר מהמחיר המוצע למניה ולהימצא בטווח שבין המחיר המוצע למניה שהוצע במסגרת הסכם המיזוג". ואכן, בעסקה מול JTLV2 השווי למניה גבוה ב-35%.

העסקה שנפלה עם חברת דמרי

חברת דוניץ  עלתה לכותרות בפברואר 2020 בעקבות התעניינותה של חברת הנדל"ן המתחרה דמרי שבשליטת המנכ"ל יגאל דמרי ברכישת מלוא מניותיה, בהשקעה שהוערכה בכ-600-700 מיליון שקל, אולם משבר הקורונה שהגיע לשווקים זמן קצר לאחר מכן הפיל את שווי מניית דוניץ בעשרות אחוזים והפיל את העסקה.

מאז הפרסום על אודות המו"מ מול דמרי לפני קצת יותר משנה נשחקה מניית דוניץ עד כה בכ-7%, אולם שלוש שנים לאחור מציגה המניה קפיצה של כ-110%, וחמש שנים לאחור הזינוק במניה מגיע לכ-500%, ומחירה משקף לחברה שווי הנע סביב כ-600 מיליון שקל.

שחיקה בתוצאות ינואר-ספטמבר 2020

נסיקת המניה בשנים האחרונות מגיעה על רקע התפתחות פעילותה של דוניץ והציפיות לקפיצת מדרגה משמעותית בהמשך, בהנחה שתוכניותיה ייצאו לפועל כמתוכנן. לקראת סוף שנת 2020 הציגה דוניץ כ-160 דירות שיש לה במסגרת פרויקטים בהקמה, לצד כ-2,500 דירות בפרויקטים בתכנון ועתודות קרקע, ולפי הערכות החברה כ-700 דירות מהן "יכנסו לביצוע ושיווק בשלוש השנים הקרובות".

נוסף על כך, כחלק מצבר הפעילות העתידי הפוטנציאלי שלה, מציגה דוניץ כ-1,400 דירות הקשורות ל"פרויקטים מותלים, התחדשות עירונית ואחרים בשינוי תב"ע".

עד שתוכניותיה יתממשו, בינתיים, בהשפעת משבר הקורונה, סבלה דוניץ מירידה בביקושים לרכישת דירות, כך שהכנסותיה בין ינואר לספטמבר 2020 נשחקו ב-30%, ל-127 מיליון שקל, והרווח הנקי צנח ב-60% כמעט, והסתכם ב-20 מיליון שקל.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"